Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vi som har dålig täckning med iPhone 4

Tråden skapades och har fått 86 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2010-08-14 19:54

Min iPhone 4 hade den sämsta mottagning jag varit med om. Den gick från 5 staplar ner till 1 så fort man nuddade den (oavsett var på telefonen) och om även den låg på bordet så flackade mottagningen rejält.

Folk ringde mig när mobilen låg bredvid mig men kom till min telefonsvarare. Stabilt!

Den åkte direkt tillbaka där jag köpte den. Väntar på ny nu sen en vecka tillbaka och hoppas den nya inte har samma mottagningsproblem.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-08-14 19:57

Bra att veta för de som gillar att hålla sin iphone i dödsgreppet är att telefonen ökar antennens effekt när den märker störningar och därmed får man en högre stråldos i kroppen. Så ser man inte mottagningen som skäl nog att sluta hålla telefonen krampaktigt så kan man göra det för hälsan!

  • Medlem
  • Örebro
  • 2010-08-14 23:20

Är så cp dethär...
Testade hemma hos en polare för någon timma sen och då hade jag 3 bars och kom upp i 3.7mbit ner.
Sen prova jag 2min senare och hade 4 bars och var nere på under 1 mbit igen....
Vad i hela friden är problemet?
Är det så att TPtest buggar eller något?
Har senaste uppdateringen. Jag har därimot inte lagt in 4.0.2 programvaran utan har 4.0.1

Ursprungligen av zOlid:

Är så cp dethär...
Testade hemma hos en polare för någon timma sen och då hade jag 3 bars och kom upp i 3.7mbit ner.
Sen prova jag 2min senare och hade 4 bars och var nere på under 1 mbit igen....
Vad i hela friden är problemet?
Är det så att TPtest buggar eller något?
Har senaste uppdateringen. Jag har därimot inte lagt in 4.0.2 programvaran utan har 4.0.1

Betyder det verkligen att du har problem med täckningen som denna tråd handlar om?
Tror ditt inlägg passar bättre här: http://www.99.se/iphone-mobiltelefon/279488-bredbandskollen-iphone-4-med-3-a.html

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-14 23:24
Ursprungligen av zOlid:

Är så cp dethär...
Testade hemma hos en polare för någon timma sen och då hade jag 3 bars och kom upp i 3.7mbit ner.
Sen prova jag 2min senare och hade 4 bars och var nere på under 1 mbit igen....
Vad i hela friden är problemet?
Är det så att TPtest buggar eller något?
Har senaste uppdateringen. Jag har därimot inte lagt in 4.0.2 programvaran utan har 4.0.1

Det finns ett känt fel med TPTest, osäker på om det är knutet till operatöen TRE eller om det är generellt.

Det finns en tråd ngnstans om detta men sökfunktionen tillåter mig inte...:/

  • Medlem
  • Örebro
  • 2010-08-14 23:32
Ursprungligen av FreddeB:

Det finns ett känt fel med TPTest, osäker på om det är knutet till operatöen TRE eller om det är generellt.

Det finns en tråd ngnstans om detta men sökfunktionen tillåter mig inte...:/

Jag har telia däremot. :/
Ska kolla om jag hittar någon tråd om det.
Tptest borde ju funka som för alla andra tycker jag.
Har inte hört något om att det finns något fel.

Ursprungligen av FreddeB:

Det finns ett känt fel med TPTest, osäker på om det är knutet till operatöen TRE eller om det är generellt.

Det finns en tråd ngnstans om detta men sökfunktionen tillåter mig inte...:/

Du hittade det förmodligen inte för att det heter bredbandskollen nuförtiden och inte TPtest som är det "gamla" namnet.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-08-14 23:38

Läs t ex den här:

http://www.99.se/iphone-mobiltelefon/279488-bredbandskollen-iphone-4-med-3-a.html

@zOlid: kollar du så att du kör samma uppkoppling också, dvs 3G resp EDGE? Så du inte mäter med 3Gkoppling hos din polare, men bara har EDGE hemma?

  • Medlem
  • Örebro
  • 2010-08-15 00:06
Ursprungligen av keptang:

Betyder det verkligen att du har problem med täckningen som denna tråd handlar om?
Tror ditt inlägg passar bättre här: http://www.99.se/iphone-mobiltelefon/279488-bredbandskollen-iphone-4-med-3-a.html

Den tråden handlar ju om att det strular med uppladdning.
Jag har problem med nedladdning också.
Men jag kan flytta dessa inlägg om det är så att admin tycker det ska hållas där istället, men kan inte göra det själv

Ursprungligen av kenjon:

Läs t ex den här:

http://www.99.se/iphone-mobiltelefon/279488-bredbandskollen-iphone-4-med-3-a.html

@zOlid: kollar du så att du kör samma uppkoppling också, dvs 3G resp EDGE? Så du inte mäter med 3Gkoppling hos din polare, men bara har EDGE hemma?

