Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mus till iPad?

Tråden skapades och har fått 78 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-12-19 02:33

Jag har hört att Apples trådlösa bluetoothtangentbord fungerar med iPad. Nu undrar jag i fall deras trådlösa mus (eller annan mus) eller trackpad fungerar med iPad? Finns det någon som provat?

Finns folk som provat, och med jailbreak ska det visst kunna gå. Men frågan är ju varför? Finns ju ingen naturlig pekare på ipaden...

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-12-19 10:15

Mus, tgb, cd/dvd osv är det inte lika bra att köpa en macbook ist då. Iden med en iPad faller ju lite med att koppla in allt detta som finns på en bärbar, eller?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-12-19 10:42
Ursprungligen av MatsOlov:

Mus, tgb, cd/dvd osv är det inte lika bra att köpa en macbook ist då. Iden med en iPad faller ju lite med att koppla in allt detta som finns på en bärbar, eller?

True that!

Ursprungligen av MatsOlov:

Mus, tgb, cd/dvd osv är det inte lika bra att köpa en macbook ist då. Iden med en iPad faller ju lite med att koppla in allt detta som finns på en bärbar, eller?

Det är ju det som är grejen, om det kanske går så ska man testa!

Applefritter | Applefritter

Hade varit häftigt med en mus här

YouTube - Apple iPad

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-12-19 10:45

Det finns ju ett tangentbord till den, så varför skulle det inte finnas en mus? Om man skriver på tangentbordet så känns det naturligare att använda en mus eller trackpad i stället för att lyfta handen för att peka på den. Jag förstår helt enkelt inte vitsen med att inte ha mus om man redan har skaffat tangentbord. Dom hör liksom ihop.

Jamen, hallå? Du har ingen musmarkör.....

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-12-19 10:56

Vore det så svårt att lägga till då?

Ursprungligen av ballo:

Vore det så svårt att lägga till då?

Som jag skrev innan finns en lösning. Men om du nu ska bära med dig en ipad, tangentbord och mus borde det inte vara lättare om det satt ihop då. Lite som en macbook.....

  • Medlem
  • Skövde
  • 2010-12-19 11:24

Poängen med en tablet är att den ska vara portabel, då har man valt en touch skärm istället för en mus för att det helt enkelt är smidigare. Köper man en iPad för att koppla ett tgb och en mus så har man tänkt liiite fel. Jag anser att iPaden inte är tillräckligt kraftfull som en dator för att förtjäna en mus.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-12-19 11:29

Det ska gå att få in mus om man jailbreakar.
visst att själva grejen med ipad är multitouch skärmen men jag kan förstå behovet av mus om man tex skall använda någon typ av vnc för att styra över datorn.

här är ett youtube klipp som visar hur du lägger till en mus Kräver dock att du har jailbreakat paddan innan

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-12-19 11:38

Hemskt vad många var antimus? Det ena borde väl inte utesluta det andra? Jag har redan en MBP 15" så jag behöver ingen iPad, ännu. Jag har dock fått min fråga besvarad via hemsidan nedan.
iPad + Bluetooth keyboard + Bluetooth Mouse = Computer?

Men är det inte lite som att slakta en gräsklippare för att kunna ta dess motor och sätta på din vanliga cykel? Det kan gå men vill du ha en motoriserad cykel bör du kanske köpa en motorcykel eller moped...

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-12-19 11:51

Suck!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-12-19 11:54
Ursprungligen av ballo:

Suck!

Hela iOS är byggt för touch med fingrar och inte musmarkör. Det folk försöker säga här i tråden är att skaffa försöka hacka sönder iPaden för att få en fungerande mus som inte ens är säkert att program kommer fungera känns ganska meningslöst.

Vill du testa runt så rekommenderar jag en annan tablet istället för iPaden då den är ganska begränsad att utveckla.

Vill man styra via mus är det väl enklast bara hålla sig till en Air?
Då får du en inbyggd pekplatta, hela OSX som man kan köra tusentals program på.

