Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

TELENOR lurar kunder med lögner och falska lovord gällande Tvillingkort

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-11-16 12:53

Jag har vart ganska negativ på det senaste men de är pga min enorma otur. Oturligt nog är den inte över.

Jag har haft 3 under lång tid som mobilt bredband, jag ville säga upp det efter jag vart hos TELENOR och fått ett erbjudande (eller snarare sagt information, alla kan skaffa detta)

Målet med de hela var att skaffa en iPhone, de på 3 var måna om mig som kund så om jag tecknade deras iPhone abonnemang skulle jag få mobilt bredband gratis. Alltså att jag använde mitt gamla modem och surfade med det simkortet där gratis om jag då tecknade min iPhone hos dem.

Saken är den att de har en limit på 20 GB, den kunde dem inte göra något åt. TELENOR har ingen limit.

Det som en försäljare på TELENOR hade som argument var att de inte har någon limit alls, och att man kunde köpa ett tvillingkort för 250 kronor och använda det till datorn. Och då var det ingen begränsning alls, utan du hade då ett turbo3g modem till datorn samt surf i mobilen, som båda var obegränsade kopplade till samma abonnemang.

Var väldigt nöjd med TELENOR efter detta, har aldrig gillat dem och alltid hört massa illa om dem. Tackade nej till 3 och gick på TELENOR tåget.

MEN.....

Jag får 2 veckor senare hem mitt Tvillingkort... sätter in det i modemet kopplar upp. Sätter igång Spotify.

Konstigt det hackar i musiken (det spelas i 10 sekunder, stannar, och spelas sedan igen) Jag testade då med mitt orginal SIM jag fick från första dagen de funkade perfekt.

Jag gick tillbaka till TELENOR butiken och snackade med dem, en där sa då att de skall fungera lika bra på båda och han fattade ingenting. Han hade själv tvillingkort som internet funkade lika bra på.

De ringde då upp kundtjänst som då sa till dem att Tvillingkortet är begränsat för man skall skaffa deras mobila bredband istället.................. Jag fattade ingenting, inte försäljaren heller, han och hon som stod där visste inte om detta alls. Jag är den enda som kommit in och klagat på detta.

Jag kan heller inte klandra försäljarna, eftersom jag kollat upp på TELENOR vad dem skrivit om tvillingkort som vi som kunder får ta del av och försäljare, och såhär står det

"Två SIM-kort – ett nummer
Prata och surfa samtidigt! Eller ha en extramobil redo – utan kontantkort eller extra abonnemang.

Så här funkar Tvillingkort
Du får två SIM-kort till ditt abonnemang som du kan använda i två mobiltelefoner. Perfekt om du vill ha en extra mobil att låna ut eller om du vill både prata och surfa samtidigt.

Det går att ringa från båda, men bara en åt gången kan ta emot samtal. Du bestämmer med vilken genom att ringa 333 från mobilen och följa instruktionerna eller skicka ett sms med tecknet # till +333."

Var någonstans står det att internet skall gå 15 gånger så långsamt ? Jag kollade upp hur nedladdningshastigheten låg med tvillingkortet och den låg max på 50 Kb/sekunden, mitt standard på runt 700-800 Kb i sekunden.

Jag ringde då själv kundtjänst, en tjej svarade, hon visste inte mycket om detta för hon rådfrågade någon hela tiden, och de blev ett j*vla tjat mellan oss. De sa att jag då kan byta simkort när jag skall surfa eller ringa 333 med de gamla så går de snabbt att surfa med tvilingkortet. Detta har jag testat men då kommer inte samtal fram för då går dem till det simkortet i datorn.

Jag ville då säga upp hela skiten, för jag kände mig lurad. Det var ett blankt nej! För det hade gått mer än 2 veckor efter inköpstillfället. Jag berättade då att de tog ju 2 veckor innan Tvillingkortet kom, hur skulle jag då kunna testa det innan 2 veckor? Hur som helst var alternativet att jag skulle betala bindningstiden ut alltså 23 månader á 500 kronor. Jag skrattade till lite och frågade om hon skojade med mig.

Jag sa sedan att jag fixar detta på ett annat sätt, de undrade på vilket sätt jag menade då. Konsumentverket sa jag då, eftersom de hade lurat mig. (och många andra kan jag lova som inte vet detta) . Hon lät lite besviken, men vi sa Hejdå där.

Jag ringde sedan konsumentverket gällande Tele. Vi läste igenom TELENORs tvillingkort sida om regler och liknande och kom fram till att dem inte har informerat om begränsningarna. Så de skall nu ta detta vidare.

Är det inte komiskt egentligen? Är de värt att en operatör anpassar sig så illa efter kunden så de får sådan här skit på sig? Jag är själv Telefoni ansvarig i en butik inom telefoni i Sverige. Jag har hand om TELIA, TELE2, och 3 där så vet vad man måste säga och inte till kunden.

Ville bara dela med mig till er så ni inte går i samma fälla ..

