Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken NAS?

Tråden skapades och har fått 1632 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av kainen:

Jag har sagt det förut och jag säger det ingen, spelar inte pengarna någon roll så köper man inte en fiat, man köper en BMW... i detta fall en Drobo.
Där kan du dessutom öka storleken med tiden, bara att trycka i flera eller större diskar och du behöver aldrig formatera eller konfigurera om enheten, den sköter sånt själv utan att du behöver tänka på mer än att ta ut en hårddisk och stoppa i en ny större.

Pengarna spelar självklart roll, ja jäkligt stor roll, men det jag menade är att om det kostar mer så ska det för det första finnas grund för det i bättre funktion och produkt, sen blir frågan om det passar mig eller inte.

När det gäller denna Drobo så var jag in på deras hemsida och kikade runt lite. Inte så lätt att veta var som är lämpligt för mig då det verkade finnas en hög olika modeller. Jag såg inte heller om de hade funktioner som iTunes Server? Men de var anpassade för TC.

Sen var det ju då frågan vad tåckna däringa grunkor kostar? Verkade som det handlade om "tomma lådor" som antagligen kostar ordentligt i sig själva och sen får man köpa diskar till dessa själv?

Dr Tinnitus

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-04-11 15:46
Ursprungligen av Dr Tinnitus:

Jag såg inte heller om de hade funktioner som iTunes Server?

iTunes-server känner jag personligen inte som någon vettig funktion i en NAS då det endast är den "hemmakodade" versionen som finns i dagens NAS'ar, som kallas FireFly om jag inte minns fel. Den kan endast hantera musik och inte video, vilket just jag behöver

Ursprungligen av Dr Tinnitus:

Verkade som det handlade om "tomma lådor" som antagligen kostar ordentligt i sig själva och sen får man köpa diskar till dessa själv?

Så är det med de flesta NAS'ar. Du köper lådan med dess "kompetens", sedan lägger du till de diskar du önskar.

Ursprungligen av zinned:

iTunes-server känner jag personligen inte som någon vettig funktion i en NAS då det endast är den "hemmakodade" versionen som finns i dagens NAS'ar, som kallas FireFly om jag inte minns fel. Den kan endast hantera musik och inte video, vilket just jag behöver

Så är det med de flesta NAS'ar. Du köper lådan med dess "kompetens", sedan lägger du till de diskar du önskar.

Ang. iTunes-servern så vet jag inte mer än dig, men bättre att det finns det än inget alls, eller hur? Men finns det verkligen ingen som klarar att hantera video med sin iTunes-server, så man kan skicka filmerna direkt från NAS till en ATV2 t ex?

Sen vet jag inte om jag riktigt håller med dig om att det är vanligast med "tomma" NAS-grunkor, för läser man på nätbutiker som t ex Dustin så är det sida upp och sida ner med NAS som är specificerade med antal TB lagringskapacitet.

Fortfarande ingen som kan upplysa lite om priser för en vettig Drobo-lösning för mina önskemål, totalpris med vettiga diskar alltså.

Dr Tinnitus

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-04-12 10:51
Ursprungligen av Dr Tinnitus:

Men finns det verkligen ingen som klarar att hantera video med sin iTunes-server, så man kan skicka filmerna direkt från NAS till en ATV2 t ex?

Nej, det finns inte det tyvärr...jag sökte som en dåre efter just detta inför mitt NAS-köp men det är endast FireFly som finns. De flesta NAS'ar kör vad jag har förstått Linux eller liknande så det finns ju de som lyckas hacka in diverse andra funktioner i sina NAS'ar men det är så mycket överkurs för mig så jag inte ens ska tänka på det.

Ursprungligen av Dr Tinnitus:

Sen vet jag inte om jag riktigt håller med dig om att det är vanligast med "tomma" NAS-grunkor, för läser man på nätbutiker som t ex Dustin så är det sida upp och sida ner med NAS som är specificerade med antal TB lagringskapacitet.

Ja, men att de är specade med en viss lagringskapacitet i TB innebär oftast bara att de stödjer diskar upp till det...inte nödvändigtvis att disk följer med. Som min t ex, de stödjer upp till 6 TB och det blir i mitt fall 2 x 3TB om jag önskar.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-04-11 21:37

99-användaren p2d har en Drobo till salu...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-11 22:22

Passar på att ställa en nybörjarfråga här i tråden. Blir en 5700 rpm disk (t.ex. Western Digital Caviar Green WD20EARS 64MB 2TB ) begränsande för hastigheten eller flaskhalsar NAS/nätverket (gigabit) innan dess? Tjänar man något på att lägga nästan det dubbla på en 7200 rpm (t.ex. Western Digital Caviar Black WD2002FAEX 64MB 2TB )?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2011-04-11 22:39
Ursprungligen av zAjben:

Passar på att ställa en nybörjarfråga här i tråden. Blir en 5700 rpm disk (t.ex. Western Digital Caviar Green WD20EARS 64MB 2TB ) begränsande för hastigheten eller flaskhalsar NAS/nätverket (gigabit) innan dess?

