Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Steve Jobs sjukledig igen

Tråden skapades och har fått 53 svar. Det senaste inlägget skrevs .

MacRumors citerar en väl insatt källa, och skriver att det handlar om "bra och dåliga perioder" pga problem med immunförsvaret, vilket tydligen är väldigt vanligt om man har genomgått en levertransplantation.
"Mr. Jobs suffers from immune system issues common with people who have received liver transplants and, as a result, his health suffers from frequent "ups and downs," according to a person with knowledge of the situation, who agreed to speak on condition of anonymity because he was not authorized to discuss it.

In recent weeks, Mr. Jobs began a down cycle and slowed his activities at Apple, the person said. Mr. Jobs has been coming to the office about two days a week, and appeared increasingly emaciated, the person said. He frequently lunched in his office, rather than in the company cafeteria, the person said."

Kan vi nu få ett slut på teorierna om att det är cancern som kommit tillbaka?

Senast redigerat 2011-01-20 10:14
Ursprungligen av ;:

Jag fick SMS från min son som studerar i Schweiz, på Schweizisk TV gav de Steve Jobs max 3 år till att leva. Steve Jobs hade varit i Basel för behandling.

Väldigt sorgligt att få ett sådant SMS från sin son.

Ursprungligen av MacLuukas:

...på Schweizisk TV gav de Steve Jobs max 3 år till att leva. Steve Jobs hade varit i Basel för behandling.

Den behandlingen har inte skett nu. Den påstås ha skett 2009 - troligen före levertransplantationen.

I mina ögon är detta ett väldigt löst och ej tillförlitligt rykte. Det sägs komma från en person som tidigare satt i Apples styrelse - och som gick bort 2010. Varför har det då inte presenterats förrän nu?

Läs mer här:
Jobs fick cancerbehandling 2009 - MacWorld

Senast redigerat 2011-01-20 17:24
Ursprungligen av MacLuukas:

Jag fick SMS från min son som studerar i Schweiz, på Schweizisk TV gav de Steve Jobs max 3 år till att leva. Steve Jobs hade varit i Basel för behandling.

Vill minnas att nån sa precis samma sak om Stephen Hawking, cirka 50 år sedan var det.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Vill minnas att nån sa precis samma sak om Stephen Hawking, cirka 50 år sedan var det.

Haha, det är väl ändå en rätt extrem jämförelse?

Ursprungligen av ;:

Apple står och faller inte med Jobs, det finns en företagskultur som finns kvar, men han är oerhört värdefull. Det är viktigt att folket längst upp förstår vad de förvaltar, vilket Sculley bara delvis gjorde och Spindler inte klarade alls.

Det är ju en personlig sak också, människan Steve Jobs är sjuk, inte bara ikonen. Förhoppningsvis är det bara en sund nedtrappning för att ta hand om hälsan, men vi har sett folk förr som stänger butiken för att just sköta om sig, som dör några månader senare. Så var det för Charles M. Schultz. Steve är förstås yngre, så han har kanske lite läkkött kvar. Hoppas det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-25 21:15
Ursprungligen av ;:

Min första reaktion var att Steve tar ett mycket modigt men klokt beslut! Man kan bara ana pressen han lever under, då han utgör en så stor betydelse som person för hela verksamheten - samtidigt är det ju ett faktum; har man en så svår åkomma som Steve har så är det absolut livsavgörande att man fokuserar på sin hälsa!

Så även om utgången är oviss, så gjorde Steve säkert rätt!
Förhoppningsvis ser vi resultatet snart av detta då han återvänder 'som Messias till sina lärjungar'...

Ursprungligen av MacLuukas:

Jag fick SMS från min son som studerar i Schweiz, på Schweizisk TV gav de Steve Jobs max 3 år till att leva. Steve Jobs hade varit i Basel för behandling.

Låter väldigt mycket som att någon idiot till journalist gjort nyhet av något han/hon dragit fram ur ändalykten. För det är tillräckligt svårt att ge den sortens prognoser för att ingen seriös läkare ska göra det med så lite på fötterna - särskilt i sådana här fall när informationen utgörs av rykten och påhitt.