NOTIS: även på TELENORs tvillingkort-abonnemang gällande mobilt bredband med 2 modem går det ena 15 gånger långsammare, men det står ingenstans.

Senast redigerat 2009-11-16 14:10

Tack för informationen.
Vi var på väg att teckna tvillingkort för mobilt bredband men det får vara

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2009-11-16 22:40

Mycket bra Esa, Tack!
Telia har inte den gränsen, men mindre totalsurf än Tre

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-11-16 22:44
Ursprungligen av kenjon:

Mycket bra Esa, Tack!
Telia har inte den gränsen, men mindre totalsurf än Tre

ett tips till dig.

TELENOR och 3 är dem bästa när det gäller mobilt bredband, resten är värdelösa. Just för de har en gräns på 5 GB och säljer snabbt bredband det går inte ihop ... efter de 5 GB är det 52 kbit/sekunden jämför det emot 6000 kbit/sekunden de är annars.

Efter 3s gräns på 20 GB blir det 200 kbit/sekunden , det är lite bättre.

TELENOR har ingen gräns alls så det är bra. men som sagt dem kommer jag inte titta åt mer ens

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2009-11-17 15:25
Ursprungligen av Esa:

ett tips till dig.

TELENOR och 3 är dem bästa när det gäller mobilt bredband, resten är värdelösa. Just för de har en gräns på 5 GB och säljer snabbt bredband det går inte ihop ... efter de 5 GB är det 52 kbit/sekunden jämför det emot 6000 kbit/sekunden de är annars.

Efter 3s gräns på 20 GB blir det 200 kbit/sekunden , det är lite bättre.

TELENOR har ingen gräns alls så det är bra. men som sagt dem kommer jag inte titta åt mer ens

För mej räcker 5 GB gott, har nått det en eller två gånger på ett år.

Mitt råd, ring till Telenors telefonnummer på Eniro/hitta, be sedan få prata med chefen för kundtjänst alt klagomål. Dra samma visa, funkar inte det ta då nästa chef, den som ansvarar för butikerna osv...brukar lösa det mesta

/M

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-11-16 22:47

det är inte det

men de är med en intressant sak! TELENOR myglar verkligen... är de ens lagligt o göra som dem gör? säga här har du turbo 3G så måste man mixa i integrerade inställningar för att de skall funka med turbo 3G ?

den länken du gav är med intressant, har ändrat det i min iPhone redan

Till mig sa de i butiken att jag var tvungen att skaffa mobilt bredband (199kr extra i månaden?) för att kunna surfa mobilt med datorn. Det fanns inget tillägsabonnemang till iPhone. Jag väntade lite, testade med iPhone och det funkade kanon.

Blev lite nyfiken på kostnaden dock så ringde kundtjänst där jag fick svaret att - det ingår vid köp av iPhone... Där hade jag kunnat bli blåst på 199kr X 24... Fantastiskt fult!!!

Men Telenor har ingen surfbegränsning varken via iPhone eller med iPhone som mobilt bredband?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-12-16 15:14
Ursprungligen av BporcarO:

Till mig sa de i butiken att jag var tvungen att skaffa mobilt bredband (199kr extra i månaden?) för att kunna surfa mobilt med datorn. Det fanns inget tillägsabonnemang till iPhone. Jag väntade lite, testade med iPhone och det funkade kanon.

Blev lite nyfiken på kostnaden dock så ringde kundtjänst där jag fick svaret att - det ingår vid köp av iPhone... Där hade jag kunnat bli blåst på 199kr X 24... Fantastiskt fult!!!

Men Telenor har ingen surfbegränsning varken via iPhone eller med iPhone som mobilt bredband?

Med iPhone ingår "FRI SURF" alltså du kan surfa obegränsat, de har även ändrat så att services.telenor.se och internet.telenor.se både har turbo3G kopplat till sig. DU kan surfa med datorn via din iPhone obegränsat också.

Det jag snackar om är att ha iPhone med fri surf och sedan ett tvillingkort som du kan ha i ett 3G modem till datorn, då jag inte vill surfa via iPhonen, men då har dem en gräns för hastigheten som inte står någonstans.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-12-16 15:32

Vill notera att jag fick rätt emot TELENOR, de bad om ursäkt, och jag har nu ett tvillingkort som verkligen är ett tvillingkort med TURBO3G.

Men inte så jag tror de gjort de emot alla, utan endast emot mig som klagat.

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2010-02-17 12:11
Ursprungligen av Esa:

Vill notera att jag fick rätt emot TELENOR, de bad om ursäkt, och jag har nu ett tvillingkort som verkligen är ett tvillingkort med TURBO3G.

Men inte så jag tror de gjort de emot alla, utan endast emot mig som klagat.