Problemet med Western Digital Green är att dom fungerar dåligt med RAID. Dessutom går dom sönder betydligt oftare än andra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-12 07:09
Ursprungligen av Mija:

Problemet med Western Digital Green är att dom fungerar dåligt med RAID. Dessutom går dom sönder betydligt oftare än andra.

Tack! Då ska jag titta vidare. Men om man ser till enbart hastigheten (t.ex. annan jämförbar 5400rpm disk), flaskhalsar den då?

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-04-12 12:43
Ursprungligen av zAjben:

Tack! Då ska jag titta vidare. Men om man ser till enbart hastigheten (t.ex. annan jämförbar 5400rpm disk), flaskhalsar den då?

Jag kör Seagate Green 2TB 5400rpm diskar i min Drobo nu... började med 7200rpm diskar (med lite mindre storlek och har bytt upp mig)... inte märkt någon prestandaskillnad alls... bara att Drobon blev lite tystare och svalare när jag bytte diskarna

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-12 15:24
Ursprungligen av kainen:

Jag kör Seagate Green 2TB 5400rpm diskar i min Drobo nu... började med 7200rpm diskar (med lite mindre storlek och har bytt upp mig)... inte märkt någon prestandaskillnad alls... bara att Drobon blev lite tystare och svalare när jag bytte diskarna

Okay, då var det som jag misstänkte. Tack för svaret!

Hittade för övrigt den här ( Synology Disk Station DS411 slim ) när jag surfade runt igårkväll. 4-bay och verkar ha kommit nu under 2011. Någon som testat eller läst något test om den? 2490kr verkar vara ett riktigt bra pris!

Ursprungligen av zAjben:

Okay, då var det som jag misstänkte. Tack för svaret!

Hittade för övrigt den här ( Synology Disk Station DS411 slim ) när jag surfade runt igårkväll. 4-bay och verkar ha kommit nu under 2011. Någon som testat eller läst något test om den? 2490kr verkar vara ett riktigt bra pris!

2,5"-diskar i en NAS känns personligen som en stor begränsning.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-15 08:23
Ursprungligen av smarties:

2,5"-diskar i en NAS känns personligen som en stor begränsning.

Tack för att du gjorde mig uppmärksam på det. Hade faktiskt helt missat att det bara var 2.5"! Klantigt av mig.

  • Medlem
  • Danderyd
  • 2011-04-15 09:31
Ursprungligen av smarties:

2,5"-diskar i en NAS känns personligen som en stor begränsning.

Ursprungligen av zAjben:

Tack för att du gjorde mig uppmärksam på det. Hade faktiskt helt missat att det bara var 2.5"! Klantigt av mig.

Oj, även jag hade missat detta. Tack smarties!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-12 15:54

Gillade Drobo FS men 7000kr bara för en NAS-låda för hemmabruk är ju lite absurt...

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-04-13 21:21

Jag har för mig jag gav lite drygt 6000 men visst... det är en del pengar.
Å andra sidan har den fungerat exakt så som dom har sagt att den skall göra och är sjukt enkel att konfigurera så jag ångrar inte att jag skaffade den istället för någon annan.

  • Medlem
  • Danderyd
  • 2011-04-14 21:48

Jag är också i NAS-köpartankar och jag har varit inställd på en readynas ultra 2, men efter den här och lite andra forumtrådar och tester har jag fått upp ögonen för synology och då i första hand DS411j eller DS411slim. Med synologyn får jag ju mer space för samma peng vilket förhoppningsvis ger lite längre livslängd innan man vill byta upp sig. Den ska stå i en garderob och jag har för mig att synologyn är lite svalare (har läst så mycket så jag kan blanda ihop nu). Ultran är piggare, men inte så mycket att det ska spela någon roll för mig tror jag. Här kommer min dealbreaker:

Jag kommer vilja sätta upp den att göra automatisk backup från sig själv till en readynas duo över nätet. Jag har inte kollat, men utgår från att ultra kan göra detta via deras readynas remote. Frågan är om synologyn kan göra detta också? Är det någon som vet detta?

Sitter själv och hovrar över köpknappen på en Drobo FS. Verkar föredömligt enkel och jag behöver inte köpa 5 diskar på en gång. Så långt är valet enkelt, men det som får mig att tveka är att det är svårt att få klarhet i hur snabb den är. Tillverkaren anger, vad jag kan hitta, inga specar gällande hårdvara och prestandatester är svårt att hitta. Jag har en Airport Extreme av senare snitt och kommer att använda NASen både via trådansluten dator men mest trådlöst. Vill gärna att det ska gå att spela upp 1080p från NASen samt att kopiering till maskinen inte ska ta smärtsamt lång tid så jag slipper ha maskinerna tuggandes nattetid. Kainen, du som har erfarenhet kanske kan kasta lite ljus över detta? Kanske jämföra med en usb-ansluten extern hdd?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-04-15 09:46
Ursprungligen av Köörmit:

Kanske jämföra med en usb-ansluten extern hdd?

