Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Näe, nu blev jag riktigt sur

Tråden skapades och har fått 4843 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-09-10 23:49

Ska HAN bestämma vad HON ska köra på?
Så långt har inte jämställdheten nått alltså...

Ursprungligen av kenjon:

Ska HAN bestämma vad HON ska köra på?
Så långt har inte jämställdheten nått alltså...

Ok, vi vänder på det hela (2 sätt):

1. HAN kör Mac och bestämmer att ingen PC kommer in i huset.

2. HON kör PC och bestämmer att ingen Mac kommer in i huset.

???

LCR

Ursprungligen av kenjon:

Ska HAN bestämma vad HON ska köra på?
Så långt har inte jämställdheten nått alltså...

Det var det här inlägget jag reagerade på först.

Vad har detta med jämställdhet att göra ?!?

LCR

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-09-12 16:31
Ursprungligen av LCR:

Det var det här inlägget jag reagerade på först.

Vad har detta med jämställdhet att göra ?!?

LCR

Att var och en ska få bestämma över sej själv, och inte den ena ska sätta sej över den andra....

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2010-09-12 18:00
Ursprungligen av kenjon:

Att var och en ska få bestämma över sej själv, och inte den ena ska sätta sej över den andra....

Tillbaks till gamla bondesamhället då eller?

Får man anställa en egen dräng?

PS. är det politiskt så får ni radera inlägget.

Ursprungligen av Macus:

Tillbaks till gamla bondesamhället då eller?

Får man anställa en egen dräng?

PS. är det politiskt så får ni radera inlägget.

Vi pratar inom ett förhållande. Att den ene skall bestämma över den andre baserat på kön.

Hur man sedan VILL ha det är en annan femma. En del män trivs bra med att hon bestämmer allt och att de tömmer plånboken på bordet varje löning.
Vet kvinnor som inte gör någonting mer än ser söta ut och har tebjudningar och deras män bestämmer allt och kvinnorna älskar det.

Men det här är Nu blev jag sur-tråden....

Ursprungligen av Goflorp:

Vi pratar inom ett förhållande. Att den ene skall bestämma över den andre baserat på kön.

När jag och min fru gifte oss (i England) så hade vi med att hon skulle "love and obey", så det så!!

LCR

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2010-09-13 15:12
Ursprungligen av Goflorp:

Vi pratar inom ett förhållande. Att den ene skall bestämma över den andre baserat på kön.

Hur man sedan VILL ha det är en annan femma. En del män trivs bra med att hon bestämmer allt och att de tömmer plånboken på bordet varje löning.
Vet kvinnor som inte gör någonting mer än ser söta ut och har tebjudningar och deras män bestämmer allt och kvinnorna älskar det.

Men det här är Nu blev jag sur-tråden....

Jag får nog omförhandla villkoren med min fru hör jag.
Bara för att hon tjänar mer än mig så måste det ju inte betyda att jag skall göra allt hushållsarbete samt gå ut med sopåsen varje dag. Anställda drängar har det bättre.

Undrar hur många fruar det är som går ut med soppåsen? Troligtvis mindre än en promille.

Ursprungligen av Macus:

Jag får nog omförhandla villkoren med min fru hör jag.
Bara för att hon tjänar mer än mig så måste det ju inte betyda att jag skall göra allt hushållsarbete samt gå ut med sopåsen varje dag. Anställda drängar har det bättre.

Undrar hur många fruar det är som går ut med soppåsen? Troligtvis mindre än en promille.

Alltid sagt till folk med relationsproblem att prio ETT är

1) Vill jag vara kvar i det här eller inte.

(Som pappa till Jeff Bridges sammanfattat i den kloka devisen: For the rest of your life, you got to decide; do you want chicken shit or chicken salad)

Bestämmer man sig för att vara kvar får man ta en diskussion, ibland är det så hjärtat vill hoppa ur en och det är görjobbig. Man får påbörja en förändring. Oftast börjar det med prat och oavsett vad man gör sedan framöver skall man prata med varann.
Tala om vad man tänker, vad man gör, vad man känner.

