Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

13" MBP har bara SATA-1, sämre än 13" MB

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Visar sig att nya 13" MBP har sämre hårdvara än föregående MB till och med. Det är inte stor idé att sätta in en ssd då SATA är nedsatt från tidigare 3.0 till 1.5 och därmed inte kan utnyttja den hårdvaran full ut. Du får bättre prestanda från den billigare MB. Konstigt val minst sagt av Apple.

13" Mbp Only 1.5gb Sata ? - Mac Forums

Här är bilder på skillnad på hastighet med en ocz vertex SSD mellan MB som har 3.0 och MBP som har 1.5. Vi ser att hastigheten begränsas av hårdvaran i den nya MPB men inte i MB. Detta betyder att den nya generationen av SSD med högre hastighet inte utnyttjas alls utan vi är för all framtid stannade i utvecklingen av hårddiskar på MBP.

http://forums.macrumors.com/showpost.php?p=7801924&postcount=343

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2009-06-13 12:38
Ursprungligen av pepparkaka:

Detta betyder att den nya generationen av SSD med högre hastighet inte utnyttjas alls utan vi är för all framtid stannade i utvecklingen av hårddiskar på MBP.

Om inte Apple gör en FW-uppdatering dvs. Eftersom hastigheten finns i chipset.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2009-06-13 13:02

Stoppa i en 3.0 disk och se vad den säger. Den disken som man har provat är bara 1.5 så det är nog
diskens begränsning som syns inte sata-controllerns. MCP79 ska klara 3.0!

Nu har flera kontaktat Apples tekniska support och fått bekräftat att denna dator har SATA I och att hårdvaran har ändrats till det sämre från tillverkarens specifikationer.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2009-06-13 15:01
Ursprungligen av pepparkaka:

Nu har flera kontaktat Apples tekniska support och fått bekräftat att denna dator har SATA I och att hårdvaran har ändrats till det sämre från tillverkarens specifikationer.

Då har de fuckat upp ordentligt.
http://www.dailytech.com/NVIDIA+Prepares+Singlechip+Mobile+Platform+for+Intel+Processors/article11581.htm
Antingen har apples support fel, eller så har de klantat sig vid konstruktionen. Med lite tur så går det nog att fixa med en firmware uppdatering. Kretsen är sprillans ny och har stöd för 3.0.

Ja, verkar konstigt att dom skulle gjort så när kretsen stödjer 3.0.

Min gissning är att dom har gjort fel med sina mätningar.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-13 16:07

Stikky note

har ni inte lärt er att apple tar igen på gungorna för karusellen dom utvecklat .. (kostnadsmässigt)
-- det besta e att skita i hela svängen tills allt funkar SOM DET SKA ..
- sen kan polokraken stå med neddragna byxor och försöka sälja sakerna i etapper
(konceptet: mac~folk köper bara det nyaste - går om intet och självdör lixom)

SKIT i att man ska knäbojja och buga hela tiden ;]

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-13 16:11

apple har en plan .. ni ingår i att finansiera den som pöbelKonsument -- steg för steg .. kan ni fatta det!?

apple ser er bara som kreatur -- innerst inne -- PROMMIS!
-- hur kommer det sig att dom har viltstängsel i kring sig annars??




förlåt kunde inte låta bli!

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-13 16:22

håller med om att få kunna ställa lite KRAV→ SNÄLLA, SNÄLLA, SNÄLLA

"I just talked to an Apple engineer and he told me this was not a firmware/software issue. He refused to use the word "degrade" to address this problem and used the word "efficiency improvement" as an explanation. He implied me that this was a confidential information that Apple would not want to share to anybody...
How sad is that! "

Mac Forums - View Single Post - 13" Mbp Only 1.5gb Sata ?

Vi får se vad som kommer fram med tiden om detta men det låter som ett vägval för bättre batteritid eller något från denna källa. Är mer irriterad att det var tyst om detta på en utvecklarkonferens. Sedan att det kanske inte gör världens skillnad i dagligt bruk just nu är en annan sak. Alla använder inte datorn på samma sätt varför det låter konstigt att inte ge detta som användarval. Vi har nu val av grafikkort för bättre prestanda mot batteritid varför det inte vore någon ny tanke.

Senast redigerat 2009-06-13 19:44
  • Medlem
  • San Francisco
  • 2009-06-16 10:56

Har beställt en 15" med 7200 HD, är den meningslös nu eller? Ska jag välja om till en 5200?

Vanliga hårddiskar kan inte ens utnyttja de 1,5 Gbit som de nya MacBookarna har, så du klarar dig. Detta berör i princip bara SSD-diskar.

  • Medlem
  • San Francisco
  • 2009-06-16 11:01
Ursprungligen av Capeman:

Vanliga hårddiskar kan inte ens utnyttja de 1,5 Gbit som de nya MacBookarna har, så du klarar dig. Detta berör i princip bara SSD-diskar.

puh, så det kan vara värt att köra med den snabbare då... nice.

(ena delen av mig blev lite glad för denna nyhet då 5200 finns på lager och 7200 tar ett par veckor till, men det blir till att fortsätta vänta då)

Menar inte att vara en besserwisser, men för tydlighetens skull tänker du på hårddiskar med 5400 rpm, inte 5200.

