Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Det här är iPhone 4

Tråden skapades och har fått 334 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Habo
  • 2010-06-12 01:56
Ursprungligen av Zimmerman:

Är det? På vilket sätt då? För att Jobs gjorde en "one more thing" av det? BLEV det stort då?

Alright men vi får se de som så att usa e grymt efter i den mobila teknologin så inte allt för hårda ord nu hehhe

Jag tycker att vi bara ska va väldigt tacksamma för att apple kan grejja en tele som e grymt snygg och e helt me i svängarna.. även om facetime (a.k.a videosamtal som är lite nästan old skool) så är de bara gött att ha eller? ingen teknologi är onödig! bara mindre användt

  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-12 14:06
Ursprungligen av Zimmerman:

Är det? På vilket sätt då? För att Jobs gjorde en "one more thing" av det? BLEV det stort då?

För att det inte har funnits där förut.

Ursprungligen av iPilot:

Personligen uppskattar jag hellre designen, skärmen och den ökade batteritiden mer än allt som har med videosamtal att göra. Men vi har alla olika åsikter.

Samma här. Jag skulle vilja lägga till den till synes bättre byggkvalitén och sannolikt tåligare skärmen.

Om Apple ser till att iChat fungerar tillsammans med Facetime (jävla töntigt namn förresten... luktar Microsoft lång väg) kan jag väl se att jag kan använda funktionen emellanåt. Blir trevligt att kunna köra videosamtal med sambon och barnen när man jobbar på annan ort osv.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-06-14 08:36
Ursprungligen av iPilot:

Om du lyckas få in affärens wifi och har tillgång till deras kod för nätverket så är det säkert en smart idé. Somsagt systemet funkar endast med wifi och inte 3G. Så du får nog "fan" visst dra fram din macbook med 3G ur ryggsäcken om du vill visa plagget du hittat.

Jag vill inte inleda en onödig diskussion men som flera innan och efter mig redan nämnt så är det något komiskt hur det blommas upp som en väldigt stor grej bara för att Apple försöker få det att se ut som en stor grej.

Personligen uppskattar jag hellre designen, skärmen och den ökade batteritiden mer än allt som har med videosamtal att göra. Men vi har alla olika åsikter.

Lägg inte ord i min mun!

Jag har inte sagt att FaceTime är den stora grejen på iPhone 4, jag har däremot inte rackat ned på den som en totalt onödig funktion som så många andra gör här.

Sen sa SJ klart och tydligt att FaceTime är över WiFi under 2010, men att det sedan skall tillåtas över 3G.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2010-06-11 16:34
Ursprungligen av Trineo:

Sen ni som säger att det finns i MSN och Skype osv osv... visst, men det är på datorer och grejen här är att du inte behöver ha med dig datorn.

...och: Hur många har en kamera på sin dator egentligen. Jag tror att det är relativt låg procent som faktiskt har en kamera på sin dator. Att installera en kamera är förvisso inte svårt, men dock en oöverstiglig tröskel för många - åtminstone mentalt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-06-11 16:45
Ursprungligen av barthus:

...och: Hur många har en kamera på sin dator egentligen. Jag tror att det är relativt låg procent som faktiskt har en kamera på sin dator. Att installera en kamera är förvisso inte svårt, men dock en oöverstiglig tröskel för många - åtminstone mentalt.

Av många. Alla som kör relativt moderna bärbara datorer eller mac har det som standard. Sedan är det inte direkt svårt att installera en webkamera.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-06-11 17:01
Ursprungligen av barthus:

...och: Hur många har en kamera på sin dator egentligen. Jag tror att det är relativt låg procent som faktiskt har en kamera på sin dator. Att installera en kamera är förvisso inte svårt, men dock en oöverstiglig tröskel för många - åtminstone mentalt.

Det är väl ett tag sedan webkameror blev standard i bärbara datorer... så jag skulle påstå att det är väldigt många som har det.

Men ärligt talat, vad har det med saken att göra?

  • Medlem
  • Linköping
  • 2010-06-12 13:46
Ursprungligen av Trineo:

Det är väl ett tag sedan webkameror blev standard i bärbara datorer... så jag skulle påstå att det är väldigt många som har det.

Men ärligt talat, vad har det med saken att göra?

Jo, det är vanligt i nya datorer, men tro det eller ej - väldigt många har inte nya datorer. Jag räknar även in PC-användare. Många budgetmodeller har fortfarande inte kamera.

