Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Medlemsundersökning kring 99musik

Tråden skapades och har fått 62 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Medlemsundersökning
Under December skickade vi ut en medlemsundersökning till våra ca 1.100st veteraner med ett antal specifika frågor kring 99musik.

Vilket operativsystem använder du huvudsakligen?
54,3% : Windows
41,3% : Mac OS X
1,4% : Linux
3,0% : Övrigt

Vilka påståenden gäller för dagens 99.se/musik/?

85,1% : Aktivt forum
83,6% : Trevlig stämning bland medlemmar
82,1% : Intressant innehåll
74,6% : Moderatorteamet gör ett bra jobb
73,1% : Bra blandning av diskussioner: musik vs offtopic
67,2% : 99musik är sveriges bästa musiksajt
60,4% : Bra köp & säljes funktion

Anledningen till att vi ställde så många frågor kring just musikdelen är att Mantaray fått feedback från 99musik admins/moderatorer om att sammanslagningen till 99.se fungerat så bra. Resultaten nedan:

Tycker du att 99musik fungerar bra som en del av 99.se?
31% Mycket bra
32% Bra
24% Neutral
11% Fungerar dåligt
2% Vet ej

Kommentar: En klar majoritet svarade "mycket bra" eller "bra" vilket naturligtvis är positivt men att så många som 11% tycker att det fungerar dåligt är naturligtvis illa.

Tror du att 99musik forumet skulle bli bättre som en fristående sajt?
35% Ja
39% Vet inte
26% Nej

Är du intresserad av att bli medlem i en ideell 99musik förening?
42,5% : Ja
37,3% : Vet inte
20,1% : Nej

(not: avser endast svarande som angivit 99.se/musik/ som huvudsajt)

Mantaray har tagit beslut att inte själva driva 99musik som fristående sajt eftersom det är för resurskrävande att administrera och utveckla flera sajter parallellt - sammanslagningen till 99.se berodde främst på detta. Men vi lämnar öppet för att en 99musik förening tar över (se mer nedan).

99musik förening
Om det visar sig att en klar majoritet av 99musik-användarna tror att sajten får ett bättre liv utan stödet & utvecklingen från Mantaray har jag och Belak kommit fram till att vi är öppna för att överlåta 99musik. Detta skulle ske kostnadsfritt till en en livskraftig, ideell förening baserad på 99musik-medlemmar som vill driva sajten själva och som gör livet bättre för alla dessa musiker och deras kreativitet.

Mantaray är inte intresserade av att sälja 99musik eller att överlåta till en privatperson eller ett företag. Föreningen måste visa att den verkligen kan bära det långsiktiga ansvaret ekonomiskt och kunna hantera utveckling/drift så att inte sajten dör ut.

Jag vill förtydliga att om/när ett beslut tas att skapa en fristående 99musik sajt blir det något helt avknoppat från 99.se och det är upp till föreningen att sköta all utveckling, drift, ekonomi osv i fortsättningen.

Förbättra 99.se/musik/
Vi har fått en massa feedback i individuella svar i enkäten som vi nu ska gå igenom. Förhoppningsvis får vi fler förslag i denna tråd och i kommande enkät som går ut till samtliga 99.se medlemmar.

Säg din åsikt nedan!

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-08 09:33

För mig som INTE har musik som intresse är det rätt.
Den stora frågan är dock vad dom som är intresserade tycker.

Yes!!

Jag gissar att det klagas mer än det finns fog för. Jag själv gnällde rejält när sökfuntionen inte längre täckte musikloungen. Det innebär dock inte att jag tror att en förening med 42% av användarna skulle ha en chans att göra det bättre. Jag tror att det skulle bli kaos och hänga på en eller några eldsjälar (vilket skulle göra det hela mycket instabilt).

