Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kontantkort för mobilt bredband

Tråden skapades och har fått 36 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2011-03-12 14:26

Finns det någon svensk operatör som erbjuder refillkort för mobilt bredband (till iPad, Micro SIM) där man enbart betalar för använd tid/datatrafik. Alltså ett liknande debiteringssystem som för kontant telefoni?

Alla operatörer i Sverige som erbjuder kontant mobilt bredband gör det utifrån en bestämd prenumerationstid. Det blir alltså lite svårt att hitta något där du bara betalar för använd tid/datatrafik.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2011-03-15 09:03
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Alla operatörer i Sverige som erbjuder kontant mobilt bredband gör det utifrån en bestämd prenumerationstid. Det blir alltså lite svårt att hitta något där du bara betalar för använd tid/datatrafik.

Detta verkar vara den bistra sanningen... Trist att man inte kan erbjuda ett "vanligt" refillkort

Telia Refill med Mobilsurf årskort = 500:-/år, 512MB/mån, 1MBit/s. Som hittat. Vet många som kör detta och de har inte varit i närheten av att förbruka "potten".

Ursprungligen av Johan Gunverth:

Telia Refill med Mobilsurf årskort = 500:-/år, 512MB/mån, 1MBit/s. Som hittat. Vet många som kör detta och de har inte varit i närheten av att förbruka "potten".

Var hittar man detta?
Letat på Telias sida men hittar vara dag-, vecko- och månadstankning

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2011-03-15 09:37
Ursprungligen av macwitty:

Var hittar man detta?
Letat på Telias sida men hittar vara dag-, vecko- och månadstankning

Kontantkort - Mobil telefoni - Privat - Telia.se

  • Medlem
  • Danderyd
  • 2011-03-22 11:42
Ursprungligen av Johan Gunverth:

Telia Refill med Mobilsurf årskort = 500:-/år, 512MB/mån, 1MBit/s. Som hittat. Vet många som kör detta och de har inte varit i närheten av att förbruka "potten".

Det låter nice! Drar GPS tjänsten mycket data så att man snabbt kommer upp till 0.5gb om man använder mycket GPS ?
Jag är ute efter det billigaste abbonemanget men vill samtidigt kunna använda GPS frekvent.

Tack!

Men visst är det konstigt att man hittar det under telefoni - men inte under mobilt bredband kontantkort
https://www.tewss.telia.se/privat/produkter_tjanster/mobilt-bredband/mobilt-bredband-kontant/

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-03-15 09:46
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2011-03-19 11:10

Kollade lite på Comviqs kontantkort, t.ex. Amigo. Visserligen är dessa anpassade för telefoni, men de går att få med Microsim och de har en maxtaxa för surf på 3:- per dygn... Vad tror ni om dessa?

Sedan har Tele2 surfabonnemang i olika prisklasser där man tydligen kan frysa abonnemanget de månader som man inte vill ha det (har ej kollat upp detta, var en telefonförsäljare som nämnde det).

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2011-03-23 07:27
Ursprungligen av lensv:

Kollade lite på Comviqs kontantkort, t.ex. Amigo. Visserligen är dessa anpassade för telefoni, men de går att få med Microsim och de har en maxtaxa för surf på 3:- per dygn... Vad tror ni om dessa?

Ingen som har testat något "telefonkort" med datatrafik i iPad, typ det i exemplet ovan?

Jag kör med 0,5GB på min iphone, hade det på iPad när jag väl hade en.

Räckte bra.

När jag använde iTelefonen som modem till datorn drog det ganska mycket och då tog 0,5GB slut snabbt.

3kr/dygn * 30 = 90kr/månaden, varför inte abonnemang på 100kr/mån och kunna surfa obegränsat?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2011-03-23 13:49
Ursprungligen av wilhelmsson:

3kr/dygn * 30 = 90kr/månaden, varför inte abonnemang på 100kr/mån och kunna surfa obegränsat?

Tja, om man bara behöver använda mobildata ett par dagar per månad känns det ju lite onödigt att betala en dryg tusenlapp om året.

Sant, sätt in telia simkort och köp 500-surf i ett år kortet. Bra mottagning och du behöver inte tänka på att kostnaderna skenar.

