Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för alla som beställt MacBook Pro (April 2010)

Tråden skapades och har fått 844 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Åååh, det här är så spännande!! Sitter som klistrad och läser trådar, spanar efter ny info om min mac~...
Beställde en värsting (15'' MBP i7 med 7200rpm HDD och antiglare hi-res skärm). Jag känner mig helt skakis, de flyttade tillbaks leveransdatumet och säger nu att datorn ska levereras den 17:e (!), på måndag. Beställde den 13:e, så om det verkligen stämmer är det ju kungligt!
Meeen...

INCHEON, KR 14/05/2010 11:28 AVGÅNGSSKANNING (Vad betyder det här? Varför är den i Korea?)
KOELN (COLOGNE), DE 14/05/2010 1:18 PAKETDATA BEHANDLADE AV FÖRTULLNING.
VÄNTAR PÅ KLARERING / FRISLÄPPT AV FÖRTULLNINGSKONTOR. NU I TRANSIT FÖR LEVERANS
SHANGHAI, CN 14/05/2010 6:15 AVGÅNGSSKANNING

Har satt min pojkvän i husarrest så förhoppningsvis ska jag inte missa leveransen när den väl kommer. Men varför måste de skicka datorerna kring halva jordklotet? @_@

Min var i korea igår, nu har den kommit till bromma och står "ute på leverans"
fan va jobbigt det är att vänta.

Ursprungligen av the-falken:

Min var i korea igår, nu har den kommit till bromma och står "ute på leverans"
fan va jobbigt det är att vänta.

visst är det! höll på att bli tokig innan jag fick min. sitter o myser varje dag när man håller på o trixar med den Hoppas att det inte tar allt för lång tid innan ni får era burkar.
PS. skaffa en ssd disk, it is the shit!

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2010-05-14 10:20
Ursprungligen av Manglobe:

INCHEON, KR 14/05/2010 11:28 AVGÅNGSSKANNING (Vad betyder det här? Varför är den i Korea?)
KOELN (COLOGNE), DE 14/05/2010 1:18 PAKETDATA BEHANDLADE AV FÖRTULLNING.
VÄNTAR PÅ KLARERING / FRISLÄPPT AV FÖRTULLNINGSKONTOR. NU I TRANSIT FÖR LEVERANS
SHANGHAI, CN 14/05/2010 6:15 AVGÅNGSSKANNING

Har satt min pojkvän i husarrest så förhoppningsvis ska jag inte missa leveransen när den väl kommer. Men varför måste de skicka datorerna kring halva jordklotet? @_@

Det är UPS fraktrutter. Kan vara svårt för den oinvigde att förstå ekonomin i att ens paket fraktas runt. Men det är just det som är grejen, att samlasta från många länder innan man flyger till europa.

Ursprungligen av the-falken:

Min var i korea igår, nu har den kommit till bromma och står "ute på leverans"
fan va jobbigt det är att vänta.

Ååh, vad läskigt! Vi har nyckelbricka i vårt hus, så jag hoppas de inte bara vänder vid dörren. Verkar som att folk seriöst har varit med om det, vilket gör mig lite... orolig.

Ursprungligen av Jeppe_E:

Det är UPS fraktrutter. Kan vara svårt för den oinvigde att förstå ekonomin i att ens paket fraktas runt. Men det är just det som är grejen, att samlasta från många länder innan man flyger till europa.

Ahh, jo, det låter ju plausibelt. Har hört att de olika delarna sätts ihop i olika delar av världen, men när den väl ska vara på väg tyckte jag det såg lite lustigt ut som den studsade runt.

Hur många är det egentligen som har råkat ut för "måndagsexemplar"? Och ni som är nöjda, hur stor skillnad är det mot föregående modeller? Det här är min första mac, så jag vet inte vad jag ska förvänta mig. :">

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2010-05-14 10:54
Ursprungligen av Manglobe:

Ååh, vad läskigt! Vi har nyckelbricka i vårt hus, så jag hoppas de inte bara vänder vid dörren. Verkar som att folk seriöst har varit med om det, vilket gör mig lite... orolig.

Sätt en lapp på dörren UPS-leverans till xxx ring xxx

Ursprungligen av Manglobe:

Hur många är det egentligen som har råkat ut för "måndagsexemplar"?