Själv har jag aldrig lagt KÖN som ngt som är avgörande på ngt sätt för om ngt skall göras eller inte. Den som är lämpad, har tid, ork, intresse gör eller inte gör ngt.
Det är så få saker man gör med sitt könsorgan - man dammsuger liksom inte med det

Så, vissa veckor tar min fru och sticker och storstädar bilen, tvättar den, kollar alla vätskor och ser till att den mår bra.
Jag dammsuger, grundat på att det kanske är sketet.

Man gör saker åt och för varann.
Är gumman iväg på ngt och blir sen hem, klart jag lagar käk och kanske har dratt den där dammsugaren.

Om det däremot är fullständigt ensidigt, att den ene alltid gör åt och för den andre och aldrig får ngt tillbaka. Då hamnar man i det där samtalet där fråga ETT behöver besvaras. ...
Jag har haft kvinns i mitt liv som inte gjort ett dyft så länge dagen gick i det hushåll vi hade. de blev inte långvariga...

Ursprungligen av Macus:

Jag får nog omförhandla villkoren med min fru hör jag.
Bara för att hon tjänar mer än mig så måste det ju inte betyda att jag skall göra allt hushållsarbete samt gå ut med sopåsen varje dag. Anställda drängar har det bättre.

Undrar hur många fruar det är som går ut med soppåsen? Troligtvis mindre än en promille.

Du ska få ett svar:
Hos oss tar den påsen som går ut när den är fylld. För det mesta jag eftersom jag går oftast går tidigast på morgonen.
Sedan är det jag som gräver ner latrinen på landet men byter inte olja på sommarbilen eller hugger ved.

Jovisst, HAN har bestämt att det inte kommer in några Macar i huset ....

Skilsmässan hänger i luften av flera skäl, men hans kompromissvägran är ju en bidragande orsak...

Ursprungligen av Goflorp:

Jovisst, HAN har bestämt att det inte kommer in några Macar i huset ....

Herregud. Tala om att ha bisarra hangups. Även om det här är fullständigt löjligt så låter det onekligen som ett symtom på ett förhållande som är fullständigt dödfött - det går ju inte att ha ett fungerande förhållande där bara den ena ska kompromissa! Ju förr hon slänger ut skithögen desto bättre.

Ursprungligen av Samuel K:

Herregud. Tala om att ha bisarra hangups. Även om det här är fullständigt löjligt så låter det onekligen som ett symtom på ett förhållande som är fullständigt dödfött - det går ju inte att ha ett fungerande förhållande där bara den ena ska kompromissa! Ju förr hon slänger ut skithögen desto bättre.

Baserar du detta på att han bara vill ha PC, eller att det är HAN som bestämmer?

LCR

Ursprungligen av LCR:

Baserar du detta på att han bara vill ha PC, eller att det är HAN som bestämmer?

Vet inte om jag var tillräckligt tydlig, men som jag ser det är fullständig oförmåga att kompromissa, särskilt i kombination med mer eller mindre autistiska hangups, en absolut deal breaker. Spelar egentligen inte någon roll vad själva tvistefrågan egentligen är.

Funderat lite mer på saken nu, och jag tycker väl att en lämplig markering kunde vara att hon nu köper sig en egen liten Mac och skiter fullständigt i vad karlskrället säger. Tycker han sedan att det är värt att göra slut över en futtig dator är det bara ännu mer bevis på att det inte var något förhållande värt att hålla liv i. Det dummaste man gör är att vika sig för den där sortens småpåvar, och det är nog bara nyttigt för dem att få sin världsbild omskakad lite nu och då.

Ursprungligen av Samuel K:

Funderat lite mer på saken nu, och jag tycker väl att en lämplig markering kunde vara att hon nu köper sig en egen liten Mac och skiter fullständigt i vad karlskrället säger. Tycker han sedan att det är värt att göra slut över en futtig dator är det bara ännu mer bevis på att det inte var något förhållande värt att hålla liv i. Det dummaste man gör är att vika sig för den där sortens småpåvar, och det är nog bara nyttigt för dem att få sin världsbild omskakad lite nu och då.

Well said.

Ursprungligen av Samuel K:

Vet inte om jag var tillräckligt tydlig, men som jag ser det är fullständig oförmåga att kompromissa, särskilt i kombination med mer eller mindre autistiska hangups, en absolut deal breaker. Spelar egentligen inte någon roll vad själva tvistefrågan egentligen är.
....