Vill du köra pekskärm så är det iPad.

Tänk att varenda grej i en iPad är gjord för att vara taktil med fingrarna, det funkar inte att
använda mus i det gränssnittet. Inte ens om man hackar sönder iPaden och "lägger på" en
muspekare. Det underliggande systemet är inte gjort för det.

Man får ngn slags illaluktande soppa av det hela.

Det är av den här anledningen (bl a) som inte flash finns på iPad.
Flash är gjort för att styras med mus, ingenting är standard utan allt kan dessutom
göras exakt som man vill i Flash. Det går inte lyfta över det till ett taktilt OS.
Funktioner som "mouseover" blir ju pannkaka.

Det som däremot händer om man tar en USB-mus och kör in den i en Apple Camera Conector
kopplat till en iPad är att man kan se att "det rör på sig".
T ex är det möjligt flytta fokus (vad som är aktivt just nu i en lista t ex) genom att röra
på musen. Så VISST musstöd finns kvar i iPad.

Kompisen har provat en sån där silvrig ratt ("volymratt") med USB. vred man på den så
höjer och sänker sig - volymen !

Numera med 4.2.1 är det begränsningar på kraft ut, så det kanske inte funkar driva
en mus mer.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-12-19 15:20

Otroligt vad vissa är begränsade i sitt tankesätt! Jag är inte i dagsläget intresserad av en iPad, och jag har bara mycket flyktigt tittat på den. Dessutom har jag en MBP 15" som jag är mycket nöjd med.

Dock finner jag det underligt att man släpper ett tangentbord och en ordbehandlare till iPaden,men ingen möjlighet att använda mus, då ordbehandling utan mus eller styrplatta ter sig ganska meningslös och opraktisk i mina ögon. Varför ska man inte kunna använda tekniken fullt ut? Att mus inte skulle gå att använda i iOS motbevisas av att den tydligen är jailbreakad för länge sedan ( för bluethoothmus). Dessutom så är det ju så att mus knappast är något märkvärdigt att implementera rent tekniskt, då det funnits i mer än 25 år!

Sedan åter till ursprungsfrågan. Min fråga var i fall det finns (orginal) mus till iPad (vilket det tydligen inte finns), inte hurvida det var lämpligt ur någon slags ändamålsriktig eller principiell synvinkel. Vill jag använda mus, så gör jag väl det i fall jag vill, även om en del "renlärliga" inte skulle tycka om det.

För fem år sedan så var Intelprocessorerna på tapeten vilket fick de renärliga att spy galla. Övergången till Intelproppar har varit en av de mest framgångsrika förändringarna av Macplattformen någonsin. I dag är det ingen som saknar PPC, snarare tvärt om. Den som är emot mus på iPad enbart av princip, bevisar bara hur begränsad man är i sitt tänkande. Sedan så kan jag ju hålla med om att iPad inte är nån vidare "arbetsdator", men det var ju inte det som var frågan från början.

Jag tror tvärtom att det är du Ballo som är begränsad i ditt tänkande. Men för all del, om du vill använda mus till en pekplatta (där själva idén liksom är att du inte använder mus) så varsågod.

Kör du bil så här också?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-12-19 20:26
Ursprungligen av ballo:

Otroligt vad vissa är begränsade i sitt tankesätt! Jag är inte i dagsläget intresserad av en iPad, och jag har bara mycket flyktigt tittat på den. Dessutom har jag en MBP 15" som jag är mycket nöjd med.

Dock finner jag det underligt att man släpper ett tangentbord och en ordbehandlare till iPaden,men ingen möjlighet att använda mus, då ordbehandling utan mus eller styrplatta ter sig ganska meningslös och opraktisk i mina ögon. Varför ska man inte kunna använda tekniken fullt ut? Att mus inte skulle gå att använda i iOS motbevisas av att den tydligen är jailbreakad för länge sedan ( för bluethoothmus). Dessutom så är det ju så att mus knappast är något märkvärdigt att implementera rent tekniskt, då det funnits i mer än 25 år!

