Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Behåller Windows och Nexus One, ger bort iPhone

Tråden skapades och har fått 38 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Tja, jag har privatimporterat en Nexus One och tycker att friheten att ladda ner och installera vad tusan jag vill på den är underbar. Androids gränssnitt är inte lika bra som iPhones OS, men ärligt talat uppskattar jag att den har ett filsystem där flera olika program kan komma åt samma filer, som jag helt enkelt kan dra över från min desktop eller vilken dator som helst utan att behöva installera horribla program som iTunes. Min iPhone är numera min dotters, och kommer inte Apple på bättre tanker kan de vissla efter mer stålar från mig. Maemo, som i vissa avseenden är ännu friare och bättre kommer jag också hålla ett öga på när Nokia släpper en kompatibel telefon utan fysiskt tangentbord och rimligare storlek... Mycket av det som gjorde iPhonen unik för något år sedan och som gjorde att man fann sig i Apples drakoniska kontrollbehov är numera lyckligtvis historia.

Nu spelar det inte så stor roll för telefonen som plattform. Men att Apple valde att skala upp iPhone OS till iPad:en, istället för att skala ner OS X är riktigt oroväckande. Det var ungefär då jag bestämde mig för att inte gå ifrån Windows som bas för mina övriga databehov, vilket jag på allvar funderat på tidigare.

Senast redigerat 2010-02-16 08:08
Ursprungligen av GustafMA:

Tja, jag har privatimporterat en Nexus One och tycker att friheten att ladda ner och installera vad tusan jag vill på den är underbar. Androids gränssnitt är inte lika bra som iPhones OS, men ärligt talat uppskattar jag att den har ett filsystem där flera olika program kan komma åt samma filer, som jag helt enkelt kan dra över från min desktop eller vilken dator som helst utan att behöva installera horribla program som iTunes. Min iPhone är numera min dotters, och kommer inte Apple på bättre tanker kan de vissla efter mer stålar från mig. Maemo, som i vissa avseenden är ännu friare och bättre kommer jag också hålla ett öga på när Nokia släpper en kompatibel telefon utan fysiskt tangentbord och rimligare storlek... Mycket av det som gjorde iPhonen unik för något år sedan och som gjorde att man fann sig i Apples drakoniska kontrollbehov är numera lyckligtvis historia.

Nu spelar det inte så stor roll för telefonen som plattform. Men att Apple valde att skala upp iPhone OS till iPad:en, istället för att skala ner OS X är riktigt oroväckande. Det var ungefär då jag bestämde mig för att inte gå ifrån Windows som bas för mina övriga databehov, vilket jag på allvar funderat på tidigare.

Skönt att du trivs med dina Androidtelefoner och dina Windowsburkar då.
Får väl önska dig välkommen till 99Mac också då... hoppas du kommer trivas.
Jag gäspar och går och lägger mig.

Fundera på varför windows mobile 7 inte baseras på det pc baserade windows men ipad baseras på Iphone OS som baseras på OSX...som baseras på UNIX.

var ser du att man tänker längst?

Windows kommer bli tvungna att gå den vägen men den omställningen kommer att ta tid.( MS köpte BE OS?))

Apple har redan tagit det strategiska beslutet sen flera år tillbaka.

Välj mac - du kommer att bli belönad mer än straffad.

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2010-02-17 13:47
Ursprungligen av cubeuser_vol2:

...Windows kommer bli tvungna att gå den vägen men den omställningen kommer att ta tid.( MS köpte BE OS?))...

Nej, Palm köpte Be Inc.