  • Medlem
  • 2009-01-08 15:47
Ursprungligen av sisältää:

Jag gissar att det klagas mer än det finns fog för. Jag själv gnällde rejält när sökfuntionen inte längre täckte musikloungen. Det innebär dock inte att jag tror att en förening med 42% av användarna skulle ha en chans att göra det bättre. Jag tror att det skulle bli kaos och hänga på en eller några eldsjälar (vilket skulle göra det hela mycket instabilt).

Jag tänkte bara möta ett par argument här.

I det fall 99musik blir en förening:

Stabiliteten på forumet kommer nog att vara nära på oförändrad. Med all säkerhet kommer minst hårdvara och lina att köpas in från någon pålitlig leverantör och vad gäller själva forumet så kommer nog kaoset att lysa med sin frånvaro. Efter ev. uppstartsproblem blir allting rörande musik mindre i volym, antalet moderatorer/admins som aktivt kan avhjälpa ett fel i musikforumet blir större samt de som är administratörer för forumet kommer att ha _total_ insyn allt. Inget hänsynstagande eller väntande utan fel/förändringar kan utföras asap. Detta gäller även utformning och 'features'.

Eldsjälsmetodiken kommer att ske i en uppdragsmodell. Man tecknar upp sig för ett åtagande under en viss tid och har då vissa uppgifter. Att få in folk som fyller kavajen och håller vad dom utlovat får falla på oss som nystartar forumet och vår förmåga att hitta "The right stuff". Säkert kommer nån snedrekrytering att göras men det kommer alltid finnas en marginal med äkta eldsjälar.

Det enda som blir den direkta skillnaden är själva driften genom Mantaray AB byts ut och att kulturkrockarna inom 99.se's administration försvinner. Troligtvis kommer gränssnittet och utformningen att ändras lite men ingen forumbesökare kommer att köra vilse. Det kommer att vara samma moderatorer och admins för musik som tidigare (plus nån eller några till), Mac-stämpeln kommer att reduceras till förmån för term liknande 'musikplattform' (självklart kommer operativ att diskuteras men nästan uteslutande med utgångspunkt för musikskapande) och den redaktionella biten för musiknyheter osv. kan iallafall inte bli mer anonym.

Jag tror att det efter ett inledningsskede blir lite mer som det var innan sammanslagningen och att engagemanget från oss som kommer driva forumet definitivt inte blir mindre än vad det är nu, även på sikt. Jag har själv hängt här i över 5 år och känner mig lika inspirerad fortfarande.

Jag vet inte hur det är mer er men jag hänger nog mer på 99'an än någon annan websida utanför jobbet.

Så,jag är tveksam till ditt antagande.
Det är min fasta övertygelse och samma gäller för alla i hela admin-gänget.

/Mein

Ursprungligen av Mein:

Så,jag är tveksam till ditt antagande.
Det är min fasta övertygelse och samma gäller för alla i hela admin-gänget.

/Mein

Vill bara förtydliga att "hela admin-gänget" inte riktigt är stämmer - i omröstningen bland alla 99.se mods/admins så var det ett par som motsatte sig en split och ett antal neutrala röster.

Bara så inte medlemmarna tror att alla admins och seniormoderatorer tror på att 99musik blir bättre separat.

  • Medlem
  • 2009-01-08 23:58
Ursprungligen av Björnström:

Vill bara förtydliga att "hela admin-gänget" inte riktigt är stämmer - i omröstningen bland alla 99.se mods/admins så var det ett par som motsatte sig en split och ett antal neutrala röster.

Bara så inte medlemmarna tror att alla admins och seniormoderatorer tror på att 99musik blir bättre separat.

Ajaj! Hade för bråttom! MUSIK-delen av admins och moderatorer.

Vad moderatorer och administratörer på Mac-delen har för inställning till den fristående driften av 99musik i denna fråga har jag naturligtvis ingen koll på.