Du ser ju på printscreenen jag gjorde att jag har 3g täckning.
Har provat på 4 ställen idag och på alla 4 har jag haft 3g uppkoppling enligt 3g loggan vid barsen.
Och alla gånger utom hos polaren har jag kommit under 1mbit....
Känns jätte konstigt.
Jag bor inte direkt ute på landet heller.
Bor centralt i Örebro så borde ha bra uppkoppling tycker jag.

Här är en print på alla jag gjort:

Hade bara Edge uppkopling här nu såg jag när jag gjorde själva printen på sammlingen av dom jag gjort. Men hade 3g på själva mätningarna när jag gjorde dom.

Senast redigerat 2010-08-15 00:29
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-08-15 00:35
Ursprungligen av zOlid:

Du ser ju på printscreenen jag gjorde att jag har 3g täckning.
Har provat på 4 ställen idag och på alla 4 har jag haft 3g uppkoppling enligt 3g loggan vid barsen.
Och alla gånger utom hos polaren har jag kommit under 1mbit....
Känns jätte konstigt.
Jag bor inte direkt ute på landet heller.
Bor centralt i Örebro så borde ha bra uppkoppling tycker jag.

Jag vet knappt var Örebro ligger (dålig geografikunskap) så att man bor centralt någonstans betyder ju inte ett dyft, håla som håla. Hamnar man runt 1mbit/s så är det ändå helt acceptabelt för min del (bortsett från några 0,11mbit/s, som förhoppningsvis var tillfälligt). Alla hastigheter som utlovas är ju upp till, och väldigt teoretiska... det innebär att man bör ställa krav, men vara mindre kräsen då verkligheten ser ut som den gör. Inte ens städer som San Fransisco eller New York har ju bra uppkoppling... så Örebro får nog vara lite mer ödmjuk.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2010-08-15 00:40
Ursprungligen av ibish:

Jag vet knappt var Örebro ligger (dålig geografikunskap) så att man bor centralt någonstans betyder ju inte ett dyft, håla som håla. Hamnar man runt 1mbit/s så är det ändå helt acceptabelt för min del (bortsett från några 0,11mbit/s, som förhoppningsvis var tillfälligt). Alla hastigheter som utlovas är ju upp till, och väldigt teoretiska... det innebär att man bör ställa krav, men vara mindre kräsen då verkligheten ser ut som den gör. Inte ens städer som San Fransisco eller New York har ju bra uppkoppling... så Örebro får nog vara lite mer ödmjuk.

Örebro är ju inte direkt någon liten håla vill jag påstå.
Är sveriges 6e största stad med 100.000+ invånare så man tycker man borde ha bra telefoni uppkopling här.
Och jag bor verkligen mitt i stan också.
Inte strax utanför eller något.

Ursprungligen av zOlid:

Örebro är ju inte direkt någon liten håla vill jag påstå.
Är sveriges 6e största stad med 100.000+ invånare så man tycker man borde ha bra telefoni uppkopling här.
Och jag bor verkligen mitt i stan också.
Inte strax utanför eller något.

det kan vara det faktum att du bor mitt inne i stan som ställer till det. Du delar på de tillgängliga resurserna och det finns alltid en risk att ni är många i den cell som du befinner dig i och då delar ni på den tillgängliga kapaciteten i cellen

Men du hade konstiga siffror. Intressant kombination av farterna i upp och nerlänk. Jag kan inte minnas att jag har haft så långsam nerlänk med så bra upplänk som du har.

Att det sedan variera från gång till gång behöver inte ha med telefonen att göra. Det finns många variabler som påverkar som inte har med signalstyrka eller telefonen att göra

  • Medlem
  • International user
  • 2010-08-15 01:31
Ursprungligen av zOlid:

Den tråden handlar ju om att det strular med uppladdning.
Jag har problem med nedladdning också.
Men jag kan flytta dessa inlägg om det är så att admin tycker det ska hållas där istället, men kan inte göra det själv
.

Nej, den tråden handlar om problem överlag med Bredbandskollen, du borde nog ta dig dit.

Ursprungligen av zappee:

Nej, den tråden handlar om problem överlag med Bredbandskollen, du borde nog ta dig dit.

Precis..

Kan någon mod ta och rensa lite i senaste inläggen i denna tråd?

Jag angav den länken för ett par poster sen..
http://www.99.se/1922689-post64.html

Jag bor på Södermalm och tester flukturerar mellan 100 kbps till 2 mbps inom loppet av sekunder. Varje gång jag kör test - alltså direkt efter varandra - kan jag få vilka värden som helst. Så har det alltid varit. Detta är mobil datatrafik (=IP genom radio). Flukturering är dess grund liksom :-D. Gilla läget eller dröm dig bort till framtiden...50 år eller så.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-08-16 09:14

Jag har också väldiga problem, med min täckningen på min iphone 4 med te. La den brevid min 3g när jag fick den båda med 3 abonnemang. 3g fem staplar, 4 3 staplar. Har även förlorat kontakten helt vid ett antal tillfällen. Sen när jag är på ställen där jag haft bra täckning med min 3g har jag bara 1 eller 2 staplar med 4:an, ibland ingen täckning alls. Börjar fundera på om det är ett måndagsex jag fått :S

