Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Flytta bilder i iPhoto

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Arvika
  • 2010-08-20 17:09

Hej, har nu importerat ca 7000 bilder och försöker nu skapa någon sorts ordning på det hela.

I begynnelsen lagrade jag alla mina bilder i mappar som döptes till år (2003, 2004 osv...) I undermapparna döptes således till månadens namn (Januari, Februari osv...)

Nu efter importen hette alla "mappalbum" om jag får uttrycka mig så, i iPhoto, just Januari, Februari osv.

Jag började sedan döpa om dessa till "Stockholmsresan", "Actionpics" etc. All fine so long.

Efter att jag börjat få mer ordning på strukturen och namn, ansikten och platser vill jag nu även börja flytta över vissa bilder som ligger under ett visst "mappalbum" till ett annat, Hur kan jag lättast göra detta då det inte går att drag & droppa eftersom jag måste scrolla och inget rightclick-kommande finns för ex.v "flytta bild till..."?

Hej!
Ett sätt kan vara att först dela upp händelsen (i varje fall i Ilife-08). Markera de bilder som du vill flytta och klicka på knappen Dela upp. Nu bildas en ny händelse. Dra den händelsen till den händelse där du vill ha bilderna och släpp den på denna händelse.

MVH
Anders Bengtsson

  • Medlem
  • Arvika
  • 2010-08-20 18:06

Problemet är väl främst att jag vill sammanfoga delar av kanske 10 olika händelser till en, går det att göra så? Alltså cmd - leftklick i flera olika händelser och sedan "skapa ny händelse" ?

Finns det ingen "klipp ut - klistra in" - funktion alls i iphoto?

Hej!
kolla på bilder istället för händelser längst upp till vänster.
Markera nu de bilder som du vill ha i en händelse. Under menyn händelser går det här att skapa en händelse. Som du ser så finns det också ett alternativ som heter Lägg till flaggade bilder i markerad händelse. Det alternativet är nedsläckt i visningsläge bilder.

Gör så här:
1. I bilder: flagga upp de bilder som du vill flytta till en annan händelse
2. Gå till händelser och markera den händelse du vill flytta bilderna till.
3. I menyn händelser välj Lägg till flaggade bilder i markerad händelse

MVH
Anders

  • Medlem
  • Thailand
  • 2010-08-20 21:31

Jag får uppfattningen att du inte har förstått att mapparna du skapar innehåller EGENTLIGEN inte de bilder du ser där utan bara aliaser (genvägar). Bilderna ligger i databasen under bilder.

De "bilder" nu har i de gamla mapparna kan du i princip radera, de skall finnas kvar i "bilder" i alla fall. Från bilder drar du dem till den nya mappen där du vill ha dem. Om din nya mapp ligger långt ner så scrollar iphoto automatiskt när du drar bilden under nedre ramen i sidofältet.

OM du nu tycker att detta är enklare än det Anders Bengtsson föreslog.

  • Medlem
  • Thailand
  • 2010-08-20 21:35

Genom att hålla ner funktionstangenten (kringlan) kan du markera flera bilder som ligger på olika platser i databasen.

Rättelse: Med mappar menar jag det iphoto kallar ALBUM.

  • Medlem
  • Arvika
  • 2010-08-21 09:57

Jo jag förstår att bilderna ligger kvar i de befintliga mapparna i databasen även om jag taggar om deras namn, händelser etc.

Men just det att det är så krågnligt att sammanfoga händelser och att flytta bilder mellan händelser tyckte jag var knepigt... en enkel klipp-klistra hade ju funkat utmärkt här :/

  • Medlem
  • Thailand
  • 2010-08-21 12:39

Nu har jag iphoto 09, testade just att gå in i en händelse, markera en bild och klippa ut den samt byta händelse och klistra in den.
Det fungerar. Var det en sådan funktion du ville ha?

  • Medlem
  • Arvika
  • 2010-08-22 14:45
Ursprungligen av Stig R:

Nu har jag iphoto 09, testade just att gå in i en händelse, markera en bild och klippa ut den samt byta händelse och klistra in den.
Det fungerar. Var det en sådan funktion du ville ha?

Ja precis, men hos mig är "klistra in" gråmarkerad... är det något jag missar? Att klistra ut bilden går utmärkt, likaså drag & drop.

  • Medlem
  • Thailand
  • 2010-08-22 19:26

Du måste alltså dubbelklicka på den händelse du vill klistra in i innan du klistrar in, d.v.s. händelsen måste vara öppen.
Kan det vara det?

1
Bevaka tråden