Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har ni sett en obegriplig dialogruta?

Tråden skapades och har fått 880 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Inte en dialogruta..men felsökte en applikation i Windows och fick detta i event-loggen... hmm..

"En provider, OffProv12, har registrerats i WMI-namnområdet Root\MSAPPS12 för att använda kontot Lokalt system. Detta konto har privilegier och providern kan därför orsaka en säkerhetsöverskridning om den inte personifierar användarbegäranden korrekt."

Ursprungligen av lilledanne:

Inte en dialogruta..men felsökte en applikation i Windows och fick detta i event-loggen... hmm..

"En provider, OffProv12, har registrerats i WMI-namnområdet Root\MSAPPS12 för att använda kontot Lokalt system. Detta konto har privilegier och providern kan därför orsaka en säkerhetsöverskridning om den inte personifierar användarbegäranden korrekt."

Alla dessa hemska och till stor del obegripliga direktöversättningar är ETT stort skäl till att jag kör mitt system på engelska...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-03-12 17:10

Rolig översättningsmiss eller Googles slag för kvinnokampen?

Google Documents undrar hur jag vill göra ...

Adobe Acrobat åtgärdar "kundproblem" ... ja gärna det! En del kunder är griniga som tusan ibland.

engelsk originaltext
"which includes functional improvements as requested by customers and security updates ..."

Eller vad?

har inget skärmskott... men försökte titta på en film på msnbc.com...
blev sittade med en svart ruta som snällt talade om för mig exakt vad jag gjort för fel eller vad som saknades...

"error - null"

hmmm.....

En klassiker

Det här klippet tog jag nyligen när jag skulle konvertera en DVD. Jag drog ner ett flertal program för att testa och minns inte vilket program det hörde till, men ändock en klassiker.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-05-01 14:10

tre punkter - hemligt kodspråk?

Kommer ihåg att det kördes ngt kommunikationsprogram på Göteborgs Datacentrals-tiden (1963-1998?), det kördes system 7

"ngt ytterst ovanligt och egentligen fullkomligt omöjligt har inträffat

Cancel OK "

kanske inte ordagrant - det var ju ändå över 10 år sedan jag så utskriften....

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2010-05-02 09:05

Tja, det här är ju ett spännande felmeddelande från Word ca 2001.
Nej, det är inte jag som är orsaken till dokumentet utan en gymnasieelev (ja dokumentet var fullt med stavfel )

Ursprungligen av bollman:

Tja, det här är ju ett spännande felmeddelande från Word ca 2001.
Nej, det är inte jag som är orsaken till dokumentet utan en gymnasieelev (ja dokumentet var fullt med stavfel )

Nu kom det där sig säkert av att valet av språk för stavningskontroll var felaktigt, men hursomhelst ett förtjusande felmeddelande, som borde visas lite oftare

Ursprungligen av bollman:

Tja, det här är ju ett spännande felmeddelande från Word ca 2001.
Nej, det är inte jag som är orsaken till dokumentet utan en gymnasieelev (ja dokumentet var fullt med stavfel )

Datorns motsvarighhet till "konsum" (oändlighetstecken) ...

Förr när lärare rättade tentor hade man en baspoäng, 250p (beroende av storleken på tentan). Sedan fick man avdrag 1p för varje fel.
Ett bra, bekvämt och enkelt sätt för läraren att rätta. Ett rött streck bara.
Sedan bara summera ihop...

Vissa elever fick så många fel på skrivningen att läraren till slut inte orkade rätta mer (slutresultatet skulle bli negativt), då blev det stort rött streck över hela första sidan och en signatur, brevid det fruktade "konsumtecknet" ... = oändligt många fel ...

Ursprungligen av bollman:

Tja, det här är ju ett spännande felmeddelande från Word ca 2001.
Nej, det är inte jag som är orsaken till dokumentet utan en gymnasieelev (ja dokumentet var fullt med stavfel )

Annars så räckte det ju med att ställa in fel språk för dokumentet så fick man upp den rutan. Vanligt i Office 98, men det skulle inte förvåna mig om man kan tvinga fram det i 2004 också.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2010-05-03 09:58

Jo, det var nog så att det var inställt på engelska, men å andra sidan var "uppsatsen" så dåligt skriven att meddelandet mycket kan ha varit autentiskt

Den här vackra dialogrutan fick jag på min jobblaptop som (då) körde Windows Vista.

Ursprungligen av Capeman:

Den här vackra dialogrutan fick jag på min jobblaptop som (då) körde Windows Vista.

Den var ju faktiskt riktigt dekorativ! (på riktigt)

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Den var ju faktiskt riktigt dekorativ! (på riktigt)

Ja faktiskt! Undrar vad det egentligen skulle stå där...

Ursprungligen av Capeman:

Ja faktiskt! Undrar vad det egentligen skulle stå där...

Det är "bara" att sätta igång o konvertera: Google Image Result for http://img.tfd.com/cde/_HEXCHRT.GIF

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Det är "bara" att sätta igång o konvertera: Google Image Result for http://img.tfd.com/cde/_HEXCHRT.GIF

Hahaha börjar du...?

Ursprungligen av Capeman:

Hahaha börjar du...?

Givet att det faktiskt står något där, dvs. att det inte bara är helt slumpmässiga tecken så är det nog inte så svårt, antingen om man får reda på teckensnittet, eller med en enkel frekvensanalys (nu har jag inte tänkt göra det, men rent hypotetiskt )

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Givet att det faktiskt står något där, dvs. att det inte bara är helt slumpmässiga tecken så är det nog inte så svårt, antingen om man får reda på teckensnittet, eller med en enkel frekvensanalys (nu har jag inte tänkt göra det, men rent hypotetiskt )

När det blir den typen av rutor, det kan inte vara att det pekas fel? Att man skall ha ett felmeddelande på en viss adress, pekar åt skogen och det som visas är 60bytes ren programkod?

Ursprungligen av Goflorp:

När det blir den typen av rutor, det kan inte vara att det pekas fel? Att man skall ha ett felmeddelande på en viss adress, pekar åt skogen och det som visas är 60bytes ren programkod?

Jovisst, så är det ofta, men min spontana gissning är att det faktiskt är ett riktigt felmeddelande, bara lite svårbegripligt

Från min iPod Touch

Skulle nog klassa denna ruta som obegriplig. Fick den i samband med att jag uppdaterade Opera browsern till senaste versionen...

Man kan undra om det är Apples sätt att säga "Håll dig till Safari" ?

Avinstallerade Adobe CS4 ...

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-05-05 00:35

INTE roligt att få fram detta felmeddelande när man sitter på en MacBook Pro (som man aldrig öppnat upp). Inte som att man kunde ha gjort något fel direkt, helt plötsligt så ville Photo Booth inte fungera, men några dagar senare igen så fungerade det fint.

Vet fortfarande inte varför datorn fick för sig det där....

Ursprungligen av Anders Täpp:

Avinstallerade Adobe CS4 ...

Men du kan åtminstone inte anklaga meddelandet för "bloat"

Lite mer info om Adobe CS4 avinstallationen.

När man avinstallerar rubbet så finns det en extra liten kryssruta "ta även bort inställningsfiler" som jag klickade i.

När allt var klart så hade jag alla dessa filer och mappar kvar i systemet så det var nog det programmet ville säga.

Igår fick jag en till ruta liknande den jag postade ovan. Tydligen, av någon förunderlig anledning, har ett antal tillverkare (tvingats?) lagt till åldersgräns på sina produkter. Opera var en, en annan är Fullscreen browser...

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2010-05-08 18:05

Jag fick nyss denna dialogruta, hmm?

Bevaka tråden