Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Personliga jämförelser mellan iPad och iPad 2

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har uppgraderat till iPad 2 och med båda plattorna sida vid sida är det ju kul att jämföra – kanske fler uppgraderare kan fylla på med åsikter och erfarenheter?

Att plattan är klart snabbare märks kanske inte så mycket i Safari som jag hade trott. Däremot när man läser pdf:er! Har för vana att ladda in DN och SvD varje morgon som pdf-utgåvor i appen GoodReader, och där jag tidigare måste vänta i några sekunder så fort en ny sida har mycket bild-/färginformation (i regel stannar läsningen upp inför GoodReaders frustrerande rutnät bara för att man de där sekunderna senare ska kunna konstatera att det var en MediaMarkt-reklamhelsida den kämpade med...) klarar samma app i iPad 2 dessa infotunga pdf-sidor på sekunden. Ett stort lyft!

Men – är inte skärmen lite… sämre? Jag får inte riktigt samma bett i kontrasten. Den känns lite ljusstarkare utan att man får någon bättre upplevelse av det. Mitt exemplar har dock lyckligtvis inget av de blödningar man kunnat se på de där skräckbilderna som cirkulerat på Engadget, Gizmodo etc.

Kameran gillar jag mer än jag hade trott att jag skulle göra. Eller, kamerorna, rättare sagt. Gillar verkligen att man bara kan "vända" från det ena hållet till det andra med en touch uppe i högerkant.

Ett annat lyft är appen Remote, som jag använder flitigt med iTunes/AirPlay kopplad till ett stort Drobo-baserat serverbibliotek, som segade en del i första Paddan. Trodde det uteslutande berodde på iTunes (3TB låtar på Drobon…) men samma app reagerar faktiskt snabbare och med färre och kortare laddningstider på iPad 2.

Så, är det värt att uppgradera om man redan har första generationens iPad?

Nja, inte om man mest surfar, mailar, twittrar, läser rss, ordbehandlar osv. Safari är som sagt INTE hisnande mycket snabbare än på första iPad. Och kamerorna är inget man skaffar ny iPad för. Men mina personliga skäl känns fullgoda – jag älskar iPad som filmspelare (med apparna MKV Tools på macarna och Buzz Player HD i Paddan) och min gamla iPad med bara 16GB behövde helt enkelt bytas ut mot en med 64GB.

Och nu har familjen dessutom en extrapadda som hemma-wifi-platta. Känslan av att ha ännu fler Macprylar, som bieffekt av varje uppgradering man gör, ska inte underskattas…

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2011-04-15 21:37

Det som är skönt är att iPad 2 inte laddar om sidor lika ofta i Safari när man har många fönster öppna.

Ursprungligen av Stinky:

Har uppgraderat till iPad 2...

Mycket intressant och välskrivet!!

En härlig kontrast mot många andra inlägg...

För min del är det en nobrainer då jag inte sitter i "skall jag uppgradera eller inte" sitsen.

Här blir det en iPad2 när skattepengarna kommer.

Att den är rappare på bl a PDF:er låter bra, jag kommer ha några ton med PDF:er i den...
En inbyggd kamera som kan användas till att i nödfall ta bilder på saker och sedan maila - grymt.
(kan ju ta bild med iPhonen, men det är ju grymt att man inte MÅSTE).

Väldigt intressant reflektion, då jag själv sitter på en 1:a, och är lite sugen på en 2:a

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2011-04-17 09:37

Själv märker jag inte direkt av att den är snabbare, men så spelar jag inte spel heller, och dessutom har jag inte så bråttom För mig är jag mest nöjd med den vita kanten som jag upplever mycket snyggare och fräschare samt med den lägre vikten och den tunnare designen. Och smartcover! Smartcover är fantastiskt helt enkelt, så genialt. Förr så var man "tvungen" att förvara sin vackra iPod i ett fodral och fick inte visa den. Nu har jag iPaden utan fodral hela tiden och får både se den själv och visa upp den för andra. Ni ska veta att folk blir impade Dessutom är det så himla läckert att klicka på fodralet, jag kommer nog aldrig att tröttna på det. Sååå mycket Apple! Ett rosa cover har jag, och naturligtvis har jag köpt ett matchande nagellack!

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2011-04-17 10:13

Glömde ju att nämna kameran! Eller kamerorna. Jag har redan hunnit bli så van vid att iPad 2 har kamera att jag nästan glömt att de inte fanns på ettan. Jag använder facetime varje dag för att videochatta med min dotterdotter som bor i Stockholm. Helst skulle jag naturligtvis vilja träffa henne irl varje dag men nu när inte det går så är det i alla fall kul att kunna se och höra varandra.

