Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

99.se/musik/ blir 99musik.se

Tråden skapades och har fått 56 svar. Det senaste inlägget skrevs .

99.se/musik blir 99musik.se

Den 1:a September kommer musikdelen här på 99.se bli en egen sajt kallad 99musik.se.
Mantaray AB kommer driva den nya sajten under den första månaden som därefter överlåts kostnadsfritt till medlemmarna i formen av en ideell förening runt den 1:a Oktober. Därefter tackar teamet bakom 99.se och Mantaray AB hejdå till 99musik som drivs vidare helt i föreningens regi.

Jag hoppas att föreningen ska kunna skapa en riktigt bra sajt med god sammanhållning och intressant innehåll. Jag hoppas också att du som idag är aktiv på 99.se/musik/ väljer att bli föreningsmedlem och bidra aktivt till den nya sajten och kanske som styrelsemedlem? Ett par tusen musikintresserade med en bra sajt bakom sig kan nog skapa underverk!

För mig personligen känns det förstås tråkigt att skiljas från alla vänner på 99musik men jag har förstått att många vill driva sajten utanför ramarna vi satt för 99.se och då är ju en medlemsdriven sajt helt rätt. Att få överlämna en så pass stor och bra sajt till medlemmarna själva känns superbra och jag tror att ni kan bygga något stort och givande.

99musik Historia
99musik startades 2002 som en systersajt till 99mac och drevs i fem år som en separat sajt. I Januari 2007 skapades 99.se som en sammanslagning av 99mac, 99musik, iPod.se och 99web.se. Sammanslagningen gjordes för att vi inte längre hade möjlighet att driva så många separata sajter rent administrativt och utvecklingsmässigt.

Föreningen 99musik
JGB och Mein här på 99.se har tagit första steget och startat en ideell förening som drivs demokratiskt och där alla har lika mycket att säga till om. Under September månad kommer föreningen ragga medlemmar och jag hoppas att du väljer att bli medlem. Årsavgiften är endast 99kr och ger dig en röst när det är dags att välja styrelse och på årsmöten.

Min förhoppning är att föreningen kommer få 100-150 medlemmar under September månad så att det finns en säkerställd ekonomisk buffert för att driva sajten och föreningsverksamheten framåt. Med lite annonsörer och sponsorer borde det vara möjligt att få ihop en ganska ordentlig föreningskassa.

Från den 1:a Oktober kommer föreningen ordna eget webhotell och ansvara för all drift & utveckling av sajten själva så om det finns duktiga utvecklare etc som vill vara delaktiga tycker jag att ni ska visa framfötterna på 99musik.

Mer information om föreningen 99musik och anmälningsformulär till föreningen kommer presenteras på 99musik.se efter nylanseringen på tisdag 1/9.

Driftstopp för 99.se
Natten mellan söndag och måndag kommer 99.se ha ett planerat driftstopp för databasarbete och beräknar att komma igång under måndag morgon igen. 99musik.se beräknas ha premiär under tisdagen 1:a September.

Aktivera ditt medlemskap på 99musik.se
När 99musik.se öppnar dörrarna den 1:a September finns alla diskussioner och inlägg från 99.se/musik/ på plats liksom en medlemsdatabas bestående av dom som någonsin skrivit ett inlägg på 99.se/musik.

Under September månad är det viktigt att du loggar in på 99musik.se minst en gång för att ditt konto ska överlåtas till föreningen vid månadens slut. Genom att logga in godkänner du även att dina kontouppgifter överlåts till föreningen 99musik den 1:a Oktober.

Medlemmar som inte loggat in på 99musik.se kommer raderas den 30/9 innan föreningen tar över sajten. Anledningen är att allmänna villkoren på 99.se inte tillåter överlåtelse av medlemskonton till 3:e part.

Frågor och Svar

Fråga: Jag har aldrig skrivit ett inlägg på 99musik och vill inte att min profil ska flyttas över till 99musik.se (föreningen).

Svar: Du behöver inte göra någonting, din profil kommer inte flyttas.

Fråga: Jag har aldrig skrivit ett inlägg på 99musik men vill att mitt konto ska flyttas över till 99musik.se (föreningen).

