Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Steve Jobs sjukledig igen

Tråden skapades och har fått 53 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Ajdå! Inte alls bra. Tror ni han klarar ett par år till?

Ursprungligen av Björnström:

Ajdå! Inte alls bra. Tror ni han klarar ett par år till?

Nej jag tror tyvärr inte det. Han har sett ganska sliten ut vid de senaste framträdandena, med lite stapplig gång och allmänt stelt rörelsemönster. Jag fick (tack och lov) fel förra gången jag sa nåt om hans hälsa och hoppas jag får fel igen.

Finns ju en risk att han fått tillbaka någon cancer.. det kan gå fort isåfall - vi får hålla tummarna...

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2011-01-17 15:38

Ajdå, det låter inte bra...:(

Berörs mer av det här än vad jag trodde...

//Stefan

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-01-17 15:50

Tråkigt, just levern är ett känsligt kapitel kan vara den som spökar igen. Den tidigare cancern i bukspottskörteln har säkert lämnat djupa sår.

Han ser seg och senig ut våran Steve, hoppas han har kraft att fixa detta. Mina tankar går till han och hans familj.

Samtidigt klarar sig nog APPLE okey utan hans ständiga närvaro på plats, men visst är han mr Apple för oss alla

Senast redigerat 2011-01-17 21:03
  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2011-01-17 16:33
Ursprungligen av CUBEIS:

Samtidigt klarar sig nog APPLE okey utan hans ständiga närvaro på plats, men visst är han mr Apple för oss alla

En företagsledare av Steves kaliber som har problem med hälsan har ju självklart sett till att han har kompetenta människor kring sig som kan ta över när det värsta inträffar men det kommer nog att bli ett hårt slag både för förtroendet för Apple och dess värdering på aktiemarknaden...

Ursprungligen av lasselu:

... det kommer nog att bli ett hårt slag både för förtroendet för Apple och dess värdering på aktiemarknaden...

Inte nödvändigtvis. Apple leds av ett team och inte av en person. Förra gången Steve var sjukskriven visade Apple klara sig alldeles utmärkt. Men visst kommer aktiekursen sjunka en aning, marknaden är ju lätt neurotisk till sin läggning.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2011-01-17 16:54
Ursprungligen av Per Ejeklint:

Inte nödvändigtvis. Apple leds av ett team och inte av en person. Förra gången Steve var sjukskriven visade Apple klara sig alldeles utmärkt. Men visst kommer aktiekursen sjunka en aning, marknaden är ju lätt neurotisk till sin läggning.

Så länge det bara handlar om sjukskrivning håller jag med dig...men om det värsta inträffar då tror jag att vi får en djupare och mer långvarig svacka innan förtroendet kommer tillbaka...

Känner mig inte alls särskilt berörd. Apple kommer fortsätta leva långt efter det att Steve dör.
Givetvis är det cancern som kommit tillbaka... Verkar elakartat det där.

Ursprungligen av PeeMaN:

Givetvis är det cancern som kommit tillbaka...

"Givetvis"? Jag är nyfiken på hur du kan vara så säker på det?

Det är 6 år sedan han hade cancer. Den senaste sjukfrånvaron, för ca 2 år sedan, var ju pga levertransplantationen.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

"Givetvis"? Jag är nyfiken på hur du kan vara så säker på det?

Det är 6 år sedan han hade cancer. Den senaste sjukfrånvaron, för ca 2 år sedan, var ju pga levertransplantationen.

Ja, för lever är ju någonting som man barar byter ut för att man känner för det?
Även om det inte finns något officiellt uttalande så känns det återgiven givet att cancern spred sig till levern.

Man får inte direkt obestämd sjukledighet för en förkylning eller lite ont i halsen om man leder ett företag som Apple.

Ursprungligen av PeeMaN:

Ja, för lever är ju någonting som man barar byter ut för att man känner för det?
Även om det inte finns något officiellt uttalande så känns det återgiven givet att cancern spred sig till levern.

Faktiskt ganska skeptisk till att det skulle vara så. Man transplanterar inte levrar p.g.a. metastaserad cancer - då skär man bort tumörerna eller låter dem vara. Däremot finns det gott om andra anledningar till att en cancerpatients lever packar ihop.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-17 16:51

Ajdå, hoppas Jobs blir bättre och frisk ännu en gång. Han är bara 55 år så ett par decennier till får vi hoppas han lever.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2011-01-17 17:06

Har haft på känn en tid att allt nog inte är som det ska med Steve, så jag är inte direkt överraskad. Sen vet vi inte vad det beror på. (det behöver inte vara det värsta).

Sen tror jag att Steve ändå börjar ha gjort sitt. Även om han fick behålla hälsan så tror jag att han gradvis skulle trappa ner sitt engagemang och överlåta allt fler beslut till andra (som givetvis är fostrade i hans anda).

  • Oregistrerad
  • 2011-01-17 17:07

Ajdå. dags att sälja sitt apple-innehav nu kanske.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2011-01-17 18:34
Ursprungligen av studiox:

Ajdå. dags att sälja sitt apple-innehav nu kanske.

Det tror jag inte...ha is i magen...

  • Medlem
  • Hjo
  • 2011-01-17 19:10
Ursprungligen av studiox:

Ajdå. dags att sälja sitt apple-innehav nu kanske.

Eller öka på den kanske...kursen har ju gått ner 6% i Frankfurt idag.

Artikel: Steve Jobs åter sjukskriven - är det cancern som kommit tillbaka?