Det jag TROR att det har med saken att göra, är att ifall många inte har det, så använder man det inte. Försöker man, och det sedan visar sig att mottagaren inte har kamera, och detta händer tillräckligt ofta så TROR jag att många slutar att försöka använda det.

Egentligen är det det största och unikaste med Iphone4 - FaceTime. Apple fick Homo Sapiens att surfa med nallen. Frågan är nu om dom ska få oss att använda videochat i nallen. IT-historiskt - teknikhistoriskt - sociokulturellt historiskt - så är detta den mest spännande frågan.

Att nallen är det snyggaste som människohand skapat vad gäller smartphones - och att den har fin prestanda och världens bästa nalleOS - är ju liksom självklarheter. Det är Apple. Andra nallar har dessutom bra prestanda och HD-video etc (men inte världens bästa nalleOS). Jo, förresten - det finns tre saker till som sticker ut; backlight-chip i kameran, superskärmen och den geniala antennlösningen. Backlight-chip och superskärmar sitter dock i alla smartphones om ett-två år. Apple är bara först som vanligt och tvingar andra att rycka upp sig.

Ursprungligen av sahlback:

Lite kul ändå att snart släpps den läckraste luren någonsin och så blir det mest diskussion om videosamtal.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-11 00:13

I ärlighetens namn så är det ju knappast frågan om det blir en stor grej eller inte, det jag kan tänka mig att folk stör sig på mycket gällande frågan är att många i Sverige och speciellt i detta forum verkar vara lika förundrade över detta med video-samtal som Steve och hans kollegor.

Vad gäller detta med att det ska va så revolutionerande; för mobiltelefoni ja, men för resten av medierna nej. Både Skype och Msn har funnits till både Pc och Mac i åratal, på båda av dessa - och även många fler - så finns möjlighet till gratis videosamtal. Varför är då detta nya som Apple lanserat så revolutionerande? För att man nu även kan video-chatta på bussen? För den skarpe så har det även gått upp ett ljus att även detta inte kommer funka, för att kunna utnyttja tjänsten så krävs wifi och det är inte många bussar som är utrustade med denna tjänst.

Vad gäller detta med döva personer; otroligt bra för dem men samma sak gäller här, det finns så otroligt många andra medium (bl.a som nämnt ovan) som dessa personer säkerligen redan använder sig av. Enda skillnaden är nu att du i vissa fall kommer kunna göra samma sak med luren istället för laptopen, förutsatt att du har wifi (laptopen funkar med både wifi och 3g).

Vad vill jag ha sagt?
Jag börjar få känslan av att många fanatiker och även vanligt folk börjar se ALLT som Apple gör nytt som något gudalikt. De glömmer bort verkligheten och låter sina förväntningar spela över. Snälla misstolka mig inte nu men tänk ett steg längre, de som arbetar för Apple är människor dem med, de gör misstag som oss alla andra och de kan även manipulera folks tankar, precis som alla andra.. Vill du se det som något fantastisk så gör gärna det men va i sådant fall gärna lite källkritiskt och fråga dig själv innan, "är det verkligen så fantastiskt som de får det att låta alla gånger?"

Du slår in öppna dörrar. Allt du säger vet nog alla här. Det är inte det saken gäller heller. Att man kunde surfa på Iphonen när den kom var inte heller revolutionerande, men det var i och med Iphone det lossnade och surfandet egentligen började på nallar. Det vet också alla.

Om du för en stund glömmer avskyn för dessa "fanatiker" och faktiskt läser vad vi skriver - vi som tycker det är intressant med FaceTime och vad som faktiskt skiljer sig med denna lösning (som också kan begrava lösningen i sin linda).

Jag har aldrig någonsin hört eller läst något om att FaceTime skulle vara nytt eller revolutionerande. Det är nog din egen projicering du upplever. :-D.

Du talar teknik (som egentligen nästan aldrig är "ny") - jag talar sociokulturella kommunikationsmönster och hur man får tekniska korkskallar (mormor etc) att börja använda något.

För mig är s.k. MacTalibaner samma människor som dom som är förblindade av sin avsky för dessa MacTalibaner. Fast spegelvänt då. :-D. Jag ser samma besynnerliga psyke bakom båda personerna - MacTalibanen och AntiMacTalibanen.