Med tanke på mängden datorer som levererats ut så skulle jag vilja säga att risken är försumbar. Men det säger förstås inte de som får ett. Det existerar måndagsexemplar, men knappast i någon större utsträckning. Apple har ganska generös utbytespolicy när det gäller en ny dator.

Ursprungligen av Manglobe:

Och ni som är nöjda, hur stor skillnad är det mot föregående modeller? Det här är min första mac, så jag vet inte vad jag ska förvänta mig. :">

Skillnaden mot förra MacBook Pro är mest i processorn. Förra modellen var snabb, nu är den snabbare. Eftersom detta är din första mac, så kommer du att bli ruskigt nöjd. Nu handlar det mer om att förstå hur OS X fungerar och det gäller att släppa windows-tänket.

beställde SSD från Apple direkt, då jag har studentrabatt, 1943:- extra, och inte har användning för en extra 500Gb 2,5 (har redan ett par liggandes)
Ska bli kul att testa med SSD o känna skillnaden.

Ursprungligen av the-falken:

beställde SSD från Apple direkt, då jag har studentrabatt, 1943:- extra, och inte har användning för en extra 500Gb 2,5 (har redan ett par liggandes)
Ska bli kul att testa med SSD o känna skillnaden.

du kommer ju att bli lite förvånad när datorn är så tyst... man tror ju nästan att det är fel på den hehe.

Nu skriver jag från min nya MacBook Pro i7 Highres Anti glare. Den fungerar jättebra och jag hämtade den tidigare idag på Janssondata i Helsingborg. Köpte även ett fodral till min iPad som jag kan rekommendera, macally bookstand.

Har också beställt en ny, en i5 basmodell. Tror det är tillräckligt när uppgraderingen görs från en 2,2GHz (Santa Rosa). Hoppas att prylarna dyker upp innan man tröttnar på att vänta bara..

fortfarande ingen dator, jag står i fönstret och tittar ut mot parkeringen nästan konstant
Ungarna tycker att jag är värre än dom är på julafton, när dom väntar på tomten.

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2010-05-14 23:25

Tja!
Har sedan en tid tillbaka funderat på att köpa en ny dator och har nu nästan bestämt mig för mbp 13", det jag undrar är om det är stor skillnad på den med 2,4 Ghz och den med 2,66Ghz? Undrar även om denna dator kommer hålla många år? (tänkte både kvalitet och prestandamässigt). Jag spelar nästintill ingenting utan datorn kommer användas till surfning, studier, lyssna på musik samt koppla den till tv:n för att kolla på film mm.

Ursprungligen av nilssonn:

Tja!
Har sedan en tid tillbaka funderat på att köpa en ny dator och har nu nästan bestämt mig för mbp 13", det jag undrar är om det är stor skillnad på den med 2,4 Ghz och den med 2,66Ghz? Undrar även om denna dator kommer hålla många år? (tänkte både kvalitet och prestandamässigt). Jag spelar nästintill ingenting utan datorn kommer användas till surfning, studier, lyssna på musik samt koppla den till tv:n för att kolla på film mm.

Det enda som skiljer är några hundra MHz och lite större hårddisk, jag skulle inte påstå att den dyrare 13" är värd premiumpriset.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-05-15 10:16
Ursprungligen av nilssonn:

Tja!
Har sedan en tid tillbaka funderat på att köpa en ny dator och har nu nästan bestämt mig för mbp 13", det jag undrar är om det är stor skillnad på den med 2,4 Ghz och den med 2,66Ghz? Undrar även om denna dator kommer hålla många år? (tänkte både kvalitet och prestandamässigt). Jag spelar nästintill ingenting utan datorn kommer användas till surfning, studier, lyssna på musik samt koppla den till tv:n för att kolla på film mm.

Tror inte du kommer märka någon skillnad. Jag satt själv i samma sits för ett tag sen. Valde 2,4 Ghz och köpte en 640 Gb hdd och satte in själv. Mycket nöjd!

