Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för alla som beställt MacBook Pro (April 2010)

Tråden skapades och har fått 844 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Iphone77:

fyra fingrar upp och ner är ju bara för mysigt <3 nya touchpaden!

du nu börjar det låta lite snuskigt... hehe

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-30 11:48

Finns många väldigt bra fingerscroll, 3 fingrar åt sidan för att bläddra i Safari tycker jag är suveränt. 4 fingrar i sidled istället för äpple + tab är också väl användbar.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2010-04-30 16:40

Intressant alla ni som väntat så länge på era datorer. Beställde precis en 15" i5 2.4GHz med matt skärm från macoteket. Leverans på tisdag

Ursprungligen av Jeppe_E:

Intressant alla ni som väntat så länge på era datorer. Beställde precis en 15" i5 2.4GHz med matt skärm från macoteket. Leverans på tisdag

mm helt galet... verkar som att de fick bort flaskhalsen eller ngt o allt skickas samtidigt. "NL distribution center" är min nya status. vad jag läst verkar det vara försteget till UPS/TNT osv. så snart har man väl ett nummer att söka på.

Hoppade på SSD-tåget oxå så var o köpte 80-giggarn.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-04-30 18:22

Tips till alla som skaffat en Intel SSD, uppgradera firmwaret, det gor en markbar skillnad.

Redirect Page

Ursprungligen av h_e:

Tips till alla som skaffat en Intel SSD, uppgradera firmwaret, det gor en markbar skillnad.

Redirect Page

tack för tipset! ÄNTLIGEN har jag fått ett trackingnummer!! verkar som att datorn kommer på onsdag. är i Arnhem hubben nu. uppdaterades senast 18.34

Ursprungligen av h_e:

Tips till alla som skaffat en Intel SSD, uppgradera firmwaret, det gor en markbar skillnad.

Redirect Page

Min levererades med senaste FW, tror de flesta som säljs nu har den.

Ursprungligen av h_e:

Tips till alla som skaffat en Intel SSD, uppgradera firmwaret, det gor en markbar skillnad.

Redirect Page

Vad är det som förbättrats i firmwaren?

nu är den i eindhoven... bara inte andreas isaksson eller o.toivonen pillar på den...

Leverans

Då har man till slut fått sin första Mac levererad. 16 dagar tog det ifrån beställning till leverans i norra sverige. SSDn är nu inmonterad och "noatime" påslaget. Väntar nu bara på optibayen innan windows 7 burken kan pensioneras för gott.

Ursprungligen av jonken2000:

Då har man till slut fått sin första Mac levererad. 16 dagar tog det ifrån beställning till leverans i norra sverige. SSDn är nu inmonterad och "noatime" påslaget. Väntar nu bara på optibayen innan windows 7 burken kan pensioneras för gott.

Nu är min i helsingborg, undra om man har sån tur att man får den på måndag?

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2010-05-02 00:31
Ursprungligen av c-man_blurayking:

Nu är min i helsingborg, undra om man har sån tur att man får den på måndag?

Min ligger oxå där...sedan 20.13 ikväll. Jag gissar på leverans tisdag, även om jag finns bara två timmar från Helsingborg.

Ursprungligen av ThomasC:

Min ligger oxå där...sedan 20.13 ikväll. Jag gissar på leverans tisdag, även om jag finns bara två timmar från Helsingborg.

min är i stockholm sedan 19.39. måste ju få den imorn.

update: 03 May 2010 09:51:36 Stockholm Out For Delivery.
Sockervarning!!

Senast redigerat 2010-05-03 10:29
Ursprungligen av c-man_blurayking:

min är i stockholm sedan 19.39. måste ju få den imorn.

update: 03 May 2010 09:51:36 Stockholm Out For Delivery.
Sockervarning!!

SSDn installerad och installerar nu OSX... skakig nu hehe. tror jag bytte hdd på under 5 min.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2010-05-03 14:34

Crazy bananas: Jag har inte fått något trackingnummer eller nått - men nyss så plingade det på dörren här och där stod dom med datorn. Trots att jag hade ändrat leveransadressen till jobbet, så dök dom alltså upp här hemma - helt oanmält. Det galna (och tursamma) var att jag idag är hemma för vård av sjukt barn.. Allt blev fel - men ändå så himla rätt!

Får dock vänta med att sätta i SSD:n tills i morgon eftersom jag inte har en sån där specialmejsel...

