Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är alla iPhone 4 operatörslåsta i 12 månader?

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Borlänge
  • 2010-07-30 09:41

Någon som har fått nya iPhone 4 upplåst direkt? Trodde att det skulle gå att lösa upp den direkt mot en liten kostnad hos Tre såsom det gick att göra med 3GS. Var nyss i kontakt med Tre per telefon och enligt dem gick det tyvärr inte med 4:an utan man fick vackert vänta 12 månader denna gång....

Tyvärr kräver mitt företag att telefonerna vi köper är olåsta så tyvärr vet jag inte om det kan bli någon ny iPhone för mig annars

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-30 09:44

Det lusiga är att de i så fall bryter mot sina egna allmänna villkor. Det står ju tydligt under 5.2 att de låser upp den mot en avgift (350kr) om det inte finns skulder eller bindningstid. Tycker att detta är anmärkningsvärt dåligt!

Antingen så får de låsa upp den på momangen, eller ändra i sina villkor.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-30 10:06

Enligt en artikel på alltommac.se så skall det, enligt Erik Hörnfeldt på Tres presstjänst, gå alldeles utmärkt att låsa upp telefonen direkt. Så antingen har han fel, eller så vet inte killarna och tjejerna på kundtjänsten vad som gäller.

Senast redigerat 2010-07-30 11:32
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-30 11:38
Ursprungligen av molm:

Enligt en artikel på alltommac.se så skall det, enligt Erik Hörnfeldt på Tres presstjänst, gå alldeles utmärkt att låsa upp telefonen direkt. Så antingen har han fel, eller så vet inte killarna och tjejerna på kundtjänsten vad som gäller.

Jag har förstått det som att det skall gå bra, men eftersom tre inte gör så bra pengar på att man inte ringer med dem så gick de ut med at det var 12 månader för att kunna ha telefoner över till de som kör abonemang. Mitt tips är att köpa en med kontantkort och chilla nån vecka - sen bör det inte vara några problem. Om de krånglar så borde man ju bara kunna hänvisa till villkoren och göra en scen om de fortfarande vägrar

Själv är jag besviken på att Apple Store i Sverige inte säljer olåsta telefoner som Apple Store i England.

Det borde skapas en lag i Sverige som i Belgien, att samtliga telefonerna som säljs skall vara olåsta.

Vill nämnligen kunna använda ett annat simkort i utlandet och slippa betala 300-350 kr för upplåsning.

Ursprungligen av The Real Viking:

Själv är jag besviken på att Apple Store i Sverige inte säljer olåsta telefoner som Apple Store i England.

Det borde skapas en lag i Sverige som i Belgien, att samtliga telefonerna som säljs skall vara olåsta.

Vill nämnligen kunna använda ett annat simkort i utlandet och slippa betala 300-350 kr för upplåsning.

Kör en Borderlinx från UK då, så får du en olåst. Kostar ett par hundralappar mer än svenskt kontantpris inkl. frakt. Jag väntar själv på min lur därifrån.

Ursprungligen av pmarriott:

Kör en Borderlinx från UK då, så får du en olåst. Kostar ett par hundralappar mer än svenskt kontantpris inkl. frakt. Jag väntar själv på min lur därifrån.

Personligen, tycker att svenska Apple är rätt korkad som inte erbjuder svenskarna samma möjligheter som Apple Norge och Apple Danmark där man kan köpa obundna telefoner direkt från Apple Store. Jag har mycket svårt att tro att operatörerna tvingar Apple att inte sälja dem via Apple store.

Apple borde sälja obundna telefoner i samtliga länder där Apple säljer deras produkter genom Apple Store.

Själv har jag vänner både i Norge och England, så jag kan lätt få tag i obunden iPhone. Men jag gillar inte att göra så…

Ursprungligen av The Real Viking:

Apple borde sälja obundna telefoner i samtliga länder där Apple säljer deras produkter genom Apple Store.

Ja, självklart borde det vara så.

Nu är det 12 länder där den säljs olåst via Apple Store, och 10 länder där den inte säljs i Apple Store.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-31 21:57
Ursprungligen av The Real Viking:

Personligen, tycker att svenska Apple är rätt korkad som inte erbjuder svenskarna samma möjligheter som Apple Norge och Apple Danmark där man kan köpa obundna telefoner direkt från Apple Store. Jag har mycket svårt att tro att operatörerna tvingar Apple att inte sälja dem via Apple store.