Senast redigerat 2010-02-17 14:08
Ursprungligen av akesson:

Nej, Palm köpte Be Inc.

tack för rättningen. Någon som vet vilket "unix" OS företag det var som MS köpte?
Ms kan ha sålt det igen har inte hängt med

Ursprungligen av cubeuser_vol2:

tack för rättningen. Någon som vet vilket "unix" OS företag det var som MS köpte?
Ms kan ha sålt det igen har inte hängt med

Kommer inte på att de köpt något sådant företag, men har de det så finns det nog med här:

List of mergers and acquisitions by Microsoft - Wikipedia, the free encyclopedia

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-19 15:23
Ursprungligen av cubeuser_vol2:

tack för rättningen. Någon som vet vilket "unix" OS företag det var som MS köpte?
Ms kan ha sålt det igen har inte hängt med

Xenix? Fast detta var länge sedan. Och det handlade mer om rättigheter än "företagsköp".

Xenix - Wikipedia, the free encyclopedia

Ursprungligen av pesc:

Xenix? Fast detta var länge sedan. Och det handlade mer om rättigheter än "företagsköp".

Xenix - Wikipedia, the free encyclopedia

Kan kanske var det jag hade ett minne av.. tack för info

Jag fattar inte heller riktigt meningen med tråden, men grattis. Nu ska jag gå och leka med min iPhone.

Jag fick min Nexus one i onsdags efter att ha kört iphone sedan den först släpptes i USA.

Är SJUUUKT nöjd! bara stoppa in telefonen till vilken dator som helst o dra över mp3/bilder/whatever.
Inge mer måste synca med itunes och alla mina inställningar och allt sparas i "molnet". Dvs man behöver aldrig backuppa något till nån dator.

Sedan finns det sjukt mkt mer användbara apps till android än till iphone. Man kan ändra/customize startskärmarna hur man vill. Lägga in widgets osv. Notifieringar som mail och sms ploppar upp i notifierings listen och förstör inte det man håller på med som på iphonen.

Aldrig mer iphone! (om dom nu inte uppdaterar mjukvaran rejält och ändrar inställning mot öppenhet)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-19 19:26

Som jag ser det så är det riktat mot två olika sorters användare. Android-telefoner riktar sig ju mot som som går igång på att modda och pilla med sin telefon.

iTunes synkningen är i mina ögon en av de stora fördelarna med iPhone. Allt sker automatiskt. Jag behöver inte hålla på och mecka själv.

Själv bryr jag mig inte om brist på öppenhet i App Store. Jag märker inga begränsningar och tar gärna alla bra program i App Store i utbyte mot att jag får "offra" öppenheten.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2010-02-21 15:06
Ursprungligen av acke:

Själv bryr jag mig inte om brist på öppenhet i App Store. Jag märker inga begränsningar och tar gärna alla bra program i App Store i utbyte mot att jag får "offra" öppenheten.

I min värld så är ett urval på 140 000 olika program tillräckligt med öppenhet. Jag kan välja precis de program jag vill och jag kan snabbt byta ut dem om det ramlar in något bättre.

Valfriheten har uppenbart också ett pris. Nyligen hittades flera trojaner bland programmen i Androids butik och antalet utvecklare är än så länge inte i närheten av iPhone.

Nej, jag påstår inte att det inte kan hända i App Store men det har inte gjort det ännu, efter drygt 140 000 program.

För övrigt är det väl bra att folk är nöjda med sina val.

Senast redigerat 2010-02-21 15:28
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-21 15:22
Ursprungligen av Northwiz:

I min värld så är ett urval på 140 000 olika program tillräckligt med öppenhet. Jag kan välja precis deprogram jag vill och jag kan snabbt byta ut dem om det ramlar in något bättre.

Valfriheten har uppenbart också ett pris. Nyligen hittades flera trojaner bland programmen i Androids butik och antalet utvecklare är än så länge inte i närheten av iPhone.

För övrigt är det väl bra att folk är nöjda med sina val.

Precis som du säger är det ju inte ett verkligt problem. Som jag ser det är det tre läger som ar upp detta:
1. De som av princip tycker att man ska kunna göra vad som helst när som helst med det man köpt. Vill de lägga in Linux på sin brödrost så ska man kunna göra det. Jag kan förstå tanken även om jag inte tycker den passar in i det här fallet.