Tycker överlag att det är extremt osmakligt att hålla på och spekulera kring någons kvarvarande livslängd. Jag skulle inte vilja att någon gör det om mig, och jag tycker man kan låta bli att göra det om andra också.

Ursprungligen av Clavius:

Min första reaktion var att Steve tar ett mycket modigt men klokt beslut! Man kan bara ana pressen han lever under, då han utgör en så stor betydelse som person för hela verksamheten - samtidigt är det ju ett faktum; har man en så svår åkomma som Steve har så är det absolut livsavgörande att man fokuserar på sin hälsa!

Om jag vore Steve Jobs skulle jag inte jobba en endaste dag till i hela mitt liv. Herregud, karln måste ju få användning för privatplanet och alla miljarderna! Finns viktigare saker i livet än att förse folk med prylar, sånt brukar dessutom lösa sig ändå.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-17 08:15

Enligt denna nyhet har Jobs bara sex veckor kvar att leva. Aftonbladet hänvisar till National Enquirer som citerar en cancerexpert.

Ursprungligen av stile:

...Aftonbladet hänvisar till National Enquirer som citerar en cancerexpert.

National Enquirer, kanske inte den mest trovärdiga källan.

Speciellt inte när man hänvisar till bukspottkörtelcancern som han opererades för 2004.

"...på väg att förlora kampen mot cancern i bukspottskörteln..."

Ursprungligen av stile:

Enligt denna nyhet har Jobs bara sex veckor kvar att leva. Aftonbladet hänvisar till National Enquirer som citerar en cancerexpert.

Bara för att räta ut det här: En tidning gjord av dilettanter citerar en annan skräpblaska som eventuellt talat med någon de uppfattar som "cancerexpert", hur fan man nu kan vara expert på all cancer.

Om experten i fråga ens existerar måste han/hon för att göra en så förvånande exakt bedömning antingen vara (1) synsk, eller (2) direkt involverad i vården av hr Jobs (och därmed göra sig skyldig till ett så flagrant sekretessbrott att legitimationen ryker all världens väg). Eller så alternativ 3: en oinsatt idiot som drar fram saker ur arslet. Jag gissar på det sistnämnda.

Enligt TNW Apple är experten som pratade om sex veckor lungdoktor och inte cancerexpert. Steve Jobs receiving cancer treatment in hospital. May be terminal.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2011-02-17 08:58

Det är bara att hoppas på att Aftonbloggen har lika rätt som vanligt, cancer är ingen lajbans åkomma, den vill jag inte önska till någon.

Är det bara jag som tycker att det är ganska smaklöst att sitta och prata om någons hälsa såhär? Speciellt när det bara är sensationsblaskor som rapporterar om dessa fantastiskt intressanta nyheter. Eller ska vi kanske börja prata om skoskav, eksem och Scott Forestalls diet när vi ändå är i farten? Kanske finns någon annan person med en otrevlig sjukdom vars nuvarande hälsa vi kan dissikrera baserat på dåliga rykten?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-17 16:29
Ursprungligen av Bluestreak:

Är det bara jag som tycker att det är ganska smaklöst att sitta och prata om någons hälsa såhär? Speciellt när det bara är sensationsblaskor som rapporterar om dessa fantastiskt intressanta nyheter. Eller ska vi kanske börja prata om skoskav, eksem och Scott Forestalls diet när vi ändå är i farten? Kanske finns någon annan person med en otrevlig sjukdom vars nuvarande hälsa vi kan dissikrera baserat på dåliga rykten?

Det handlar väll snarare om oro för Jobs och en förhoppning om att han ska tillfriskna.