Jag betalar för obegränsad surf till min iPhone. Därför beställde jag bara ett extra micro-SIM till samma abonnemang. Det innebär alltså att jag betalar 40:-/månad (tror jag det är) för att surfa på iPad:en. All datatrafik debiteras på mitt telefonabonnemang (dvs gratis), och det är inga problem att t ex surfa på båda enheterna samtidigt. Fungerar kalas Bara ett tips ifall ni redan betalar för surf på en annan enhet och inte visste att extra-SIM fanns.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2011-03-23 15:24

Tack för tips! Det jag tänkte närmast på med att använda ett "telefonikort" var att man faktiskt kan använda det till att ringa med ibland oxå (på en annan enhet då förstås)

Ursprungligen av lensv:

Tack för tips! Det jag tänkte närmast på med att använda ett "telefonikort" var att man faktiskt kan använda det till att ringa med ibland oxå (på en annan enhet då förstås)

Bara för att förtydliga mitt inlägg ovan - extrasim får ett eget telefonnummer och kan användas till telefonsamtal och data, även om det sker parallellt med "orginalkortet". Iaf för mig som kör Telia, gissar att andra operatörer har samma sak.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2011-03-23 18:48

Jo, jag förstod att det var så du menade. I mitt fall betalar dock jobbet min telefoni, så det här med möjligheten att kunna ringa blir bara en liten extra "bonus"

3 kr per surfdag tror jag annars är ganska svårslaget om man bara har behov av att surfa 3G ibland. Frågan är bara hur det funkar kvaliets-/kapacitetmässigt med dessa telefonikort?

Ursprungligen av Johan Gunverth:

(null)

Jag har det på min telefon och förbrukar det på typ 1-2v beroende på vad man gör,fördelen är ju att det är ettfast pris och man inte behöver oroa sig om man har pengar på kortet eller inte. Nackdelen är ju hastigheten efter 512mb och att man inte kan köpa till 512mb/1024mb när man själv behöver extra.

Kontantkort för mobilt bredband

Telia data & sms för 800kr/året. 5000sms/mån och 512mb/mån

Vad är bästa lösningen om man vill ha ett billigt sim-kort i sin iPad i Sverige 2015? Vill helst inte binda upp mig men verkar som det är enda löseningen. Vill kunna använda paddan som gps samt kunna surfa vid enstaka tillfällen utan wi-fi.

Ursprungligen av koffas:

Vad är bästa lösningen om man vill ha ett billigt sim-kort i sin iPad i Sverige 2015? Vill helst inte binda upp mig men verkar som det är enda löseningen. Vill kunna använda paddan som gps samt kunna surfa vid enstaka tillfällen utan wi-fi.

Tele2s Data On-Demand? Man köper en datamängd, som man sedan har tills den tar slut. Man binder inte upp sig till något. Man får en faktura skickad till sig med beloppet man ska betala.
Detta kräver dock att man redan är kund hos Tele2.

http://www.tele2.se/upptack/produkter/data-on...

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2015-01-06 13:17

Ställ dig i kö hos Wifog... Ett klart svårslaget alternativ för ändamålet - http://wifog.com/.

Ursprungligen av lensv:

Ställ dig i kö hos Wifog... Ett klart svårslaget alternativ för ändamålet - http://wifog.com/.

Har du provat detta själv?

Jag avfärdade detta då begränsningen är 100MB åt gången sedan säger surf stopp helt och man måste titta på reklam genom att starta app eller gå till specifik sida. Dessutom är det en timer också så även om man inte använder upp de 100MB så kommer ändå surfplatta inte ladda hem mail några timmar senare då man måste sätta igång och titta på reklam igen.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2015-01-06 13:54
Ursprungligen av Borttaget:

Har du provat detta själv?

Jag avfärdade detta då begränsningen är 100MB åt gången sedan säger surf stopp helt och man måste titta på reklam genom att starta app eller gå till specifik sida. Dessutom är det en timer också så även om man inte använder upp de 100MB så kommer ändå surfplatta inte ladda hem mail några timmar senare då man måste sätta igång och titta på reklam igen.

Japp! Kanske inget alternativ för storsurfaren, men om man utgår ifrån kraven som ställs i frågan här ovan är det en klockren tjänst.

Senast redigerat 2018-07-23 12:57
Ursprungligen av lensv:

Ställ dig i kö hos Wifog... Ett klart svårslaget alternativ för ändamålet - http://wifog.com/.

Precis vad jag behöver. Verkar dock som det är enormt långa köer, någon som vet ungefär när man kan förvänta sig att få sim-kortet, kan det handla om flera år?

Till GPS och kolla mejlen lite då och då är det perfekt, GPS drar i stort sett noll.

Ursprungligen av Weedberg:

Tele2s Data On-Demand? Man köper en datamängd, som man sedan har tills den tar slut. Man binder inte upp sig till något. Man får en faktura skickad till sig med beloppet man ska betala.
Detta kräver dock att man redan är kund hos Tele2.

http://www.tele2.se/upptack/produkter/data-on...

Kommer med största sannolikhet bli kund hos Tele2 när mitt abonnemang gå ut då de har riktigt schyssta studentpriser. Men är det någon som har koll på om det finns ett abonnemang med två sim-kort där man får dela på surfen på både sin iPad och iPhone?

Senast redigerat 2015-01-06 14:25
Bevaka tråden