Sedan åter till ursprungsfrågan. Min fråga var i fall det finns (orginal) mus till iPad (vilket det tydligen inte finns), inte hurvida det var lämpligt ur någon slags ändamålsriktig eller principiell synvinkel. Vill jag använda mus, så gör jag väl det i fall jag vill, även om en del "renlärliga" inte skulle tycka om det.

För fem år sedan så var Intelprocessorerna på tapeten vilket fick de renärliga att spy galla. Övergången till Intelproppar har varit en av de mest framgångsrika förändringarna av Macplattformen någonsin. I dag är det ingen som saknar PPC, snarare tvärt om. Den som är emot mus på iPad enbart av princip, bevisar bara hur begränsad man är i sitt tänkande. Sedan så kan jag ju hålla med om att iPad inte är nån vidare "arbetsdator", men det var ju inte det som var frågan från början.

Största anledningen att Apple gick över till Intel var för att IBM inte kunde leverera i den takt Apple behövde. Men för att svara på din fråga. Nej idag med 4.2.1 går det inte. Kommer säkert fulhack framöver men jag ser fortfarande ingen anledning att köpa en iPad isf. Kolla Samsungs Galexy tablet eller liknande så slipper du vara så begränsad när du ska plugga in tangentbort samt mus på din portabla tablet

Ursprungligen av ballo:

Otroligt vad vissa är begränsade i sitt tankesätt!

Det må så vara, men mus till iPad är ändå helt fel tänk: det var ju liksom musen som skulle bort till just den här prylen.

Du har ju den lilla MacBook Air som nästan är samma format, om du vill ha en traditionell dator.

Jag har en iPad och ett bluetooth tangentbord. En mus har inte på något sätt med den setupen att göra. Om man skriver mycket i Pages, så tycker jag att mitt riktiga tangentbord hjälper en del. Det går fortfarande rejält mycket snabbare att skriva på det för min del.

Däremot så har Apple inte lagt något speciellt krut på att maximera tangentbordet. En sån enkel sak som Alt-Tab för "fast app switching" tycker man borde fungera, men det känns som om tangentbordet mer halkat in på ett bananskal.

Skillnaden mellan tangentbord och mus till iPad är dock att iPaden har ett tangentbord redan från början, men ingen mus (den är bortdesignad)

Har du behov av mus så får vi respektera det, men då får du se det som ett "hack" och inse att det är du som sitter fast i de traditionella datorvanorna och inte de vanliga iPad-användarna som är "begränsade i sitt tankesätt".

Ursprungligen av ballo:

Otroligt vad vissa är begränsade i sitt tankesätt!

Kan inte annat än hålla med!!

Du har helt missuppfattat vad en iPad är och vad den är till för!

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-12-20 18:20
Ursprungligen av LCR:

Kan inte annat än hålla med!!

Du har helt missuppfattat vad en iPad är och vad den är till för!

Nej, jag har inte missuppfattat vad en iPad är för något. Jag börjar allt mer ifrågasätta denna tingest (och dess konkurrenter) då den inte imponerar på mig. Hela hypen kring iPhone/iPad är för mig obegriplig då dom inte tillför något nytt, egentligen. Dom är ju inget annat än handdatorer med grafik, och sådana fanns ju för redan 20 år sedan. Jag har liksom sett det här tidigare, känns det som. En sak som bekymmrar mig med dessa produkter är att Apple mer liknar ett nytt monopol då utvecklarna inte får sprida sina program fritt, utan är hänvisade till olika "Appstores" där Apple fritt kan censurera bort sådant som inte passar dom vilket redan sker. Att jag valde Mac en gång i tiden berodde på att jag ville bort från monopolet MS. Snart dags att migrera till en annan plattform.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-12-20 18:28
Ursprungligen av ballo:

Nej, jag har inte missuppfattat vad en iPad är för något. Jag börjar allt mer ifrågasätta denna tingest (och dess konkurrenter) då den inte imponerar på mig. Hela hypen kring iPhone/iPad är för mig obegriplig då dom inte tillför något nytt, egentligen. Dom är ju inget annat än handdatorer med grafik, och sådana fanns ju för redan 20 år sedan. Jag har liksom sett det här tidigare, känns det som. En annan sak som bekymmrar mig är att Apple mer liknar ett nytt monopol då utvecklarna inte får sprida sina program fritt, utan är hänvisade till olika "Appstores" där Apple fritt kan censurera bort sådant som inte passar dom vilket redan sker. Att jag valde Mac en gång i tiden berodde på att jag ville bort från monopolet MS. Snart dags att migrera till en annan plattform.

Nu börjar du låta som en bandspelare, med slitna anti-apple-argument. Apple gör det som krävs för att förbli relevanta, till saken hör att man inte kan göra alla lyckliga. Då får man helt enkelt söka sig till annat som passar bättre för ens individuella behov. Apple har aldrig sagt att de ska bli nya moder Teresa, utan från första början sagt att de ska tillverka de bästa produkterna som för stunden går att tillverka. Det har de lyckats med. Allt är en tolkningsfråga, du säger "låst" jag säger "säkert och stabilt". Tanken med iPad är att vänja folk att man kan använda internet och applikationer på ett nytt sätt, med fingrarna direkt på skärmen. Att då vid det läget lansera en mus (även om det tekniskt är möjligt) hade ju varit att skjuta sig själv i foten, och signalera att de inte tror på idén. Kvalitet handlar trots allt om att kompromissa bort saker, inte att ta med all skit som man kan komma på.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-12-20 19:06
Ursprungligen av ibish:

Nu börjar du låta som en bandspelare, med slitna anti-apple-argument. Apple gör det som krävs för att förbli relevanta, till saken hör att man inte kan göra alla lyckliga. Då får man helt enkelt söka sig till annat som passar bättre för ens individuella behov. Apple har aldrig sagt att de ska bli nya moder Teresa, utan från första början sagt att de ska tillverka de bästa produkterna som för stunden går att tillverka. Det har de lyckats med. Allt är en tolkningsfråga, du säger "låst" jag säger "säkert och stabilt". Tanken med iPad är att vänja folk att man kan använda internet och applikationer på ett nytt sätt, med fingrarna direkt på skärmen. Att då vid det läget lansera en mus (även om det tekniskt är möjligt) hade ju varit att skjuta sig själv i foten, och signalera att de inte tror på idén. Kvalitet handlar trots allt om att kompromissa bort saker, inte att ta med all skit som man kan komma på.

Nej, jag är ingen gammal bandspelare. Jag har de senaste tio åren älskat Apple för de produkter de tagit fram. Säkra stabila och formsköna produkter som alltid levererar. Dock blir jag ledsen när Apple begränsar oberoende utvecklare hindras från att fritt sprida sina produkter på en fri marknad. Att begränsa konkurrensen som Apple gör genom att endast tillåta försäljning genom olika Appstores begränsar kreativiteten som ju alltid varit ett av Apples kärnvärden. Denna begränsning kommer bara att slå till baka på Apple själva.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-12-20 20:21
Ursprungligen av ibish:

Kvalitet handlar trots allt om att kompromissa bort saker, inte att ta med all skit som man kan komma på.

Nej, kvalitet är att skapa mervärde för kunden. Det som är nödvändigt för mig, är nödvändigtvis inte nödvändigt för dig. Därför erbjuder Apple (och andra företag) tack och lov olika produkter i olika segment. Dom som inte klarar av detta går under.

