Hej hej,

Jag har en 2,53 ghz 15" Unibody MacBook Pro. Den levererades i januari med 250GB hdd, vilket blev lite lite nyligen. Därför köpte jag en ny 500GB hårddisk, en Western Digital WD5000BUDT, som jag klonade min gamla disk till med Carbon Copy Cloner. Efter tiden det brukar ta att klona 250GB (1,5 timme kanske) fick jag ett felmeddelande om att det inte gick så bra. Provade att boota med den nya disken men fick kernel panic. Jag formaterade därefter disken och provade igen med samma resultat. Därefter gjorde jag två försök att formatera och installera rent system, båda gånger fick jag meddelande om att installeraren ej hittade någon disk som det gick att installera på.

Jag reklamerade disken och fick en ny. Tog hem den och provade att klona. Denna gången gick det fin-fint. Monterade och bootade.... Det tog säkert 10 minuter att boota och väl inne i systemet var datorn så seg att jag inte kunde använda den. Körde disk- och behörighetsreparationer och startade därefter i Safe mode och gjorde om samma reparationer. Same shit.
Gav det två försök att formatera och installera rent system, men båda gånger frös datorn efter cirka 75% av installationen... Jag slet mitt hår och bröt mitt svärd i småbitar.

Dagen efter lämnade jag datorn till en auktoriserad Apple-reparatör. Han provade med ytterliggare en ny hårddisk och provade samma saker som jag hade gjort, med samma resultat. Därefter provade han att byta kablaget mellan logikkort och hårddisk. Plötsligt funkade det! Bootade snabbt och fungerade felfritt. Trodde vi..

När jag kom hem och började jobba med lite hårddiskintensiva grejer (iTunesprylar, Time Machine-backup bland annat) så tokhängde sig datorn och en kallomstart var enda valet.

Efter att ha läst på lite nu så verkade det som att disken jag köpt kunde ha någon slags variant av sudden motion sensor inbyggd, så vi provade att stänga av den som fanns inbyggd i datorn och till en början verkade det också fungera. Men efter en del arbete insåg jag att det inte var så. Datorn hängde sig fortfarande i hårddiskintensiva situationer.

Nu börjar jag bli riktigt less på det här! Flera arbetsdagar har förgåtts och snart börjar jag koka av ilska! :">

Har ni några tips om vad jag bör prova? Jag kan självklart prova med en hårddisk av annan modell/märke, men kan det verkligen vara så att den modellen inte är kompatibel med en MBP?!

Tacksam för svar!