Ursprungligen av hace:

Jag har också väldiga problem, med min täckningen på min iphone 4 med te. La den brevid min 3g när jag fick den båda med 3 abonnemang. 3g fem staplar, 4 3 staplar. Har även förlorat kontakten helt vid ett antal tillfällen. Sen när jag är på ställen där jag haft bra täckning med min 3g har jag bara 1 eller 2 staplar med 4:an, ibland ingen täckning alls. Börjar fundera på om det är ett måndagsex jag fått :S

Har dina båda iPhone, 3G och iP4, samma uppdaterade programvara så att de har samma visning av signalstyrkan på staplarna? Eller har 3G den gamla visningen och iP4 den nya? Då kan det ju vara en förklaring till att du ser olika antal staplar på dem vid samma tillfälle och plats. Fast, det är ju ändå inte helt ovanligt att två identiska mobiler kan visa olika antal staplar trots att de ligger på samma plats bredvid varandra.

Dr Tinnitus

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-08-16 09:46
Ursprungligen av Dr Tinnitus:

Har dina båda iPhone, 3G och iP4, samma uppdaterade programvara så att de har samma visning av signalstyrkan på staplarna? Eller har 3G den gamla visningen och iP4 den nya? Då kan det ju vara en förklaring till att du ser olika antal staplar på dem vid samma tillfälle och plats. Fast, det är ju ändå inte helt ovanligt att två identiska mobiler kan visa olika antal staplar trots att de ligger på samma plats bredvid varandra.

Dr Tinnitus

Nej 3g hade 3.1.3 och 4:an 4.0.1. Det som skall sägas är ju också att på ställen där jag haft 4-5 staplar med 3 och iphone 3g, där är det 1-2 staplar nu och den tappar signalen med deathgrip. Dock är det inga problem på andra ställen som på jobbet där har jag lika stark signal. Var hos en polare i fredags, vi satt och kollade på film i hans källare, ingen service var det på telefonen då, där har jag suttit och kollat på film förut utan några problem med min gamla 3g

Ursprungligen av hace:

Nej 3g hade 3.1.3 och 4:an 4.0.1. Det som skall sägas är ju också att på ställen där jag haft 4-5 staplar med 3 och iphone 3g, där är det 1-2 staplar nu och den tappar signalen med deathgrip.

Det stämmer nog. Den femte stapeln hade väldigt stort omfång (pre 4.0.1) och det lägsta gränsen tror jag numera motsvarar 2 staplar (i 4.0.1). Jag minns inte exakt men det finns på forumet någonstans.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-08-16 16:12
Ursprungligen av hace:

Nej 3g hade 3.1.3 och 4:an 4.0.1. Det som skall sägas är ju också att på ställen där jag haft 4-5 staplar med 3 och iphone 3g, där är det 1-2 staplar nu och den tappar signalen med deathgrip. Dock är det inga problem på andra ställen som på jobbet där har jag lika stark signal. Var hos en polare i fredags, vi satt och kollade på film i hans källare, ingen service var det på telefonen då, där har jag suttit och kollat på film förut utan några problem med min gamla 3g

Du kan inte jämföra äpple och päron.

Har du samma IOs version på bägge telefonerna? 4.0.1 ändrar hur telefonen visar täckningen.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-08-16 11:21

Staplarna säger inget vid jämförelser. Men behöver veta värdet i dBm.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2010-08-16 17:30

Något som sägs fungera är ju att ha ett fodral på. Man får ju beställa hem ett gratis med "iPhone 4 Case Program" appen. Just do it.

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2010-08-16 21:40
Ursprungligen av obz:

Något som sägs fungera är ju att ha ett fodral på. Man får ju beställa hem ett gratis med "iPhone 4 Case Program" appen. Just do it.

Inte alla vill ha ett fodral på sin iPhone 4-skönhet. Som att köpa en Porsche och behöva linda in den i folie eftersom treans växel inte fungerar om foliet saknas…

Nu har i alla fall min iPhone blivit utbytt mot en ny på garantin pga det fel som beskrivs i den här tråden. Hoppas den nya fungerar bättre, den anländer om några dagar.

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2010-08-18 11:47

Sådär, då fick jag min nya iPhone 4 idag. Den förra led av samma mottagningsproblem som diskuteras i den här tråden. Den nya telefonen är helt klart mycket bättre med stabil och bra mottagning. Det går att pressa ner en pinne om man anstränger sig med Death Grip men på min förra droppade ju mottagningen även om telefonen bara låg och såg snygg ut på min mage

Kan bara rekommendera er som har problem med mottagningen att skicka in era telefoner!

Jag har väldigt svajjig mottagning på min iP4. Den pendlar från full 3G täckning ner till noll, går över till edge och fortsätter sjunka där för att sedan stiga till full 3G igen. Väldigt irriterande när man sitter och surfar.

Bevaka tråden