Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken NAS?

Tråden skapades och har fått 1632 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag kör med en 4-diskars QNAP och kan verkligen rekommendera deras produkter.

Läs lite tester på nätet om hastigheter, naturligtvis måste det vara i likvärdiga setups gällande diskar/överföringar/nätverk.

Det är många saker som spelar in, framförallt kanske ert eget nätverk vilket ingen kan bedömma hur bra/snabbt det är utom ni själva.

ReadyNAS och D-Link har jag läst har problem med vissa diskar, köp diskar som rekommenderas av tillverkaren så behöver man oroa sig.

Intressanta svar, men än har jag inte blivit mycket klokare. Mina behov är som sagt ganska begränsade och jag undrar om det är någon som provkört en WD sharespace exempelvis? För min egen del vill jag ju bara ha lagring som på en server helt enkelt. Men vad ska man ha? den måste vara tyst och smidig och inte krångla och kunna lagra gärna 2TB speglat..

Jag är inte gjord av pengar. Hade jag varit det så hade jag ändå inte vetat vad jag skulle köpt..

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-03-31 17:02

Jag kan iaf rekommendera det jag har egen praktisk erfarenhet av, Synology.

Jag har en Synology DS211j, två-diskars NAS. Jag kör RAID 1 i den med två st Samsung Spinpoint-diskar på 2TB vardera.

Fungerar suveränt

Jag tror att Synology är ett bra val. Jag var själv inne på den pga priset men valde till sist Netgear pga att den var "inom smärtgränsen" dyrare. Men allt som jag läste som Synology DS211j var positivt så jag skulle inte tveka att välja den om priset är en avgörande faktor.

Anyway, nu har jag köpt en 211J.
Upp till bevis!

Tack för hjälpen

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-04-01 16:49

No worries, hoppas att du blir lika nöjd som jag

Är också inne på att skaffa en NAS istället för externa diskar. Jag tänker främst använda den till att mata Plex med HD-film, och undrar om det är något särskilt man borde tänka på.
Har kollat på denna: Egenskaper fr D-Link DNS-320
Den borde väl funka utan hack i filmtittandet om man kör trådat nätverk?

Ursprungligen av h.cewers:

Är också inne på att skaffa en NAS istället för externa diskar. Jag tänker främst använda den till att mata Plex med HD-film, och undrar om det är något särskilt man borde tänka på.
Har kollat på denna: Egenskaper fr D-Link DNS-320
Den borde väl funka utan hack i filmtittandet om man kör trådat nätverk?

Ska inte vara några problem alls så länge du kör med kabel.

kul så här efter: synologyn låter mer än vad jag egentligen vill så jag fick gömma den i ett närliggande skåp.
Sen kan jag säga att jag hänger verkligen inte med i alla features och själva konfigureringen är oerhört snurrig.. men skam den som ger sig. Det är grymt skönt att ha grejjerna i närheten iallafall utan att koppla in en extern disk.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-04-05 16:16

Jag tycker inte den låter speciellt mycket men det är ju subjektivt, du har kanske också bättre hörsel än vad jag har

Vad det gäller gränssnittet så tycker jag det är ganska kompetent men jag har full förståelse för att det kan upplevas som rörigt, det är inte direkt Mac'igt utan snarare åt andra hållet. Tyvärr är det väl nästan alltid så när det gäller sådana här produkter.

Ursprungligen av zinned:

Jag tycker inte den låter speciellt mycket men det är ju subjektivt, du har kanske också bättre hörsel än vad jag har

Vad det gäller gränssnittet så tycker jag det är ganska kompetent men jag har full förståelse för att det kan upplevas som rörigt, det är inte direkt Mac'igt utan snarare åt andra hållet. Tyvärr är det väl nästan alltid så när det gäller sådana här produkter.

hehe.. nä, den är väldigt tyst men anledningen till att jag märker av den så tydligt att att den står bredvid soffan och vår tv står vägg i vägg med barnsovrummet.. tvn är alltså på läääägsta volym. Det gör att man märker av den. Jag har iofs värre problem med min xbox360..