/Mein

Musikdiskussioner i sig är ju inte fel på 99.se, men det är en del kulturskillnader. Resten av 99.se är rätt hårt modererat, vi rättar rubriker osv (vilket många uppskattar), vi har inget forum för offtopic-trådar där man kan ägna sig åt "skrik" och sånt. Och musik-moderatorerna var inte så pigga på att byta till "vår" kultur.

  • Medlem
  • 2009-01-08 13:25

Det går inte att utveckla 99musik under 99mac-flaggan, inte ens till det forum det var innan sammanslagningen. Tyvärr.

Hade det gått bra så hade det inte varit något snack om att vara del av 99.se, men som det har varit i två år så har i alla fall jag känt att det här fungerar inte om man bryter loss 99musik.

Mina privata åsikter om det hela.

Ursprungligen av jgb:

Det går inte att utveckla 99musik under 99mac-flaggan, inte ens till det forum det var innan sammanslagningen. Tyvärr.

Hade det gått bra så hade det inte varit något snack om att vara del av 99.se, men som det har varit i två år så har i alla fall jag känt att det här fungerar inte om man bryter loss 99musik.

Mina privata åsikter om det hela.

Jag förstod inte riktigt om du var för eller emot en utbrytning?

Ursprungligen av jgb:

Det går inte att utveckla 99musik under 99mac-flaggan, inte ens till det forum det var innan sammanslagningen. Tyvärr.

Jag är inte fullt så säker på det - jag tror att det skulle gå att dra nytta av den större 99-sfären och ändå bibehålla 99musik-känslan (vilket är den främsta anledningen till att jag är här).

Men då måste det nog till förändringar; nu känns det som 99musik är en försummad del, och det är lite påfrestande att alla sajtnyheter och mycket annat förutsätter att man är macanvändare, vilket knappast är någon självklarhet för 3 av de 4 huvudforumen på 99.se...

Ursprungligen av false messiah:

Men då måste det nog till förändringar; nu känns det som 99musik är en försummad del, och det är lite påfrestande att alla sajtnyheter och mycket annat förutsätter att man är macanvändare, vilket knappast är någon självklarhet för 3 av de 4 huvudforumen på 99.se...

Tanken har varit att styra tillbaka forumet mot mera det gamla 99mac fast lite bredare än innan, att det var lite för mycket att försöka greppa över allting utan istället göra en mer fokuserad sak riktigt bra.

Egentligen är det bara två skilda huvudforum idag, Mac och Musik, plus en mera anonym iPhone-del. iPod-delen är ju i princip död och gränsen mellan iPod och iPhone håller på att suddas ut med iPod touch. iPhone-forumet däremot innehåller rätt mycket Windows-användare också och det är inget vi vill kasta ut. (Men om man hårddrar det så är ju även iPhone en liten Mac på sitt sätt.)

Hursomhelst, både Mac och iPhone/iPod kan skötas och modereras på ungefär samma sätt och är mer homogena. Medan Musik har stuckit ut med sin annorlunda kultur, mera allmänt prat, mindre modering, mera laid back stil osv. Så Musik har varit en egen värld på ett sätt, och som du beskriver, så har den känts försummad jämfört med resten av forumet.

Mein: Ja, kanske. Min föreningserfarenhet är dock en helt annan än Meins. Mina upplevelser säger att det alltid krävs några som brinner för uppdraget. Man kan välja ut folk som ska fylla kostymen och allt det där men det kommer i slutändan vara samma 3-4-5 personer som gör det mesta och om ett par av dem lägger av så fungerar det inte längre. Se bara allt snack på forumet om festivaler, klubbar och träffar.. varje gång det blivit något har det varit ett par personer som gjort det mesta uppstartsarbetet och varit drivande genom processen. Många, många gånger har det inte blivit något alls eftersom ingen "eldsjäl" trätt fram.

