Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Förlänga sitt abonnemang hos Telia - köpa iPhone?

Tråden skapades och har fått 38 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej!

Är det någon som vet om man kan förlänga sitt nuvarande abonnemang (utan att byta till Mobil Prata På) hos telia? Jag har letat på deras hemsida, men inte hittat någonting.
Vad kostar telefonen då? Både 16Gb och 32Gb.

Mvh

  • Medlem
  • International user
  • 2009-07-26 21:06

Vad jag vet har de inte släppt några sådan priser, men ring och fråga, 90200.

Man kommer att kunna göra det från och med den 31:a (inte före) och om du mot all förmodan skulle få veta några priser, tala om det för oss eftersom de priserna inte kommer att offentliggöras innan den 31:a (efter vad alla andra har fått veta)

BlackSmp: Jag ringde idag, men fick inte veta något om varken priser eller andra abonnemang. Deras egna erbjudanden tycker man ju att de borde veta vid det här laget, men icke. Får snällt vänta tills på fredag.

Mvh

Det är många som har försökt så jag är inte förvånad.

De känner nog till priserna men håller tight på dem. Å andra sidan så upprepar jag vad jag har skrivit i andra poster... Telenor som var först ut med att erbjuda förhandsbokningar har fortfarande inte offentliggjort någonting alls... Inga abbonemang, inga priser...

Så det är två leverantörer som verkar vara helt tysta tills den 31:a: Halebop och Telenor. I Halebops fall tolkar jag det som att de enbart säljer telefonen via webben och därför inte har behov av att förhandssälja den alternativt så vill Telia inte konkurrera med sig självt och väntar därför med Halebop (vilket jag kan ha förståelse för)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-07-28 08:28

vill inte låta tråkig i detta skede, men ber er att tänka efter lite granna.

att köpa telefonen (om ni kan) genom att ha ett telia abonnemang sedan tidigare gör att du INTE har någon bindning alls bara dem 6 månader som är kvar på det gamla (som det är i mitt fall och endast 69 kronor i månaden) så kan ni välja fritt sedan.
förstår ni hur bra det är? Att inte ha bindningstid i 2 år gör att du är mer flexibel, tex när nya iPhone kommer nästa år, då har alla ett år kvar med den gamla. Jag sålde min 16 GB iPhone för 4500 igår, så det blir endast ca 1000-1500 i mellanskillnad. Att göra så varje år känns rätt bra

Så om andrahandsvärdet håller i sig så, så kommer du kunna ha en ny iPhone varje år, utan dyra avgifter eller långa dyra bindningstider. tex teckna Telia prata på med en skräptelefon med bindningstid juni 2010 så kan du sälja din gamla iPhone för att få den nya relativt billigt

Jag kommer ha ett Glocalnet abonnemang då jag ringer väldigt långa samtal, samt ha ett comviq kontantkort så tjejen kan skicka sms gratis osv, dock ha det inkopplat i en gammal SE telefon.

Hur man än vrider o vänder på det, så är tele2 och glocalnet billigast , hur man än använder telefonen

ringa lite surfa 1 Gb ? ja då gäller tele2

ringa mycket smsa mycket men inte surfa ,? ja då gäller glocalnet

Telenor, Telia eller 3 har inga abonnemang som kommer i närheten av dem glocalnet och tele2 har.

Dock kräver allt detta att man jailbreakar sin iPhone vilket kanske inte alla gillar, men det är ok för mig

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2009-07-28 08:59
Ursprungligen av Esa:

att köpa telefonen (om ni kan) genom att ha ett telia abonnemang sedan tidigare gör att du INTE har någon bindning alls bara dem 6 månader som är kvar på det gamla (som det är i mitt fall och endast 69 kronor i månaden) så kan ni välja fritt sedan.
förstår ni hur bra det är? Att inte ha bindningstid i 2 år gör att du är mer flexibel, tex när nya iPhone kommer nästa år, då har alla ett år kvar med den gamla. Jag sålde min 16 GB iPhone för 4500 igår, så det blir endast ca 1000-1500 i mellanskillnad. Att göra så varje år känns rätt bra

Återigen, jag kan alltså gå in på Torsdag och teckna ett bundet Telia Mobil Prata på + Surf alltid för 98 kr per månad, för att sedan gå in dagen efter och köpa en iPhone cash. Men jag kan inte köpa den cash med ett abonnemang från Telia på fredagen? Det låter helt absurt. Jag bryr mig inte så mycket om bindningstiden, det är ett val som man accepterar när man tecknar ett avtal och man får räkna på det för att se om man tycker det är okej. Som det är just nu så är förhandspriserna/abonnemangen hos varken Telia eller Tre acceptabla för mig. Jag har en SE-lur idag som jag snart pröjsat 4000 kronor för under två år, Helt acceptabelt för mig att ge 4000-6000 kr för en telefon om jag kan få ett abonnemang för runt 100-lappen.