Ursprungligen av iPilot:

I ärlighetens namn så är det ju knappast frågan om det blir en stor grej eller inte, det jag kan tänka mig att folk stör sig på mycket gällande frågan är att många i Sverige och speciellt i detta forum verkar vara lika förundrade över detta med video-samtal som Steve och hans kollegor.

Vad gäller detta med att det ska va så revolutionerande; för mobiltelefoni ja, men för resten av medierna nej. Både Skype och Msn har funnits till både Pc och Mac i åratal, på båda av dessa - och även många fler - så finns möjlighet till gratis videosamtal. Varför är då detta nya som Apple lanserat så revolutionerande? För att man nu även kan video-chatta på bussen? För den skarpe så har det även gått upp ett ljus att även detta inte kommer funka, för att kunna utnyttja tjänsten så krävs wifi och det är inte många bussar som är utrustade med denna tjänst.

Vad gäller detta med döva personer; otroligt bra för dem men samma sak gäller här, det finns så otroligt många andra medium (bl.a som nämnt ovan) som dessa personer säkerligen redan använder sig av. Enda skillnaden är nu att du i vissa fall kommer kunna göra samma sak med luren istället för laptopen, förutsatt att du har wifi (laptopen funkar med både wifi och 3g).

Vad vill jag ha sagt?
Jag börjar få känslan av att många fanatiker och även vanligt folk börjar se ALLT som Apple gör nytt som något gudalikt. De glömmer bort verkligheten och låter sina förväntningar spela över. Snälla misstolka mig inte nu men tänk ett steg längre, de som arbetar för Apple är människor dem med, de gör misstag som oss alla andra och de kan även manipulera folks tankar, precis som alla andra.. Vill du se det som något fantastisk så gör gärna det men va i sådant fall gärna lite källkritiskt och fråga dig själv innan, "är det verkligen så fantastiskt som de får det att låta alla gånger?"

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-06-11 00:55
Ursprungligen av Zimmerman:

Du slår in öppna dörrar. Allt du säger vet nog alla här. Det är inte det saken gäller heller. Att man kunde surfa på Iphonen när den kom var inte heller revolutionerande, men det var i och med Iphone det lossnade och surfandet egentligen började på nallar. Det vet också alla.

Skillnaden är att i princip alla använder internet, men bara några undantagsfall bryr sig om videosamtal. Dessutom tror jag att funktionen gör sig betydligt bättre på en vanlig dator. Jag tror inte på idén ett dugg. Två generationer längre fram i iPhonehistorien kommer bara funktionen att nämnas i förbifarten (imvho).

För de få som bryr sig är det väl kul och kanske de som tycker det är ballt bara för att Apple säger att det är det. Själv har jag distansförhållande (jag i Jkpg, tjejen i Sthlm) och borde verkligen tillhöra målgruppen. Jag kan inte ens tänka mig att ersätta vanliga telefonsamtal med det där.

För övrigt håller jag med dig 1000% om MacTalibaner och AntiMacTalibaner. Jag är så sjukt trött på plattforms- och smartphoneskrig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-06-11 10:20
Ursprungligen av iPilot:

Jag börjar få känslan av att många fanatiker och även vanligt folk börjar se ALLT som Apple gör nytt som något gudalikt. De glömmer bort verkligheten och låter sina förväntningar spela över. Snälla misstolka mig inte nu men tänk ett steg längre, de som arbetar för Apple är människor dem med, de gör misstag som oss alla andra och de kan även manipulera folks tankar, precis som alla andra.. Vill du se det som något fantastisk så gör gärna det men va i sådant fall gärna lite källkritiskt och fråga dig själv innan, "är det verkligen så fantastiskt som de får det att låta alla gånger?"

Vet inte hur du får det intrycket av inläggen i den här tråden. Tycker att de flesta här verkar ha en jordnära inställning till det Apple lanserat nu i veckan.
FaceTime är ingen dealbreaker för mig och funktionen var nog något som de flesta väntade sig. Det är heller ingen ny teknologi, men när Apple bestämmer sig för att stödja en teknologi på sin plattform så brukar resultatet ibland bli väldigt intressant. Ibland blir det riktigt lyckat till den grad att operatörerna börjar skruva på sig (riktigt internet i mobilen med Safari) men ibland händer inget särskilt (MMS-stödet).

Låt oss se vad som händer innan vi höjer någon teknologi till skyarna eller slår ner på dem som tycker det är en innovativ lösning på ett gammalt problem. Att beskylla folk att vara talibaner eller antitalibaner leder ingen vart.

