Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur få Apple-applikationer att välja Outlook som mailprogram?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har funnit, återigen, en stor brist i Office alternativt Apples program. Jag vill att program som iPhoto och Pages etc ska välja Outlook som mailprogram när jag vill skicka ett foto eller en fil från respektive program. Borde man inte centralt kunna ställa in ett standardmailprogram som sedan andra program har att rätta sig efter? Eller i respektive program, som iPhoto eller Pages ställa in att jag vill använda Outlook istället för Mail. Som det är nu måste jag ju först exportera en bild till exempelvis skrivbordet och öppna upp ett mail varifrån jag får välja attachments. Lite bökigt. Nu verkar ju iPhoto -11 ha inbyggd mail-applikation, men där kan jag bara använda mitt MobileMe-konto. Får inte iPhotos mailfunktion att prata med vår exchange-server.

  • Medlem
  • 2010-11-09 11:26

Det finns en inställning i iPhoto för vilken klient iPhoto ska använda. Det finns också en inställning i Mail.app om förvalt e-postprogram.

Hittar inte detta i iPhoto. Märk väl att det är iPhoto 11 och det verkar fungera annorlunda än 09. I Mail.app har jag ställt in Outlook som e-postläsare. Däremot verkar Pages, Numbers etc alltid kalla på Mail när man vill dela via mail.

Edit: Har hittat en smart funktion för att exportera PDF till Outlook. Man bara lägger till ett arbetsflöde i PDF-menyn, men hittar inget annat sätt att skicka en fil från Pages i Pages- eller Word-format med Outlook än att spara filen i det aktuella formatet och dra in den som bilaga i ett Outlook-mail.

Senast redigerat 2010-11-09 12:33
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-09 12:45

I Mail: Gå till menyn Mail > Inställningagr > Allmänt > Förvalt e-postprogram

Ursprungligen av Rajje:

I Mail: Gå till menyn Mail > Inställningagr > Allmänt > Förvalt e-postprogram

Om du läser 3:e meningen i mitt förra inlägg ser du att Outlook redan är förvalt. Pages öppnar ändå Mail.

Det verkar som att iPhoto '11 har tagit bort den möjligheten, istället hanterar den all epost internt i programmet och så anger man bara sina epost-uppgifter i inställningarna för iPhoto. Detta har sina fördelar (bättre integration med iPhoto) och nackdelar (för den som vill ha den gamla metoden).

Jag googlade lite i frågan och hittade en del om detta på Apples forum. Kolla speciellt in detta inlägg från Terence Devlin som har en lång förklaring till det och ett förslag till alternativ lösning med Automator.

Devlin förklarar det såhär:

iPhoto 11 no longer uses an application for sending emails. It creates the emails and sends them itself when you supply your account details.

So, no, you can't set Outlook (or anything else) as a default Email client in 11.

FYI: iPhoto 11 works with email in a new way. Rather than using an Application to send the email as before, what they have done is handle the email within iPhoto. So, you input your Email Account details - the name of your service, the account name, password, etc, and iPhoto uses that information to send the email via your account.

Sen tar han upp för- och nackdelar:

There's an element of swings and roundabouts in this.

Users of Apps like Thunderbird or Postbox could not email from within iPhoto in the past as those apps are not scriptable. Neither could it be used by people who use Web Mail and access their mail via a web browser. By going this way these people users have the same service as Mail/Entourage/Eudora users have.

So much for the swings: on the roundabouts, however, users of Mail (and I suspect Entourage and Eudora) have a change. Share -> Email does not work as before and you can no longer select pics within iPhoto, resize them and pass them over to their preferred application. Neither can you send photos without a Template.

Jo, jag har sett detta i iPhoto och det fungerar väl ganska bra. Ett ganska enkelt sätt att använda Exchange-kontot i iPhoto är att helt enkelt markera bilderna och dra dem till Outlook-ikonen i Dock, eller in i ett befintligt mail.

Ett större problem för mig är att snabbt och enkelt maila ett dokument från Pages eller Numbers i .doc eller .xls format via Outlook.

Ja, dra- och släpp fungerar ju rätt bra, men man får förlita sig på att epostprogrammet kan utföra storleksförändringar, annars skickar man stora bilder (Mail kan det).

Personligen tycker jag "Neither can you send photos without a Template." är ganska störande.

Jag får bara inte iPhoto att prata med min Exchange-server. Den ska ta POP/IMAP, men när jag fyller i mina kontoinställningar går det ändå inte att skicka. Nåja, dra och släpp funkar precis lika bra.

Ingen som har någon ide om Pages/Numbers?

1
Bevaka tråden