Jag bara funderar på hur du tänker göra nu när ditt Telia-abonnemang går ut Esa? Du kan ju inte ta ett nytt, eftersom kortaste tiden är 24 månader (enligt telia). Hur gör du då nästa år?

Du kommer garanterat kunna köpa mobilen på fredag med ett bundet Telia Mobil Prata på och lägga på surf enligt ditt scenario och få ett subventionerat pris . Jag tror inte att det kommer att bli billigare att gå in på torsdag och skaffa ett abbonemang. Troligen så blir det ett högre pris för telefonen på detta sätt.

Och du kommer kunna betala hela telefonen direkt över disk om du vill. Du kommer kunna välja vilket månadsbelopp du vill mellan 0-150 kronor (jag tror att det är i 50:- intervall).

De kortaste bindningstiderna nu är 24 månader men jag tror att de kommer att komma med 18 månader på fredag.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2009-07-28 12:12
Ursprungligen av BlackSmp:

Jag tror inte att det kommer att bli billigare att gå in på torsdag och skaffa ett abbonemang.

Nej, det tror inte jag heller. Det lät bara så dumt att det bara var de som redan hade abonnemang som skulle få köpa en iPhone kontant. Telia struntar ju fullkomligt i vart pengarna kommer ifrån. En kund är en kund. Fast just nu är jag måttligt imponerad av Telenor, som inte har någon information att ge, även om man förhandsbokat. Frågan är ju vad man förhandsbokat?

Senast redigerat 2009-07-28 12:52
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-28 12:36
Ursprungligen av Jeppe_E:

Fast just nu är jag måttligt imponerad av Telenor, som inte har någon information att ge, även om man förhandsbokat. Frågan är ju vad man förhandsbokat.

Lite OT kanske men visst är det märkligt, chattade just med deras kundservice och det enda svar jag fick var att de inte hade mer information just nu men att det "kommer komma i veckan". Undrar om de insett att deras tänkta erbjudande var för dyrt i förhållande till Tre och Telia och därmed var tvungna att börja räkna om.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2009-07-28 12:51
Ursprungligen av ezzin:

...chattade just med deras kundservice och det enda svar jag fick var att de inte hade mer information just nu men att det "kommer komma i veckan". .

Bra svar... Den 31:e är ju denna vecka... no brainer av Telenors kundtjänst. Jag har precis skickat ett mail till deras kundtjänst med en bunke frågor.

OT och OT.. tycker det snurrar runt massor med frågor i all tyre trådarna, oberoende av vilken som ursprungsfrågan var. Man kunde lika gärna bunkat ihop alla till en stor tråd "- Abonnemang med iPhone 3Gs"

Ursprungligen av Jeppe_E:

Nej, det tror inte jag heller. Det lät bara så dumt att det bara var de som redan hade abonnemang som skulle få köpa en iPhone kontant. Telia struntar ju fullkomligt i vart pengarna kommer ifrån. En kund är en kund. Fast just nu är jag måttligt imponerad av Telenor, som inte har någon information att ge, även om man förhandsbokat. Frågan är ju vad man förhandsbokat?

Telenor skriver nu bara att "Från den 31 juli finns iPhone 3GS att beställa i vår webbutik. Fyll i intresseanmälan nedan så skickar vi dig ett meddelande så snart butiken slår upp portarna och telefonen finns till beställning."

Det är inte ens någon ide att vara sarkastisk...

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2009-07-28 16:07
Ursprungligen av BlackSmp:

Telenor skriver nu bara att "Från den 31 juli finns iPhone 3GS att beställa i vår webbutik. Fyll i intresseanmälan nedan så skickar vi dig ett meddelande så snart butiken slår upp portarna och telefonen finns till beställning."

Det är inte ens någon ide att vara sarkastisk...

Fick svar från Telenors webbutik nu. De som har förhandsbokat? kommer att få ett mail i god tid innan, hur man går tillväga för att beställa. Men inga beställningar kan göras före den 31:e. Då blir min följdfråga (eftersom det kommer att gå ut ett mail till alla som öht anmält sitt intresse hos telenor), hur de kommer att lyckas diffrentiera de som fått beskedet att man är garanterad en iphone den 31:e från de som anmält sitt intresse för när telefonen finns i webbutiken. Om de har koll, så mailar de ut en statisk länk till de som bokat först, för att sedan släppa på de kunder som anmält sitt intresse. Det här ska bli spännande att se, hur de löser detta.

Ursprungligen av Jeppe_E:

Fick svar från Telenors webbutik nu. De som har förhandsbokat? kommer att få ett mail i god tid innan...