NetGear är rena skiten, hade själv en värsting Pioneer Edition för 20+ utan diskar och idag har jag en Qnap 659+ Pro och det är som natt och dag, vad gäller de billiga segmenten så är även där NetGear otroligt slöa och väldigt högljudda.
Jag har min NAS i hallen och den blir inte så varm trots jag har den ganska instängd, ljudmässigt måste man stå och huka sig ner för att höra den då är den ändå fylld med 6*2TB diskar.

Kan ju tillägga också att en 4,5GB fil tar under 1 minut att kopiera via nätverket

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-04-09 20:20
Ursprungligen av @ndreas:

Kan ju tillägga också att en 4,5GB fil tar under 1 minut att kopiera via nätverket

Precis som min Synology DS211j

Ursprungligen av zinned:

Precis som min Synology DS211j

Borde inte Synologyn vara bortåt 50 % snabbare än qnappen, har för mig att det handlade om det när jag läste specar/tester?

Ursprungligen av akerstrom:

Borde inte Synologyn vara bortåt 50 % snabbare än qnappen, har för mig att det handlade om det när jag läste specar/tester?

Mot vilken QNAP och varför?

Ursprungligen av keptang:

Mot vilken QNAP och varför?

Det var ett tag sen, men har för mig att jag kollade bl.a. här.

Ursprungligen av akerstrom:

Det var ett tag sen, men har för mig att jag kollade bl.a. här.

ok, undrade bara, den som är jämförbar från QNAP med DS211 är TS-219P+, den är nästan 25% snabbare än DS211 i den listan.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-04-10 00:23

Det beror väl på vilket protokoll man använder också, antar jag. I mitt fall är det afp mellan min MBP och min DS211j men den listan som finns på länken ovan visar ju resultat från en Windows-burk och olika NAS'ar, där jag antar att de kör över smb. Jag har iaf en överföringshastighet på ca 70 MB/s till min NAS.

Ursprungligen av zinned:

Det beror väl på vilket protokoll man använder också, antar jag. I mitt fall är det afp mellan min MBP och min DS211j men den listan som finns på länken ovan visar ju resultat från en Windows-burk och olika NAS'ar, där jag antar att de kör över smb. Jag har iaf en överföringshastighet på ca 70 MB/s till min NAS.

Den är ju snabbare än NetGears på över 100, Qnap 659+ Pro är en nyare modell än bara 659
Tror jag har 110 MB/s med AFP

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-04-10 21:40

Att få ut 110 MB/s i ett Gbit-nätverk är att verkligen nyttja all bandbredd i ditt Gbit-nätverk Man brukar väl som bäst kunna praktiskt nyttja runt 80% av den teoretiska bandbredden, dock kan jag vara ute och cykla där.

Själv lyckas jag inte få ut mer än 70 MB/s...kanske beror på Airport Extreme, att jag kör med "endast" Cat 5 eller så beror det på NAS'en. Jag tycker det är riktigt bra iaf att nå samma överföringshastighet som med Firewire

Hm...... Jag har just själv börjar klura på en NAS-lösning här i lägenheten, då ja sitter med en MBP med 500GB hårddisk som av någon märklig anledning får för sig att bli full då och då...

Jag har mina modem och router ute i hallen ståendes undangömda uppe på en garderob, kör idag en 2TB Time Capsule och trådlöst, men kan även köra trådat t ex mina ATV2 om jag skulle vilja för det är inte så lång väg att dra kabeln och det går att gömma dessa under lister och trösklar m.m.

Jag har ännu inte bestämt mig för vilken NAS jag ska ha, men siktar på 4TB till att börja med, gärna med möjligheter att uppgradera/utöka utrymmet om så skulle behövas i framtiden.

Har lite trångt uppe på garderoben så en LaCie 2Big Network får inte plats stående där, men en LaCie Network Space Max får plats, men är dessa bra? Någon som kör med dessa och är nöjda?

Tänkte ju ha NAS-en till att lägga över det mesta skrymmande på dessa och kunna köra det från NAS för att frigöra utrymme på min MBP. Typ större delen av mitt Aperture fotoalbum, mitt iTunes-bibliotek med musik och filmer m.m. samt Final Cut-biblioteket, och en massa annan lagring så klart. Men kommer det att funka med filmtittandet utan att hacka? Klarar LaCies grejor detta eller rekommenderar ni nåt annat som funkar kalas med Mac-grejorna jag redan har?

