Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skype snart över 3G i din iPhone

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Det såg mörkt ut, men nu meddelar Skype att i och med det nya SDK:t för iPad och IPhone som lanserades i samband med iPad-lanseringen har Apple äntligen öppnat upp för möjligheter att köra rösttrafik över 3G-nätet.

Se mer i filmen nedan eller läs vidare här.

<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/Bd9hNq4ZIqU&color1=0..."></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowScriptAccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/Bd9hNq4ZIqU&color1=0..." type="application/x-shockwave-flash" allowfullscreen="true" allowScriptAccess="always" width="425" height="344"></embed></object>

Dom har ju inte ens lyckats fixa push trots att det varit möjligt länge. Andra fixade push direkt Apple släppte möjligheten - Skype har legat och sovit. Hoppas dom tar sig i kragen nu. Börjar jobba, för h-e. Utan push är ju appen ett pinsamt skämt.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-02-04 13:37

Nämde inte Telia i någon tråd att de blockar / inte tillåter VoIP-samtal i sitt datapaket som man kan välja som tillägg? Dock har väl 3 alltid haft möjigheten till Skypesamtal via mobilen (vill minnas att det är så) så detta kanske är till deras fördel mer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-07 20:50
Ursprungligen av Drakfot:

Nämde inte Telia i någon tråd att de blockar / inte tillåter VoIP-samtal i sitt datapaket som man kan välja som tillägg? Dock har väl 3 alltid haft möjigheten till Skypesamtal via mobilen (vill minnas att det är så) så detta kanske är till deras fördel mer.

Då riskerar Telia att förlora kunder...

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-02-07 23:54
Ursprungligen av mirydh:

Då riskerar Telia att förlora kunder...

Högst troligen, ja. Men frågan är om inte efterfrågan kommer att styra detta snart. Om 3 har denna möjlighet idag redan så kommer nog Telia att följa med strömmen, speciellt om det är OK enligt SDK / Apple osv.

Samt, kanske lite orelaterat, men ofta så beror sådana här begränsningar pga datamängd / konkurrens mot erbjuden tjänst (telefoni), och jag vet att Bredbandsbolaget har börjar saluföra mobila bredband som inte har någon begränsning innan hastigheten sänks vilket gör att de säger att det är OK att ladda hur mycket som helst, så kommer nog fler och fler att släppa på dessa gränser och kanske därmed kan man hoppas att även VoIP kan bli mer "ok" hos operatörerna (sen lär de säkert ta en månadsavgift för att tillåta denna "trafik", så att de ändå får in pengar på tjänsten så att säga, bara spekulationer docj ).

http://www.bredbandsbolaget.se/privat/bredband/bredbandmobilt.html
http://tre.se/templates/AddOnPage.aspx?id=35809

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-02-21 12:08
Ursprungligen av Drakfot:

Nämde inte Telia i någon tråd att de blockar / inte tillåter VoIP-samtal i sitt datapaket som man kan välja som tillägg? Dock har väl 3 alltid haft möjigheten till Skypesamtal via mobilen (vill minnas att det är så) så detta kanske är till deras fördel mer.

I det billigare datapaketet som kostar 69:-/mnd så har Telia spärrat detta, har du det större datapaketet (199:-/mnd) så får du köra VOIP.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-02-04 23:16

Gick in för att "köpa ett nummer"
Sundsvall finns liksom inte med, min stad finns inte med helt enkelt!

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-02-05 23:02
Ursprungligen av Eva:

Gick in för att "köpa ett nummer"
Sundsvall finns liksom inte med, min stad finns inte med helt enkelt!

Finns bara ett fåtal riktnummer i sverige. Men om du köper ett nummer innebär det att folk kan ringa till dig.

Men antagligen vill dom flesta bara ringa till någon. Och så visas ditt vanliga nummer.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-02-06 00:21
Ursprungligen av Csoft:

Finns bara ett fåtal riktnummer i sverige. Men om du köper ett nummer innebär det att folk kan ringa till dig.

Men antagligen vill dom flesta bara ringa till någon. Och så visas ditt vanliga nummer.

