Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för alla som beställt MacBook Pro (April 2010)

Tråden skapades och har fått 844 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-04-16 14:00

Imorse när jag kolla status blev jag väldigt glad. Dator var redo att skickas och leveransdatum var nerkortat från 26:e-27:e till den 22:e. Uppdaterade sida nu och leverans är tidigarelagt till den 19:e Redan nu på måndag, hoppas verkligen de klarar av att hålla datumet!

  • Medlem
  • Växjö
  • 2010-04-16 14:14
Ursprungligen av trey:

Imorse när jag kolla status blev jag väldigt glad. Dator var redo att skickas och leveransdatum var nerkortat från 26:e-27:e till den 22:e. Uppdaterade sida nu och leverans är tidigarelagt till den 19:e Redan nu på måndag, hoppas verkligen de klarar av att hålla datumet!

Blev lite hoppfull där, men kollade och min står kvar vid:
Beräknad avsändning: 4 arbetsdagar
Beräknad leverans: 29 Apr, 2010 - 03 Maj, 2010

Dock är det glädjande att det kan ändras

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-04-16 14:21
Ursprungligen av Hallon:

Blev lite hoppfull där, men kollade och min står kvar vid:
Beräknad avsändning: 4 arbetsdagar
Beräknad leverans: 29 Apr, 2010 - 03 Maj, 2010

Dock är det glädjande att det kan ändras

Ja det kan ändras både vid tillverkning och vid distributionen. Jag beställde i tisdag och det skulle ta 5 dagar till avsändning, slutade med halva tiden. Sen halvera UPS tiden också.

Längtar något sjukt, avvaktat några månader trots stort behov av bärbar. Men värt det, utan tvekan! Blir en hemmadag med chips på måndag när jag väntar in UPS-bilen

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-04-16 13:40
Ursprungligen av Archangel:

Nu är den här!!!

Sitter nu och installerar SL på min 640GB-disk i ett USB-chassi. ca 35min kvar...

Grattis! Gott att det gick så fort, samt det är ett tecken på att leveranserna verkar fungera som vanligt
Om du har möjlighet så kör gärna några tester och återkom med resultat.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-04-16 14:01

Nu börjar jag nästan ångra att jag valde macforum istället för apple.com. F-n..........

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-04-16 16:30

Kul att ni får veta. Har beställt hos Mac-huset. De la ordern före 15 i tisdags, alltså max en halvtimma efter släpp. Det tycker jag är snabbt. M E N det var en intern order. Sedan sitter någon centralt och köper in åt dem. Han la ordern i går. R*V! Trodde jag skulle ha "Bettan" hemma till helgen!

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-04-16 16:45
Ursprungligen av Ricard:

Kul att ni får veta. Har beställt hos Mac-huset. De la ordern före 15 i tisdags, alltså max en halvtimma efter släpp. Det tycker jag är snabbt. M E N det var en intern order. Sedan sitter någon centralt och köper in åt dem. Han la ordern i går. R*V! Trodde jag skulle ha "Bettan" hemma till helgen!

Machuset i Borås? Isf sitter vi i samma båt :s
Jag ringde till dem direkt efter att Apple Store kommit upp, så jag hamnade först på deras lista.
Edit: Kan ju även vara så att de som lägger ordrarna för / i butikerna inte haft tillgång att göra så innan igår då AS har prioriterats.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-04-16 17:38
Ursprungligen av Drakfot:

Machuset i Borås? Isf sitter vi i samma båt :s
Jag ringde till dem direkt efter att Apple Store kommit upp, så jag hamnade först på deras lista.
Edit: Kan ju även vara så att de som lägger ordrarna för / i butikerna inte haft tillgång att göra så innan igår då AS har prioriterats.

Jag vill verkligen inte hänga ut Mac-huset Jönköping som en dålig butik på något sätt. Albert och hans personal har alltid behandlat mig som en kung och jag vill verkligen inte att det skall uppfattas på annat sätt än att jag gillar dem, även om min förra post kunde kännas lite småpikig. Däremot är det synd att inte hela kedjan funkar, för jag fick precis som du löfte om att ligga längst upp på listan. Frågan är på vilken, eftersom de gör inköp centralt ... Men men. Det är bara att vänta. Så fort jag hör något hör jag av mig. Hoppas du gör det samma ..

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-04-16 17:47
Ursprungligen av Ricard:

Jag vill verkligen inte hänga ut Mac-huset Jönköping som en dålig butik på något sätt. Albert och hans personal har alltid behandlat mig som en kung och jag vill verkligen inte att det skall uppfattas på annat sätt än att jag gillar dem, även om min förra post kunde kännas lite småpikig. Däremot är det synd att inte hela kedjan funkar, för jag fick precis som du löfte om att ligga längst upp på listan. Frågan är på vilken, eftersom de gör inköp centralt ... Men men. Det är bara att vänta. Så fort jag hör något hör jag av mig. Hoppas du gör det samma ..