Ursprungligen av ;:

"Put your head between you legs and kiss your feathers goodbye"

Nä alltså det behöver ju inte alls vara cancern men har man en gång haft något sådant kan det säkert vara bra att varva ner lite då och då för att låta kroppen återhämta sig. Olyckskorpar finns det överallt o på Wallstreet sitter de flesta av dem.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2011-01-17 19:17

Hoppas han klarar sig igenom detta, det är inte kul

Ett liv med transplanterad lever är ingen lek det heller. Bland annat är de hopkopplade gallgångarna ett h-e att få fason på och när man står på immunsupprimerande behandling har man utöver infektionskänsligheten väldigt hög risk för en del andra maligniteter. Förvisso med bra prognos, men de måste behandlas extremt aggressivt. Hur man än gör brukar det bli rätt mycket sjukperioder under resten av livet efter en levertransplantation.

Eftersom den förmodade ursprungstumören har förhållandevis god prognos även om den återkommer en 2:a, 3:e eller 4:e gång är den kanske inget man ska skita ner sig av skräck över, men det är inget bra läge hur man än vänder på saken. Huruvida det är ursprungstumören eller inte som är tillbaka är liksom inte särskilt viktigt i sammanhanget.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2011-01-17 20:00
Ursprungligen av Samuel K:

Ett liv med transplanterad lever är ingen lek det heller. Bland annat är de hopkopplade gallgångarna ett h-e att få fason på och när man står på immunsupprimerande behandling har man utöver infektionskänsligheten väldigt hög risk för en del andra maligniteter. Förvisso med bra prognos, men de måste behandlas extremt aggressivt. Hur man än gör brukar det bli rätt mycket sjukperioder under resten av livet efter en levertransplantation.

Kan faktiskt vittna om ett fullgott leverne nu så här tre år efter min levertransplantation. Och infektionskänsligheten avtar vartefter.
Men jag kanske haft tur?!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-01-17 21:13
Ursprungligen av Le:

Kan faktiskt vittna om ett fullgott leverne nu så här tre år efter min levertransplantation. Och infektionskänsligheten avtar vartefter.
Men jag kanske haft tur?!

Gott att höra

Jag är för dåligt insatt och har ej den kunskapen, för att bedöma infektionskänsligheten avtagande
hos olika riskgrupper av transplantationer.

Men har man haft cancer tidigare så torde känsligheten för efterkomplikationer
vara större hos den gruppen .

Vi får hoppas på det bästa och ska inte måla fan på väggen iförväg.

En positiv inställning kan läka och bota och skapa mirakel om det är så.

Ursprungligen av Le:

Kan faktiskt vittna om ett fullgott leverne nu så här tre år efter min levertransplantation. Och infektionskänsligheten avtar vartefter.
Men jag kanske haft tur?!

Självklart ska man kunna ha ett fullgott leverne, inte tal om annat - annars skulle det knappt vara värt att byta ut organ på folk! Men det är fortfarande mycket riskabelt att vara transplanterad jämfört med att inte vara det.

Jag tror vi pratar lite förbi varandra när vi talar om immunsuppressionen. Infektionskänsligheten avtar ju inte av sig själv, men går allt som man vill att det ska gå trappar man ner doseringen tills man får igång immunförsvaret upp till en nivå där det nya organet kan tolereras. Fortfarande är framför allt virusförsvaret nedsatt vilket (förutom irritationsmoment som lite längre vinterkräksjukor) indirekt kan ge bland annat en viss typ av särdeles argsinta lymfom, som långtidsöverlevare tyvärr ofta drabbas av. Med levrar kan man lyckligtvis ofta ge lite lägre doser än för andra organ, men det är fortfarande en påtaglig risk för komplikationer.

Citerar Andy Ihnatko:

Any reaction to this has to begin and end with “Let’s all hope that this husband and father comes out of (whatever this is) OK.”

In fact, let’s make that the middle of this, too.

Finner den den spekulativa rubriken och Björnströms "Tror ni han klarar ett par år till?” lite taffligt. Ska vi slänga in en omröstning också, hur länge tror vi han lever?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-01-17 21:21
Ursprungligen av Hagelin:

Citerar Andy Ihnatko:

Any reaction to this has to begin and end with “Let’s all hope that this husband and father comes out of (whatever this is) OK.”

In fact, let’s make that the middle of this, too.

Finner den den spekulativa rubriken och Björnströms "Tror ni han klarar ett par år till?” lite taffligt. Ska vi slänga in en omröstning också, hur länge tror vi han lever?

Håller med om det kanske är lite olyckligt formulerat.

Men Björnström syftar på hur länge han stannar kvar på sin post och leder Apple inget annat,
det är ända ett tungt och ansvarsfullt uppdrag som kräver sin energi och tid även för en topptränad kärnfrisk företagsledare.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-17 22:08

Jag tror tyvärr inte att det kommer sluta så bra. Steve Jobs har sett väldigt sjuk ut de gånger han har visat sig. Och även om man har haft en svår sjukdom bakom sig så brukar man få upp vikten lite igen. Jag tyckte inte att han har fått upp vikten alls. Nästan tvärtom.

Men jag hoppas att allt går bra och han blir frisk igen och leder Apple många år framöver.

Om inte tror jag faktiskt att Apple kommer att tas över managers som inte förstår hur Apple fungerar och vad som gör att Apple är Apple. Det kommer inte ske över en natt men efter några år kommer man att märka det. Se hur Apple var på 90 talet. Där försökte dåvarande ledning att följa efter hur industrin fungerade och Apple gick nästan i konkurs.

//Rob

Ursprungligen av ;:

Trist att han inte är fullt återställd efter förra sejouren. Jag hoppas han kan bli fullt återställd, och det verkar ju som han ändå har ork över att fortsätta som chef, även om han inte är där till 100 procent.

Tim Cook verkar ju vara en bra kille, så det går nog bra för Apple ändå.

Bevaka tråden