Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fråga Telia

Tråden skapades och har fått 658 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Fråga Telia

Telia kommer att svara på frågor via denna tråd under användarnamnet "Telia Kundservice", där dom svarar på allmäna frågor hur leveranser fungerar till de kanske lite mer komplicerade frågorna.

Telia svarar när dom har tid och det finns ingen garanti för att just du får svar, detta är ett experiment från Telias sida.

Några regler:

  1. Allt off-topic, stötande och som inte är en direkt fråga kommer att tas bortdirektutan förvarning.

  2. Lägg inte ut ditt personnummer eller telefonnummer om du har en fråga gällande abonnemang eller leverans.

  3. Personliga åsikter gällande Telia hör inte hemma här.

Senast redigerat 2009-09-14 12:31
  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-09-14 12:28

Hur fungerar köerna till iPhone? Butik-best. / Online-best: Hur ser man till att det blir en rättvis fördelning?

Kan verka som ett icke-Telia-relaterat problem, men läs till slutet så ser nio vad jag menar:

Till för ett par veckor sedan har Push notiser fungerat klockrent.
När jag nu går in på en applikation(tex Beejive för min del) som tillhandahåller Push-tjänster kommer ett meddelande upp som säger:

"Anslut till itunes om du vill använda push-notiser"

Hur kommer det sig?
Inget händer om jag kopplar in den till iTunes. Har ni haft fler med detta problem?
Jag vet ju att ni kan uppdatera Operatörsinställningar utan "min påverkan", tänkte om det hade något med det att göra?

Senast redigerat 2009-09-14 13:55
  • Medlem
  • 2009-09-14 13:43

Fråga (kort version): Hur kan man se hur många SMS man skickat under aktuell månad?

Fråga (lång version): Jag har abonnemangsformen iMini (och är nöjd) där 100 SMS ingår per månad. I abonnemangstatus (*120#) ser jag allt jag vill veta FÖRUTOM detta. När jag var Halebop-kontantkund har jag för mig att jag såg antal skickade SMS i statusen. Jag har letat runt på 'Mina sidor', men inte hittat något.

Jag hoppas att det finns bättre lösningar än att sitta i kö lååång tid i väntan på kundtjänst för att få reda detta.

Hej.

Anders Häll heter jag och jobbar på Telia Kundservice, Jag kommer att försöka vara aktiv här på forumet varenda dag och svara på era frågor efter förmåga så snart jag bara kan. Men ha i åtanke att Jag sitter med detta i två timmar varannan dag så svaren kommer kanske inte på en gång men svaren kommer. Frågor som rör väntetider/plats i kö på beställningar av t.ex iPhone 3Gs kommer jag däremot inte att besvara då dessa frågor är högst individuella och ärligt talat så tar det för mycket tid i att forska i dessa frågor vilket gör att andra frågeställningar som ni kan ha blir lidande. Det kommer även vara så att kollegor kommer att svara på era frågor då vi är ett antal personer på Telia som jobbar med sociala medier och forum.

Nu till svaren på ovanstående frågor:

planB: "Hur fungerar köerna till iPhone? Butik-best. / Online-best: Hur ser man till att det blir en rättvis fördelning?"

Köerna är individuella till butik respektive kundtjänst/online beställningar. Hur fördelningen av produkterna går till ligger långt ovanför mig och är inte något som jag har fått något svar på. Men det finns en fördelningsplan så långt är klart.

Theplague: "Till för ett par veckor sedan har Push notiser fungerat klockrent.
När jag nu går in på en applikation(tex Beejive för min del) som tillhandahåller Push-tjänster..."

iPhone Ska stödja push fullt ut. Tyvärr är det så att vi på Kundservice bara kan ha support på en "ren" iPhone, dvs. med de applikationer som kommer med en ny iPhone. Övriga apps som man tar hem måste felanmälas till tillverkaren av appen. I detta fall till Beejive - instant messaging anywhere
Kontrollera gärna med att skicka ett mail till din telefon för att se att push för det fungerar så att det inte är ett generellt problem med dig iPhone är det fallet så pm:a mig med uppgifter med mobilnummer så kan jag göra en felanmälan på det.