2. iPhone och Apple-hatarna som skriver ifån istället för riktigt namnet. Tillräckligt sagt redan där tycker jag.

3. Folk som vill småmodda sin telefon. Den gruppen jag mest kan förstå men ändå inte tillhör.

Än en gång lyser filosofin igenom - android är lite Pc, pilla, fixa, modda, manuell växellåda ungefär.
Apple och iPhone - automatlåda och ädelträpaneler...

Det passar olika folk helt enkelt.

Personligen anser jag flytta filer är så 1998 det kan bli.

Önskar att det fanns ett mellanting mellan Android och iPhone. Att behöva flytta filer är inte så intressant i mina ögon. Men däremot vill jag kunna modifiera startskärnen.

Det jag inte gillar med Android är den där topbaren, med massor av olika ikoner, jobbigt för ögonen.

En halvautomatisk telefon med andra ord

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-19 22:29
Ursprungligen av Patrik D:

Men däremot vill jag kunna modifiera startskärnen.

Jag tror vi kommer och få något sådant i och med iPhone OS 4.0

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-02-21 15:13

Förstår inte allt snack om att iPhone skulle vara begränsad och inlåst? Jag har aldrig varit så fri med någon telefon som jag är med iPhone. Känns som om TS trollar lite dock.

Ursprungligen av MatsOlov:

Känns som om TS trollar lite dock.

Lite?

Ursprungligen av MatsOlov:

Förstår inte allt snack om att iPhone skulle vara begränsad och inlåst? Jag har aldrig varit så fri med någon telefon som jag är med iPhone. Känns som om TS trollar lite dock.

Hur många andra miljöer har du egentligen använt? Jag har använt eller äger fortfarande Palm, Win Mobile (och det sedan det hette win CE), Symbian, Android och Iphone OS. Objektivt sett är iphone med sin låsta applikationsmodell, sin vägran att låta installerade program läsa varandras filer och kravet på att ha en tung ständig ring-hem-applikation som iTunes körande på din dator den överlägset mest låsta plattformen av dem alla. När iphone kom för några år sedan var den revolutionerande - så fantastiskt överlägen alla andra smartphonesystem på marknaden att jag var villig att ta inlåsningen och ofriheten i utbyte mot ett fungerande, smidigt och snyggt gränssitt. Men det var då det. Jag tycker nog fortfarande att Iphone OS är allra smidigast och elegantast, men nu är det inte på långa vägar när det enda användbara på banan. Både Palm Pre och Android är vettiga, om än inte i mitt tycke lika polerade alternativ. Men idag känner jag mig gudeskelov inte längre tvungen att kedja fast mig vid Iphone för att få en schysst användarmiljö - och då värderar jag att själv få bestämma vad och hur jag kör på min egen telefon mycket högre än vad som nu är rätt marginella skillnader i polityr mellan de olika alternativen. Vad beträffar tråden så skrevs inlägget ursprungligen i en annan tråd och lyftes ut därifrån med ny och mycket skojigare flamebaitrubrik av någon moderator, men det är inget jag kan rå över.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-02-22 12:49
Ursprungligen av GustafMA:

Hur många andra miljöer har du egentligen använt?

Har använt ett par av de du räknade upp, men det är egentligen ointressant då knappt någon av de fungerar tillfredsställande mot Mac OS X (som jag använder) och därigenom "låser" mig långt mycket mer än vad iPhone gör.

Ts???

Ursprungligen av sjovall:

Ts???

För vanliga människor ; Transsexuell
På det här forumet ; Trådskaparen

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2010-02-21 19:22
Ursprungligen av Goflorp:

För vanliga människor ; Transsexuell
På det här forumet ; Trådskaparen

Haha, för "vanliga" människor Transsexuell. Ja vi har alla olika referenser

Ursprungligen av Goflorp:

På det här forumet ; Trådskaparen

Tack! Jag undrade vad Eliot hade med saken att göra.