Jag förstår inte hur du menar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-06 00:23

Du behöver inte ett nummer, det är bara om du vill att folk ska ringa till dig från fast lina - till Skype

Hoppas att dom fixar till så att man kan vara online på Skype fast man har stängt ner Applikationen och meddelar via Push.

Det operatörerna förlorar på telefontrafik tar dom ju igen på datatrafik eftersom t.ex. Skype använder datatrafik. Dom räknar säkert ut nya prissättningar på datatrafik så att - om mycket taltrafik går över till data - lönsamheten bibehålls med råge. :-D.
Kanske blir framtidens operatörer bara säljare av datatrafik. Hursomhelst så kommer det aldrig att gå nöd på dom så länge dom har antennerna - oavsett vad som kranas i dessa antenner.

  • Medlem
  • Vellinge
  • 2010-02-20 16:17

Men än så länge så stödjer inte Skypes app att man använder den i 3G nätet. Vilket dom får vakna upp och fixa. Men om man använder ett program som tex fring så ska det fungera att testa redan nu.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-02-20 21:24
Ursprungligen av beachen:

Men än så länge så stödjer inte Skypes app att man använder den i 3G nätet. Vilket dom får vakna upp och fixa. Men om man använder ett program som tex fring så ska det fungera att testa redan nu.

Är nog snarare en juridisk fråga, så fort dom vet att dom har ryggen fri så har du en update 5min senare...

Ursprungligen av Csoft:

Är nog snarare en juridisk fråga, så fort dom vet att dom har ryggen fri så har du en update 5min senare...

Det är inte i Skype-appen som det är blockerat, utan i operativsystemet.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-02-21 16:06
Ursprungligen av keptang:

Det är inte i Skype-appen som det är blockerat, utan i operativsystemet.

Och hur skulle det gå till?

Skype har lagt in en spärr som gör att du inte kan använda röstsamtal om du inte är uppkopplad via WIFI.

Och anledningen till det är juridisk. Antagligen är det påtryckningar från bla AT&T och Co som gör att Apple inte tillåter det.

läs mer:
http://share.skype.com/sites/en/2009/08/att_one_step_closer_to_skype_c.html

För egen del skiter jag i Skype via 3G - vad som är värre är att dom fortfarande inte fixat push. Det säger en hel del om läget på Skype. Problem har dom. Uppenbart.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-05-30 09:53

Igår släpptes Skype 2 för iPhone som tillåter att ringa över 3G. Fungerar bra även över edge/gprs.

Tyvärr så kommer skype att kräva pengar för att kunna ringa från Skype till Skype över 3G. Fram till slutet på augusti är det gratis sen kommer det att kosta pengar för att ringa över 3G. Jag tycker det är uruselt från Skypes sida. Fail!

//Rob

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-05-30 10:11
Ursprungligen av Robo-X:

Igår släpptes Skype 2 för iPhone som tillåter att ringa över 3G. Fungerar bra även över edge/gprs.

Tyvärr så kommer skype att kräva pengar för att kunna ringa från Skype till Skype över 3G. Fram till slutet på augusti är det gratis sen kommer det att kosta pengar för att ringa över 3G. Jag tycker det är uruselt från Skypes sida. Fail!

//Rob

Verkar som att fler inte gillar "avgiften" om man läser kommentarerna till denna artikel: Skype App Updated to Allow Voice Calls Over 3G - Mac Rumors

Frågan är om denna avgift finnes för att Skype måste betala till leverantörerna så att de tillåter VOIP i sitt nät (då detta är en typ av konkurrent till Mobil/teleoperatörerna)?
Undrar om de eventuellt kommer att bundla någon form av abbonemang, dvs om man har ett skypeinnummer som man betalar för så får man ringa Skype2Skype med.

Den som lever får se, själv hade jag sett fram emot iPhoneOS4 med multitasking och Skype med förhoppningen att använda Skype lite mer, nu får tiden avgöra om det är värt det eller inte (har funderingar på att sumpa min nuvarande fasta ip-telefoni och köra något Skypeliknande istället).

