Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tips på OTF-typsnitt som ser handskrivet ut?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2008-12-15 16:32

Jag vill gärna ha tag i ett typsnitt som verkligen ser handskrivet ut. Caflisch Script Pro är ganska nära men det ser ändå lite för maskinellt ut. Jag tror att det har med de spikraka raderna att göra.
Andra förslag?

Det är väldigt viktigt när du använder t.ex. caflish att du har allt "OT-lull-lull" aktiverat för att få maximal variation, då får du glyfersättning osv.

Tänk också på att du kan rita en bana, t.ex. med pennan (inte ritstiftet) och sedan skriva texten på banan. Du kan även koppla flera såna handritade rader till varandra, så texten flödar mellan raderna.

  • Medlem
  • 2008-12-16 07:52

Caflisch är jättebra men är ändå mycket mer homogent än äkta handstil är.

Naturligtvis, men det är ändå ett av de bästa.

Om du gör som jag säger så kan du få lite mer variation.

Ytterligare en sak du skulle kunna göra är att göra ett script som ändrar t.ex. storlek, teckenbredd, baslinjeförskjutning, skevning etc. på ett slumpartat sätt för varje tecken (men inom låt säga 5-10%) intervall.

Ett slags "sloppyfier" om du så vill

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-16 09:06

Anlita en kalligrafist, eller bara nån som skriver snyggt, scanna och lägg in

Vi har gjort det många gånger, det blir lite pilligt och är det mycket text fattar jag att det blir för omständigt

/Tangen

  • Medlem
  • 2008-12-16 15:56

Meningen är att det inte ska se snyggt ut, utan att vem som helst skulle kunna ha skrivit. Tack för tipsen!

Ursprungligen av Baron:

Meningen är att det inte ska se snyggt ut, utan att vem som helst skulle kunna ha skrivit. Tack för tipsen!

ttf men gratis! Kan laddas ned här.

  • Medlem
  • 2008-12-16 22:18

Det ser mer skavt ut, visst, men det finns till att börja med bara en variant av varje tecken (om jag får gissa) och inga svenska tecken.
Och så är det ju inte OTF...

Råkade snubbla på den här tråden nyss…

Zapfino kanske?

http://www.linotype.com/zapfino?gclid=CIyLorTU95cCFQoi3godZXdrDQ

cheers

1
Bevaka tråden