Citat:

fel/förändringar kan utföras asap

Att det skulle bli bättre när det gäller den tekniska driften har jag mycket svårt att tro. I nuläget finns Mantaray AB som verkar göra så mycket de kan any day of the week för att hålla forumet igång. Vem ska kunna ta det 24/7-ansvaret? Återigen lär det bli någon eldsjäl.. om inte föreningen ska betala någon för jobbet.

Jag vet inte att det jag säger här stämmer eller ens är rimligt, det är bara vad jag tror. Skulle många (fler än 42%) vilja skapa en förening som tar över musikforumet så kommer jag att stödja det till 100%, förstås.

Senast redigerat 2009-01-08 16:19
  • Medlem
  • 2009-01-08 17:08
Ursprungligen av sisältää:

Mein: Ja, kanske. Min föreningserfarenhet är dock en helt annan än Meins. Mina upplevelser säger att det alltid krävs några som brinner för uppdraget. Man kan välja ut folk som ska fylla kostymen och allt det där men det kommer i slutändan vara samma 3-4-5 personer som gör det mesta och om ett par av dem lägger av så fungerar det inte längre. Se bara allt snack på forumet om festivaler, klubbar och träffar.. varje gång det blivit något har det varit ett par personer som gjort det mesta uppstartsarbetet och varit drivande genom processen. Många, många gånger har det inte blivit något alls eftersom ingen "eldsjäl" trätt fram.

Jag tror du blandar ihop det lite med graden av engagemang. Att likställa en 'adhoc'-grej på ex. Svaj med att driva vidare ett redan fullt fungerande forum (sen i princip 7 år) i föreingsform gör att jag iallafall ser skillnaden. Sen verkar du ha tråkiga erfarenheter av föreningar i stort. Jag har också dåliga erfarenheter men ännu fler bra. Det handlar om att veta vad man ger sig in i och det har vi örnkoll på i detta fall.

Ursprungligen av sisältää:

Att det skulle bli bättre när det gäller den tekniska driften har jag mycket svårt att tro. I nuläget finns Mantaray AB som verkar göra så mycket de kan any day of the week för att hålla forumet igång. Vem ska kunna ta det 24/7-ansvaret? Återigen lär det bli någon eldsjäl.. om inte föreningen ska betala någon för jobbet.

Med lina och hårdvara menar jag självklart driften av server och grundelementen på denna. Detta brukar vara praxis hos de flesta ISP. Kanske slarvigt av mig att inte nämna det.

/Mein

  • Medlem
  • 2009-01-08 16:17

sisältää: Det där med 42% blir rätt taget ur sitt sammanhang när man inte berättar vad en förening skulle innebära.

Tänkt dig 99musik. Precis som idag. Den som vill kan vara med i föreningen 99musik och stödja forumet på det sättet, vilket förmodligen blir ett litet ekonomiskt bidrag. Medlemskapet ger annars allt det där andra som föreningsmedlemskap innebär med rösträtt på årsmöten och liknande.

De övriga ekonomiska förutsättningarna för forumsdrift av 99musik är i stort sett säkerställda. Vi pratar inte om att köra forumet på någons hemmaserver, utan på ett ställe som kostar. Vilket vi också kommer betala för.

  • Medlem
  • 2009-01-08 16:18

deadbeat: Jag är extremt mycket för en utbrytning av 99musik från 99.se.

Precis som idag fast Mantaray AB byts ut mot en annan part som betalas för driften och inte har några intressen i hur forumet ska se ut, menar du? Ja, visst. Då behöver någon eldsjäl räkna på en budget, kontakta serverägare som hyr ut plats, sätta upp föreningen, ordna ett uppstartsmöte och bjuda in folk till att gå med och betala medlemsavgiften. När budget väl är nådd så kör vi!

Björnström: Hur många 99musik-användare svarade på undersökningen?

Ursprungligen av sisältää:

Björnström: Hur många 99musik-användare svarade på undersökningen?