DrDip: "Fråga (kort version): Hur kan man se hur många SMS man skickat under aktuell månad?"

Nej det kan man inte. Via "mina sidor" kan man se om man har passerat sina fria sms som ingår i sitt abonnemang. Det beror på att de sms som ingår i abonnemanget blir så kallade noll prissatta. De som man skickar efter de fria smsen har tagit slut kommer att få ordinarie debitering enligt sin prislista. Då kommer man att kunna se hur många sms man har skickat. Men innan dess, nej.

Mvh
Anders Häll
Telia Kundservice

Ursprungligen av Teliakundservice:

Hej.Theplague: "Till för ett par veckor sedan har Push notiser fungerat klockrent.
När jag nu går in på en applikation(tex Beejive för min del) som tillhandahåller Push-tjänster..."

iPhone Ska stödja push fullt ut. Tyvärr är det så att vi på Kundservice bara kan ha support på en "ren" iPhone, dvs. med de applikationer som kommer med en ny iPhone. Övriga apps som man tar hem måste felanmälas till tillverkaren av appen. I detta fall till Beejive - instant messaging anywhere
Kontrollera gärna med att skicka ett mail till din telefon för att se att push för det fungerar så att det inte är ett generellt problem med dig iPhone är det fallet så pm:a mig med uppgifter med mobilnummer så kan jag göra en felanmälan på det.

Mvh
Anders Häll
Telia Kundservice

Problemet har alltså inte med en specifik app att göra, fick samma meddelande när jag öppnar andra Apps som har Pushstöd.
Jag anser alltså inte att det är App-relaterat.

Eftersom jag inte använder en Push-stödd mail så kan jag inte göra mail-testet du ber om. Dock hämtar den mail som den ska(till gmail).

Felet har alltså inte uppstått efter några (av mig gjorda) förändringar som jag ser det, utan en dag när jag slagit på Push-notiser kom detta meddelande upp vid vilken Push-app jag än prövade.
Push-inställningar är alltså inget som ingår i det ni uppdaterar med era Operatörsinställningar? Tänkte om ni kunde skicka dem igen?

Hur som helst, PM:ar dig mobilnumret. Ville posta detta här för att hålla diskussionen öppen inför andra(med ev samma problem).

Mvh

Ursprungligen av theplague:

Problemet har alltså inte med en specifik app att göra, fick samma meddelande när jag öppnar andra Apps som har Pushstöd.
Jag anser alltså inte att det är App-relaterat.

Eftersom jag inte använder en Push-stödd mail så kan jag inte göra mail-testet du ber om. Dock hämtar den mail som den ska(till gmail).

Felet har alltså inte uppstått efter några (av mig gjorda) förändringar som jag ser det, utan en dag när jag slagit på Push-notiser kom detta meddelande upp vid vilken Push-app jag än prövade.
Push-inställningar är alltså inget som ingår i det ni uppdaterar med era Operatörsinställningar? Tänkte om ni kunde skicka dem igen?

Hur som helst, PM:ar dig mobilnumret. Ville posta detta här för att hålla diskussionen öppen inför andra(med ev samma problem).

Mvh

Det fungerar nu.
Tack för engagemang.

Senast redigerat 2009-09-16 00:29
  • Medlem
  • 2009-09-14 18:37

Fråga (kort version): När inför Telia stöd för den 'visuella röstbrevlådan' (Visual Voicemail)?

Fråga (lång version): När jag pratade med en på Telia Kundtjänst — divition iPhone, sa han att han mindes från iPhone-konferensen för kundtjänst före lanseringen att frågan togs upp men att man då inte hade beslutat om man skulle stödja eller inte stödja detta.

Har man tagit beslut ännu eller hoppas Telia att intresset skall dö ut? Om annan operatör hinner före Telia med stöd blir det definitivt badwill av högsta graden för Telia. Vi är mååånga som vill ha funktionen här i Sverige också.

Hej

Låter bra att det fungerar igen.
Tack för att du mailade mig med info.

Mvh
Anders Häll
Telia Kundservice

  • Medlem
  • 2009-09-22 15:44

Hej, Telia Kundservice!

Jag vill bara påminna om frågan publicerad här 2009-09-14, 18:37 som många* spänt hoppas på ett positivt svar om.