Så ska ni veta att jag nästan chockade några vänner förra helgen. Vi var fyra par som besökte vänner i deras nybyggda fjällstuga. Jag blev ensam i stugan i en knapp timme då de andra gick på promenad och passade då på att testa iMovie på iPadden. Filmade runt lite i stugan, typ ett litet "inredningsreportage" och satte till musik och lite text och så i iMovie. När vännerna kom tillbaks visade jag den färdigredigerade filmen. Ni ska veta att den inte alls var speciellt "bra" eller så, ett hastverk bara, men vännerna blev helt chockade, de trodde inte att det vara sant! Hade jag gjort en alldeles riktig film helt och hållet med den lilla "leksaken". På så kort tid! Och en så fantastiskt bra film dessutom, såå proffsig! (Ja, ni ser ju, ibland är det lätt att imponera )

Jag visade lite hur enkelt det är att filma med iPad och att sen redigera med iMovie. Hur lätt det faktiskt är att få till "proffsigt" resultat utan att egentligen kunna något innan.

Alla tre paren bestämde sig direkt för att köpa en iPad dom också

Ursprungligen av Eva:

Glömde ju att nämna kameran! Eller kamerorna. Jag har redan hunnit bli så van vid att iPad 2 har kamera att jag nästan glömt att de inte fanns på ettan. Jag använder facetime varje dag för att videochatta med min dotterdotter som bor i Stockholm. Helst skulle jag naturligtvis vilja träffa henne irl varje dag men nu när inte det går så är det i alla fall kul att kunna se och höra varandra.

Så ska ni veta att jag nästan chockade några vänner förra helgen. Vi var fyra par som besökte vänner i deras nybyggda fjällstuga. Jag blev ensam i stugan i en knapp timme då de andra gick på promenad och passade då på att testa iMovie på iPadden. Filmade runt lite i stugan, typ ett litet "inredningsreportage" och satte till musik och lite text och så i iMovie. När vännerna kom tillbaks visade jag den färdigredigerade filmen. Ni ska veta att den inte alls var speciellt "bra" eller så, ett hastverk bara, men vännerna blev helt chockade, de trodde inte att det vara sant! Hade jag gjort en alldeles riktig film helt och hållet med den lilla "leksaken". På så kort tid! Och en så fantastiskt bra film dessutom, såå proffsig! (Ja, ni ser ju, ibland är det lätt att imponera )

Jag visade lite hur enkelt det är att filma med iPad och att sen redigera med iMovie. Hur lätt det faktiskt är att få till "proffsigt" resultat utan att egentligen kunna något innan.

Alla tre paren bestämde sig direkt för att köpa en iPad dom också

Kan man få se videon?

Angående att köpa i USA så är det mycket billigare.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2011-04-17 19:34
Ursprungligen av Scarecrow:

Kan man få se videon?

Angående att köpa i USA så är det mycket billigare.

Nja, det är ju från ett privat hem, som inte är mitt, så det känns fel att lägga ut den. Men jag ska fråga värdparet.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-04-17 12:37

Tack Eva, nu beställde jag en till mej också. Hade tänkt vänta till iPad 3....

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2011-04-17 13:08
Ursprungligen av kenjon:

Tack Eva, nu beställde jag en till mej också. Hade tänkt vänta till iPad 3....

Vad kul att jag kunde hjälpa till med ditt beslut kenjon

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-04-17 13:17
Ursprungligen av Eva:

Vad kul att jag kunde hjälpa till med ditt beslut kenjon

Fast min kompis hade redan lämnat USA...

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2011-04-17 17:48
Ursprungligen av kenjon:

Fast min kompis hade redan lämnat USA...

Trist. Varför vill du köpa från USA? Är de billigare där?

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2011-04-17 19:36

Min fru köpte en 32Gb Wi-Fi med Smart Cover i skinn. Pris i butik New york 4640:-. På svenska Apple Store, 5.844:-.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2011-04-17 19:38
Ursprungligen av onnyt:

Min fru köpte en 32Gb Wi-Fi med Smart Cover i skinn. Pris i butik New york 4640:-. På svenska Apple Store, 5.844:-.

Vilken skillnad!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-07 07:42

Jag var inte alls inne på att byta till en iPad2. Efter vad jag hade läst var det för liten skillnad mot 1:an för att det skulle vara värt det. Men då it-avd föreslog det så var det ju bara att svara ett klart och tydligt ja...

Men efter några timmars pillande med den måste jag säga att den är betydligt vassare än vad jag trodde.
- skärmen är betydligt bättre. Vitt är vitt, och den har en helt annan ljusstyrka
- den behöver inte ladda om sidor på samma sätt i Safari
- den tankar in sidor i Safari lite snabbare. Ingen stor skillnad men ändå en klar förbättring.
- den är betydligt lättare.

Jag är med andra ord positivt överraskad! Hade jag vetat det jag vet nu skulle jag legat på it-avd för att omedelbart fått en 2:a.

1
Bevaka tråden