Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med 3G efter 3.1!

Tråden skapades och har fått 49 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Då är den trasig. In på service.

Ursprungligen av theplague:

Då är den trasig. In på service.

Jag tror ändå inte att den är "trasig". Tror det är mjukvarurelaterat. Har två bekanta till som har samma problem med Telia som jag. Om det sedan ligger hos Apple eller Telia (3G) vet i fåglarna. Min lösning enligt inlägg #25 igår fungerar fortfarande.

Ursprungligen av adress@mac:

Jag tror ändå inte att den är "trasig". Tror det är mjukvarurelaterat. Har två bekanta till som har samma problem med Telia som jag. Om det sedan ligger hos Apple eller Telia (3G) vet i fåglarna. Min lösning enligt inlägg #25 igår fungerar fortfarande.

Nu har min fungerat oklanderligt i 4 dagar sedan jag stängde av 3G. Startar jag 3G igen - samma problem. Så någon 3G telefon är det ju inte. Kanske lika bra att lämna in den på Telia innan garantin går ut i november....

Handlar absolut om mjukvaran.. men det underliga är väl varför problemet dyker upp hos vissa, medans andra inte märker av det alls! :/

  • Medlem
  • International user
  • 2009-09-29 23:48
Ursprungligen av rosen888:

Handlar absolut om mjukvaran.. men det underliga är väl varför problemet dyker upp hos vissa, medans andra inte märker av det alls! :/

...vilket talar om för oss att det är ett hårdvarufel på dessa enheter.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2009-09-30 19:39

Jag var inne och kollade driftsttörningar hos teliaoch det stod att de under de senaste veckorna haft problem med 3G i Kronoberg där jag befinner mig. Skulle tro att det är det som felet beror på. Hoppas det iaf.

Ursprungligen av Gizz:

Jag var inne och kollade driftsttörningar hos teliaoch det stod att de under de senaste veckorna haft problem med 3G i Kronoberg där jag befinner mig. Skulle tro att det är det som felet beror på. Hoppas det iaf.

Står det att det även gäller Stockholm så förstår jag problemet. Kör nu i alla fall sedan några dagar utan 3G - och sedan dess fungerar telefonen i alla fall. Men rätt är det ju inte.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2009-09-30 22:49

Min iPhone 3G låser sig oxå , så jag måste starta om den för att kunna ringa eller
skicka SMS. Telia iPhone support gav mig rådet att lämna telefonen på service eftersom ingen återställning har hjälpt, så jag har väl 2 veckor med en sunkig samsung lånetelefon att se fram emot.

Ursprungligen av fogfi:

Min iPhone 3G låser sig oxå , så jag måste starta om den för att kunna ringa eller
skicka SMS. Telia iPhone support gav mig rådet att lämna telefonen på service eftersom ingen återställning har hjälpt, så jag har väl 2 veckor med en sunkig samsung lånetelefon att se fram emot.

Fick du hjälp med telefonen av Telia ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-30 22:42

När jag körde sony ericsson z610 (tror jag den heter) så hade jag full täckning hemma i lägenheten. Fick 32GB 3GS idag och den hoppar mellan ingen service och 1/5 pluppar.. går jag utomhus får jag 4/5 i mottagning. Men vad faaan, det här är ju löjligt!

  • Medlem
  • Växjö
  • 2009-10-01 07:56

Telias policy är en vecka innan man får en ny lur. Det var det jag fick höra när jag lämnade in min telefon. Det stämde faktiskt. Väntade en vecka och hämtade därefter ut en spillans ny lur.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2009-10-02 21:01

Hej på er!

Har samma problem som ni beskriver här! Bor i Linköping men har 3 som operatör! Bytte till både Iphone 3GS (32GB) och 3 för mindre än 2 v sedan. Företagsabonnemang som måste funka (åtkomst till epost, web etc.) vilket det alltså inte gör.

Uppgraderade ganska direkt till 3.1 så jag vet inte hur det var innan. SIM kortet är ju sprillans nytt precis som telefonen.

Hemma med WiFi så funkar allt. Har låtit luren ligga och spela musik från Spotify ett bra tag nu. Ute i 3G nätet så kopplar internet ner efter en liten stund. Även då jag har FULL mottagning (centrala Lkpg med omnejd!). Alla staplar tända och texten "3G" markerad. Tre som operatör har ju ingen vanlig GSM så det är ju bara 3G som gäller.

Jag upplever också att om jag tex. ringer upp min röstbrevlåda, bara som hastigast, så funkar det sedan igen. Ett kort tag. Jag kan t.ex. aldrig lyssna på en hel låt i Spotify, så dåligt är det!! Har inte testat att växla med flygplansläget, men det skall provas.