Svar: Skriv ett inlägg i denna tråd så kommer ditt konto automagiskt flyttas med:
http://www.99.se/allmaent-om-musik/269592-vill-ha-konto-pa-99musik-traden.html

-- Jag fyller på med FAQ inlägg i takt med att det kommer kommentarer på nyheten --

Ursprungligen av Björnström:

Frågor och Svar

Fråga: Jag har aldrig skrivit ett inlägg på 99musik och vill inte att min profil ska flyttas över till 99musik.se (föreningen).

Svar: Du behöver inte göra någonting, din profil kommer inte flyttas.

Fråga: Jag har aldrig skrivit ett inlägg på 99musik men vill att mitt konto ska flyttas över till 99musik.se (föreningen).

Svar: Skriv ett inlägg i denna tråd så kommer ditt konto automagiskt flyttas med:
http://www.99.se/allmaent-om-musik/269592-vill-ha-konto-pa-99musik-traden.html

-- Jag fyller på med FAQ inlägg i takt med att det kommer kommentarer på nyheten --

Fråga: Jag har skrivit en hel del inlägg på 99musik tidigare, men är inte intresserad av det i fortsättningen. Har jag en ID där? Blir det nån slags död kopia av det jag har här? Eller försvinner det?

Fråga: Borde inte musikprylar säljes/köpes flyttas dit? (Nämns ovan, så jag tror svaret är ja?)

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Fråga: Jag har skrivit en hel del inlägg på 99musik tidigare, men är inte intresserad av det i fortsättningen. Har jag en ID där? Blir det nån slags död kopia av det jag har här? Eller försvinner det?

Fråga: Borde inte musikprylar säljes/köpes flyttas dit? (Nämns ovan, så jag tror svaret är ja?)

1. Om du inte loggar in på 99musik så kommer ditt konto automatiskt raderas den 30/9 när 99musik tas över av föreningen.

2. Vi har inte riktigt bestämt vilka delar av fd 99musik vi ska behålla här på 99.se. Annonsforumen är populära och vi funderar på att bygga upp ett slags annonstorg kopplat till forumet (vi köpte MacTorget.nu tidigare men den gick inte att integrera) så just musikprylar säljes/köpes kanske blir kvar här.

  • Medlem
  • 2009-08-27 16:34

Ser bra ut. Föreningsinformationen är på väg också!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-27 17:22

Najs! Som förr (fast bättre?)

Se där! Fast varför låsa tråden som låg i musikdelen och starta en ny som man inte ser om man filtrerar bort 99nyheter

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-27 17:57

Vilken smidig övergång! Finns det info någonstans att läsa om hur övergången sker rent tekniskt? Kommer alltså musikdelen flyttas över på helt andra servrar efter September? Hur flyttas databaserna över? Var kommer basen för 99musik ligga rent geografiskt?

Antar att det är mer eller mindre självklart men kontona på 99.se och 99musik.se kommer alltså inte att syncas (eller ha något annat med varandra att göra heller för den delen) på något sätt efter 1 Oktober?

Jag tycker det hela är synd och bra på samma gång!

  • Medlem
  • Landskrona
  • 2009-08-27 18:27

Som den gröngöling jag är här så känner jag inte att jag har kött nog på benen att tycka varken bu eller bä...

men när jag äntligen har hittat hit till den bästa av världar som förenar två av de saker jag gillar mest...
apple + syntar
så känns det lite snopet...

fast man får väl ha ett konto på varje ställe sen då... kommer ändå att hänga mest på musik...

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2009-08-27 18:37

ser fram emot det...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-08-27 18:46

Kommer sakna musik. Har varit en bra sambo. Bidragit till en schysst stämning runt köksbordet. Lycka till i egna lyan. Kommer och hälsar på.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-08-27 18:47

*lycklig*

Jag tror det är bra. Hejdå 99musik och lycka till. Det blir skönt att inte vara rädd att det man skriver på 99mac syns på 99musik och missförstås som 99musikinlägg.

Man kan vara kvar på 99mac också va?

Edit: Dessutom alltså, kontot kopieras till 99musik och kontot är kvar här samtidigt.

Ursprungligen av Robban303:

Man kan vara kvar på 99mac också va?

Edit: Dessutom alltså, kontot kopieras till 99musik och kontot är kvar här samtidigt.

Alla konton är kvar på 99.se - det kommer inte märkas så stor skillnad här förutom att /musik har flyttat.

Lovat tidigare korka upp en stor fet päronkonjak när det här blir av.

Jag säger hejdå, kommer sakna några som jag verkligen gillar på "den sidan".
Men det finns ju inget som säger att de inte kan leka på båda sidorna av staketet.

