Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fullmåne

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-10-14 22:47

I natt är det fullmåne och klart väder, så jag försökte mig på att fotografera månen.

Med mitt längsta objektiv och bilden sedan beskuren till 100% gav ett bildutsnitt motsvarande en brännvidd på 1200 mm i småbildsformatet.

Samma bild med en brännvidd motsvarande 15 mm.

Tog båda bilderna från sovrumsfönstret för nån timme sedan.

Senast redigerat 2008-10-22 21:06
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-10-14 22:47

PS: Natten är lång. Ut med er och fota ni också!

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-10-15 17:03

Fina bilder Om det klarnar upp lite på en timme ska jag ta lite bilder från skeppsbron under min dagliga kvällspromenad, fast det lär väll inte hända. Typiskt att jag inte hade kameran med mig igår.

Jag gillar föressten den sista bilden väldigt mycket. Sjukt snyggt med bruset!! Det är svårt att få till en bild som blir snygg fast den är väldigt "brusig"..

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-10-22 21:13
Ursprungligen av nllub:

Fina bilder

Tackar!

Ursprungligen av nllub:

Typiskt att jag inte hade kameran med mig igår.

Månen finns alltid kvar... bara att passa på en annan kväll/natt istället. Det blir ju lättare och lättare ju längre året lider.

Ursprungligen av nllub:

Jag gillar föressten den sista bilden väldigt mycket. Sjukt snyggt med bruset!! Det är svårt att få till en bild som blir snygg fast den är väldigt "brusig"..

Underexponerade i kameran och kompenserade sedan exponeringen i Aperture. Fick därmed en effektiv ISO på c:a 25 600 (5 steg över 800).

I färg är det mycket färgbrus i den, men som svart/vit tycker jag den funkar.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-12-10 23:42

Okej grabbar (och eventuella tjejer)! Nu på fredag gäller det!

NASA - Biggest Full Moon of the Year

Utdrag från artikeln:

"It's no illusion. Some full Moons are genuinely larger than others and this Friday's is a whopper. Why? The Moon's orbit is an ellipse with one side 50,000 km closer to Earth than the other: diagram. In the language of astronomy, the two extremes are called "apogee" (far away) and "perigee" (nearby). On Dec. 12th, the Moon becomes full a scant 4 hours after reaching perigee, making it 14% bigger and 30% brighter than lesser full Moons we've seen earlier in 2008."

Det var ju fanken att man inte har ett 70-300 ännu. Kan inte tomten göra ett besök tidigare hos mig i år?

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2008-12-14 00:32
Ursprungligen av dala:

Okej grabbar (och eventuella tjejer)! Nu på fredag gäller det!

NASA - Biggest Full Moon of the Year

Utdrag från artikeln:

"It's no illusion. Some full Moons are genuinely larger than others and this Friday's is a whopper. Why? The Moon's orbit is an ellipse with one side 50,000 km closer to Earth than the other: diagram. In the language of astronomy, the two extremes are called "apogee" (far away) and "perigee" (nearby). On Dec. 12th, the Moon becomes full a scant 4 hours after reaching perigee, making it 14% bigger and 30% brighter than lesser full Moons we've seen earlier in 2008."

Det stämmer! (stämde)
Jag var tvungen springa till tvättstugan (annat hus på gården) i bara kallingarna natten mot lördag (äldste sonen magsjuk... ). Månen fick mig att tvärstanna - det var ju ljust som på dagen, nästan. Helt fantastiskt!
Vindstilla och stjärnklart. Stod ute en stund tills min fru kom och undrade vad som stod på.

Skall försöka få riktat in 600:at imorgon kväll då.

Det tar rätt dassiga bilder så vi får väl se...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-12-13 11:08

Nån som hade klar himmel? I Uppsala var det molnigt.

Samma här, men med lite tur så kan det ju funka ikväll med....