138 veteraner - dvs folk med fler än 200 inlägg och minst 12 månader på sajten. Dom blev medlem enligt följande:

2001: 6st 4.4%
2002 :16st 11.7%
2003 :15st 10.9%
2004 :10st 7.3%
2005 : 31st 22.6%
2006 : 20st 14.6%
2007 : 11st 8.0%
2008: 5st 3.6%
Vet ej: 23st 16.8%

Huvuddelen är alltså 99musik.se användare som varit med sedan tiden innan 99.se sammanslagningen.

Nu när jag tittar på menyn så är 3/4 avdelningar Apple-relaterade...
Får man fråga hur det kommer sig att 99Musik kom med i hopslagningen från början?
Jag tycker det verkar mest naturligt att musiken är en egen site då det faktiskt inte har något med Apple att göra.

fast jag gillar ju att läsa där också, så borde jag inte då tycka att det är bättre om det är ihopslaget?
ÄSCH, det går väl regga sig på flera ställen om man skulle vilja det...

jgb:
Det verkar som att stor delen av 99musik delar din åsikt om uppbrytningen.
Kommer det bli så, om det nu inte blir en uppbrytning av 99musik, att ni startar om från grunden och gör något annat av det då?

Ta bort mitt meddelande om det är för OT, eller nåt.
Mest ren och skär nyfikenhet från min sida...

  • Medlem
  • Gävle
  • 2009-01-08 18:03
Ursprungligen av RockyMontana:

Nu när jag tittar på menyn så är 3/4 avdelningar Apple-relaterade...
Får man fråga hur det kommer sig att 99Musik kom med i hopslagningen från början?
Jag tycker det verkar mest naturligt att musiken är en egen site då det faktiskt inte har något med Apple att göra.

Det var i och med problemen att administrera alla forumen, mac/ipod/iphone/musik var alla fristående. Problemet blev just att det är musik (som är/var väldigt dominerande windowsanvändare och inte alls inriktat på någon specifik plattform) och sen bara apple... gick inte riktigt ihop, väldigt olika forumkulturer.
Ihopslagningen i sig var ju inte en så hemskt dålig idé, 99musik hade blivit rätt misshandlad tekniskt sett av de uppdateringar som gjorts året/åren innan då vi hela tiden tappade funktioner pga versionsuppdateringar för alla 99-forum som inte fungerade bra med den kod vi hade på 99musik.

Ursprungligen av RockyMontana:

fast jag gillar ju att läsa där också, så borde jag inte då tycka att det är bättre om det är ihopslaget?
ÄSCH, det går väl regga sig på flera ställen om man skulle vilja det...

Vid eventuell splitt kommer alla användare att få göra ett val om de vill ha kvar sitt konto på 99musik, så du behöver inte regga dig

Ursprungligen av RockyMontana:

jgb:
Det verkar som att stor delen av 99musik delar din åsikt om uppbrytningen.
Kommer det bli så, om det nu inte blir en uppbrytning av 99musik, att ni startar om från grunden och gör något annat av det då?

Ta bort mitt meddelande om det är för OT, eller nåt.
Mest ren och skär nyfikenhet från min sida...

Att starta om från början är inget riktigt alternativ. 99musik är sprängfyllt med info och bra trådar som det skulle vara en stor förlust om de försvann.

Mein: Ok, då är det väl bara att köra då.

  • Medlem
  • 2009-01-08 20:17

RockyMontana: Som Arete säger, det är inget alternativ. 99musik har varit igång sedan 2002, och har en lång historia som vi inte vill lämna bakom oss.

Tanken med 99musik är att vara ett oberoende musikforum på alla sätt, oavsett vad det gäller. Datorplattformar, instrumentval, musikstil och så vidare. Medlemmarna är vad som formar forumet helt enkelt, och gör det till vad det är.