Jag håller med dig, jag är helnöjd med Machuset (Borås), alltid trevliga kunniga killar och det är mycket tack vare dem som jag gillar Mac och kör det. Så jag har absolut inga problem med dem,tvärtom.
Jag tror att de listor som det pratats om är per butik, dvs kommer det 1 dator till varje butik i första sändningen så får vi dem då vi är top of the list Iaf tolkar jag det så. Förhoppningsvis så har de möjlighet att beställa så många som de behöver initial beroende på tillgång. Kan även vara så att de inte fått tillgång till att beställa förrän igår pga Apple Store prioriteras (tror jag skrev det tidigare i tråden)?
Jag kan vänta, men visst hade det varit roligt att ha något nytt att leka med i helgen.
Jag hör av mig så fort jag vet något mer

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-04-16 16:45

Pratade precis med Macforum. MBP's:arna var skeppade, men han visste inte när dom fick in iom vulkanen...

  • Oregistrerad
  • 2010-04-16 17:21

"Ej skickad ännu"

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-16 20:29
  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-04-16 23:35
Ursprungligen av ceder:

Både ups and downs men mest positivt. Skönt att höra då en beställning av en sådan till slut blev lagd efter mycket huvudbry:

2.53GHz Intel Core i5
4GB 1066MHz DDR3 SDRAM - 2x2GB
500GB Serial ATA Drive @ 7200 rpm
SuperDrive 8x (DVD±R DL/DVD±RW/CD-RW)
MacBook Pro 15-inch Hi-Res Antiglare Widescreen Display
Bakgrundsbelyst tangentbord (Svenskt) & Användarhandbok (Svensk)

Jag är ganska säker på att jag kommer att bli lycklig, även om skilsmässan från 13" tagit hårt...

Min leverans är också ändrad från den 22 till den 19/4. Finns väl risk att vulkanen sätter stopp för det... Observera att UPS sändningsnummer var ändrat för er som söker. Jag har eget företag och jobbar hemma så jag är alltid beredd på fina Apple-leveranser även under dagtid.

Äntligen är tiden inne och jag har börjat se ljuset i tunneln - jag ska återgå till Mac efter nästan 20 års separation!

Följande är beställt från Apple:

MBP 13 @
2,4 C2D / 4 GB / 250 GB HDD / GeForce 320M
+ Incase Neoprene Sleeve
+ iWork '09

Beräknad leverans: 23 Apr, 2010 - 26 Apr, 2010

//Andreas

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-04-17 11:21

Så nu är man sniken om man inte beställer 17":arn med allt extra lull-lull för 44.000? Usch va sniken ja måste va då

  • Medlem
  • Luleå
  • 2010-04-17 11:53

Min MBP 15" skickades imorse, enligt UPS ligger den för tillfället i Shanghai
Vad som dock förbryllade mig var följade mening i Apples mail "Observera att fakturan skickas till dig via e-post. Den kommer alltså inte med leveransen." eftersom datorn är förskottsbetald med VISA.
Väljer att tolka det som att det är ett kvitto och inte en faktura som kommer att dimpa ner i mailen, räcker med att pynta en gång

Nu blir det paketspårningsmissbruk. Leverans senast 27.04.2010

SJälv hämtade jag ut en 13" 2.4 (lillskiten) igår. Batteritiden är dock inte 10h. Runt 5 säger mätaren och det ser ut att stämma. Skärmstyrkan är runt halva och lite slösurf. Känns lite trist men jag läste att man ska ladda det helt och låta den stå i några timmar för att sedan rycka sladden och använda datorn tills bateriet är helt dött för att batteriet ska "lära sig". Ni andra som får 13" , kan ni skriva om hur batteriet är på era eller är det standard med lite sämre kapacitet i början?

(jag har testat med förra generationens mbp och de höll runt 7 timmar när jag testade som jag gör nu.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-04-17 12:57

Usch, tror vulkanen förstör för oss. Mailade och fråga UPS lite om leveransen och fick detta som svar:

Ursprungligen av UPS:

tack för din förfrågan.

Denna leverans är planerad någon gång mellan 09:00 och 17:00 på Måndag.

All flygtrafik är inställd till och från Sverige sedan igår på grund av att Luftfartsverket stängt av Sveriges och många andra länders luftrum och detta gör att vi tyvärr inte kan ge något specifikt leveransdatum för din försändelse för tillfället. Vi får be dig följa utvecklingen genom att söka paketet på vår hemsida under helgen och måndag morgon eller kontakta vår kundtjänst på Måndag morgon för att se om paketet kommer in till Sverige på Måndag.
Tyvärr har vi ingen telefonavisering då våra chaufförer saknar arbetstelefoner i bilarna.
[...]

  • Medlem
  • Luleå
  • 2010-04-17 13:12
Ursprungligen av trey:

Tyvärr har vi ingen telefonavisering då våra chaufförer saknar arbetstelefoner i bilarna.