Ursprungligen av Robo-X;:

Igår släpptes Skype 2 för iPhone som tillåter att ringa över 3G. Fungerar bra även över edge/gprs.

Tyvärr så kommer skype att kräva pengar för att kunna ringa från Skype till Skype över 3G. Fram till slutet på augusti är det gratis sen kommer det att kosta pengar för att ringa över 3G. Jag tycker det är uruselt från Skypes sida. Fail!

//Rob

Jag förstår att många inte gillar avgiften eftersom vi har börjat förvänta oss att allt ska vara gratis - utom när det gäller våra egna ersättningar.

Men det är faktiskt så att "there is no such thing as a free lunch..."

  • Medlem
  • International user
  • 2010-05-30 12:04
Ursprungligen av BlackSmp:

Jag förstår att många inte gillar avgiften eftersom vi har börjat förvänta oss att allt ska vara gratis - utom när det gäller våra egna ersättningar.

Men det är faktiskt så att "there is no such thing as a free lunch..."

Skype har alltid varit gratis att ringa till skype och kommer fortfarande att vara gratis att ringa över wifi. Att begära pengar för att ringa över G3 är helt hutlöst. Skype betalar inte ett öre till mobil operatörerna. Det gör varje kund redan med sitt abonnemang.

Jag kommer att sluta att använda skype pga det. Har alltid irriterat mig på att pengar som man har tillgodo på sitt konto försvinner efter 6 månader om man inte använder det. Men nu är måttet rågat.

Det blir till att kolla in alternativen. Kanske kommer Apple att släppa iChat för iPhone i nästa firmware.

//Rob

Ett iChat som man kan ringa till vanliga telefoner med?!!
Skype's stora tillgång är ju inte mjukvara - det är att dom har kontrakt med och är hopkopplade med en enorm mängd telecombolag i hela världen. Rent hårdvarumässigt - dom har allså kranar in och ut på världens axe-växlar! Sådant syr man inte ihop i ett nafs...liksom...Jag är övertygad om att Apple aldrig ens snuddat vid tanken på att ge sig in i telecombranchen - där finns inga vinstmarginaler som Apple är vana vid (=enorma)

Ursprungligen av Robo-X:

Kanske kommer Apple att släppa iChat för iPhone i nästa firmware.

//Rob

  • Medlem
  • International user
  • 2010-05-30 23:52
Ursprungligen av Zimmerman:

Ett iChat som man kan ringa till vanliga telefoner med?!!
Skype's stora tillgång är ju inte mjukvara - det är att dom har kontrakt med och är hopkopplade med en enorm mängd telecombolag i hela världen. Rent hårdvarumässigt - dom har allså kranar in och ut på världens axe-växlar! Sådant syr man inte ihop i ett nafs...liksom...Jag är övertygad om att Apple aldrig ens snuddat vid tanken på att ge sig in i telecombranchen - där finns inga vinstmarginaler som Apple är vana vid (=enorma)

Vad har skype till skype med skype out att göra?

//Rob

Jaha..missuppfattade...handlar det bara om Skype/Skype så...tja, då finns ju en miljard andra lösningar :-D.

Ursprungligen av Robo-X:

Vad har skype till skype med skype out att göra?

//Rob

Fortfarande ingen push. Pinsamt.

Det går att se på många olika sätt och jag är inte speciellt upprörd. Trots allt så får du tillgång till en täckning och användbarhet som är enormt bättre än vanliga nätverkkopplingar över fast lina eller wlan.

Värdet för dig som kund ökar också rejält med 3G koppling så det är ingenting konstigt att de försöker göra mer pengar på det.

Jailbrake+Unrestrictor borde ju lösa detta utan att Skype skall ha pengar för ABSOLUT ingenting!!

Pratar vi över 100lappen / mån?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-01 12:37
Ursprungligen av SethCohen:

Pratar vi över 100lappen / mån?

Det är ingen som vet men skype2skype borde inte kosta något alls. Även om det kostar en tia/månaden är för dyrt.

//Rob

Bevaka tråden