* "många" = imaginära retoriska muskler vid argumentering

Ursprungligen av DrDip:

Hej, Telia Kundservice!

Jag vill bara påminna om frågan publicerad här 2009-09-14, 18:37 som många* spänt hoppas på ett positivt svar om.

* "många" = imaginära retoriska muskler vid argumentering

Hej

Jag måste börja med att beklaga att jag inte har varit så aktiv på detta forum under några dagar men jag har varit borta från jobbet under några dagar.

Vad Visual Voicemail anbelangar (ett sätt att få fram vilka röstmeddelanden som har inkommit till ens "inkorg" och lyssna av dom inte nödvändigtvis i samma ordning som dom kom in) så har jag inte fått reda på om/när det kommer att aktiveras ännu. Vi som jobbar i sociala medier får tyvärr inte reda på något snabbare än ordinarie kundtjänst tyvärr. Men så fort vi vet så får ni självklart veta om det också.

Mvh
Anders Häll
Telia Kundservice

Hej Telia kundservice!
Vill bara tipsa om att det står folk i eran butik i norrköping och säger till era (blivande) kunder att man hos Telia inte kan använda iPhone som mobilt modem/för att tethra.
De sa det iaf till en vän och han tecknade hos Tre istället.

Ursprungligen av theplague:

Hej Telia kundservice!
Vill bara tipsa om att det står folk i eran butik i norrköping och säger till era (blivande) kunder att man hos Telia inte kan använda iPhone som mobilt modem/för att tethra.
De sa det iaf till en vän och han tecknade hos Tre istället.

Hej

Ok, bra att veta. Är det butikspersonalen som säger att det inte går eller är det "kunder" som säger det?

Mvh
Anders Häll
Telia Kundservice

Ursprungligen av Telia Kundservice:

Hej

Ok, bra att veta. Är det butikspersonalen som säger att det inte går eller är det "kunder" som säger det?

Mvh
Anders Häll
Telia Kundservice

Personalen har sagt det till kunder.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-22 22:40

Hej Telia Kundservice!

1.) Finns det planer eller någon enstaka tanke på att höja taket på Mobilsurf Alltid och Mobilsurf Extra i takt med att konkurrenter erbjuder likvärdigare alternativ till mindre penning?

2.) Kan jag på Mina sidor eller via ett kortkommando se hur mycket jag förbrukat / har kvar av mina megabyte denna månaden, innan abonnemangstaket på mobilsurf slår i?

Hälsn
/Simon

  • Medlem
  • 2009-09-23 07:48
Ursprungligen av simonn:

2.) Kan jag på Mina sidor eller via ett kortkommando se hur mycket jag förbrukat / har kvar av mina megabyte denna månaden, innan abonnemangstaket på mobilsurf slår i?

Jag citerar mig själv här
"I abonnemangstatus (*120#) ser jag allt jag vill veta..."

Fungerar detta för dig? (alltså att ringa *120#)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-23 07:54
Ursprungligen av DrDip:

Jag citerar mig själv här
"I abonnemangstatus (*120#) ser jag allt jag vill veta..."

Fungerar detta för dig? (alltså att ringa *120#)

Japp, att ringa *120# fungerar då jag vill veta saldo, men däremot så visas inget gällande mobil datatrafik. Gör det det för er andra? Jag har Max 25...

Ursprungligen av simonn:

Hej Telia Kundservice!

1.) Finns det planer eller någon enstaka tanke på att höja taket på Mobilsurf Alltid och Mobilsurf Extra i takt med att konkurrenter erbjuder likvärdigare alternativ till mindre penning?

2.) Kan jag på Mina sidor eller via ett kortkommando se hur mycket jag förbrukat / har kvar av mina megabyte denna månaden, innan abonnemangstaket på mobilsurf slår i?