Låt oss leka med tanken att Steve Jobs går bort i cancer vad skulle det betyda för Apple som företag? Vi kommer då kunna få fram tre saker 1) SJ betydelse för apple och SJ vision för vad Apple är idag. 2) Kommer Apple att vara lika framgångsrikt som med SJ. 3) Eller dör Apple kulten sakta pga av att visionen som SJ hade dog med honom och ingen har haft den kunskapen att ta över efter SJ.
Skulle olyckan vara framme och SJ skulle gå bort så tror jag personligen att Apple inte kommer att vara lika fin framgångsaga som med SJ vid rodret. Även när SJ är sjuk så styr SJ stenhårt företaget och håller sig väll informerad i allt som är viktigt för Apple inkl hemlighetsmakeriet om olika produkter samt utveckling av produkter m.m. Jag tror tyvärr att Apples framgångsaga ligger väldigt mycket i SJ visionen med Apple och hur Apple ska vara som företag, men även konceptet SJ vill ha. Detta blir oerhört svårt att kunna ersätta en sådan visionär som SJ är. SJ kan se en helhet som väldigt få människor kan, mellan hårdvaran och mjukvaran. Att fortsätta att designa snygga datorer tror jag inte blir ett problem pga Jonathan Ive. Men att få visionen mellan hårdvaran och mjukvaran (och mellan mjukvaran och mjukvara) att hänga ihop i framtiden kan vara svårt utan SJ, speciellt mellan nya hårvaror och äldre. Dessutom att få alla olika produkter att jobba friktionsfritt och harmoniskt på ett sådant sätt som idag är unikt.
Vad tror ni andra?

Jag tror att Apple kommer att vara sig likt i 3-5 år efter Jobs, lite framförhållning måste de ju ha, men därefter är man ju lite orolig för att de inte lyckas hålla stilen. Men det är bara att hoppas på det bästa, för Apple och naturligtvis för Jobs privat. Mot cancer är vi tyvärr ganska maktlösa, önsketänkande hjälper inte.

Han käkade middag med Obama igår förhoppningsvis är hans sjukdom(eller vad det nu är som håller honom sjukskriven) inte så allvarlig som media vill framhäva den.

Ursprungligen av Mutant:

Mot cancer är vi tyvärr ganska maktlösa, önsketänkande hjälper inte.

Vad menar du nu? Vi räddar mer än två tredjedelar och för de som saknar bot kan vi nästan alltid förlänga och förbättra livet flerfalt. Och vi är definitivt inte maktlösa mot neuroendokrina tumörer. Däremot blir folk helt hysteriska så fort man nämner C-ordet, men det är en annan femma.

Ursprungligen av Samuel K:

Vad menar du nu?

Bara att en del dementerar rykten kring Jobs sjukdom med samma energi som de försvarar plattformen, trots att de omöjligen kan veta något om hur det är fatt med karln. Och även att cancer inte är någon bagatell, har flera närstående som gått bort de senaste åren... och det har gått fort.

  • Oregistrerad
  • 2011-02-18 21:30

Min tanke också, ingen vidare bild men ändå en Caption Contest: Obama has dinner with tech industry CEOs -- Engadget

Om nu olyckan skulle vara framme och SJ skulle gå bort, då undrar jag hur mycket skada det kan bli för Apple. Jag tänker på hur mycket Apple är Steve Jobbs vision i form av produkter och SJ ledarskap.

Den andra frågan jag ställer vem är egentligen den naturlige efterträdaren och har Han/Hon snarlika kvalifikationer som SJ när det kommer till visioner och ledarskap, vilket är nästan ett krav om Apple ska behålla sin unikhet och framgång.
Enligt mig är Apple som företag mycket likt en sekt i mentaliteten till struktur. Frågan är om inte det finns en risk av samma sak som hände när Apple sparkade ut Steve Jobbs 1985 och kort tid där efter började Apple famla i mörkret, tills att Steve Jobbs återkom till Apple som CEO 1997. Är denna risk möjlig om 3-5 år när dagens plattform måste förnyas. Detta är om värsta möjliga scenario som kan hända skulle ske.

Kommer Apple att vara sig likt efter att SJ har lämnat Apple det är den stora frågan som många ställer sig. Tiden kommer i värsta fall att utvisa hur mycket Apple är Steve Jobbs.
Vad tror ni?

De senaste åren har ju Steve Jobs varit lite mer i bakgrunden, och Apple har lyckats riktigt bra med iPhone till exempel. Jag tror såklart att vi ser en era gå i graven, men Apple kommer inte att gå i graven och jag är rätt säker på att Steve Jobs har sett till att "rätt personer" sitter på rätt platser när han går bort. Och det är ju stor skillnad på när Jobs kom tillbaka efter krisåren och idag. Det går inte ens att jämföra. Tror inte vi hamnar där igen.

Bevaka tråden