Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Filformat

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjenare!

Har ganska nyligen skaffat mac och har köpt en WD extern som jag tänkte använda till time machine. Har använt den till pc innan men ska nu formatera om den så den funkar med macen. Min fråga är; vilket filformat ska jag välja? I skivverktyget finns fyra Mac OS extended att välja på.. Men har också hört ngt om HFS+? Kan någon förklara detta för mig?

Förlåt om det är en dum fråga..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-05 13:24

Enklast är all låta Time Machine sköta det där. När du matar in den kommer den fråga om du vill formatera den så den fungerar med Time Machine.
Om den inte gör det så gå in under Apple-menyn > Systeminställningar > Time Machine > Ändra hårddisk...
Välj din disk, nu kommer den säga att omformatering krävs. Klicka på Använd för säkerhetskopiering så fixar den allt åt dig.

OBS, alla saker försvinner från disken när du formaterar om. Men det vet du antar jag.

Faktum är att Time machine använder en hel del tricks redan nere i filsystemet (Extended HFS).
Därför är man tvungen att ha det på enheten och på de enheter som skall backas upp.

HFS+ är nämligen ett "journalfört" system och TM läser "journalen" hela tiden för att hålla reda på vad som skall backas upp och inte.

acke har helt rätt när han ber dig låta TM sköta det hela.

Låt TM gå igång, gör några undantag om du behöver. Glöm sedan att du har TM

1
Bevaka tråden