Hälsn
/Simon

Hej

Surfning i mobilen har alltid varit grund för intressanta diskussioner, och jag personligen har alltid hävdat att man måste ha fri surf för att locka kunder. Detta hade jag som inställning fram tills dess att jag skaffade min 1a iPhone 3G. Efter att ha använt den i snart ett år med surfande dels via 3g nätet samt via w-lan här och där så har jag enligt den inbyggda dataräknaren i luren gjort av med hiskeliga 923Mb i skrivande stund. Inte Gb utan Mb.
Numera är jag av uppfattningen att 5Gb/månad kommer att räcka enormt länge även vid frekvent lyssnande på spotify, mailande, surfande, chattande samt facebookande. Men detta är dock min egen personliga reflektion.

Som svar på din andra fråga så har den besvarats nedan. *120# är kommandot för saldoförfrågan i Telias nät. Där får man reda på aktuellt saldo samt hur mycket data man har förbrukat om man har någon speciell datatjänst för fri data.

Mvh
Anders Häll
Telia Kundservice

Ursprungligen av Telia Kundservice:

Som svar på din andra fråga så har den besvarats nedan. *120# är kommandot för saldoförfrågan i Telias nät. Där får man reda på aktuellt saldo samt hur mycket data man har förbrukat om man har någon speciell datatjänst för fri data.

Mvh
Anders Häll
Telia Kundservice

Jag måste protestera mot detta:
Jag får inte upp aktuell dataförbrukning. Se min screenshot:

Jag har Prata på/Mobilsurf Extra-abonnemanget.

Mvh

Ursprungligen av theplague:

Jag måste protestera mot detta:
Jag får inte upp aktuell dataförbrukning. Se min screenshot:

Jag har Prata på/Mobilsurf Extra-abonnemanget.

Mvh

Jag har precis likadant..Pratade precis med Telia nu, och hon sa att det är när du har surf bas som man kan se surfsaldo. Gäller alltså inte för oss med fast 0,5 eller 5 Gb.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-30 11:24

"Auktoriserad" upplåsning

Hej kära Telia, får jag be er att bringa klarhet kring vilken information jag måste ha tillgänglig för att kunna låsa upp en Telia-låst iPhone efter det att kontaktstiden gått ut? Se denna tråd. Många med mig lever på hoppet...

Vidare undrar jag om Telia i de övriga Nordiska länderna har samma regler?

mvh /Freebo

  • Medlem
  • 2009-09-23 09:11

Jag ser hur många MB jag surfat med *120#, ja.

Hej

För att kunna låsa upp en operatörslåst iPhone hos Telia måste man ta med iPhonen till en Telia butik, betala personalen 300:- som är kostnaden för att låsa upp den. Sen kommer upplåsningen via iTunes som en uppdatering av telefonens firmware ett par dagar senare. Därefter är det bara att använda den med vilken operatörs simkort som helst.

Mvh
Anders Häll
Telia Kundservice

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-01 13:14
Ursprungligen av Telia Kundservice:

Hej

För att kunna låsa upp en operatörslåst iPhone hos Telia måste man ta med iPhonen till en Telia butik, betala personalen 300:- som är kostnaden för att låsa upp den. Sen kommer upplåsningen via iTunes som en uppdatering av telefonens firmware ett par dagar senare. Därefter är det bara att använda den med vilken operatörs simkort som helst.

Mvh
Anders Häll
Telia Kundservice

Ok, för att förtydliga ditt svar så behöver jag varken ha tillgång till det telefonnummer min iPhone en gång i tiden såldes låst till eller den ursprunglige köparens personnummer?

Mvh /Freebo

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-30 21:50

Hej Telia,

har haft lite problem med smtp-servrarna den sista tiden. Det förefaller som om man allt oftare måste byta smtp-server beroende på vilken uppkoppling man har för närvarande, dvs GPRS/3G/Homerun.

Finns det någon smtp-server som fungerar hela tiden, och i så fall vilken? De servrar och portar jag har använt hittills är: mail1.telia.com/2525, smtprelay1.telia.com/25, mail.homerun.telia.com/25, mailout.telia.com/80 Skall även be att få utöka min fråga till följande: är det någon av ovanstående som jag bör/kan radera för gott, varje smtp-server som mailprogrammet testar att skicka med tar ju en massa onödig tid.