Dit vill vi återvända. Att då hamna under 99mac (som 99.se i praktiken är) är inget alternativ. Vi kommer få jobba hårt för att 99musik skall uppnå den nivå som vi var på innan sammanslagningen, och säkert stöta på många problem av varierande art. Vi är fullt medvetna om att vägen dit blir inte lätt, men ser det trots allt som den bästa vägen att gå på för att få 99musik att blomstra upp.

jgb: Så, vilket är nästa steg?

Ursprungligen av sisältää:

jgb: Så, vilket är nästa steg?

Såvitt jag ser är det väl bara för er grabbar sparka igång er ideella förening och börja värva medlemmar! Föreningen får göra en presentation av sitt förslag.

Sen måste vi nog ha en omröstning bland alla medlemmar så att vi verkligen får en klar majoritet som vill splitta sajten - jag tyckte inte riktigt att dom här siffrorna visade på det:

Tycker du att 99musik fungerar bra som en del av 99.se?
31% Mycket bra
32% Bra
24% Neutral
11% Fungerar dåligt
2% Vet ej

Bara 138 alltså? Frågan är hur många aktiva medlemmar 99musik verkligen har.. 2-300? Kan du se hur många 99musik-användare som loggat in, säg, minst 10 gånger det senaste halvåret?

Å andra sidan har ju jgb en poäng i att man måste veta vad alternativet är för att frågeställningen ska vara relevant. Vidare är det ingen motsättning i att man är nöjd som det är nu men att man skulle kunna bli ännu mer nöjd under andra omständigheter.

Jag känner en viss oro för att för få kommer att vilja betala. På ett forum med kanske 2-300 aktiva, hur många är villiga att ta steget fullt ut och lägga in en hundring? 100? Hur långt kommer man på 10 000 kronor i dessa sammanhang?

Fast de siffrorna kan man väl inte använda som argument egentligen?
Om 11% tycker det fungerar dåligt så är det väl tillräckligt om 99musik utgör en liten del av 99.se i det stora hela? Om det inte då förstås är så att de frågorna är skickade till de som är gedigna 99musik-användare från början.
Annars bör det väl väga tyngre om grundstenen i musikdelen tycker att det fungerar dåligt.

Ett annat perspektiv på det hela bara.
Jag är mycket glad om det finns kvar.

Ursprungligen av RockyMontana:

Fast de siffrorna kan man väl inte använda som argument egentligen?
Om 11% tycker det fungerar dåligt så är det väl tillräckligt om 99musik utgör en liten del av 99.se i det stora hela? Om det inte då förstås är så att de frågorna är skickade till de som är gedigna 99musik-användare från början.

Svaren kom från 99musik-veteranerna (man behövde inte svara - vilket inte heller alla gjort):

Mycket bra: 41st 30.8%
Bra: 43st 32.3%
Neutral: 32st 24.1%
Fungerar dåligt: 14st 10.5%
Vet ej: 3st 2.3%

Min slutkläm är bara att:

- Medlemmarna måste tydligt förstå vad det innebär att 99musik blir en separat sajt.
- Medlemmarna måste rösta fram huruvida det är rätt väg att gå.
- Mantaray lämnar över 99musik till en livskraftig ideell förening.
- Beslutet är oåterkalleligt från den punkten vi splittar sajten.
- Från den stunden har jag/vi/Mantaray inget med 99musik att göra längre.

Sen kan ingen komma till mig och klaga på någonting framöver om det går snett. Med rätt team och resurser kan det nog bli riktigt bra!

  • Medlem
  • 2009-01-09 08:52

Björnström: Ok, så då menar du att medlemsundersökningen var felformulerad, och borde göras om? Just för att alternativet "förening" var väldigt oklart?

I alla fall jag tycker inte att det var en bra undersökning, vilket jag har påpekat tidigare.

Alternativen bör presenteras klart och tydligt, samt att undersökningen bör formuleras så att man förstår att den skall vara ett underlag för forumssplittning. Inte som den som skickades ut.

Bevaka tråden