Fick hämta paketet själv från UPS. De sa att de har fått många klagomål på att folk har varit hemma men ändå så lägger chaufförerna en lapp i brevlådan eller på dörren att ingen varit hemma. Men nu sitter jag här med min MBP 13" Tog 3 dagar att få den. Beställde den söndag den 9 maj vid 23 tiden. Fick den utkörd (fick som sagt hämta den själv) på onsdagen. Snabb leverans tycker jag

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2010-05-15 12:16

Okej tack för svar! Då kör jag nog på den med 2,4 GHz men jag ska nog lägga till så jag får en 320gb hdd för 490kr extra. Eller blir det billigare att köpa en själv och sätta i? Vad kostar en hdd på 500gb? Samt har man garantin kvar om man byter hdd?

Ursprungligen av nilssonn:

Okej tack för svar! Då kör jag nog på den med 2,4 GHz men jag ska nog lägga till så jag får en 320gb hdd för 490kr extra. Eller blir det billigare att köpa en själv och sätta i? Vad kostar en hdd på 500gb? Samt har man garantin kvar om man byter hdd?

det är snabbt och enkelt att sätta i hårddisken själv så jag hade köpt en löst billigt och satt i själv!

Ursprungligen av nilssonn:

Okej tack för svar! Då kör jag nog på den med 2,4 GHz men jag ska nog lägga till så jag får en 320gb hdd för 490kr extra. Eller blir det billigare att köpa en själv och sätta i? Vad kostar en hdd på 500gb? Samt har man garantin kvar om man byter hdd?

Med Google kan man söka på 500 GB hårddisk :), men jag har kollat på priser och det kostar ungefär 750 kronor att köpa en 500 GB hårddisk. En 320 GB hårddisk kostar ungefär 550 kronor.

Det är alltså billigare att uppgradera via Apple men jag ser två nackdelar med det, dels så kommer din dator ta längre tid att få levererad då den skräddarsys. Det andra är att du betalar ett premiumpris för några gigabyte mer, om du istället köper en hårddisk löst så kan du använda den gamla interna som följde med datorn till något annat.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2010-05-15 20:50

Det är alltid dyrare att uppgradera sin hårddisk i applestore. Ett enkelt räkneexempel (som inte många tänker på) är att man glömmer kostnaden för disken som faktiskt sitter i som standard.

Ex. 320GB standard = 500:-, uppgradering till 500GB = 1080:-. Summa: 1580:-
Pris för en 500GB SATA 2.5" = 780:-

Så, för 300:- mindre än Apples "uppgradering" så får du inte bara samma utrymme, utan även ytterligare 320GB.

Det är aldrig billigare att uppgradera vare sig ramminne eller hårddisk via applestore.

Man bör slå av sudden motion sensorn (SMS) om den hårddisk du sätter in har en egen inbyggd.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-05-16 11:32
Ursprungligen av jonken2000:

Man bör slå av sudden motion sensorn (SMS) om den hårddisk du sätter in har en egen inbyggd.

Vad gör SMS? Hur stänger man av den? Sist men inte minst, varför ska man stänga av den?

Min hårddisk på 640 GB kostade 940:- ungefär inkl frakt på Dustin Home. Jag tyckte att det var prisvärt.

Ursprungligen av vicce:

Vad gör SMS? Hur stänger man av den? Sist men inte minst, varför ska man stänga av den?

Min hårddisk på 640 GB kostade 940:- ungefär inkl frakt på Dustin Home. Jag tyckte att det var prisvärt.

SMS skyddar din hårddisk vid fall och dylika rubbningar av din dator. Lyfter du den lite snabbt så hör du ett klick-ljud, det är SMS. Om du har en SSD så behövs den inte, och om du har en hd med inbyggd sms så kan dom störa varandra.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-05-17 09:41
Ursprungligen av poseidon84:

SMS skyddar din hårddisk vid fall och dylika rubbningar av din dator. Lyfter du den lite snabbt så hör du ett klick-ljud, det är SMS. Om du har en SSD så behövs den inte, och om du har en hd med inbyggd sms så kan dom störa varandra.

Går det att se om denna disk har SMS? WESTERN DIGITAL SCORPIO BLUE 640GB 5400RPM SATA/300 - Prestandadisk med låg ljudnivå för bärbara datorer - Produktinformation

  • Medlem
  • Växjö
  • 2010-05-17 09:55

Vill bara påpeka att jag är enormt glad att min nya MBP15 i5 är betydligt svalare än min gamla MBP15 Core Duo 2,0.
Kanske är det något som förbättrades redan i tidigare modeller, men jag som jämför just de här två modellerna märker iaf väldigt stor skillnad. Tummen upp!