Exakt, det spelar ingen roll vad själva saken gäller, kan man inte kompromissa så blir det ju aldrig några bra lösningar.

Vi fick göra ett sånt där samarbetstest i skolan. Ett fall med en flod och Eva som ville till andra sidan, mot löfte om får låna båt låg hon med Hans för att få ta båten över till sin Älskade Erik, som blev förbannad och slängde ut henne.. osv osv

Vi skulle rangordna dessa människor "moraliskt", 5st.

Lärarn sa att vi måste vara helt överens om ordningen och att han skulle beställa pizza vid 18-tiden ...

Efter en timmas bråk kände jag att det var några saker vi måste vara överens om.

1) Ingen kan få igenom alla sina krav på ordning på listan.

2) Majoritetsbeslut om vem som skulle vara på vilken plats

Efter detta var vi överens och de flestafick igenom 3 av 5, ngn 4 av 5.

Så visst vinner man på att kompromissa.

I förrgår hällde jag kaffe över min 5 månader gamla MBP i7 med extra allt. Betalade 1500 i expressexpeditionsavgift på LAN Master för att sen få beskedet att det kostar drygt 20000 att reparera. Det gjorde mig rejält sur på mig själv. Übersur rent av. Särskilt som jag själv hånat en kollega som gjort liknande.

Off topic: vad gör man med en kaputt MacBook Pro?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2010-09-11 17:12
Ursprungligen av Per Ejeklint:

I förrgår hällde jag kaffe över min 5 månader gamla MBP i7 med extra allt.
.
.
Off topic: vad gör man med en kaputt MacBook Pro?

Ring försäkringsbolaget och se om du har någon ”drulle” på din bostadsförsäkring.

Jag tycker att det är ens förbaskade skyldighet i ett förhållande att man bjuder till för att den andre skall bli nöjd, glad och vänligt inställd.
Gör man det åt varann så blir dagarna betydligt lättare.

Jag har "tvångsswitchat" min fru brukar vi SKOJA om. Hon hade en rätt röten Dell när vi träffades och den behövde ändå bytas. Jag sa till henne att vi kunde köpa en riktigt bra MacBook till henne (en 15" G4 blev det) istället. Det tyckte hon var en jättebra idé. Sedan dess är hon lika fast i Mac som en annan
Skulle hon sätta sig upp käpprak i sängen en morgon och säga; jag vill absolut ha en PC...
Så är det väl bara att skaffa en då, trivs hon med det så får det bli så.

Jag har svårt förstå att en IT-tekniker inte kan slappna av mer än att säga; det där med OSX kan vara kul lära sig det också. Javisst, då skaffar vi en.

Att hålla på att leva jävel och inte låta den man älskar få stöd till att utvecklas till ngt bättre är det som hade fått mig att kliva ur det förhållandet. Om det sedan rör datorer eller köksmaskiner från Krupp kontra Bosch spelar ju ingen roll.

Sen LCR, behöver du nog inte hänga upp dig på vem som bestämmer (Han eller hon), det spelar nog ingen större roll. Jag vet familjer där mannen är en ren bifigur och hon bestämmer allt, det fungerar jättebra enligt båda.

Ursprungligen av Goflorp:

Sen LCR, behöver du nog inte hänga upp dig på vem som bestämmer (Han eller hon), det spelar nog ingen större roll. Jag vet familjer där mannen är en ren bifigur och hon bestämmer allt, det fungerar jättebra enligt båda.

Jag bara ställde den frågan (som ingen vågat svara på) eftersom betoningen var på att HAN ville bestämma över HENNE, jag bara funderar över hur reaktionerna hade varit om det var tvärt om (se mitt tidigare inlägg).

LCR

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-09-11 17:07
Ursprungligen av LCR:

Jag bara ställde den frågan (som ingen vågat svara på) eftersom betoningen var på att HAN ville bestämma över HENNE, jag bara funderar över hur reaktionerna hade varit om det var tvärt om (se mitt tidigare inlägg).

LCR

Jag vågar svara. Hemma hos oss bestämmer jag. Punkt

Ja, åtminstone när det gäller datorer. Typ varje gång min man sätter sig vid sin dator så ropar han EVA och vill ha omedelbar hjälp. Så länge som han vill/behöver/kräver hjälp så får han så lov att använda Mac.