Ursprungligen av ballo:

Nej, jag har inte missuppfattat vad en iPad är för något. Jag börjar allt mer ifrågasätta denna tingest (och dess konkurrenter) då den inte imponerar på mig. Hela hypen kring iPhone/iPad är för mig obegriplig då dom inte tillför något nytt, egentligen. Dom är ju inget annat än handdatorer med grafik, och sådana fanns ju för redan 20 år sedan. Jag har liksom sett det här tidigare, känns det som. En sak som bekymmrar mig med dessa produkter är att Apple mer liknar ett nytt monopol då utvecklarna inte får sprida sina program fritt, utan är hänvisade till olika "Appstores" där Apple fritt kan censurera bort sådant som inte passar dom vilket redan sker. Att jag valde Mac en gång i tiden berodde på att jag ville bort från monopolet MS. Snart dags att migrera till en annan plattform.

Tja, har du suttit med en en dag kanske, gett den en chans? Det låter mest som du tittat på den och ansett att eftersom den är en annorlunda fågel så är den inte bra...
Att du anser att handdatorer med grafik som fanns för 20 år sedan skulle vara på ngt sätt jämförbara med en iPad vet jag nästan inte hur jag skall kommentera. Det är ju samma sak som att påstå att en bil från 1982 minsann är skapelsens krona och att ytterligare utveckling varit till totalt sett ingen nytta.

Att iPad skulle vara värdelös för kreativt skapande håller nog inte de konstnärer med om som "målar" på dem, de DJ's som skapar musik på dem, de författare som skriver på dem.

Vad gäller Appstores och frihet så är du i full frihet skapa precis vad fan du vill och lägga upp där. Tror du det vore bättre om du
a) Fick skriva egna avtal med bank om betalningar (á 10kr betalningen för att du är en skitkund)
b) Finge annonsera själv för att locka besökare till din app
c) Finge fixa egen serverplats
d) Vart tvungen uppgradera bandbredden 3 ggr på din serverplats om din app "tar sig"

det är det man får för de där 30 centen på en dollar...

Det är dig fritt att lägga upp en app alldeles gratis om du vill det.

Apple tar sig rätten att stryka din app om du
a) försöker lura folk
b) försöker installera trojaner, virus etc
c) Försöker sälja porr eller ngt annat jävleskap (som Heil hitler-appar etc)

Väldigt väldigt väldigt många producenter av appar tycker hela dealen är rena guldgrejen.
Kontot jäser för varje månad, regelbundet och bra.

Kunderna väljer den här modellen med. Varför skulle det vara bättre att jag skall
jaga runt på websidor eller liknande för att hitta appar?

vad är det som är så in i helvete hemskt som de censurerar?
Vill du ha porr kan du bara i websläsaren skriva in "www.xhamster.com" så får du porr.
men att Apple skulle hållas ansvarig för dina orgasmer med en App är ju bara löjligt.

Jag tycker faktiskt du skall ta och hälsa på Linuxgubbarna en sväng.
Där är allt fritt och möjligheterna är stora. Det finns inga monopol och man
enas alla om saker innan de publiceras osv. Man använder OpenOffice och har
mysigt. Du kan dessutom själv medverka till det hela genom egna utvecklarinsatser.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-12-21 05:48
Ursprungligen av Goflorp:

Tja, har du suttit med en en dag kanske, gett den en chans? Det låter mest som du tittat på den och ansett att eftersom den är en annorlunda fågel så är den inte bra...
Att du anser att handdatorer med grafik som fanns för 20 år sedan skulle vara på ngt sätt jämförbara med en iPad vet jag nästan inte hur jag skall kommentera. Det är ju samma sak som att påstå att en bil från 1982 minsann är skapelsens krona och att ytterligare utveckling varit till totalt sett ingen nytta.

Att iPad skulle vara värdelös för kreativt skapande håller nog inte de konstnärer med om som "målar" på dem, de DJ's som skapar musik på dem, de författare som skriver på dem.

