Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone 4 utelåst från mindre telebolag?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Efter en övertalning från en trevlig men oärlig telefonförsäljare tecknade min firma avtal med Ventelo på 24 månader. Han påstod att vi skulle kunna fortsätta ringa med Telias nät men det var Tele2 ...

Nu väcker jag den intressanta frågan: Kan jag använda en iPhone 4?

Ventelo har inte fått iPhone 4 ännu och har således inga erbjudanden (de kör 3GS på sin hemsida fortfarande).

Ventelo påstår att även om jag köper en Tele2-bunden iPhone så kan jag inte använda mitt gamla Ventelo SIM-kort. Ett Ventelo SIM-kort kommer ej att fungera i Tele2:s nät för iPhone godtar ej ett Ventelo kort trots att Ventelo kör via Tele2:s nät!

Således kan en Ventelo kund inte använda en iPhone om man inte importerar en olåst telefon från utlandet.

En nackdel att köpa utomlands är att företaget blir blåst på avdragsmöjligheten för EU-momsen.

Någon som vet om ovanstående stämmer? I så fall borde det gälla många andra telebolag också som själva inte är operatörer.

Så Ventelo ljög alltså i media också?
"Ventelos gamla kunder kvar i Teliasoneras nät" - IDG.se

Häv avtalet och anmäl bolaget för något kul.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-08-02 16:52

Att köpa inom EU för ett företag är inga problem, de kan fortfarande dra av momsen, bara att ange VATnumret vid beställning.

Ursprungligen av kenjon:

Att köpa inom EU för ett företag är inga problem, de kan fortfarande dra av momsen, bara att ange VATnumret vid beställning.

Men då ska de ju skicka till ett företag i ett annat land. Och vad jag förstått så säljer åtminstone AppleStore inte till annat land utan det måste trixas via Borderlink eller annan mellanman i samma land som säljaren. Och då är det ju inte fråga om försäljning till annat EU-land. Eller finns det företag i England/Norge/Danmark som säljer olåsta iPhone till utlandet?

Ursprungligen av Johan Forssblad:

Men då ska de ju skicka till ett företag i ett annat land. Och vad jag förstått så säljer åtminstone AppleStore inte till annat land utan det måste trixas via Borderlink eller annan mellanman i samma land som säljaren. Och då är det ju inte fråga om försäljning till annat EU-land. Eller finns det företag i England/Norge/Danmark som säljer olåsta iPhone till utlandet?

De levererar inte till ett annat land.
Men, försäljningen sker till ett annat land.

Apple har sålt en iPhone 4 till mig i sverige, till min svenska adress.

Ursprungligen av Johan Forssblad:

...Ventelo påstår att även om jag köper en Tele2-bunden iPhone....

Men köp inte en operatörslåst då.

Du kan köpa en iPhone med kontantkort hos 3, och köpa en upplåsning.

Sen borde du kunna köra vilket sim-kort som helst, även Ventelo.
(Under förutsättning att Ventelo kan leverera micro-sim)

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Men köp inte en operatörslåst då.
Du kan köpa en iPhone med kontantkort hos 3, och köpa en upplåsning.
im)

Är det någon som har lyckats få iPhone 4 upplåst hos 3 ännu? Jag har läst ganska många trådar att de vägrar låsa upp för närvarande.

Ursprungligen av Johan Forssblad:

Är det någon som har lyckats få iPhone 4 upplåst hos 3 ännu? Jag har läst ganska många trådar att de vägrar låsa upp för närvarande.

Om de vägrar så är det bara att peka på punkt 5.2 i deras "Allmänna villkor":

"...På din begäran och mot avgift, ger vi dig koden för att ”låsa upp” den. Detta förutsätter att det är du som äger Produkten och att det inte finns några utestående skulder eller Bindningstider kopplade till Produkten samt att du i övrigt har följt Avtalet..."

http://www.tre.se/Privat/Kundservice/Allmanna-villkor-pa-3/Priser--Villkor/

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-08-02 23:13

Vad är det Ventelo erbjuder som är så pass bra att det är värt att krångla så mycket?

Ursprungligen av ibish:

Vad är det Ventelo erbjuder som är så pass bra att det är värt att krångla så mycket?

Ventelo är inte bra på någonting enligt min erfarenhet.
Vi hade de tidigare på jobbet men bytte ut så fort det gick enligt avtal.

Det verkar som Ventelo har säljare som säljer mer än vad företaget kan leverera.

Ursprungligen av ibish:

Vad är det Ventelo erbjuder som är så pass bra att det är värt att krångla så mycket?

Inget vad jag vet. Men de hade en skicklig säljare som ringde vid rätt tillfälle och lämnade bra priser och var vårdslös med sanningen. Tyvärr skrev vi på ett avtal som det är 15 månader kvar på och vi har inte orkat bråka. Hade han sagt att vi skulle använda Tele2:s nät hade jag ALDRIG bytt.

Men det största krånglet verkar ju uppträda först nu med iPhone.

Jag trodde att iPhone 4 var låst till ett visst nät (Telia, 3, Tele2) och inte till ett visst telebolag som eventuellt köper in tjänster från något av de nämnda bolagen. Men av Ventelos kundtjänst fick jag information att iPhone 4 ej kommer att fungera även om man köper en Tele2 låst telefon och Ventelo använder Tele2:s nät.

Är det någon som kan bekräfta ovanstående? Blir det likadant med andra aktörers SIM-kort från t ex RixTelekom m.fl.? I så fall måste man alltså köpa ett "original" SIM hos en av dem som har eget nät. Alternativt en helt olåst iPhone från utlandet.

Annars ligger vi lågt lite och väntar på att "antennproblemet" lägger sig och att marknaden klarnar lite. Förhoppningsvis blir de svenska iPhone olåsta efter inledande försäljning.

Ursprungligen av Johan Forssblad:

Efter en övertalning från en trevlig men oärlig telefonförsäljare tecknade min firma avtal med Ventelo på 24 månader. Han påstod att vi skulle kunna fortsätta ringa med Telias nät men det var Tele2 ...

Tele2 och Telia delar radiodelen i 3G-nätet. Detta framställs ofta som synonymt med Telia-täckning, vilket är långt ifrån sant. Bakomliggande utrustning, transmission till mobilmasten mm är olika för respektive operatör.

I GSM-nätet är operatörerna helt skilda och där ger Telia generellt en betydligt bättre täckning och bandbredd än Tele2 (inklusive Ventelo).

Har raderat två offtopic-inlägg. Om ni har synpunkter på trådens inriktning, och vill stänga eller ändra rubriker - skriv inte inlägg om detta inne i tråden - klicka på Rapportera i stället.

Trådens rubrik innehåller ett frågetecken. Och det är väl fritt fram att ställa frågor, eller hur?

Om sedan svaret på frågan blir "Nej, den är inte utelåst", som i det här fallet, så behöver man väl inte stänga tråden för det.

Vi brukar inte stänga trådar och se dem som avslutade bara för att frågan har fått ett svar.

/Mod

Nog ingen som vet, testa.

Jag har för mig Halebop sim alltid funkat i Telia-låsta telefoner, så jag tror faktiskt att det funkar.
Någon här lär kunna bekräfta Halebop/Telia-situationen iaf.

Ursprungligen av keptang:

Någon här lär kunna bekräfta Halebop/Telia-situationen iaf.

Ja, det fungerar.

1
Bevaka tråden