God tid innan är tydligen en definitionssak:)

Nu har jag gått över från att räkna dagar till timmar... 78 timmar till 00.00 den 31/7

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-07-28 14:12

ni verkar ha missförstått mig japp du kan teckna ett abonnemang på torsdagen och köpa en iPhone kontant dagen efter, men då måste de vara bindningstid på det abonnemanget du tecknar dagen innan, så du måste välja till en telefon, du kan inte bara teckna ett abonnemang utan telefon för då blir det ingen bindningstid (ett såkallat öppet abonnemang)

detta är bara bra för dem som är i följande situation

1. har lite tid kvar på gammalt abonnemang

2. de som verkligen vill ha annan operatör än Telenor, TRE eller telia

om du tycker telia är bra, eller 3, eller telenor, så förlorar du på denna affär, då är det lika bra att ta ett vanligt abonnemang av dem alternativ som kommer.

Telia har den starka fördelen att de har ett jäkla bra 2G nät mobilen håller riktigt länge med det, men de är för dyra.. själv tycker jag dem är bättre än 3s abonnemang då dem tar ut alledes för höga priser på samtal, du ringer mer än dubbelt så billigt med telia eller SMSar även fast de ingår att man får ringa för hela beloppet med 3

Jag har tänkt att teckna ett Prata På-abonnemang för 29:-/månad. I 24 månader blir det 696:-. Förhoppningsvis kan man betala den förhöjda månadsavgiften direkt i butik. För en 32 gb skulle det då kosta 696 + 995 + 3600. Det är ett okej pris tycker jag. Jag ska fortsätta med mitt Tele2-abonnemang har jag tänkt.
Är det svårt att låsa upp en iPhone? Har inte testat nån gång.

MVH

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-07-28 16:02
Ursprungligen av blackheim:

Jag har tänkt att teckna ett Prata På-abonnemang för 29:-/månad. I 24 månader blir det 696:-. Förhoppningsvis kan man betala den förhöjda månadsavgiften direkt i butik. För en 32 gb skulle det då kosta 696 + 995 + 3600. Det är ett okej pris tycker jag. Jag ska fortsätta med mitt Tele2-abonnemang har jag tänkt.
Är det svårt att låsa upp en iPhone? Har inte testat nån gång.

MVH

om de alternativet skulle finnas, skulle alla ta det du har nog missförstått lite

Ursprungligen av blackheim:

Jag har tänkt att teckna ett Prata På-abonnemang för 29:-/månad. I 24 månader blir det 696:-. Förhoppningsvis kan man betala den förhöjda månadsavgiften direkt i butik. För en 32 gb skulle det då kosta 696 + 995 + 3600. Det är ett okej pris tycker jag. Jag ska fortsätta med mitt Tele2-abonnemang har jag tänkt.
Är det svårt att låsa upp en iPhone? Har inte testat nån gång.

MVH

Du får räkna med att telefonpriset blir högre än 3600 för annars är det som Esa skriver... Jag skulle tro att priset då hamnar närmare 5000, förhoppningsvis under 5000 men jag tror att det går över.

Esa: Fast det är det är ju det erbjudandet som ligger ute nu, minus datatrafiken? När jag pratade med Telia visste de ju inte vilka abonnemang det skulle släppas med.

Ursprungligen av blackheim:

Esa: Fast det är det är ju det erbjudandet som ligger ute nu, minus datatrafiken? När jag pratade med Telia visste de ju inte vilka abonnemang det skulle släppas med.

Poängen är just "minus datatrafiken" när du stryker den minskar du Telias fasta intäkter och då höjer de priset på telefonen... Så var det ifjol

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2009-07-28 17:25
Ursprungligen av BlackSmp:

Poängen är just "minus datatrafiken" när du stryker den minskar du Telias fasta intäkter och då höjer de priset på telefonen... Så var det ifjol

Ja, räkna med 50% av mellanskillnaden av Mobilsurf Extra och Mobilsurf alltid, dvs. 65 kr x 24 = 1560. Så då landar vi på 6155 kr för telefonen med kontantpriset inkluderat.

Ursprungligen av BlackSmp:

Poängen är just "minus datatrafiken" när du stryker den minskar du Telias fasta intäkter och då höjer de priset på telefonen... Så var det ifjol

Okej. Ja, vi får väl vänta och se på fredag. Jag skulle också kunna förlänga ett befintligt abonnemang, men det skulle isåfall också vara utan Surfpaketet. Helt sjukt dyrt egentligen! 200 spänn för fast surf. Men, det är ju Telia!

Förhoppningsvis springer inte telefonen iväg allt för mycket i pris.