  • Medlem
  • San Francisco
  • 2009-06-16 11:14
Ursprungligen av Capeman:

Menar inte att vara en besserwisser, men för tydlighetens skull tänker du på hårddiskar med 5400 rpm, inte 5200.

Helvete! All min heder på forumet är tillintetgjord

Försvarar mig med att jag tänkte på Performa 5200 och blev nostalgisk...

  • Medlem
  • San Francisco
  • 2009-06-16 11:13

Hahaha, rätt så.

Det har varit lite sporadiska rapporter om exakt vilka modeller det gäller.

Har nagon sett att det även BEKRÄFTATS pa en 2.8 GHz 15"?

Det har ju förekommit enstaka svar som indikerat att inte alla modeller berörs, utan bara instegsvarianten av 15" MBP.

  • Avstängd
  • International user
  • 2009-06-16 21:23
Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Det har varit lite sporadiska rapporter om exakt vilka modeller det gäller.

Har nagon sett att det även BEKRÄFTATS pa en 2.8 GHz 15"?

Det har ju förekommit enstaka svar som indikerat att inte alla modeller berörs, utan bara instegsvarianten av 15" MBP.

Jag har sata 1,5 på min MBP 15"/2,8Ghz som jag fick igår. :-/

Ok. Nu är bara frågan om det är ett rättfärdigat beslut av Apple, eller rent av en slags bugg...

I vilka fall med en SSD skulle man bli lidande?

Jag utgår från att jag är långt ifrån ensam med planer på att själv byta ut HDn mot en SSD så snart priserna kommer ner.

Uppstart av program och allmän respons skulle ju inte påverkas alls antar jag.. När skulle man verkligen lida av det gamla gränssnittet?

Det känns ändå som om Apple måste kommentera det i alla fall. Får se vad som händer.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-18 07:16

hmm detta var ju trist iofs visste jag faktiskt inte vilken sata macbooken hade från början så känner inte direkt lurad som tur var och ssd är inte ett alt för mig som privatperson. För dyrt samt för små diskar enl mig då .

Jag är rätt övertygad om att problemet är större på det känslomässiga planet än i praktiken. För det känns ju risigt. Men spontant känns det som att det är få scenarion där man får ut den teoretiska maxbredden på gränssnittet.

I vilka riktiga scenarion skulle en modern SSD med t ex read runt 230 MB/s begränsas av Sata 1?

Om jag har stora PS-dokument, några hundra MB, tar det väl längra tid att öppna dem, antar jag. Men när de väl är öppna så spelar det inte så stor roll längre.

Och snabbstart av program och sånt fungerar ju som vanligt med SSD...

Mja... det känns framförallt risigt, och jag hoppas att Apple rättar till det här med en uppdatering. Jag tror inte att de försöker motarbeta kunder som själv vill uppgradera sin hårddiskar.

Nu har det släppts en firmware som fixar problemet.

http://www.macrumors.com/2009/06/22/apple-releases-macbook-pro-firmware-update-to-address-sata-interface-speeds/

MacBook Pro EFI Firmware Update 1.7 addresses an issue reported by a small number of customers using drives based on the SATA 3Gbps specification with the June 2009 MacBook Pro. While this update allows drives to use transfer rates greater than 1.5Gbps, Apple has not qualified or offered these drives for Mac notebooks and their use is unsupported.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2009-06-22 23:21

Haha...så typiskt Apple. "Apple has not qualified or offered these drives for Mac notebooks and their use is unsupported.". Så bara för Apple har valt att inte erbjuda SATA 3GBs diskar så cappar de anslutningen. Sen att det finns på marknaden, det spelar ingen roll. Men frågan är nu då om det kommer att visa sig att det finns diskar som kommer att prestera bättre. Jag gissar på att det kommer att vimla med folk som upplever att deras datorer blivit snabbare

Nu 3 Gigabit

Efter firmware-uppdateringen på min mbp 13" möttes jag av detta. Jag tror inte det påverkar mig nu, men det var en trevlig nyhet.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-23 00:02

Japp, senaste firmware uppdateringen fixar det här problemet. För alla som har whinat och sagt att Apple är snåljåpar och att det inte är en Pro produkt längre: det var bara ett misstag! Move on! Dags att hitta något nytt att gnälla om. Skarpa kanter kanske?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-23 03:58

En lite lustig grej är att jag får högre poäng i Xbench efter EFI uppdateringen, men HDn är det ingen skillnad på

http://db.xbench.com/merge.xhtml?doc2=377087

Ursprungligen av shandar:

Japp, senaste firmware uppdateringen fixar det här problemet. För alla som har whinat och sagt att Apple är snåljåpar och att det inte är en Pro produkt längre: det var bara ett misstag! Move on! Dags att hitta något nytt att gnälla om. Skarpa kanter kanske?

Ok:

http://www.reghardware.co.uk/2009/06/26/macbook_firmware_drive_failure/

sluta, det där var inte ens kul.
Blir att fortsätta avvakta lite, då det är just en Intel X25-M jag gått och tittat på..

Bevaka tråden