Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa iPhone 4 utan abonnemang

Tråden skapades och har fått 86 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-08-02 22:46

Vad jag kunnat googla mig till så verkar det som att 3 är den enda operatören i sverige som säljer iphone utan abonnemang. Någon som vet om man kan få den hos telenor utan abonnemang eller hos någon annan operatör?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2010-08-02 22:48

Comviq och Telia.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-08-02 23:01

Råkar vara så att jag har ett bra abonnemang hos telenor som jag helst inte byter bort, därför skulle det vara väldigt lägligt ifall jag kunde få den hos telenor utan abonnemang så jag slipper jailbreaka den. Någon som har uppgifter om telenor kommer släppa den med ett kontantkort?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-08-02 23:41

Jag sitter i samma sits. Alternativet just nu verkar väl vara att köpa av Tre och låsa upp den direkt. Blir ju lite dyrare men man har å andra sidan en olåst telefon.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-08-03 01:03

hur mycket tar tre för att låsa upp den?

  • Avstängd
  • International user
  • 2010-08-03 01:48
Ursprungligen av borgarn:

hur mycket tar tre för att låsa upp den?

350kr

Jag har samma problem

Jag är bunden till Telenor och kan inte förlänga mitt abonnemang förrän i mars nästa år. Har haft kontakt med deras kundsupport vid två tillfällen och de meddelar endast att någon iPhone 4 inte finns tillgänglig för mig. Kanske, endast kanske, kommer den finnas att köpa kontant utan abonnemang (men bunden till Telenor) när den blir lagervara. Om och när detta kan ske verkar ännu inte vara klart.

Billigast verkar vara att försöka köpa telefonen olåst från Danmark. Men då måste man ju ha en dansk adress att skicka den till. Även andra länder som Norge och England är givetvis alternativ. Att köpa från tre.se blir klart dyrare eftersom man då, utöver ett högre pris för själva telefonen, måste betala 350:- för upplåsning.

En ytterligare kostnad som kan tillkomma oavsett var man köper sin telefon utan abonnemang är 250:- för ett micro-SIM. Jag har en iPhone 3G idag och jag gissar att de flesta här har samma telefon eller en modell nyare. Båda dessa använder de gamla, större SIM-kortet vilket inte passar i nya iPhone. Telenor meddelade att en nytt SIM till sitt abonnemang kostar 250 spänn.

Ursprungligen av borgarn:

Vad jag kunnat googla mig till så verkar det som att 3 är den enda operatören i sverige som säljer iphone utan abonnemang. Någon som vet om man kan få den hos telenor utan abonnemang eller hos någon annan operatör?

Du kan få iPhone 4 utan abbonemang hos Telia, Tre och Telenor vad jag känner till. Däremot kostar det olika beroende på vilken operatör du köper av.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-08-03 08:32

Byte till Microsim kostar inget hos Telenor.

Ta fram saxen..

Bara att klippa till kortet. Hur enkelt som helst.
Skulle aldrig betala 250kr för det...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-03 08:41
Ursprungligen av mattewik:

Bara att klippa till kortet. Hur enkelt som helst.
Skulle aldrig betala 250kr för det...

Helt enkelt är det inte. Har man tummen mitt i handen kan jag tänka mig att det kan kännas lite skakigt att klippa i ett chip. Eller plasten runt chippet snarare

Ursprungligen av Cokey:

Byte till Microsim kostar inget hos Telenor.

Har du någon källa till detta?

Om man går in på Telenors "Mina sidor" så står det att ett nytt sim-kort (oavsett om det är standard eller micro) kostar 250 kr.

Jag chattade med supporten och de meddelade att nytt SIM-kort kostar 250 spänn.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-08-03 14:43
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Har du någon källa till detta?

Om man går in på Telenors "Mina sidor" så står det att ett nytt sim-kort (oavsett om det är standard eller micro) kostar 250 kr.

Förlåt, var otydlig i det jag skrev.

Menar vid förlängning av abonnemang..

Var inne i en Telenor-butik igår och de sade att de säljer inte iPhone 4 utan abonnemang. Möjligen senare.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2010-08-03 14:23

Det där är ju så jäkla icke-lojalt. Är jag kund hos Telenor men bunden, ska jag då inte få möjlighet att ha en iPhone 4 utan att behöva köpa den av en annan operatör för att låsa upp den? På Siba finns iPhone 4 (Telenorlåsta) inlagda i systemet, 6290:- för 16 gb och 7290:- för 32 gb om jag inte missminner mig. Sen att de inte finns som lagervara i första batchen är ju en annan femma men det är väl klart att man måste kunna casha en så småningom.

Ursprungligen av pmarriott:

Var inne i en Telenor-butik igår och de sade att de säljer inte iPhone 4 utan abonnemang. Möjligen senare.

Ursprungligen av CEk:

...På Siba finns iPhone 4 (Telenorlåsta) inlagda i systemet...

Då hoppas vi att det inte dröjer alltför länge innan de faktiskt dyker upp i butikerna också.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2010-08-03 14:49
Ursprungligen av pmarriott:

Var inne i en Telenor-butik igår och de sade att de säljer inte iPhone 4 utan abonnemang. Möjligen senare.

Av precis den anledningen så drog jag i handtaget och sköt ut mig från Telenor när jag köpte min 3GS. Då hade jag varit kund hos telenor sedan vodaphone-tiden. Nu är det bara att knalla in till en Telia-butik lägga upp pengar för en ny telefon om jag vill.

