Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Minneskonfiguration i iMac. Tips

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-08-15 14:23

Hej,
skall stoppa in mer minne i min iMac 2,8Ghz i7, 27" (köpt feb 2010). Har idag 4 Gb i 2x2Gb konfiguration. Min fråga är, kan det räcka med att stoppa in 2x2Gb till, eller kan jag, som jag egentligen tänkt, stoppa in 2x4Gb till och således få 12Gb totalt?

Jag har sökt runt på detta forumet samt andra för att hitta ett solklart svar, men jag har inte funnit det än. Inte för gällande i7-processorn iaf. Därav min frågeställning. Det diskuteras om att processorn inte riktigt kan tillgodogöra allt extra minne om man stoppar in 2x4Gb med en 2x2Gb-konfig.

Jag arbetar en del med 3D-program och är lite osäker på vad den typen av program belastar mest - processorn eller minnet? Tycker det funkar ganska fint idag, men lite större och mer komplicerade scener kan vara lite tröga att arbeta med (för att inte tala om renderingarna). Kommer vara en stor skillnad om jag kör med 12 Gb i maskinen stället för 8 Gb?

Tack på förhand

Jag är absolut ingen expert på ämnet, men jag såg ett test där iMac (i7) testades med olika minneskonfigurationer, dvs 2, 4, 6, 8, 12, och 16Gb tror jag det var. Jag hittar inte testet nu, men vad man kunde se var att en burk med 12Gb var lika snabb eller i enstaka fall även snabbare än samma burk med 8Gb i.. Så det verkar som att det ska vara helt ok. Men som sagt, någon annan får gärna väga in i diskussionen också då jag inte har en källa till påståendet

Skillnaden kommer inte vara milsvid på 8 eller 12 GB.
Jag kör 8 idag på en iMac i5 - jag känner aldrig av att det hela går i stå och datorn börjar swappa filer som en blådåre. Det kunde jag märka förr på min förra dator med 4GB RAM.

"Gamla tumreglar" säger störst minnen först
2 x 2
2 x 4

Om du tänker dig internminnet som ett glas som fylls på, oftast är detta märkt med lägst banknummer.

Vidare finns det ngt som heter "Memory interleave" att om man har likvärdiga minnen i Bank 0 och Bank 1 så kan man spara kanske 10% tid genom att låta datorn hämta lägre halvan av minnet från den ena banken och övre halvan från den andra.

I dagsläget kan jag säga att jag inte hört ngt större om Memory Interleave de sista fem åren och att det skulle påverka.

i Tex C2Duo-macarna (iMac 24 t ex) är väl skillnaden mellan 2x2GB eller 1 x 1GB + 1 x 2GB försumbar).

Jag hade satt i 2x4 som första minneskretsar i den, satt i 2 x2 i andra platserna.
12GB ram är inte att pinka på direkt, det blir ju jobbigare att köra i taket och behöva komplettera upp...

Du skall nog inte räkna däremot att få tillbaka pengarna om du säljer den då de flesta har lite luddiga begrepp om vad ens internminne är till för

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-08-15 19:07

Alla nya iMacar med 4-16 GB RAM i test: http://www.99.se/1922264-post20.html

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-08-15 19:30

Supermycket tack allihopa. Funderar faktiskt på 12 Gb. Är ganska överkomligt nuförtiden.
Särskilt märke ni rekommenderar? Kingston, Crucial mfl...

Ursprungligen av Ulo:

Supermycket tack allihopa. Funderar faktiskt på 12 Gb. Är ganska överkomligt nuförtiden.
Särskilt märke ni rekommenderar? Kingston, Crucial mfl...

Ngt känt märke, gärna i en affär som vet vad de talar om.
Jag köper minnen på NetonNet eller InetData.se (Bor nära här i GBG)

Ursprungligen av Ulo:

Supermycket tack allihopa. Funderar faktiskt på 12 Gb. Är ganska överkomligt nuförtiden.
Särskilt märke ni rekommenderar? Kingston, Crucial mfl...

Kingston är ett tryggt val. Se bara till att det är minnen av typen SO-Dim PC-8500! Och en gammal god regel är att man kan aldrig få för mycket ram-minne. Vare sig du kör krävande applikationer eller mycket multitasking. Tänk dock på att för bästa resultat bör du investera i minnen parvis. Och din tanke att "nöja" dig med totalt 12 GB tycker jag känns som en bra balans mellan pris/prestandavinst.:D

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-08-19 21:03

Hej igen.
Kan nämna att jag nu skaffade dessa: JME Data / CORSAIR VS 8GB KIT SO DIM DDR3 1066MHz – vilket då ger mig totalt 12 Gb och det gick alldeles utmärkt att installera. Jag vet inte om det är inbillning, men jag tycker redan burken är märkbart rappare i findern och med Safari. Prestandatestet kommer senare ikväll. Priset på 1850 kr tycker jag var bra för 8Gb.

/Ulo

Ursprungligen av Ulo:

Hej igen.
Kan nämna att jag nu skaffade dessa: JME Data / CORSAIR VS 8GB KIT SO DIM DDR3 1066MHz – vilket då ger mig totalt 12 Gb och det gick alldeles utmärkt att installera. Jag vet inte om det är inbillning, men jag tycker redan burken är märkbart rappare i findern och med Safari. Prestandatestet kommer senare ikväll. Priset på 1850 kr tycker jag var bra för 8Gb.

/Ulo

Jag tror inte du inbillar dig, jag upplevde samma sak när jag uppgraderade till 8Gb i min.

