Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iCal sände ut möteskallelser - totalt åtta år!

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Mölndal
  • 2009-11-19 20:19

Jag är inte helt säker på att jag har valt rätt forum för mitt problem och min fråga, ni är välkomna att hänvisa mig rätt om jag missförstått något.

Jag har inte hittat någon information om det här när jag har sökt, men internet är stort och det borde ha diskuterats förut.

Jag har sedan 2001/2002 någon gång lagt till vilka som har varit med på olika aktiviteter i min (privata) kalender i iCal, t.ex. vilka som varit med på en fest eller en after work, som en form av dagbok. Jag har dock aldrig skickat ut dessa "möteskallelser".

Häromveckan köpte jag ny MBP och gick ifrån 10.4 till 10.6 och fick en mycket obehaglig överraskning. Jag säkerhetskopierade min kalender på min gamla dator, förde över arkivet till den nya och "återställde" databasen. Jag vet inte om det är det bästa sättet men det var så jag gjorde.

Då upptäcker jag efter någon minut eller så att Mail håller på och skickar möteskallelser så fort den bara orkar trycka ut dem genom bredbandet. Jag lyckas stoppa den och kan ta bort ett par hundra kallelser ur utkorgen. Hur många hundra som gick iväg vet jag inte, men det var lagom skoj att sätta sig och sätta sig och skriva ett brev till alla man känner, och har känt, och meddela att om de fått ett underligt brev så kan de slänga det.

Jag är väldigt glad att jag inte, vad jag vet, har skrivit några pinsamheter i händelsen i iCal. Har jag det lär jag få veta det. Förr eller senare. :">

Min fråga nu är om det finns något sätt att stoppa iCal ifrån sådana diotier? Eller får jag hålla reda på vilka som var med på något annat sätt (anteckningsfältet är ju en stark kandidat)?

(Det är dumt att skicka ut ändringar utan att fråga användaren, det är korkat att skicka ut ändringar på aktiviteter som redan har skett och det är direkt idiotiskt att skicka ut ändringar på aktiviteter som skedde för åtta år sedan! )

  • Medlem
  • International user
  • 2009-11-20 06:56

iCal i 10.6 har ett alternativ att inte skicka ut inbjudningar om jag inte missminner mig. Det borde räcka.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-11-20 20:22

Jag får säga tur i oturen. Otur för dig tvrud som måste skicka ut mail till alla som fått en påminnelse, tur för mig som gått och funderat på hur jag ska göra så att min telefon (Nokia E71) inte tar bort gamla saker från iCal. Vill som dig, ha det som en slags dagbok, för att kunna se vart jag varit osv. Hur ställer jag in det? Så att gamla notiser i kalendern synkroniseras men inte tas bort.

Ledsen tvrud att jag inte kan hjälpa dig utan ställer ny fråga, men tyckte de var onödigt att göra en ny tråd.

Edit: Löste det nu.

Senast redigerat 2009-11-20 21:07
  • Medlem
  • Mölndal
  • 2009-11-21 09:57
Ursprungligen av ufred:

iCal i 10.6 har ett alternativ att inte skicka ut inbjudningar om jag inte missminner mig. Det borde räcka.

Tyvärr så hittar jag inget annat i iCal än "Ta emot inbjudningar från Mail automatiskt" (under Avancerat i inställningarna). Motsvarande finns i Mail, "Lägg till inbjudningar i iCal" under Allmänt. Jag hittar med andra ord bara för inkommande inbjudningar, inte utgående.

Jag gjorde lite experiment; om man lägger till en händelse och anger en annan deltagare (jag tog en gammal privat adress som fortfarande fungerar men som min Mac inte känner till) så vill iCal skicka den. Varje gång man klickar på händelsen, så den får "fokus" och sedan väljer något annan, får man en fråga om man inte vill skicka inbjudan ("du håller på att redigera en inbjudan, vill du skicka den?"). Förr eller senare kommer man av rent misstag trycka retur (=skicka)... iCal är helt inne på att se till att inbjudan kommer iväg, det gäller även för händelser som jag placerade "igår". Nu får jag en fråga i alla fall, men ... ARGGH!

Jag får väl gå över till att skriva mina "dagboksanteckningar" i anteckningsfältet. Men det var praktiskt med autokompletteringen på namn...

1
Bevaka tråden