Det blev en vit 32Gb! Först i Karlstad var jag också!
Sitter precis och synkar med Macbooken efter att ha Jailbreakat och kört Ultrasn0w. Nu kör jag med Tele2 och det verkar fungera! Det enda är att den visar Telia som operatör uppe i hörnet, men bara ibland? Konstigt... Nån mer som har det problemet?

Jag betalade 6095:- i butik och 49:- under 12 månader. 6683:- för en ny lur låter bra i mina öron!

Mvh

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2009-07-31 13:35
Ursprungligen av blackheim:

Det blev en vit 32Gb! Först i Karlstad var jag också!
Sitter precis och synkar med Macbooken efter att ha Jailbreakat och kört Ultrasn0w. Nu kör jag med Tele2 och det verkar fungera! Det enda är att den visar Telia som operatör uppe i hörnet, men bara ibland? Konstigt... Nån mer som har det problemet?

Jag betalade 6095:- i butik och 49:- under 12 månader. 6683:- för en ny lur låter bra i mina öron!

Mvh

Tanka hem "make it mIne" i cydia så kan du skriva vart du vill där uppe. Så länge du är i sverige så behöver du ju inte veta din operatör det vet du ju redan

Var det någon som lyckades med att få köpa en GS till kontantpris 5495 respektive 6495:- med hänvisning till att ni hade ett abbonemang som redan löpte och inte gick ut inom 3 månader?

Min butik krävde mig på 6895:- vilket jag tror är fel.

Ursprungligen av BlackSmp:

Var det någon som lyckades med att få köpa en GS till kontantpris 5495 respektive 6495:- med hänvisning till att ni hade ett abbonemang som redan löpte och inte gick ut inom 3 månader?

Min butik krävde mig på 6895:- vilket jag tror är fel.

Vid tecknand avett nytt abbonemang till en operatörslåst telefon sker ett avdrag på 400:- och då blir priset 5445:-/6495:-
I ditt fallteckande du ju inget nytt abg, och därmed kostar den 6895.
Butiken gjorde således rätt.

Ursprungligen av poqapontus:

Vid tecknand avett nytt abbonemang till en operatörslåst telefon sker ett avdrag på 400:- och då blir priset 5445:-/6495:-
I ditt fallteckande du ju inget nytt abg, och därmed kostar den 6895.
Butiken gjorde således rätt.

Roligt då att butikschefen "nyss" (dvs: idag) ringde och berättade att de hade gjort fel och att jag kan komma in så ska de betala tillbaka 400:-. Kontantpriset för privatpersoner med ett teliaabbonemang som har mer än tre månader kvar på bindningen är 6495:- för 32GB (samt 5495:- för 16GB)

Dvs: det är i princip samma pris som att köpa den med mina Vänner bundet i 12 månader (6095+12*49).

Så ett stort tack till Suzanne på Telias iPhoneblog som har varit exemplarisk i sina försök att besvara alla frågor som hypernervösa iPhonefanatiker har överöst henne med innan lanseringen:)

Ursprungligen av BlackSmp:

Roligt då att butikschefen "nyss" (dvs: idag) ringde och berättade att de hade gjort fel och att jag kan komma in så ska de betala tillbaka 400:-. Kontantpriset för privatpersoner med ett teliaabbonemang som har mer än tre månader kvar på bindningen är 6495:- för 32GB (samt 5495:- för 16GB)

Dvs: det är i princip samma pris som att köpa den med mina Vänner bundet i 12 månader (6095+12*49).

Så ett stort tack till Suzanne på Telias iPhoneblog som har varit exemplarisk i sina försök att besvara alla frågor som hypernervösa iPhonefanatiker har överöst henne med innan lanseringen:)

Okej! Bra för dig (ingen ironi!). Jag har inte uppfattat det som att det står till på det viset, men butikschefen borde ju ha koll...

Om jag tecknar ett nytt Mina Vänner, låser i 12 månader så får jag telefonen för 6095... vilket då motsvarar ett kontantpris på 6495:- (6095+400) enligt din uträkning.

Var hittar du att kontantpriset för en 32GB är 6895:-. Det står inte på Telias beställningwebb (eller rättare sagt, jag har letat och inte hittat)

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2009-08-03 08:30

[QUOTE="BlackSmp;1808177"]Om jag tecknar ett nytt Mina Vänner, låser i 12 månader så får jag telefonen för 6095... vilket då motsvarar ett kontantpris på 6495:- (6095+400) enligt din uträkning.
QUOTE]

Nu vet jag inte vilket avdrag som Telia har för 12M, men jag fick som sagt 500 kr i rabatt för att jag tecknade Prata På 24M. Gå in och hör med Telia-butiken. De har fina listor i datorn för hur mycket rabatt man får med respektive abonnemang.

Bevaka tråden