Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Comhem, nätverks- och mejlproblem Mail, Thunderbird plus VPN, 2011

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,
Problemområde: Comhem, nätverk, Apple Mail och Mozilla Thunderbird, Anonine, VPN, OS X 10.5.8, 10.6.7, MacBook Air och Pro, Powerbook G4, Netgear CG3100.
Jo, jag har naturligtvis ringt Comhems support och surfat runt, bland annat här och på Google...
Comhem skyller på Apple.
Sedan en månad tillbaka kan jag inte skicka eller ta emot mejl, vare sig i Thunderbird eller i Apples eget Mail via min Comhem-uppkoppling på två av mina datorer - en gammal Powerbook G4 och en färsk MacBook Pro 2,3 GHz Intel Core i5. Det sista mejl som kunde mottagas via Thunderbird kom 2011-04-22, strax före jag köpte en ny MacBook Pro.
Webbmejlen och resten av internet fungerar precis som vanligt.
Mejlprogrammen funkar däremot på min flickväns nya MacBook Air 1,4 GHz Intel Core 2 Duo, som införskaffades samtidigt som MacBook Pro, och där exakt samma inställningar fungerar med exakt samma trådlösa Comhemnätverk.
Jag har i stort sett inte haft några liknande problem med detta, vare sig med Comhem eller när kabeln en gång ägdes av Chello/UPC.
Mina lösenord och användarnamn för Comhem är de "nya", inte de gamla från Chello-tiden (som hängde med väääldigt länge) - och de funkar som sagt på MacBook Air.
Problemet gäller också VPN-uppkopplingen till Anonine, både via systemets egen PPTP-VPN-funktion (Systeminställningar > Nätverk), och via Anonines OpenVPN/Tunnelblick-lösning, som ändå funkar på Macbook Air-maskinen. Jag använder naturligtvis aldrig Anonine-tjänsten vid skickande av mejl från Mail eller Thunderbird, eftersom det aldrig har fungerat.
Sophos Antivirus finns på samtliga datorer, liksom Little Snitch. Kabelmodem: Netgear CG3100.
Likadana inställningar, program och tillägg fungerar alltså på MacBook Air, men inte på de andra två datorerna.
Tacksam för hjälp. Är mycket datorvan och problemlösare, men verkligen ingen nätverkstekniker. Det här verkar helt irrationellt.
"Anybody out there..?"
Göran

Lite rörigt att läsa din text. Är nedanstående det som är problemet?

Är problemet att du inte kan skicka mail via Comhems SMTP-server?
kopplar du ner VPN-kopplingen när du skickar mail?
Vad får du för felmeddelanden?

Med tanke på att det fungerar med annan dator så vill jag hävda att problemet inte ligger hos Comhem.

Hade personligen plockat bort allt som kan störa och testa igen. Ex. little snitch och sophos antivirus.

Tack för svar och tips. Nej, att skicka mejl med Mail eller Thunderbird har aldrig gått via Anonines VPN. Däremot att ta emot, ungefär som att man inte kan skicka SMTP-mejl från internetkaféer utomlands, via annan ISP, men ändå ta emot.
Det visade sig dock att det var en av listorna i programmet PeerGuardian (ej nämnt ovan) som blockerade både Comhems mejl och Anonines VPN.
Det programmet är inte uppdaterat ordentligt för Intel-Macar, men någon av de blockeringslistor från iBlocklist man ändå kan lägga in i PG, slog igen dörrarna alltför ordentligt. Vår MacBook Air har också PG, därför tänkte jag inte på att även det kunde störa, men programmet har där färre fungerande blockeringslistor än i de andra två datorerna, därför funkade allt fortfarande på den datorn.
När jag tog bort två relaterade startobjekt under Systeminställningar > Konton (pploader och pplogger) i både gamla Powerbook och i nya Macbook Pro så försvann både mejlproblemen och VPN-problemet. I MacBook Air ligger dessa startobjekt kvar, men just på grund av de färre fungerande blockeringslistorna i PeerGuardian fungerar mejl och VPN tydligen ändå.
Utvecklingen av PeerGuardian verkar för övrigt ha upphört för Mac och det finns bara i en 1.6 beta i cirkulation för Intel.
Både Sophos och Little Snitch var i alla fall helt oskyldiga, det är alltså sannolikt någon av iBlocklists listor som utestänger både Comhem och Anonine, om nu några fler skulle få för sig att använda dem och PG.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2011-05-25 12:48

Anonine ska du inte kunna skicka mail igenom, dom spärrar SMTP-trafik. Det problemet har jag själv haft och fått svar av dom att det är på det viset.

Kanske är det inte det du frågar om, men det är svårt att reda ut av dina enorma textmassa.

Ursprungligen av Mija:

Anonine ska du inte kunna skicka mail igenom, dom spärrar SMTP-trafik. Det problemet har jag själv haft och fått svar av dom att det är på det viset.

Kanske är det inte det du frågar om, men det är svårt att reda ut av dina enorma textmassa.

Det är ISP'n som spärrar åtkomst till deras SMTP-servrar från en annan uppkoppling än deras egen.

Åtkomst till t.ex Gmail's SMTP-servrar genom en Anonine-koppling är inga problem.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2011-05-25 12:56
Ursprungligen av keptang:

Det är ISP'n som spärrar åtkomst till deras SMTP-servrar från en annan uppkoppling än deras egen.

Åtkomst till t.ex Gmail's SMTP-servrar genom en Anonine-koppling är inga problem.

Då är det ändrat nu, svaret jag fick av supporten hos Anonine var att dom spärrat SMTP själva. Jag bytte till någon annan som inte spärrar och har inte testat Anonine sedan dess.

Sakerna är komplicerade och felvariablerna många, därav textmassa.
Denna gång var det inte Comhem som spökade. Ej heller Anonine, utan alltså PeerGuardian, närmare bestämt ett par av de blocklistor man kan lägga in i det programmet, och som finns att hämta hos iBlocklist.
Detta kan vara bra att veta för dem som vill prova PG eller iBlocklist, även då för PC.
Ytterligare textmassa: det brukar aldrig någonsin gå att skicka utgående mejl med ett e-postprogram via en annan ISP:s förbindelse, om man som i detta fall har Comhems SMTP inställt för mejl ut. Däremot kan man ladda ned sina mejl till mejlprogrammet.
Anonine blir ju ens främmande "ISP" när det är inkopplat. Ta emot - ja. Skicka via mejlprogram - nej.
Detta är min erfarenhet både i Sverige och utomlands (Grekland, Thailand, Indien m m), oavsett om man kör via Anonine eller inte. Skicka via "främmande" ISP får man alltid göra via webbmejlen, det gäller också när man har Anonine inkopplat här hemma.
Problem solved, för min del.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-05-25 14:51

Eller köra via en annan port än 25, funkar bra oavsett var man är.

Eller byta till en leverantör av epost-lösning som tillåter vilken uppkoppling som helst..

Google Apps helps groups build communities ? Google Apps

1
Bevaka tråden