Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vett och etikett med iPhone?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-17 11:15

Det skulle va bra med en kort sammanfattning, eller i vart fall att man lägger in frågan i trådstarten. Det öppnar mycket lättare för diskussionen om man fattar redan i tråden vad det är tänkt att den ska handla om.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-18 23:39
Ursprungligen av ;:

Överhuvudtaget så är det väl så att det är tråkigt att upptäcka hur många nuförtiden som inte är 'fysiskt närvarande' - dvs att de även med sin 100%-iga koncentration är på samma plats som sin kropp(!). Är vi inte i tankarna så är vi i cyberrymdens oändliga ström av mail, sms och twitter-nonsens... Rätt beklämmande och, framförallt, nonchalant (läs: egoistiskt) mot din omgivning!

Alltså - huvudregel: i direkt närvaro och socialt kommunikativt umgänge med andra människor
prata aldrig i mobil, SMS'a eller surfa. Om du ändå väljer att göra detta: acceptera att bli själv behandlad som luft! Varför skall man slösa uppmärksamhet på en människa som inte är närvarande?

Personligen är jag ganska aktiv i sociala medier, både via dator, mobil och läsplatta - men jag tänker mig för och försöker undvika att utsätta andra människor i min omgivning för min eget 'sociala beteende'... för det är inte så socialt när allt kommer omkring.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2011-03-19 16:11
Ursprungligen av ;:

Make sure to always use spell check.. är enligt mig helt värdelöst blir väldigt konstiga förslag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-20 03:35
Ursprungligen av ;:

Jag är nog extremt udda. Jag skulle aldrig drömma om att ringa eller ens ta emot ett samtal till exempel vid ett middagsbord eller i mitt säte på tåget. Jag ursäktar mig och går någonstans där jag stör så lite som möjligt. På bussen eller tunnelbanan svarar jag inte alls eller väldigt kort och ber att få ringa tillbaka om några minuter då jag lämnat färdmedlet.

Måste jag absolut svara så försöker jag vända mig bort och nästan viskar, jag tycker det är oerhört pinsamt att tala högt i främmande människors närvaro.

Får jag ett SMS i socialt sällskap så ursäktar jag mig om jag anser att jag behöver skicka ett svar omedelbart, annars får det vänta så klart.

Går jag in på ett bibliotek eller en biograf stänger jag av telefonen helt.

Jag kanske skulle flytta till Japan. Där sägs det att medpassagerare upprört ber en att avsluta sitt samtal om man stör genom att tala i telefon på ett tåg till exempel.

Ursprungligen av marf:

Jag är nog extremt udda. Jag skulle aldrig drömma om att ringa eller ens ta emot ett samtal till exempel vid ett middagsbord eller i mitt säte på tåget. Jag ursäktar mig och går någonstans där jag stör så lite som möjligt. På bussen eller tunnelbanan svarar jag inte alls eller väldigt kort och ber att få ringa tillbaka om några minuter då jag lämnat färdmedlet.

Måste jag absolut svara så försöker jag vända mig bort och nästan viskar, jag tycker det är oerhört pinsamt att tala högt i främmande människors närvaro.

Får jag ett SMS i socialt sällskap så ursäktar jag mig om jag anser att jag behöver skicka ett svar omedelbart, annars får det vänta så klart.

Går jag in på ett bibliotek eller en biograf stänger jag av telefonen helt.

Jag kanske skulle flytta till Japan. Där sägs det att medpassagerare upprört ber en att avsluta sitt samtal om man stör genom att tala i telefon på ett tåg till exempel.

ja ett par punkter verkar ju lite 'konstiga'... Men bra ändå.

Förra veckan satt en dam i bussen - talade högt och tydligt - och pratade om en gynekologisk undersökning hon just gjort och något om en cysta. Godartad. :-D.
Annars tycker jag att folk i Sthlm är hyfsat diskreta. Sällan man får vara med om sådana här grejer. Visst babblar många men jag upplever att folk dämpar sig och ofta hör man att dom säger "ringa tillbaka" - vilket betyder att dom inte kan prata om ämnet där dom är. Med tanke på att det är en miljonstad med ett par hundra tusen kollektiva pendlare per dygn så är det förvånansvärt bra etikett i det offentliga rummet.
Senaste åren är det också mycket, mycket sällan man hör en mobil bränna av på bion, teatern, etc. Förr var det ju konstant.

1
Bevaka tråden