Ursprungligen av Hallon:

Crazy bananas: Jag har inte fått något trackingnummer eller nått - men nyss så plingade det på dörren här och där stod dom med datorn. Trots att jag hade ändrat leveransadressen till jobbet, så dök dom alltså upp här hemma - helt oanmält. Det galna (och tursamma) var att jag idag är hemma för vård av sjukt barn.. Allt blev fel - men ändå så himla rätt!

Får dock vänta med att sätta i SSD:n tills i morgon eftersom jag inte har en sån där specialmejsel...

kul att du fått den!! köpte ett trevligt paket på kjell & co för 129 kr med små mejslar. grejjade biffen totalt med dem!

  • Medlem
  • Växjö
  • 2010-05-03 19:08
Ursprungligen av c-man_blurayking:

kul att du fått den!! köpte ett trevligt paket på kjell & co för 129 kr med små mejslar. grejjade biffen totalt med dem!

Yes - för dig med
Kunde inte hålla mig - kastade in ungarna i bilen och var å köpte ett skruvmejselkit. Nu är SSD:n inne och installationen är i gång

Ursprungligen av Hallon:

Yes - för dig med
Kunde inte hålla mig - kastade in ungarna i bilen och var å köpte ett skruvmejselkit. Nu är SSD:n inne och installationen är i gång

hehe helt rätt. fasiken vad snabb disken är. installerat alla nytta progs som jag känner till just nu. ska slänga in en win7 på test oxå.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2010-05-02 02:56

Hur tysta är era 15":are med 5400rpm hdd vid försiktig användning? Min CPU-temp är låg och fläktvarvtalen är låga, hör ändå ett surr som jag misstänker kommer från hårddisken. Surret är högre än från någon annan laptop/netbook jag använt sista tiden och det har varit oförändrat sedan första stund jag slog på mbp:n. Så ska det väl inte vara, eller?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-05-02 15:37

Beställt 13" standard modell på... (hör och häpna) OnOff...
La till magic mouse och det trådlösa tangentbordet, och prutade någrå hundralappar, vilket till min förvåning funkade.
Enligt den trevliga butikssnubben, skulle den levereras om ca 2 veckor, vilket är nu på onsdag...:p

Detta är min första Mac, men jag kan redan nu ge er ett avslöjande scoop; Det är inte den sista. Jag vågar påstå det redan nu.

ps: Nå´n som kan rekomendera några bra hörlurar som är slutna runt öronen. Vill att det ska vara mic med handsfreefunktion, så jag kan använda dom till iPhone oxå...

Detta var min oskuld på 99.se... :">

Har haft min 13" 2,66, tycker den är underbar förutom att jag faktiskt också har ett svagt surrande från 500gb hårddisken samt "glappiga" USB kontakter (tappar dock inte kontakten men känns lös).

Med risk för att värka kräsen måste jag också säga att jag upplever den som lite seg när man t.ex skrollar i safari så flimrar bilden lite "laggande" upplever också den seg när jag öppnar program. Har jag förväntat mig för mycket och blivit kräsen (gått från bra quad stationär win 7) till denna eller kan det vara så att den är dålig?

Ursprungligen av DonPidgeon:

Har haft min 13" 2,66, tycker den är underbar förutom att jag faktiskt också har ett svagt surrande från 500gb hårddisken samt "glappiga" USB kontakter (tappar dock inte kontakten men känns lös).

Med risk för att värka kräsen måste jag också säga att jag upplever den som lite seg när man t.ex skrollar i safari så flimrar bilden lite "laggande" upplever också den seg när jag öppnar program. Har jag förväntat mig för mycket och blivit kräsen (gått från bra quad stationär win 7) till denna eller kan det vara så att den är dålig?

upplever det samma men har 2,4ghz modellen, hade en 2,26ghz modell innan. kan ju vara att de inte är så bra drivrutiner till det nya 320m kortet.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-05-04 09:02

Eftersom vi har kört på SSD-temat en del i denna tråd - kan vi inte köra det fullt ut då, och så att säga göra avslut genom att ngn av herrarna som kan, vill och vågar Tar fem bilder på varje avgörande moment för disk-byte, och lägger in det i en post i denna tråd. Det vore väldigt tacknämligt för en snubbe som aldrig haft en dator öppnad och känner "skräck" vid blotta tanken.