Svenska Apple verkar vara en verksamhet som består av att översätta officiella hemsidan till svenska.

Men jag undrar också över orsaken till att Norge, Danmark kan sälja olåst men inte Sverige. Någon som har någon teori? Det borde ju ha något med operatörsmarknaden att göra. Hur ser priserna ut i grannländerna, har de billigare eller dyrare abonnemang? Har för mig att vi ligger väldigt bra till prismässigt (samtals- sms- och datakostnad) jämfört med resten av världen, men vet inte hur vi ligger till jämfört med grannarna.

  • Medlem
  • Borlänge
  • 2010-07-30 11:58

Intressant, verkar som man får olika besked....frågan är vad som egentligen gäller. Inte så kul om man köper en iPhone från 3 och sen inte kan låsa upp den dock.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2010-07-30 23:44

Jag pratade med Digital Inn och även med The Phone House idag. Båda ställena sa att telefonerna är operatörslåsta i 12mån innan man kan låsa upp dom. En snubbe på Telia sa att det inte går att låsa upp dom överhuvudtaget.

Så jag gissar på att dom är låsta i 12mån. Medans Tre kanske har släppt lite på det och kan låsa upp på en gång.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-31 22:04

kan det vara om hur många olika sorters operatörer det finns? Hur många olika finns det i danmark och norge tex som säljer iPhones?

i sverige har vi

1. Telenor
2. Tre
3. Telia
4. Tele2
5. Halebop
6. Comviq

Ursprungligen av Esa:

1. Telenor
2. Tre
3. Telia
4. Tele2
5. Halebop
6. Comviq

Ja, fast egentligen är det bara 4. Halebop är Telia, och Comviq är Tele2.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-31 22:09
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ja, fast egentligen är det bara 4. Halebop är Telia, och Comviq är Tele2.

Jo det vet jag, men det kanske har att göra med att i de länder där det finns en massa alternativ, så anser Apple att de inte behövs att dem säljer den, för du kan köpa iPhone med alla som finns ändå.

Ursprungligen av Esa:

Jo det vet jag, men det kanske har att göra med att i de länder där det finns en massa alternativ, så anser Apple att de inte behövs att dem säljer den, för du kan köpa iPhone med alla som finns ändå.

Nej, det är nog inte antalet operatörer som styr försäljningen av olåsta telefoner.

Länder med en operatör = Apple säljer inte olåsta
- Stämmer in på t.ex. USA, Nederländerna, Tyskland.
- Men stämmer inte in på t.ex Nya Zeeland, där det bara finns en operatör, men där den ändå säljs olåst i AppleStore.

Länder med flera operatörer = Apple säljer olåsta
- Stämmer in på Storbritannien, Danmark, Frankrike, m.fl.
- Men stämmer inte in på Sverige, där det trots flera operatörer ändå inte säljs i AppleStore.

Apple är alltså inkonsekventa "åt båda hållen" så att säga.

Ursprungligen av Esa:

Jo det vet jag, men det kanske har att göra med att i de länder där det finns en massa alternativ, så anser Apple att de inte behövs att dem säljer den, för du kan köpa iPhone med alla som finns ändå.

men då borde den väll inte säljs obunden i UK heller om man ska gå på den där teorin?

Ursprungligen av Baltazar:

men då borde den väll inte säljs obunden i UK heller om man ska gå på den där teorin?

Jag trodde det var två operatörer, O2 och Vodafone, som säljer iPhone i Storbritannien?

Senast redigerat 2010-08-01 10:20
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-07-31 22:37

Om det står i Tres egna villkor, så ska dessa följas. Skriv ut villkoren och ta med till butiken.

T-Mobile och 3 finns ju också i UK så jag vet inte vart det kommer ifrån att där bara finns en.

Var inne i en 3 butik i Nordstan och efter ett tag så sa säljaren att det går men det tar ca 1 månad.

Ursprungligen av DimDim:

Var inne i en 3 butik i Nordstan och efter ett tag så sa säljaren att det går men det tar ca 1 månad.

Tack för tipset, jag ringde också tre och de sa samma sak så nu har jag beställt en med kontant kort

Och det är inte direkt nytt. O2 och Vodafone har funnits i "evigheter" i UK, mer eller mindre sedan GSMs barndom.

1
Bevaka tråden