Det lönar sig ofta att klaga och vara "jobbig". Skönt för dig

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-02-17 12:42
Ursprungligen av Robban B:

Det lönar sig ofta att klaga och vara "jobbig". Skönt för dig

ja ibland gör de det.. aså när en försäljare säger saker så måste de göra så det blir som den säger. Men de har ändrat på sin hemsida nu. Att man inte får turbo3G med tvillingkort i samband med iPhone köp

Ursprungligen av Esa:

aså när en försäljare säger saker så måste de göra så det blir som den säger.

Jasså? Smidigt, då skall jag ta och hitta en säljare som lovar guld och gröna skogar, och iPhones för 29kr/mån inklusive allt mellan himmel och jord, för då måste ju Telenor göra som den säljaren säger! Perfekt!

Har precis beställt mobilt bredband med ett tvilingkort och extra dongel..
Blir lite nervös när jag läser detta, hur kommer mitt att vara!

Frågade både en utesäljare på Konsum och killen på företagsdelen (genom telefon) ang. hur det fungerar med tvillingkort, och fick då svaret att båda korten har samma hastighet, men om man använder båda samtidigt så delas hastigheten mellan korten...

Nu kommer en av dom ligga på kontoret och användas ganska sällan, men man vill ju få vad man betalar för..

Blir det tjaffs så har jag ju din redogörelse som backup!

Jag har följande deal hos Telenor från idag. Jag har fått detta av Alexander Karlsson, kundtjänst Telenor: Fastpris Sverige 699:-/mån och med ett tvillingkort 0:-/mån.

Ett kort har Turbo3G, ett vanlig 3G. Ett kort ringer det in på.

Det Alexander Karlsson lovat att fixa är att jag har inkommande samtal+vanlig 3G på huvudkortet (=iPhonen) och sedan har jag Turbo3G på andra kortet (=dongel/iPad/3G-router).

Dålig deal?

Jag har större problem med Telesnor eftersom de nu i vinter kört en stor kampanj om iPhone.

Javisst, mina vänner (som INTE är så datavana människor) bokar sig en iPhone. 5st har gjort så nu...

Då frågar jag om det är 3G eller 3GS?
- Öh, det är den senaste...tror jag...

De ringer och kollar vad de beställt; en 3G - förra årets modell.
Telenor sitter bara i andra änden och nickar och tar emot, inte ett knyst om att det är gamla lurar de säljer.

Jag kommer aldrig i hela mitt liv vilja ha med dem att göra, jag tycker inte de följer god sed för försäljning eller schyssta bananer eller vad man väljer kalla det.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2010-02-17 23:50

Well, det är ju många operatörer som säljer 3G som instegsmodell fortfarande. Både, Telia och Tre har ju också iPhone 3G som instegsmodeller.

  • Medlem
  • 2010-02-18 11:41

Jag tycker att grejen med 3G-begränsningen är lite sådär. I början, när jag använde spotify (det slutade fungera tillfredställande för mig), så passerade jag 5GB varje månad, men utan att begränsas (har Telia), min vän som har 3 har tidigare åtminstone piratat så att han hamnat mellan 15-20GB/mån med en gräns på 10GB, utan att begränsas. Så jag tycker inte de verkar så noga med spärren trots allt.

Är det någon som har Telias tvillingkort? Jag har funderat på att skaffa det, så att jag kan ringa och surfa samtidigt...

Jag har Telenor med tvillingkort och jag har lagt på tjänsten fri mobilsurf på mitt abonnemang. Först så hade jag också detta problemet, men ringde då kundtjänst och så gjorde de någon inställning och vips, så hade jag full turbo-3G på båda korten. Nu har jag företagsabonnemang, och kanske funkar det annorlunda än privat. Har för övrigt annars varit fruktansvärt nöjd med Telenor. De är de enda som kan erbjuda vettiga alternativ för att använda mobilen i hela Europa.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-02-18 15:08
Ursprungligen av jac:

Jag tycker att grejen med 3G-begränsningen är lite sådär. I början, när jag använde spotify (det slutade fungera tillfredställande för mig), så passerade jag 5GB varje månad, men utan att begränsas (har Telia), min vän som har 3 har tidigare åtminstone piratat så att han hamnat mellan 15-20GB/mån med en gräns på 10GB, utan att begränsas. Så jag tycker inte de verkar så noga med spärren trots allt.

Är det någon som har Telias tvillingkort? Jag har funderat på att skaffa det, så att jag kan ringa och surfa samtidigt...

Jag har Telias tvillingkort....?

  • Medlem
  • 2010-02-18 23:06
Ursprungligen av kenjon:

Jag har Telias tvillingkort....?

Oj! Jag gömde visst att ställa en fråga! Hur funkar det? Är det några som helst problem, som gör att man ska fundera på om det är värt 49:- i månaden?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-02-20 16:35
Ursprungligen av jac:

Oj! Jag gömde visst att ställa en fråga! Hur funkar det? Är det några som helst problem, som gör att man ska fundera på om det är värt 49:- i månaden?

Funkar kalasbra tycker jag. Det enda är att SMS kommer bara till originalkortet. Jag tycker det är värt det, eftersom jag kan surfa på båda korten.

1
Bevaka tråden