Ursprungligen av Ricard:

Eftersom vi har kört på SSD-temat en del i denna tråd - kan vi inte köra det fullt ut då, och så att säga göra avslut genom att ngn av herrarna som kan, vill och vågar Tar fem bilder på varje avgörande moment för disk-byte, och lägger in det i en post i denna tråd. Det vore väldigt tacknämligt för en snubbe som aldrig haft en dator öppnad och känner "skräck" vid blotta tanken.

Har bara bytt hårddisk 2 ggr innan jag gjorde detta.

Kort beskrivning:
1. Skruva loss alla skruvar på datorn undersida och lyft försiktigt av locket. (kan vara bra att komma ihåg att det är två långa skruvar upptill i mitten av datorn och en uppe i högra hörnet om man nu skulle glömma var de satt.) (T6 torx eller hur det nu stavas...)
2. skruva loss den svarta plastbiten som ligger över sladden som går till hårddisken, den har två skruvar (stjärnskruv) och lyft av den.
3. lyft upp hårddisken och dra försiktigt ut sladden baktill.
4. skruva loss de fyra skruvarna som sitter på hårddisken o skruva sedan fast dem på den nya disken.
5. Sätt sedan fast sladden i hårddisken och sätt ner den i datorn igen.
6. skruva fast plastbiten som ligger över sladden till hårddisken (skum benämning jag vet...)
7. Sedan på med locket och skruva fast skruvarna enligt punkt 1.
Sedan är du klar. Plocka sedan fram OSX skivan och starta datorn o kasta in skivan i burken och så kör du. Den klagar sedan på att du inte har ngn disk pga att du inte partitionerat disken. välj skivverktyg (tror jag att det heter) och partionera disken. sedan kan du välja den disk du precis fixat till och sen går det att installera OSX. tar ca 35-45 min med den SSD disk jag slängde i. Sedan har du grejjat biffen

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2010-05-04 10:34
Ursprungligen av Ricard:

Eftersom vi har kört på SSD-temat en del i denna tråd - kan vi inte köra det fullt ut då, och så att säga göra avslut genom att ngn av herrarna som kan, vill och vågar Tar fem bilder på varje avgörande moment för disk-byte, och lägger in det i en post i denna tråd. Det vore väldigt tacknämligt för en snubbe som aldrig haft en dator öppnad och känner "skräck" vid blotta tanken.

Visst.. i kväll...när jag hämtat min nya MacBook Pro. SSD'n ligger hemma och väntar

Annars finns det mängder av HD-byte på youtube

YouTube - "Unibody" MacBook Pro 15" Hard Drive Installation

Någon som kan länka till bra tips på SSD-diskar.

Får man med en OS X skiva, så är det bara att koppla in och installera på det nya disken, eller är det en massa andra program som dem har installerat på fabrik?

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-05-04 10:50
Ursprungligen av Starfruit:

Någon som kan länka till bra tips på SSD-diskar.

Får man med en OS X skiva, så är det bara att koppla in och installera på det nya disken, eller är det en massa andra program som dem har installerat på fabrik?

Kolla denna länken: MacBook Pro drive roundup

Vad gäller installerade programvaror så om du köper en standardmaskin (köper man via App Store så kan man välja att få fler program installerade osv) så får man MacOSX samt iLife installerat. Det följer med 2 DVD'er i lådan, en med OS och en med de övriga programmen.

Ursprungligen av Drakfot:

Kolla denna länken: MacBook Pro drive roundup

Vad gäller installerade programvaror så om du köper en standardmaskin (köper man via App Store så kan man välja att få fler program installerade osv) så får man MacOSX samt iLife installerat. Det följer med 2 DVD'er i lådan, en med OS och en med de övriga programmen.

Är lite inne på att komplettera med en SSD, men det som talar emot är framförallt priset, samt att känns nästan lite dumt att byta från en S GB S-ATA till "bara" eller 160 / 80 GB SSD.

Någon som ser någon anledning för mig som mest surfar, skriver, och lyssnar på musik på datorn ska köpa en dyrare SSD?

Ursprungligen av Starfruit:

Är lite inne på att komplettera med en SSD, men det som talar emot är framförallt priset, samt att känns nästan lite dumt att byta från en S GB S-ATA till "bara" eller 160 / 80 GB SSD.

Någon som ser någon anledning för mig som mest surfar, skriver, och lyssnar på musik på datorn ska köpa en dyrare SSD?

nja om du bara gör sånt behöver du ju inte punga ut massa pengar... kan jag tycka iaf.

tog mig 4-5 min att göra "bytet" o då satte jag ena skruven fel oxå när jag skulle skruva fast botten... hehe

Bevaka tråden