Hur de ser ut är inte så viktigt då de inte kommer att stå synliga, mer viktigt är istället att de inte är så höga för då kan jag få in dessa uppe på garderoben, annars får jag fixa in dessa på den översta hyllan inne i garderoben vilket ju kan gå men jag har det helst uppe på.

Dr Tinnitus

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-04-11 10:26

Några frågor...

1) Vilken prisklass rör du dig i?
2) Kommer du eller kommer du inte köra RAID? Kan ju vara vettigt för backupens skull.

Ursprungligen av zinned:

Några frågor...

1) Vilken prisklass rör du dig i?
2) Kommer du eller kommer du inte köra RAID? Kan ju vara vettigt för backupens skull.

Pengar är i grunden inget bekymmer, men vilken prisklass jag vill röra mig i är svårt att svara på när man inte vet riktigt vad man behöver, eller får för pengarna. Jag tycker t ex inte att de två LaCie jag nämnde är särskilt dyra om de är bra och passar mina behov.

Idag kör jag ju backup av min MBP till min 2TB TC, är lite osäker på hur viktigt det är med att kunna ha backup på precis allt som ligger även på en NAS. T ex så kanske man tillslut fyllt en 4TB NAS och måste då har 4TB backup till den, då börjar det kosta....

Vet inte om jag ska köra RAID heller, vet inte riktigt varför jag skulle det egentligen, så antagligen inte.

Dr Tinnitus

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-04-11 12:11

Jag kör RAID 1 på min Synology, jag vill ha den säkerheten att om en disk går sönder så har jag bara att byta ut den och allting är fortfarande kvar. Hade jag kört JBOD så hade det varit kört. En disk är trots allt en mekanisk produkt som kan gå sönder...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-11 12:12
Ursprungligen av zinned:

En disk är trots allt en mekanisk produkt som kan gå sönder...

En disk är trots allt en mekanisk produkt som kommer att gå sönder...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-04-11 12:21

NAS Charts - File Copy Write Performance - SmallNetBuilder

för den tekniskt intresserade siffernörden.

Det finns massor av information på den sidan.

Själv tänker jag nog inte snåla när jag väl bestämmer mig, det måste vara minst 4 diskar för att kunna ha en vettig RAID.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-04-11 12:33
Ursprungligen av obibobi:

NAS Charts - File Copy Write Performance - SmallNetBuilder

för den tekniskt intresserade siffernörden.

Det finns massor av information på den sidan.

Dock ska man vara medveten om att de nuffrorna är från tester med Windows-burkar över SMB-protokollet och inte AFP.

Ursprungligen av obibobi:

...det måste vara minst 4 diskar för att kunna ha en vettig RAID.

Ehm, det är ju inte riktigt sant. Att köra RAID 1 är en fullt fungerande setup.

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-04-11 12:26

Jag har sagt det förut och jag säger det ingen, spelar inte pengarna någon roll så köper man inte en fiat, man köper en BMW... i detta fall en Drobo.
Där kan du dessutom öka storleken med tiden, bara att trycka i flera eller större diskar och du behöver aldrig formatera eller konfigurera om enheten, den sköter sånt själv utan att du behöver tänka på mer än att ta ut en hårddisk och stoppa i en ny större.

Ursprungligen av kainen:

Jag har sagt det förut och jag säger det ingen, spelar inte pengarna någon roll så köper man inte en fiat, man köper en BMW... i detta fall en Drobo.
Där kan du dessutom öka storleken med tiden, bara att trycka i flera eller större diskar och du behöver aldrig formatera eller konfigurera om enheten, den sköter sånt själv utan att du behöver tänka på mer än att ta ut en hårddisk och stoppa i en ny större.

Precis som QNAP och kanske andra?

Har bara erfarenhet från QNAP och den har samma funktionalitet.

Gjorde det förra veckan (från 4*1TB till 4*2TB), fungerade alldeles utmärkt utan att behöva stänga av/starta om osv.

Kör naturligtvis RAID 5 på 4 diskar.

Bevaka tråden