Allting i NAS-väg måste väl vara snabbare än en extern USB-disk? USB 2.0 har väl vad jag minns en överföringshastighet på maximala 480 Mbit/s och dessutom, som är en nackdel med USB, att det körs i "bursts" och inte i en jämn överföringsström.

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-04-15 09:54

Jag streamar 1080P filmer från min Drobo via min MacPro (Plex Mediaserver) till min MBP i vardagsrummet (Via Wifi) utan några som helst problem.
Kopiering till enheten är inte jättesnabbt, men tillräckligt snabbt för att man inte ska bli irriterad. Jag har inga siffror i huvudet men kan prova föra över några gb och posta tiden här sen

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-04-15 09:56
Ursprungligen av kainen:

Jag streamar 1080P filmer från min Drobo via min MacPro (Plex Mediaserver) till min MBP i vardagsrummet (Via Wifi) utan några som helst problem.
Kopiering till enheten är inte jättesnabbt, men tillräckligt snabbt för att man inte ska bli irriterad. Jag har inga siffror i huvudet men kan prova föra över några gb och posta tiden här sen

Vad har du för dopat WIFI som klara 1080P utan problem?

Det låter ju helt okej, ser fram emot när du tagit tid på några kopieringar. Jag kan idag spela upp 1080p i plex från usb-disk trådlöst via airport extreme. Tar en lten stund att buffra men sen flyter det. Spola i filmen är dock ingen hit. En fundering, varför kör du via MacPro till MBP:n? En till, har du provat DroboApps, och i så fall, är det knepigt?

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-04-15 12:16

Jag kör den kopplingen pga att alla filmer ligger indexerade i Plex mediabibliotek som ligger på Mac Pro:n som är server där hemma

Har inte provat några Drobo Apps, vore ju nice om de som utvecklar Plex kunde göra en Mediacenter app för Drobon!

Jag kör Airport Extreme trådlöst till MBPn.

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-04-15 13:00

Nu har jag kopierat över lite filer till Drobon

48,5GB - 12.27-12.57 = 30min

48,5/30 = 1,6Gb/Min

Dvs inga jättehastigheter... men det räcker gott och väl för det jag har min Drobo till iaf för tillfället

Det verkar ju inte alls så pjåkigt. Laddade du den full med diskar på en gång eller har du testat att lägga till diskar alternativt bytt till större? Eller rent av haft något diskhaveri? Har det funkat som de annonserar?

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-04-15 21:36

Jag började med att stoppa i alla diskar jag hade liggandes här hemma... sedan har jag uppgraderat två st av dessa... inga problem, bara att ta ut den minsta disken och stoppa i en större. Sedan låta den jobba klart och sedan byta nästa disk

Låter som en no-brainer. Om ingen säger stopp och kommer med bättre förslag slår jag nog till innan helgen är till ända.

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-04-16 08:18

"Den som köper kvalitet gråter bara en gång!"

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-16 19:48

En fråga till er som sitter och diskuterar NAS. Vi funderar på att flytta över till en "online storeage / backup", då menar jag inte "online" som i internet med "online" som "alltid tillgänglig. Det är mycket lösa diskar i projekt som inte är speciellt hållbart. Min fråga eller snarare frågor är dessa:

- Hur stabila är de lite större NAS:arna vid 24/7 drift?
- Vilka risker tampas man med? Raid kontrollern kan förstås dö så dubbla uppsättningar NAS-enheter räknar jag. Powersupply failure kanske ligger högt på listan också?
- Tar man ovan i åtanke och jämför med en dedicerad server + disk, vad är egentligen skillnad?

Synology har ju kommit ut med ganska trevliga 10-disk lösnigar som inte kostar skjortan. Dessa kan dessutom kompletteras med ett extra 12-disk chassi.

Synology Inc. - NEW NAS Experience - Products :: RackStation RS2211+/RS2211RP+

Vi har behov av ganska stora mängder data, jag räknar med c:a 30x2 TB för back-up och ytterligare 1x18TB för day-to-day fillagring. Är det galet att titta på dessa enheter eller fungerar de i verkligheten? Det känns spontant stabilare än att ha 10 diskar staplade i ett skåp.

Funderar på någon av Qnap's modeller men har en liten fråga: om jag kopplar in den via kabel rakt in i min iMac (som är ansluten trådlöst till min Airport extreme) kommer den då att kunna nås från samtliga datorer i nätverket eller måste den sitta direkt i routern för det?

Ursprungligen av saverman:

Funderar på någon av Qnap's modeller men har en liten fråga: om jag kopplar in den via kabel rakt in i min iMac (som är ansluten trådlöst till min Airport extreme) kommer den då att kunna nås från samtliga datorer i nätverket eller måste den sitta direkt i routern för det?

Den ska sitta direkt i routern.

Om du inte använder din iMac som router (DHCP-server etc..), men det tror jag väl inte att du gör.

Bevaka tråden