Ursprungligen av Goflorp:

För vanliga människor ; Transsexuell

Är du festklädd på bilden?:cool:

Ursprungligen av M. Sundbom:

Tack! Jag undrade vad Eliot hade med saken att göra.

Är du festklädd på bilden?:cool:

Äh, jag är ju bara en "cybertransa", tyckte att nån gammal bild kan man väl plita dit.
Är inte det minsta varken TS, TV, eller CD *

Alla gamla gubbilder har ju bara mustascher överallt...
Dessutom är det skitkul när PM'en * kommer som undrar om man är lesbisk.

*
TS = transsexuell, en medicinsk åkomma
TV = transvestit, ngn som klär sig i motsatta könets kläder för sexuell njutning.
CD = Crossdresser, ngn som lånar klädesplagg från motsatta könet
PM = Privat meddelande inom 99-forumets interna mailsystem

För att bli "on Topic" så kan man ju kika lite på TS profil, där framgår rätt tydligt vem han är, vad han vill etc...

Jag har stor förståelse för TS synpunkter. Jag äger ingen iPhone, och kan inte föreställa mig att jag skulle köpa en, iaf inte i dagsläget, då den har för många egenskaper som inte passar mig.

Däremot kan jag mycket väl föreställa mig att köpa en Android-baserad telefon.

En av de stora fördelarna som jag ser det med ett öppet operativ är att man kan installera egenutvecklade program. För mig som utvecklare känns det väldigt viktigt.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

En av de stora fördelarna som jag ser det med ett öppet operativ är att man kan installera egenutvecklade program. För mig som utvecklare känns det väldigt viktigt.

Går inte det i iPhone? Om ett företag bestämmer sig för att köra iPhone som telefon till sina anställda, borde de också rimligtvis kunna köra in egenutvecklade program på telefonerna för att nå interna system etc.

/c

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

En av de stora fördelarna som jag ser det med ett öppet operativ är att man kan installera egenutvecklade program. För mig som utvecklare känns det väldigt viktigt.

Dagligen så utvecklas interna program och skickas ut till anställda som kör iPhones. Det är mycket enkelt, plus det är enkelt att få ut dem till användarna. Du får nog läsa på hur det fungerar för nu är du ute och cyklar något enormt!

Android kräver med mycket mer utvecklingstid för att olika skärmstorlekar och tester av att det fungerar optimalt. I snitt tar det 3 gånger så lång tid plus det finns knappt någon vettig användarbas. Min Nexus One samlar damm. Första generationens iPhone är rappare efter en veckas användande.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-22 09:40

Vill man utveckla program själv på iPhone är SDK gratis. För att installera på sin egen telefon kostar en utvecklings-licens $99. Visst, mer än till Android, men vill man så går det. Är man en seriös utvecklare kan inte $99 vara ett hinder.

Har man ett företag kan man göra egna företags-specifika applikationer och ladda ner i de anställdas telefoner, utan att Apple godkänner programmen. Se kapitel 5:

http://manuals.info.apple.com/en_US/Enterprise_Deployment_Guide.pdf

Ursprungligen av pesc:

Vill man utveckla program själv på iPhone är SDK gratis. För att installera på sin egen telefon kostar en utvecklings-licens $99. Visst, mer än till Android, men vill man så går det. Är man en seriös utvecklare kan inte $99 vara ett hinder.

Har man ett företag kan man göra egna företags-specifika applikationer och ladda ner i de anställdas telefoner, utan att Apple godkänner programmen. Se kapitel 5:

http://manuals.info.apple.com/en_US/Enterprise_Deployment_Guide.pdf

Det borde väl vara uppenbart att min synpunkt inte handlar om priset på SDK:et utan om ett företag vill installera egenutvecklade applikationer och själv sköta distribution och installation på de anställdas telefoner.

Bevaka tråden