  • Medlem
  • 2010-08-23 15:35
Ursprungligen av Ulo:

Hej igen.
Kan nämna att jag nu skaffade dessa: JME Data / CORSAIR VS 8GB KIT SO DIM DDR3 1066MHz – vilket då ger mig totalt 12 Gb och det gick alldeles utmärkt att installera. Jag vet inte om det är inbillning, men jag tycker redan burken är märkbart rappare i findern och med Safari. Prestandatestet kommer senare ikväll. Priset på 1850 kr tycker jag var bra för 8Gb.

/Ulo

Bra att höra att de funkar! Kollade nämligen på Corsairs egen hemsida i deras kompabilitetsguide innan jag hittade denna sida o där fanns inte ens imac i5 o i7 med och inget som sa att dessa fungerar.

Om de största ska sitta först (har idag 2x2GB), innebär det att man ska ta ut de två som sitter i redan och byta plats med de nya 2x4GB, eller är det bara att trycka i dem i de lediga platser som finns?

Ursprungligen av oee:

Bra att höra att de funkar! Kollade nämligen på Corsairs egen hemsida i deras kompabilitetsguide innan jag hittade denna sida o där fanns inte ens imac i5 o i7 med och inget som sa att dessa fungerar.

Om de största ska sitta först (har idag 2x2GB), innebär det att man ska ta ut de två som sitter i redan och byta plats med de nya 2x4GB, eller är det bara att trycka i dem i de lediga platser som finns?

Tror inte det ska spela någon roll hur dom sitter, själv kör jag 4x2gb. Är inte helt 100 alltså, någon annan vet säkert med säkerhet. Annars är det bara att prova, det värsta som kan hända är ju att datorn inte startar eller inte hittar minnena.

Kan man låna tråden lite..?

Sitter med den senaste iMac 21,5" i3 3,06GHz (ingångsmodellen).
Hade tänkt att fylla ut dom lediga minnesplatserna med 2x2GB så det blir 8GB.

Det som sitter i nu är två stycken 2GB 1333MHz DDR3.
Jag vad har fattat är att man kan slänga i vilka minnen som helst bara dom har samma spec som dom som sitter i nu, stämmer det? Eller måste man ha Apples "egna" märke?

Tycker det värkar vara nästan för billigt Komplett.se - Corsair Value DDR3 SO-DIMM 1333MHz 4GB

mvh

Ursprungligen av Lill_John:

Kan man låna tråden lite..?

Sitter med den senaste iMac 21,5" i3 3,06GHz (ingångsmodellen).
Hade tänkt att fylla ut dom lediga minnesplatserna med 2x2GB så det blir 8GB.

Det som sitter i nu är två stycken 2GB 1333MHz DDR3.
Jag vad har fattat är att man kan slänga i vilka minnen som helst bara dom har samma spec som dom som sitter i nu, stämmer det? Eller måste man ha Apples "egna" märke?

Tycker det värkar vara nästan för billigt Komplett.se - Corsair Value DDR3 SO-DIMM 1333MHz 4GB

mvh

Dom ska fungera bra dom där. Jag kör inget apple original.

Ursprungligen av yabbah:

Dom ska fungera bra dom där. Jag kör inget apple original.

Gött. Då är en beställning lagd
Kan meddela om det minnet funkar bra med datorn eller inte, sen när jag fått hem dom.

mvh

Apple har inget eget märke på minnen, de köper in från ngn av de stora tillverkarna, typ Kingston eller liknande.

Är det bara samma spec på minnet så funkar det. En liten varning dock för de som allra allra billigast, där kan det ibland bli problem. Så, rätt minne av bra kvalité. Sedan kan du beställa från Dustin, Inetdata eller vart du vill.

Vet inte vilket märke Apple köper sina minnen ifrån så det blev "deras märke"
Men sökte runt lite och bl.a. Kingston och Corsair skulle vara av bra märke.
Så det blev dom som jag länka fast från Inet.se så man kan hämta dom imorgon förmodligen. Dom var billiga men "hellre lite billigare från ett bra märke än dyra från ett dåligt märke".

mvh

En del iMacar kan vara lite "tröga" att pötta i minnet på.
man får ta i en hel del. Belastar man minneskretsen från kortsidan med tummarna blir det att trycka rätt hårt. Vart med om folk som liksom inte vågat ta i.

man skall inte knäcka grejor, men man får ta i. De ramlar liksom inte på plats av sig själv.

Lill_John; vad blev det för minnen (storlek) och vad gick det på?
INET Data är jag helnöjd med, bra priser och de hjälper en när det går åt pipan.

Provade igår att dra ut ett för att kolla om det fanns modell.nr. eller märkeslapp på dom men blev rätt förvånad att man var tvungen att ta i såpass hårt att minnet bara flög ur datorn när den väl släppte (minnet klara sig ). Se så hördes inget klick när jag tryckte i det igen men den satt så djup den skulle.
Ja, man måste våga helt enkelt! Aja, det funkar som förut iallafall.
Bifogar bild på det som satt i nu.

Det blev en reservering på "Corsair 4GB Kit (2x2GB) DDR3 SO-DIMM 1333MHz PC-10600" på Inet. Ska hämta dom på Ringön senare. 959kr butikspris.

mvh

Hynix-minnen har jag sett i alla möjliga datorer från alla möjliga datortillverkare. Apple, Dell, HP, Acer, Toshiba o s v. Typiskt "generic"-minne.

Kan glatt meddela att dom minnerna funkar utmärkt till min iMac 11,2
Vet inte om jag inbillar mig men ALLT går lite smidigare och snabbare än innan. Lätt värt pengarna!

Kolla i Systeminformationen och det värkar vara OK. Gjorde sedan ett Xbench test med bättre resultat än innan. Nu fattas bara Apples egna hårdvarutest.

mvh

1
Bevaka tråden