Så, om nu "hon vi pratar om" vill/behöver/kräver hjälp av sin man så tycker jag nog att han ska få bestämma. Men om hon fixar det själv, ev med sina vänner, så kan hon såklart köpa precis vad hon vill!

Ursprungligen av Eva:

Jag vågar svara. Hemma hos oss bestämmer jag. Punkt

Ja, åtminstone när det gäller datorer. Typ varje gång min man sätter sig vid sin dator så ropar han EVA och vill ha omedelbar hjälp. Så länge som han vill/behöver/kräver hjälp så får han så lov att använda Mac.

Så, om nu "hon vi pratar om" vill/behöver/kräver hjälp av sin man så tycker jag nog att han ska få bestämma. Men om hon fixar det själv, ev med sina vänner, så kan hon såklart köpa precis vad hon vill!

Men då är anledningen inte kön utan kunnande, vilket är helt rätt! Här hemma bestämmer jag och jag sitter på 99% av kunnandet, erfarenheterna samt det är jag som måste fixa när något går fel (ha ha, vi kör ju alla Mac...).

Det jag reagerade på var vinklingarna i de tidigare inläggen som antydde något annat...

LCR

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-09-11 18:27
Ursprungligen av Eva:

Jag vågar svara. Hemma hos oss bestämmer jag. Punkt

Ja, åtminstone när det gäller datorer. Typ varje gång min man sätter sig vid sin dator så ropar han EVA och vill ha omedelbar hjälp. Så länge som han vill/behöver/kräver hjälp så får han så lov att använda Mac.

Så, om nu "hon vi pratar om" vill/behöver/kräver hjälp av sin man så tycker jag nog att han ska få bestämma. Men om hon fixar det själv, ev med sina vänner, så kan hon såklart köpa precis vad hon vill!

Kunde inte sagt det bättre själv.

Jag blev genomsur när jag tappade kameran med mitt Canon 16-35/2.8L USM Mk II i golvet igårkväll och objektivet gick sönder (fästet som fästs i själva kameran bröts sönder).

Surt.

Ursprungligen av CyberPet:

Jag blev genomsur när jag tappade kameran med mitt Canon 16-35/2.8L USM Mk II i golvet igårkväll och objektivet gick sönder (fästet som fästs i själva kameran bröts sönder).

Surt.

Aj, lider med dig, det var riktigt surt!

Min dator har varit trasig i ett halvår och åkt fram och tillbaka till serviceställen. Under just det här halvåret har jag skrivit min C-uppsats. Antagligen har jag ingen egen dator förrän uppsatsen antingen är inlämnad eller underkänd för att jag inte hunnit lämna in den. Att jag oroar mig över vad som kommer hända och dessutom knappt kan slappna av (jag använder datorn för att unwinda) gör att jag inte kan koncentrera mig och jag har mycket svårt att anpassa mig till de mycket växlande och osäkra (eftersom de är lånade och kan behövas av de som äger dem) alternativa datorer jag kan använda. Jag har pyttelite kvar, men lyckas inte komma igång och har bett om dispens två gånger. Lyckas jag inte sparka mig själv i röven ordentligt snart kommer jag snubbla på mållinjen och får skriva om hela skiten.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2010-09-12 17:22

Jag fick en kernelpanic idag. Startade om datorn, tangentbord och mus reagerade inte. Gjorde en till omstart. Klick, klick, klick, klick. Hårddisken låter mycket illa och en mapp med frågetecken dyker upp. Andra gången på ca 1 års tid som hårddisken av märket Hitachi kraschar. Imorgon blir det till att prova en av annat märke.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2010-09-12 18:22

Tittar man ut är det bara att konstatera faktum; sommaren är slut

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2010-09-12 18:31
Ursprungligen av erik:

Tittar man ut är det bara att konstatera faktum; sommaren är slut

Samtidigt tycker jag att hösten är bästa årstiden.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-09-13 09:48

Jag fick äntligen min iphone4 som ska ersätta sveriges äldsta iphone, min gamla 2G från 2007. Packar upp den, installera lite program och är allmänt nöjd tills jag provar ringa ett samtal. Högtalaren är spräckt :@

Hejdå iphone4, hello iphone 2G

Bevaka tråden