Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kalibrera Cinema HD Display för TV-produktion?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-01 09:16

Jobbar med videomaterial som ska visas på TV. Hur mjukvarukalibrerar jag min Cinema HD Display för att få bästa möjliga överensstämmelse med TV? Vilket gammavärde, vitpunkt osv?

Tack för hjälpen!

Skulle också vilja veta detta. Om du får svar på annat håll så får du gärna dela med dig!

Hela världen - alla områden - kör gamma 2.2 - Mac kör 1.8 (skall dock gå över till 2.2 i SnowLeopard enligt rykten). Kom dock ihåg att FCP kompenserar för 1.8/2.2 (även QT om man valt det i prefs) - så det kan bli kajkofel om man kör 2.2 generellt. Det diskuteras hejvilt om denna problematik på nätet, men jag har dragit slutsatsen att om man kör FCP så ska man köra 1.8 generellt.
I övrigt så finns det bara godtycke - kör en kalibrering som erbjuds i inställningar - en "ögonkalibrering". Vitpunkt ska vara standard (kommer inte ihåg vad det är...men det är den som är presettad).

Men...egentligen finns bara ett sätt att jobba professionellt (om man t.ex. proddar materiel som ska sändas broadcast) och det är en referensmonitor. Det finns ingen genväg. En professionell referensmonitor gäller och dom kostar givetvis mera än man ens vill höra (har en billig för 45 000 kr på jobbet - Sony's grymmingar går på över 100 000 kr).

1
Bevaka tråden