Vad gäller Appstores och frihet så är du i full frihet skapa precis vad fan du vill och lägga upp där. Tror du det vore bättre om du
a) Fick skriva egna avtal med bank om betalningar (á 10kr betalningen för att du är en skitkund)
b) Finge annonsera själv för att locka besökare till din app
c) Finge fixa egen serverplats
d) Vart tvungen uppgradera bandbredden 3 ggr på din serverplats om din app "tar sig"

det är det man får för de där 30 centen på en dollar...

Det är dig fritt att lägga upp en app alldeles gratis om du vill det.

Apple tar sig rätten att stryka din app om du
a) försöker lura folk
b) försöker installera trojaner, virus etc
c) Försöker sälja porr eller ngt annat jävleskap (som Heil hitler-appar etc)

Väldigt väldigt väldigt många producenter av appar tycker hela dealen är rena guldgrejen.
Kontot jäser för varje månad, regelbundet och bra.

Kunderna väljer den här modellen med. Varför skulle det vara bättre att jag skall
jaga runt på websidor eller liknande för att hitta appar?

vad är det som är så in i helvete hemskt som de censurerar?
Vill du ha porr kan du bara i websläsaren skriva in "www.xhamster.com" så får du porr.
men att Apple skulle hållas ansvarig för dina orgasmer med en App är ju bara löjligt.

Jag tycker faktiskt du skall ta och hälsa på Linuxgubbarna en sväng.
Där är allt fritt och möjligheterna är stora. Det finns inga monopol och man
enas alla om saker innan de publiceras osv. Man använder OpenOffice och har
mysigt. Du kan dessutom själv medverka till det hela genom egna utvecklarinsatser.

Riktigt bra skrivet! Håller helt med.

Ursprungligen av ballo:

Hela hypen kring iPhone/iPad är för mig obegriplig då dom inte tillför något nytt, egentligen.

Jag ska tänka på det när jag sliter på våra hockey matcher och snabbt skriver Twitters på min iPhone för de som inte är på plats att jag lika gärna kunde ha använt en gammal Newton, och när jag sitter i bilen/på bussen dit/hem och tittar på en film på min iPad så skulle jag lika gärna kunna använt en Palm Pilot.

Du kommer inte med några sakliga argument utan avskedar iPad/iPhone som onödiga bara för att DU inte ser någon nytta med dem, därför kan ingen annan ha någon som helst rimlig användning för grejerna.

Den här kanske skulle passa dej, den har en mus!!

Ursprungligen av LCR:

Den här kanske skulle passa dej, den har en mus!!

+1.. Haha, förlåt, kan inte sluta skratta! Finns det ingen trådlös variant till denna?

Ursprungligen av LCR:

Jag ska tänka på det när jag sliter på våra hockey matcher och snabbt skriver Twitters på min iPhone för de som inte är på plats att jag lika gärna kunde ha använt en gammal Newton, och när jag sitter i bilen/på bussen dit/hem och tittar på en film på min iPad så skulle jag lika gärna kunna använt en Palm Pilot.

Du kommer inte med några sakliga argument utan avskedar iPad/iPhone som onödiga bara för att DU inte ser någon nytta med dem, därför kan ingen annan ha någon som helst rimlig användning för grejerna.

Den här kanske skulle passa dej, den har en mus!!

Just som jag trodde den här diskussionen inte kunde bli roligare skulle du toppa den, tack för ett välbehövligt skratt

Jag måste säga att jag fascineras enormt mycket över hur svårt en del har att i sin hjärna passa in tanken på en dator som, hemska tanke, inte är som datorer alltid har varit. Verkar vara enormt ångestframkallande. Jag kan inte låta bli att dra paralleller till när det började dyka upp en massa frustrerade switchers här som i det närmaste skulle förvandla Macen så att allt var exakt in i minsta detalj som det fungerade på Windows (vad i all världen ska man i så fall byta för?). Självklart är iPaden en ny låda att tänka utanför också, men för en del verkar ju det tänket bestå i att ta den nya lådan och stoppa in i den gamla. Känns lite... bakvänt?

Bevaka tråden