Kan inte direkt säga om det påverkar telefonin, men jag har inte upplevt det så. Dock så var vi på Mantorp Park förra helgen. STCC Final. 100 m från E4'an. Inte en pinne i mottagning. "Ingen Service" stod det tills vi åkte därifrån. Det hade jag inte väntat mig år 2009! Hade haft telefonen och Tre i 3-4 dagar då. Alla polare med andra operatörer hade naturligtvis full mottagning. Efter STCC åkte vi in på en pub i Lkpg city. Väl inne, vad händer? Jo, "Ingen Service" stod det!! Känns som 1993 eller nå't!

Efter att ha läst era andra inlägg skall jag nu kasta mig på telefonen (den fasta, med jack) och ringa till 3! Felet ligger garanterat inte i luren utan måste vara något operatörs- och operativsystemsberoende.

Fler som har samma problem inom Tre?

Ps. Upptäckte precis nu att 3's Kundtjänst stänger 20.00 på vardagar... Min bank har bättre öppettider!

/Mvh Magnus

Ursprungligen av Gizz:

Telias policy är en vecka innan man får en ny lur. Det var det jag fick höra när jag lämnade in min telefon. Det stämde faktiskt. Väntade en vecka och hämtade därefter ut en spillans ny lur.

Fungerar den nya bättre ? Händer inte problemet med "tappad kontakt" på den, eller att du inte kan ringa ut/eller andra nå dig? Sa Telia vad dom trodde felet berodde på ?

  • Medlem
  • Växjö
  • 2009-10-20 11:11

Ok kanske har blivit dax för att byta kort. Skumt att mitt kort som är knappt ett år redan sjunger på sista versen i så fall. Men den sista uppdateringen av programvaran i telefonen hade en fix för detta verkar det som.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2009-10-20 16:02

Rapportera hur det gått. Jag har inte haft några bortkopplingar på en vecka nu.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-11-18 21:40

Fel hos mig eller fel hos dom?

Nu har jag haft problem med täckningen i drygt två månader och börjar bli lite less.

Jag började märka av det i september, min telefon tappade täckning där den tidigare inte hade haft perfekt, men likväl fullt tillräcklig täckning. "Ingen service" eller "Söker..." var det jag fick se allt som oftast på dessa platser.

För ca tre veckor sen bytte jag ut simkortet och gjorde en återställning. Till en backup - inte som ny telefon. Detta hjälpte inte.

Jag kör en 16 månader gammal 3G med telia.

Någon som har samma problem eller har löst det på något sätt?

Ursprungligen av Kasaen:

Nu har jag haft problem med täckningen i drygt två månader och börjar bli lite less.

Jag började märka av det i september, min telefon tappade täckning där den tidigare inte hade haft perfekt, men likväl fullt tillräcklig täckning. "Ingen service" eller "Söker..." var det jag fick se allt som oftast på dessa platser.

För ca tre veckor sen bytte jag ut simkortet och gjorde en återställning. Till en backup - inte som ny telefon. Detta hjälpte inte.

Jag kör en 16 månader gammal 3G med telia.

Någon som har samma problem eller har löst det på något sätt?

Jag tycker nog du skall lämna in telefonen i så fall. Sedan jag bytte sim-kort för 1 månad sedan (se ovan) har det aldrig hänt igen. Senaste programvaran och ett nytt sim-kort löste problemet. Det gamla kortet var ändå bara 10 månader gammalt.
I ditt fal verkar det vara något annat - tror du måste lämna in den. O:-)

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-11-19 09:55
Ursprungligen av adress@mac:

Jag tycker nog du skall lämna in telefonen i så fall. Sedan jag bytte sim-kort för 1 månad sedan (se ovan) har det aldrig hänt igen. Senaste programvaran och ett nytt sim-kort löste problemet. Det gamla kortet var ändå bara 10 månader gammalt.
I ditt fal verkar det vara något annat - tror du måste lämna in den. O:-)

Det ser väl inte bättre ut. Får gå ner till Teliabutiken och snacka med dom. Får väl hoppas på att det går hyfsat snabbt att få den kollad/fixad.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-11-20 15:43

Är det bara jag som upplevt att det är nästan omöjligt att få teliabutiken att fatta att man vill göra en reklamation och därmed hävda att man anser att felet inte orsakats av mig utan av ett fel som fanns i varan från början?

De verkar inte känna till att den rätten finns. De kör stenhårt på linjen att om garantin är slut är det kunden som ska betala.

Hade jag inte haft så bråttom när jag var där hade jag kanske lyckats få igenom det, men nu fick jag surt acceptera en undersökningsavgift på 475 kr.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-11-22 15:36
Ursprungligen av Kasaen:

Är det bara jag som upplevt att det är nästan omöjligt att få teliabutiken att fatta att man vill göra en reklamation och därmed hävda att man anser att felet inte orsakats av mig utan av ett fel som fanns i varan från början?

De verkar inte känna till att den rätten finns. De kör stenhårt på linjen att om garantin är slut är det kunden som ska betala.

Hade jag inte haft så bråttom när jag var där hade jag kanske lyckats få igenom det, men nu fick jag surt acceptera en undersökningsavgift på 475 kr.

Snacka med din konsumentvägledare alt. ARN.

Bevaka tråden