Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Indesign CS3 ger kassa utskrifter - vad kan vara fel?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-08 16:11

Vi har fått en ny skrivare som heter Konica Minolta C280.

Alla sitter i OSX, och mest i Adobe sviten (CS3) (jag vet uppgradering på gång)

Photohop funkar bra
Illustrator tappar lite, men inte så farligt

Indesign är superkass, tappar och ersätter färger oavsett RGB, CMYK, Jpeg, Tiff eller olika färgprofiler.

Vi använder (helst) Fora27 som färgprofil.

Är det så att:

1. Indesign gör något med bilderna vid import in i indesign som vår skrivare inte gillar?
2. Att indesign gör något vid utskrift som inte skrivaren gillar?

Vi har använt samma bild i våra tester.

Riktigt tacksam om svar, så RR, Janne eller Stefan snälla - jag behöver er

Ett tillförlitligt svar kräver undersökning av miljön och de inställningar som finns, så det här är verkligen från höften, men min gissning är att problemet inte är indesign, utan skrivarinställningar.

Ett lite småfjantigt beteende som inte är helt ovanligt i skrivare är att de har någon typ av "graphics mode", som är till för att amatörer som skriver ut powerpoint-grafik och semesterbilder ska få klatschiga färger, och vad de lägena egentligen gör är att de skruvar till färgerna på ett icke naturtroget sätt, oavsett vad som faktiskt skickas in i skrivaren. Lösningen på det brukar vara att man stänger av alla såna funktioner, så att skrivaren ger fasen i att "tolka" vad som kommer in (för det är dina proffsprograms jobb att skicka rätt saker).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-09 09:45

Tack RR ska undersökas

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-09 11:43

Efter lite titter, så "löste" jag problemet genom att inte använda mig av indesigns färghantering i utskriftsdialogen utan använda skrivarens postscript drivrutin för att hantera färgerna.

Vad tror ni, om man kan slå av skrivarens färghantering och bara använda den som är inbyggd i respektive program, kan man få ett än bättre resultat?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-09 11:55

Har faktiskt samma problem med min Konica-Minolta Bizhub 252. Kör Indesign CS4 och upplever att utskrifterna blir för mörka. Inte bara bilder, utan även färgplattor skapade i Indesign. Utskrifter från PPT blir klart bättre...
Har inte gått i mål med detta trots en hel del pillande...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-09 11:57

Har du provat det jag gjorde att inte använda indesigns färghantering köra färgerna?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-09 12:11

Blev ingen direkt skillnad faktiskt. Jag får klura vidare...

1
Bevaka tråden