Edit: Dealbreakern för mig är den nya kameran och möjligheten att spela in HD-video. Mums!

  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-11 12:59
Ursprungligen av vanilj:

Att beskylla folk att vara talibaner eller antitalibaner leder ingen vart.

Tack!

Ursprungligen av iPilot:

Jag börjar få känslan av att många fanatiker och även vanligt folk börjar se ALLT som Apple gör nytt som något gudalikt.

Ja, för här på 99mac är det ju ingen som någonsin uttrycker kritik eller missnöje med vad Apple gör... jag tror du läser forumet som fan läser bibeln i så fall, för jag tycker det är gott om åsikter från båda håll. Det finns gott om utrymme för många kritiska röster.

Problemet i Apples fall är att saker och produkter som faktiskt är bra och blir framgångsrika och uppskattade sågas initialt på grund av trångsynthet. Ett klockrent exempel är hur många inte kunde förstå att iPod skulle bli en hit när den kom. Samma sak var det med iPhone och nu senast iPad. Men gång på gång visar det sig att Apple förstått vad folk vill ha eftersom produkterna blir populära och resten av industrin gör allt för att efterlikna Apples produkter. Det är slående hur extremt fel en del har, om och om igen.

Så man kan ibland känna ett behov av att försvara dessa grejer utifrån dess potential eftersom man förstår det bättre. Men då får man stämpeln fanatiker så fort man ens försöker hävda att Apple gör något rätt (eller att kunderna bara är lurade idioter som faller för hype), vilket är rätt tröttsamt. Trots att man inte på något sätt försvarar allt Apple gör, utan bara vissa bitar.

Vad hände med Micro Usb kontakten? Apple är ju ett av massa företag som har lovat att använda en gemensam standard, åtminstone i Europa..
Mobile makers agree on standard micro-USB charger for Europe

Ursprungligen av westerlu77:

Vad hände med Micro Usb kontakten? Apple är ju ett av massa företag som har lovat att använda en gemensam standard, åtminstone i Europa..
Mobile makers agree on standard micro-USB charger for Europe

Jag tänkte på det med häromdagen, jag trodde det var lag på det i Kina tex?

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2010-06-11 21:48
Ursprungligen av westerlu77:

Vad hände med Micro Usb kontakten? Apple är ju ett av massa företag som har lovat att använda en gemensam standard, åtminstone i Europa..
Mobile makers agree on standard micro-USB charger for Europe

Såvitt jag har hört så har även Apple förbundit sig att stödja micro-usb från och med 2012 (då samtliga mobiler som säljs i Europa skall ha denna laddmöjlighet). Någon som vet mer om detta?

//Danne

  • Medlem
  • Habo
  • 2010-06-12 00:05
Ursprungligen av my03:

Såvitt jag har hört så har även Apple förbundit sig att stödja micro-usb från och med 2012 (då samtliga mobiler som säljs i Europa skall ha denna laddmöjlighet). Någon som vet mer om detta?

//Danne

Det sas att alla mobil tillverkare ska använda sig av micro-usbladdare men .det kommer inte att utesluta att tillverkarna kommer att ha både och. Men om säg ex apple skulle strunta i det i framtiden är det inte mycket och göra åt iom att det inte är en lag utan en överenskommelse och så vit jag vet så förhindrar det ingen att göra som dom vill

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-06-11 10:34

Här är en artikel med lite bakgrundsinformation om standards bakom FaceTime:
AppleInsider | Inside iPhone 4: FaceTime video calling

Nu börjar iPhonen likna något. Nu börjar den kännas mer komplett än tidigare modeller, men är det egentligen någon som saknas i den nya?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-06-11 16:20

Apropå foto och liknande saker... nån som vet om Ipad Camera Connection Kit kommer funka med iPhone 4?

Ursprungligen av Trineo;:

Apropå foto och liknande saker... nån som vet om Ipad Camera Connection Kit kommer funka med iPhone 4?

Givetvis, något annat vore en sensation

Jag har funderat på detta med facetime.

Jag har aldrig kännt behovet och känner det inte nu heller men....