Bara min bs-mätare som gick i taket där?
Klart de har arbetstelefoner i bilarna, men det är ju såklart mer bekvämt för UPS att inte använda dem i det syftet.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-04-17 13:27
Ursprungligen av erik:

Bara min bs-mätare som gick i taket där?
Klart de har arbetstelefoner i bilarna, men det är ju såklart mer bekvämt för UPS att inte använda dem i det syftet.

Jag håller med. Visst har de telefoner i bilarna, men de är högst troligen endast till för att UPS skall kunna nå chaufförerna. Skulle de medge att en sådan möjlighet fanns skulle nog varje person som ringer in och förväntar sig leverans ringa chauffören och de skulle få spendera hela dagen med att prata i telefon istället för att leverera paket.

  • Medlem
  • Lund
  • 2010-04-17 14:16
Ursprungligen av trey:

Usch, tror vulkanen förstör för oss.

Ursprungligen av Vulkanexpert:

Hur länge kan utbrottet hålla på?
– Det kan sluta inom några dagar, men det är minst lika sannolikt att det håller på ett bra tag till, i månader eller år.

Noooooooooooooooooooooooo!!!

  • Oregistrerad
  • 2010-04-17 13:25
Ursprungligen av gustaved:

SJälv hämtade jag ut en 13" 2.4 (lillskiten) igår. Batteritiden är dock inte 10h. Runt 5 säger mätaren och det ser ut att stämma. Skärmstyrkan är runt halva och lite slösurf. Känns lite trist men jag läste att man ska ladda det helt och låta den stå i några timmar för att sedan rycka sladden och använda datorn tills bateriet är helt dött för att batteriet ska "lära sig". Ni andra som får 13" , kan ni skriva om hur batteriet är på era eller är det standard med lite sämre kapacitet i början?

(jag har testat med förra generationens mbp och de höll runt 7 timmar när jag testade som jag gör nu.

Enligt recensionen jag läste klarade den 7,5 timmar loopandes en DVD.

Ursprungligen av Iphone77:

Enligt recensionen jag läste klarade den 7,5 timmar loopandes en DVD.

Ja det är därför jag blir så fundersam.
Vad ska man göra första gången man får den egentligen? Nu är det 8 minuter kvar sen är batteriet slut. Får se hur det går sen då. Vill ha lite mer än 6 timmar iaf.

BTW, jag följde den här kb-artikeln.
Bärbara Apple-datorer: Kalibrera datorns batteri för optimala prestanda

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-04-17 13:34

Island, vulkanaska

Ursprungligen av UPS:

Serviceuppdatering

På grund av vulkanutbrottet på Island har flera europeiska länder stängt sitt luftrum, vilket leder till förseningar i UPS flygtrafik. Försändelser till, från och inom Europa kommer troligtvis att drabbas av förseningar. Observera att våra upphämtningsrutiner sker som vanligt för samtliga UPS-tjänster idag. UPS bevakar och följer upp situationen noggrant eftersom informationen ändras och uppdateras hela tiden. Vi kommer att göra nödvändiga justeringar till vårt transportnätverk för att på bästa sätt hitta lösningar för våra kunder.

UPS servicegarantier gäller inte när transportnätverket drabbas av extraordinära omständigheter som dessa

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-04-17 14:31

Jag var inne på Mac-Huset i Jönkan idag och klämde på en 17" i5. Har beställt en i7:a och det var dumt att gå ner dit i dag. Har abstinensskakningar i stora delar av "vill-ha-tarmen"!

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-04-17 14:33
Ursprungligen av Ricard:

Jag var inne på Mac-Huset i Jönkan idag och klämde på en 17" i5. Har beställt en i7:a och det var dumt att gå ner dit i dag. Har abstinensskakningar i stora delar av "vill-ha-tarmen"!

Hehe, de hade ingen 15" med Highres-skärmen inne så man kan jämnföra skillnaden med en standard res 15"?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-04-17 14:55
Ursprungligen av Drakfot:

Hehe, de hade ingen 15" med Highres-skärmen inne så man kan jämnföra skillnaden med en standard res 15"?

Nej, tyvärr. Har aldrig sett en antirefex så det hade varit spännande.
Förresten på tal om det: ngn skrev om tre olika alternativ på skärmar, en anti och två olika glas-skärmar - men i AS finns bara baln och matt ...

  • Medlem
  • International user
  • 2010-04-17 15:01

Jag antar att om vulkanskiten blir långvarig så kör de lastbil eller nått.

Min tycks för övrigt vara byggd, men den har inte skeppats ännu. Smäller de ihop BTO:na i Holland eller Kina?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-04-17 15:19
Ursprungligen av h_e:

Jag antar att om vulkanskiten blir långvarig så kör de lastbil eller nått.

Min tycks för övrigt vara byggd, men den har inte skeppats ännu. Smäller de ihop BTO:na i Holland eller Kina?

De löser väl det på något sätt, de skriver ju:

Ursprungligen av UPS:

Vi kommer att göra nödvändiga justeringar till vårt transportnätverk för att på bästa sätt hitta lösningar för våra kunder.

Bevaka tråden