Hej

Så här är det: Telia arbetar idag med inte mindre än tre(3) utgående mailservrar.
------------------
För Telia kunder som har en ******@telia.com mail så gäller följande inställningar:
mailout.telia.com port: 465 SSl kryptering: Ja
------------------
För "externa kunder" med en icke ********@telia.com adress så häller följande:
smtprelay1.telia.com port: 25 SSL kryptering: nej Externa kunder kan även använda sig av sin e-postleverantörs egna mailout server men ska då INTE använda port 25!
------------------
För vissa homerun konton (Obs, långt ifrån alla) så kan man även använda mail.homerun.telia.com
Port: 25 SSL kryptering: nej
Orsaken till att vissa kunder måste använda sig av denna server beror på att homerun är en så pass gammal variant att vissa kunder, som sagt långt från alla, behöver använda sig av denna. Normalt sett så ska mailout.telia.com fungera.
------------------
Telia jobbar däremot bara med en enda inkommande mailserver och den är mailin.telia.com
Vi har tidigare använt mail1.telia.com och liknande men dessa är numera fortfarande i funktion men man bör byta till mailin.telia.com Samma sak gäller med portar, vi har jobbat med andra portar också men idag så är det ENBART port 465 med SSL kryptering för telia.com kunder och för alla andra port 25 UTAN SSL kryptering.
------------------

Hoppas att du kommer till rätta med detta svar, tyvärr finns det inte någon mailserver som fungerar för alla, hela tiden, året runt. En del kunder måste använda sig av två eller alla tre för att få det hela att fungera. Orsaken till detta har jag tyvärr inte fått reda på.

Mvh
Anders Häll
Telia Kundservice

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-01 13:56

Tack för bra och utförligt svar Anders!

Eftersom jag inte använder en telia.com-adress så får det sålunda bli smtprelay1.telia.com samt mail.homerun.telia.com för min del. Då skall jag radera de andra varianterna. Vilka portar fungerar med smtprelay-varianten om inte 25? Funkar t ex 2525, eller är det någon annan du kan rekommendera?

Och hur är det med egna servrar, jag har ibland lyckats använda min egen mailserver när jag har autentisering och på port 2525, men det verkar inte alltid funka.

PS, det gnälls ju inte så lite på Telia på bl a detta forum, men jag är mycket positiv till att du/Telia ställer upp med denna eminenta service - fjäder i hatten och ha en bra dag!

Hej

Om du inte har ngn ********@telia.com adress så är du hänvisad till att använda smtprelay1.telia.com och med det port 25. Ingen SSL kryptering. Port 2525 ska inte fungera, enbart port 25 ingen annan. Egen server så är det fortfarande port 25 men serverns egna smtp eller mailout server som du själv har valt att använda på din egen server. Porten ska ändå vara 25 ingen annan. Har du konfat upp din egen mailserver så har inte Telia någon som helst möjlighet att hjälpa dig då du själv har valt ett lösenord/användarnamn/mailoutserver.
Det vill säga saker som Telia omöjligt kan ha vetskap om. Men som jag skrev tidigare så gäller detta för kunder som INTE har en ********@telia.com adress så gäller följande: smtprelay1.telia.com port: 25 SSL kryptering: nej

Mvh
Anders Häll
Telia Kundservice

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-01 15:14

Ah, nu ser jag. Var nog jag som läste slarvigt förut, sorry. Så i mitt fall är det helt sonika port 25 som gäller i alla lägen, sålunda. Men det kanske vore läge för Telia att använda en och samma server åtminstone för Homerun och 3G/GPRS. Känns rätt skumt att behöva byta beroende på uppkopplingen, minst sagt… F ö så växlar ju en iPhone mellan olika uppkopplingar mest hela tiden när man förflyttar sig, så det är inte ett helt praktiskt upplägg med olika servrar.

Hej

Nej vi är medvetna om detta. Normalt sett så ska alla som även har homerun konto kunna använda mailout.telia.com men vissa har inte flyttats över till den av någon för mig okänd orsak. Det är dock ett mycket begränsat antal som måste använda homerun servern. Tyvärr så vet jag inte heller om det är så att man kan få den bytt av oss eller om man är "fast" vid att använda den. Men som sagt så är det ett mycket begränsat antal som måste ha det så.

Mvh
Anders Häll
Telia Kundservice

Bevaka tråden