Det bästa om man köper en ny HDD är helt enkelt att köpa en utan inbyggt skakskydd, det brukar alltid finnas en version utan det. Apple gjorde själva misstaget att sätta i en sådan hårddisk i en serie 17"-datorer förra året och det tog flera månader innan det löstes via en firmware-uppgradering av hårddisken.

En sak jag tänkte säga förresten om min nya MacBook Pro 15" är att jag inte tycker ljudkvaliten är särskilt hög på de inbyggda högtalarna, jämfört med gamla 15" är den okej men jämfört med 17" av ej-unibody modell så kommer den ej i närheten. Apple skriver att datorn har inbyggd subwoofer på macbook pro-sidan om just 15" modellen men det kan inte stämma. Min iPad har mer basåtergivning. Lite trist.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2010-05-16 19:50
Ursprungligen av MiBook84:

Apple skriver att datorn har inbyggd subwoofer på macbook pro-sidan om just 15" modellen men det kan inte stämma.

Jo, tyvärr så stämmer det. Det blir bättre om man justerar equalizern i iTunes. Då blir ljudet faktiskt hyffsat bra. Men någon sub i ordets rätta bemärkelse är det inte. På sin höjd är det ett midrange-element ner till 200-250Hz. En riktig sub slutar någonstans där (20-200Hz). Hela grejen med en riktig sub är att örat inte kan riktningsbestämma frekvenser som är så låga. Men eftersom "subwoofern" i MAcBook Pro är ett mellanregister 200-1500Hz så går det alldeles utmärkt att riktningsbestämma och skillnaden höger-vänster blir alltför tydlig. Det allra bästa hade förstås varit att sätta in två likadana element. Men nu blir det till att justera balansen mellan vänster/höger med kontrollpanelen, för att det ska låta rätt.

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2010-05-17 11:30

Ja det är ju dumt att betala för 2st hdd när man bara får en. När jag läser tråden om garanti står det:
Gäller garantin om jag bytt ut komponenter?
Om det är komponenter som Apple har godkänt som Do it yourself-installation (DIY) så gäller din garanti fortfarande.
Hur vet jag vilka hdd som är det?
En sista fråga också innan jag gör min beställning, det verkar ju funka helt okej med en adapter för att koppla in mbp via hdmi till tv:n men funkar det verkligen lika bra som när man har en pc med hdmi utgång? Undrar även över upplösningen på 13" som är 1280X800, räcker detta för att koppla till en 40" tv?
Tacksam för svar

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2010-05-17 12:06

Du kan sätta i vilken disk du vill.. Med komponenter means här Minne och hårdisk. Detta är vad du utan att äventyra garantin kan byta ut.

MBP kan leverera ut en betydligt högre utsignal via mini displayporten. Den kommer att anpassa sig efter tevens upplösning. Vilket då antingen är 1920x1080 eller 1280x720?

Ursprungligen av Jeppe_E:

Du kan sätta i vilken disk du vill.. Med komponenter means här Minne och hårdisk. Detta är vad du utan att äventyra garantin kan byta ut.

MBP kan leverera ut en betydligt högre utsignal via mini displayporten. Den kommer att anpassa sig efter tevens upplösning. Vilket då antingen är 1920x1080 eller 1280x720?

Hej!

jag får ut 1920x1080(p) när jag kopplar till tvn ifall ngn undrar.
Den krämar ut bättre bild en min stationär hp som är 2 år gammal. Kör man hd-filmer så är det riktigt trevligt.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2010-05-17 13:49

Beställde 15" i7, 8 GB RAM, Antiglare den 15 april, ännu inget leveransdatum. Någon fler som fått vänta lika länge?

  • Medlem
  • Umeå
  • 2010-05-18 13:31
Ursprungligen av zack:

Beställde 15" i7, 8 GB RAM, Antiglare den 15 april, ännu inget leveransdatum. Någon fler som fått vänta lika länge?

Äntligen! Vilken känsla! Underbart med antiglare!

Bevaka tråden