Ursprungligen av Jeppe_E:

Av precis den anledningen så drog jag i handtaget och sköt ut mig från Telenor när jag köpte min 3GS. Då hade jag varit kund hos telenor sedan vodaphone-tiden. Nu är det bara att knalla in till en Telia-butik lägga upp pengar för en ny telefon om jag vill.

Hade varit ett klockrent alternativ om man inte a) har 20 månader bindningstid kvar och dessutom b) kör Telenor One på jobbet.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-08-03 14:54

Beställ från Apple Store UK och använd Borderlinx. Kostar ca 5900Kr inkl. borderlinx frakt för 16GB. Du får lägga till en 1000 om du vill ha 32GB.

Kortet kan du klippa till... eller för att göra det väldigt enkelt rita konturen av microsimmet på ditt sim kort och fila ner den. Det tar längre tid men är säkrare eftersom om man klipper den så blir det oftast snett.

//Rob

Har dock märkt att man får betala ockerpriser. För någon månad sedan dränkte jag min 3GS och på Elgiganten ville de ha 7999:- för en ny utan abb. Efter ett samtal med Telenor gick de ner till 5757:-. Vågar inte ens tänka på vad de kommer att vilja ha betalt för en lur utan abb.

Ursprungligen av pmarriott:

Vågar inte ens tänka på vad de kommer att vilja ha betalt för en lur utan abb.

Har du läst inlägg #15?

Om de priserna (6290/7290) stämmer så är det ju bara ett par hundralappar över det pris som Apple först angav (5995/6995).

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Har du läst inlägg #15?

Om de priserna (6290/7290) stämmer så är det ju bara ett par hundralappar över det pris som Apple först angav (5995/6995).

Jo, men till saken hör också att eftersom priset bara finns i datorn och du inte kan knalla ut ur butiken med en telefon i handen så blir priset ganska irrelevant. Du vet hur det är, du går in på Media Markt där de ska ha 3995:- för en produkt, problemet är bara att de inte har några att sälja. Du knallar över gatan till Elgiganten där de ska ha 4995:- för samma produkt, men vägrar dig prisgaranti för att de som eventuellt säljer produkten billigare inte kan leverera. Så vad Siba har i datorn litar jag inte ett dugg på förrän jag faktiskt kan köpa en telefon där över disk. Skulle inte förvåna mig det minsta om de priserna ändras så fort det finns telefoner att sälja.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2010-08-05 13:14

Kan säga att det brukar till 99% stämma med de priserna som står där. Det gjorde det efter förra året också med de utsatta priserna och folk köpte Telenorlåsta direkt över disk, utan krav på abonnemang även om Telenor sagt så.

Ursprungligen av pmarriott:

Jo, men till saken hör också att eftersom priset bara finns i datorn och du inte kan knalla ut ur butiken med en telefon i handen så blir priset ganska irrelevant. Du vet hur det är, du går in på Media Markt där de ska ha 3995:- för en produkt, problemet är bara att de inte har några att sälja. Du knallar över gatan till Elgiganten där de ska ha 4995:- för samma produkt, men vägrar dig prisgaranti för att de som eventuellt säljer produkten billigare inte kan leverera. Så vad Siba har i datorn litar jag inte ett dugg på förrän jag faktiskt kan köpa en telefon där över disk. Skulle inte förvåna mig det minsta om de priserna ändras så fort det finns telefoner att sälja.

  • Medlem
  • Skara
  • 2010-08-03 20:01

I ett par inlägg i den här tråden påstås att man kan få Iph 4 utan abonnemang hos Telia.
Jag har trott att "utan abonnemang" betyder "med kontantkort". Kollar man Telia-sidan och kryssar i "Med kontantkort" så får man svaret: "Det finns tyvärr inga telefoner som stämmer med dina val."

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2010-08-03 20:13
Ursprungligen av kuml:

I ett par inlägg i den här tråden påstås att man kan få Iph 4 utan abonnemang hos Telia.
Jag har trott att "utan abonnemang" betyder "med kontantkort". Kollar man Telia-sidan och kryssar i "Med kontantkort" så får man svaret: "Det finns tyvärr inga telefoner som stämmer med dina val."

Du måste besöka en fysisk Teliabutik om du ska köpa den utan abonnemang.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2010-08-03 20:57

Njae, det går bra att ringa till Telia också...

Erbjuder någon operatörerna upplåsning omgående?
Har för jag läst någonstans att Telia, trots att man köper iPhone 4 utan abonnemang, kräver att man har telefonen i 12 månader innan dom låser upp den.

Har jag missuppfattat något då?

Jag hoppas att Tre erbjuder omgående upplåsning av sina kontantkortstelefoner (som de ska göra enligt sina användarvillkor), annars blir jag sur när min iPhone 4 därifrån dyker upp om någon vecka... Övriga operatörer verkar stenhårda kring 12-månadersgränsen.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-08-03 22:52
Ursprungligen av Fredrik Dolk:

Erbjuder någon operatörerna upplåsning omgående?
Har för jag läst någonstans att Telia, trots att man köper iPhone 4 utan abonnemang, kräver att man har telefonen i 12 månader innan dom låser upp den.

Har jag missuppfattat något då?

Ja, Tre gör.

Bevaka tråden