Nu kommer tjänsten på en telefon med en skärm som är lite större än ett frimärke

Apple är bra på Att iterera - Att börja smått och förbättra produkten allt eftersom

Reklamen är känslosam och riktar sig mot familjer som är separerade - nágot som är vanligare iUSA (inbillar jag mig)

Vi får väl se - jag är neutral - ser inget personligt behov - men den lägger inte till nágot negativt till telefonen så låt den finnas där

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-06-11 19:55
Ursprungligen av BlackSmp:

Vi får väl se - jag är neutral - ser inget personligt behov - men den lägger inte till nágot negativt till telefonen så låt den finnas där

Sådär tycker jag också egentligen. Blir bara lite fnissig när man försöker göra det till den stora grej det aldrig kommer att bli.

Apparaten i sig ser lysande ut. Inte lika snygg som sin föregångare, men ett snäpp bättre.

Fast precis som när det gäller vanliga datorer så är det OS:et som är det mest spännande. Själva hjärtat och känslan. Snart bara en vecka kvar till iOS4!

  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-12 10:31

iChat kommer förmdoligen att uppgraderas på Macen och kommer att stödja FaceTime. Jag hoppas att det är en fri standard som kan användas av alla och inte bara mobil tillverkare utan också för Mac programmerare. Om Adium fick stöd för det skulle det vara riktigt najs.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

iChat kommer förmdoligen att uppgraderas på Macen och kommer att stödja FaceTime. Jag hoppas att det är en fri standard som kan användas av alla och inte bara mobil tillverkare utan också för Mac programmerare. Om Adium fick stöd för det skulle det vara riktigt najs.

//Rob

Om iChat stödjer FaceTime ser jag att Apple nog "måste" fixa en iChatklient för Windows...
Då kan det ju bli riktigt kul tjöta med PC-folket.
Synd att de flesta har så rötna kameror på den sidan staketet ...

  • Oregistrerad
  • 2010-06-12 16:03
Ursprungligen av Goflorp:

Om iChat stödjer FaceTime ser jag att Apple nog "måste" fixa en iChatklient för Windows...
Då kan det ju bli riktigt kul tjöta med PC-folket.
Synd att de flesta har så rötna kameror på den sidan staketet ...

Hur menar du nu, egentligen?

Ursprungligen av studiox:

Hur menar du nu, egentligen?

iChat finns ju inte till Windows, det finns en AIM Pro för Windows men det är ju inte samma sak.

Kommer Apple skriva om iChat så det funkar ända ut i luren, hur skall de då göra med PC-användarna?

Skall man strunta i dem? Skall man fixa ett chattprogram som funkar OSX-iPhone eller Windows-iPhone så är de väl inte dummare än att de fixar OSX-Windows med.

Videokommunikation Windows-OSX har ju inte funkat ngt vidare.
MSN funkar inte med video på Mac, MS har ju inte fått tummen ur röven här på 10år eller så.
iChat "finns inte" på Windows.

Kommer Apple med ett program som funkar ända ut i luren kommer de "ta" en rejäl del av den här kakan.

Dom flesta som kör videochat på PC använder Skype tror jag. Skypelösningen funkar också mellan plattformarna - inte lika klockrent som iChat, men som sagt - mellan plattformarna. Jag känner dom som videochattat med Skype i många år - på PC.
Men...en iChat för Win skulle ju vara gött. Den borde installeras i smyg med iTunes - som QT gör :-). DÅ kanske många PC'are har iChat i sina burkar om några år. Jg utgår från att iChat inom kort är helt transparent med FaceTime. Märk dock att ingen reklam/promo från Apple visar chat mellan Iphone och Mac. Ingen. Så...den iChat uppdejten kan nog dröja.
För mig är detta med videochat - eller snarare videotreaming i relatid mycket, mycket intressant. Jag talar inte om att sitta och babbla med varandra och titta på varandras nunor under tiden - nej, det finns många andra användningsområden - att visa vad man ser på den plats man är. Detta är ett bra verktyg i många verksamheter.

Ursprungligen av Goflorp:

iChat finns ju inte till Windows, det finns en AIM Pro för Windows men det är ju inte samma sak.

Kommer Apple skriva om iChat så det funkar ända ut i luren, hur skall de då göra med PC-användarna?

Skall man strunta i dem? Skall man fixa ett chattprogram som funkar OSX-iPhone eller Windows-iPhone så är de väl inte dummare än att de fixar OSX-Windows med.

Videokommunikation Windows-OSX har ju inte funkat ngt vidare.
MSN funkar inte med video på Mac, MS har ju inte fått tummen ur röven här på 10år eller så.
iChat "finns inte" på Windows.

Kommer Apple med ett program som funkar ända ut i luren kommer de "ta" en rejäl del av den här kakan.

Bevaka tråden