  • Medlem
  • 2009-08-27 21:27

För den som undrar lite mer kring delningen så finns lite frågor och svar här: http://www.99.se/allmaent-om-musik/269603-faq-kring-splitten-till-99musik.html

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-08-31 22:01

Va? Vadan detta meddelande:

T11, du har inte behörighet till denna sida. Det kan bero på ett eller flera skäl:

  1. Ditt användarkonto har inte tillräcklig behörighet för att nå denna sida. Försöker du ändra någon annans inlägg eller nå adminsidor?

  2. Om du försöker skriva inlägg kan ditt konto vara inaktivt eller låst av en administratör.

Några fler som inte når länken?

Ursprungligen av jgb:

För den som undrar lite mer kring delningen så finns lite frågor och svar här: http://www.99.se/allmaent-om-musik/269603-faq-kring-splitten-till-99musik.html

Ursprungligen av T11:

Va? Vadan detta meddelande:

T11, du har inte behörighet till denna sida. Det kan bero på ett eller flera skäl:

  1. Ditt användarkonto har inte tillräcklig behörighet för att nå denna sida. Försöker du ändra någon annans inlägg eller nå adminsidor?

  2. Om du försöker skriva inlägg kan ditt konto vara inaktivt eller låst av en administratör.

Några fler som inte når länken?

Det där skrevs innan flytten - diskussionen finns inte kvar längre. 99musik.se öppnar imorgon!

Nu är jag kanske lite trög men hittar inget om denna variant ...

Får man vara kvar både på 99musik och 99.se eller bör man skapa ett nytt konto på 99.se efter splitten?

Ursprungligen av Oberfunker:

Nu är jag kanske lite trög men hittar inget om denna variant ...

Får man vara kvar både på 99musik och 99.se eller bör man skapa ett nytt konto på 99.se efter splitten?

Alla konton på 99.se kommer vara kvar efter splitten. Om du någonsin skrivit ett enda inlägg på 99musik så kommer ditt konto dupliceras dit - dvs kontot finns på båda ställen. Inga konton raderas överhuvudtaget på 99.se.

  • Medlem
  • 2009-08-27 22:17

Om du inte gör något så finns du kvar på bägge ställena.

Ursprungligen av jgb:

Om du inte gör något så finns du kvar på bägge ställena.

Men hur gårt det ihop med det Björnström skriver i sina inlägg #3 och #4? Enligt de inläggen måste man ju aktivt logga in på 99musik efter spliten för att stanna kvar, medan du skriver att man finns kvar på båda ställena. Det känns lite oklart.

Jag har i alla fall inte medvetet skrivit något inlägg i 99musik, utöver de gånger man hamnat i en tråd som hade sina rätter i 99musik (VIlket inte alltid var lätt att se.)

  • Medlem
  • 2009-08-27 22:47

Mikael E: Förstår att det blir lite oklart, men jag svarade direkt till Oberfunker som är en gammal 99musik-medlem och vill vara kvar på bägge ställena. Jag litar på att han loggar in på 99musik nämligen.

Ursprungligen av jgb:

Mikael E: Förstår att det blir lite oklart, men jag svarade direkt till Oberfunker som är en gammal 99musik-medlem och vill vara kvar på bägge ställena. Jag litar på att han loggar in på 99musik nämligen.

Då är jag med! Men jag kan tipsa om att använda citera funktionen när du svarar på andras inlägg, lättare och hänga med vem man svarar till och undvika små missförstånd.

Jag kommer att sakna Musik (tvivlar på att de kommer att sakna mej)

Antar att denna kategori http://www.99.se/ljudproduktion/
kommer att bli "våran" fortsättning på snack som gäller ljud
tekniska saker...

LCR

Ursprungligen av LCR:

Jag kommer att sakna Musik (tvivlar på att de kommer att sakna mej)

Antar att denna kategori http://www.99.se/ljudproduktion/
kommer att bli "våran" fortsättning på snack som gäller ljud
tekniska saker...

Japp, jag skulle tro att mycket av det tekniska från 99musik kommer finnas kvar under en ljud/musik kategori på 99mac framöver. Den som kör Mac och jobbar i studio eller med att producera musik kommer alltså ha två hem framöver!

  • Medlem
  • 2009-08-27 22:51

LCR: Japp, den blir kvar. Se FAQ:n.

Bevaka tråden