Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilket CMS ska jag välja II

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2011-02-14 19:32

Jag tänker lägga ut en sökbar databas på nätet där det är viktigt att träffarna ska kunna organiseras i en tabell. Det duger heller inte med en vanlig enkel sökning. Sökningarna måste kunna bli något mer avancerade.

Mina frågor:
Finns det någon bra CMS som är väldigt twekningsbar för mitt ändamål? Jag vill kunna konstruera egna sökformulär och sökresultat. Ruby on rails är tyvärr inget alternativ, men *AMP är ett krav.

Finns det någon plugin till Wordpress/Joomla/whatever som gör det jag söker?

Finns det någon som kan tänka sig att hacka koden själv mot en andel i projektet? Små pengar till en början, men kan leda till större saker om vi kommer på banan relativt snabbt.

En beskrivning av projekets första steg finns här:
iWork.com

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-14 22:22

Skulle tro att det inte finns något såhär specifikt CMS.

Förstör dock inte riktigt vad du ska göra för en sida med databaser/tabeller.

  • Medlem
  • 2011-02-15 18:36
Ursprungligen av Jawhns:

Skulle tro att det inte finns något såhär specifikt CMS.

Förstör dock inte riktigt vad du ska göra för en sida med databaser/tabeller.

Det är en liten hemlighet

Drupal kan absolut hantera det där, inte rakt ur lådan, men med lite tänk, några extra-moduler, kanske lite kod-knackande osv.

  • Medlem
  • 2011-02-15 18:39

Drupal säger du Richard. Jag kör bara wordpress för mina ändamål nu för tiden. Jag skrämdes från Joomla på grund av den hemska admin-delen. Hur står sig Drupal administratörsmässigt mot wordpress och Joomla.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-15 18:45

Tänkte att kanske en Wiki skulle kunna funka?
Som sagt, vet inte riktigt vilket syfte och på vilket sätt du vill ha en databas, men kanske kan vara något? MediaWiki är gratis och byggs ju av WikiMedia Foundation

  • Medlem
  • 2011-02-15 18:48

Jag har testat med MediaWiki men den behövde tweakas för mycket. Mina kunskaper (eller snarare min tid) räckte inte till riktigt.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-02-15 19:38
Ursprungligen av boma:

Jag har testat med MediaWiki men den behövde tweakas för mycket. Mina kunskaper (eller snarare min tid) räckte inte till riktigt.

Du ska göra slagningar i en databas och presentera träffarna. Alltså inget användarinmatning av data (info) till databasen. Då passar ju inte en wiki in alls för den bygger ju på principen att användaren matar in data (info) som sedan presenteras. Kanske lite hårddraget, men ändå. Du ska ju kanske använda dig av den billiga och slimmade FileMaker-lösningen som även innehåller en webserver. Sånt vet väl Taz mera om. Något i CMS-väg tror jag att du ska hålla dig ifrån när du redan har en databas färdig.

  • Oregistrerad
  • 2011-02-16 12:08

För detta behöver du inte ett CMS - CMS hanterar innehåll (content) dvs artikar osv. Jag gissar att resultatet du ska presentera inte kommer från artiklar. I så fall behöver du programmera något, antagligen skriver du det från scratch i valfritt programmeringsspråk (Ruby är ett av dessa, php är ett annat, .net ett tredje) eller så försöker du lära dig dom API som existerande CMS använder (Drupal, Joomla, Wordpress, etc.)

  • Medlem
  • Örebro
  • 2011-02-16 19:18

Drupal säger även jag. Har i och för sig en ganska brant inlärningskurva men när man väl inser styrkan i Drupal vill man gärna göra nästan allt med Drupal

Drupal skulle jag också föreslå, men som molaria skriver, inlärningskurvan är inte att leka med. Men det är flexibelt och det finns många bra moduler att använda.

En nackdel med Drupal är det kan vara lite segt på vanliga webbhotell där WordPress bara blixtrar till.

Efter att ha läst igenom skissen en gång till och tänkt till är jag nog böjd att hålla med studiox, att det inte finns något som kräver/drar nytta av ett fullt cms.

Det är som jag ser det en helt vanlig databassökning med sorterade och grupperade resultat som ska visa i en träffbild och med möjlighet att se någon form av detaljvy. Även skapat från scratch är det en begränsad tid som går åt att göra det. Det som är avgörande är kanske vad som ska ske runt ikring sök och visning –.dvs. hur ska uppgifterna matas in, ska det finnas någon form av tjänster kopplat informationen osv osv.

1
Bevaka tråden