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-12-13 16:12

Den här var jag just ute och tog

  • Medlem
  • Hudiksvall
  • 2008-12-13 16:31
Ursprungligen av gunek:

Den här var jag just ute och tog

Skrämmande likt hur månen ser ut här..!

Ursprungligen av ferroz:

Skrämmande likt hur månen ser ut här..!

Min är tagen ute i skärgården i september, inga störande ljus med ett 400 mm objektiv och iso 800. Ser likt ut...

  • Medlem
  • Hudiksvall
  • 2008-12-13 22:54
Ursprungligen av ferroz:

Skrämmande likt hur månen ser ut här..!

Min är tagen ute i skärgården i september, inga störande ljus med ett 400 mm objektiv och iso 800. Ser likt ut...

Grymma detaljer du fått med! Men visst är bilden spegelvänd?

Ursprungligen av ferroz:

Grymma detaljer du fått med! Men visst är bilden spegelvänd?

Är inte spegelvänd, använde mig av en 1,4x telekonverter också. Stället jag fotade på var 13 kilometer från kusten med mindre störande, omgivande ljus. Kanske skulle ha gått på lite mindre iso, tyckte att den blev lite väl brusig. Kul att så många varit ute och fotat månen!

Mvh

Andreas

Ursprungligen av drcosmos:

Min är tagen ute i skärgården i september, inga störande ljus med ett 400 mm objektiv och iso 800. Ser likt ut...

Bästa bilden hitintills.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-12-13 21:00

Tror ni att det kan vara samma måne ni fotar Måste nog ut en sväng jag också. Tar det vid midnatt och hoppas luften blivit renare då det var dimma här tidigare.

skiter i't, det är för mycket dimma och moln i luften.

*mummel*

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-12-13 22:44

I Malmö är det disigt/molnigt ute. Det var synd.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-12-14 16:00

Blev ett par bilder i natt, tyvärr har jag tydligen inte något bra tele, fick ingen skärpa. Blir till att investera framöver.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-12-14 21:20

Mm, månen känns avlägset med längsta tele-läget på min zoom, dvs 105mm. Haha. Det var väl lika bra att det var molnigt/disigt då månen var som närmst jorden.

Ursprungligen av Reisan:

Mm, månen känns avlägset med längsta tele-läget på min zoom, dvs 105mm. Haha. Det var väl lika bra att det var molnigt/disigt då månen var som närmst jorden.

Om man inte har tele får man hitta andra sätt att dokumentera månen.

50mm...

Ursprungligen av Reisan:

Mm, månen känns avlägset med längsta tele-läget på min zoom, dvs 105mm.

Det är väl i snitt ca 364 000 km till månen, inte 105mm.. reisan.....

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-01-03 01:49

För några år sedan köpte ett par polare o jag sk tomter på månen.Platsen heter Moonville.Kan ni se om några av grannarna har börjat bygga ännu?

Ursprungligen av Clossa:

För några år sedan köpte ett par polare o jag sk tomter på månen.Platsen heter Moonville.Kan ni se om några av grannarna har börjat bygga ännu?

Hur mkt pengar blev ni lurade på ?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-07 15:22

Här har vi månen me, men inte i Full storlek. Men måne som måne;) De är ju ändå densamma;)

Notera att denna bild är kraftigt förminskad, o omsparad ett antal ggr eftersom jag inte har orginalbilden kvar på jobbet utan hemma. Därav kvalitén på bilden.

  • Medlem
  • Malung
  • 2009-01-07 23:36

Måne i solljus
Hälsningar Kjell

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-01-12 07:59

Hej Goflorp
Har för mig att det var ca 300 per skalle.
Det var en kul 40årspresent och vi blev grannar.
Kul grej med fina "äkthetsbevis" att spika upp på väggen.
Vill du haka på?Jag har inte haft tid att bygga,så flyttlasset har inte gått ännu!!!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-01-12 21:57
1
Bevaka tråden