Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Anpassa bilder för AppleTV

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-22 17:27

Är det någon som har bra tips på vilka iställningar jag bör göra om jag ska göra ett bildspel specifikt för att spelas upp via Apple TV? Format (pixeldimensioner), upplösning, profiler etc?

3:2 (som klassiska 35mm-film) är ju nästan 16:9 (som nya/framtidens teve/video-format). Så - är bilderna 3:2 så blir det bra - svarta balkar på sidan om det är stående bild så klart - men annars fylls nästan hela rutan upp. Är bilderna i 4:3 så blir det svart på sidorna på alla bilder . Vare sig dom står eller ligger.
Det paradigmskifte som pågår nu ("HD") slutar i 1920x1080 pixlar progressivt - där kommer vårt video/teve-system att ligga i 50 år - som PAL oc NTSC gjorde. Vill man ha "pixel för pixel" - som gör att teve/monitor/spelare inte behöver skala om - så kan man sikta på just 1920x1080 för bilderna. Jag skulle dock aldrig sitta och fixa om bild för bild till detta - det tror jag ingen gör - inte proffs heller.

Jag skulle exportera ut bildspelet (från iPhoto t.ex.) till en QT-film och där sätta värdena till just 1920x1080. Denna skulle jag sedan öppna i QT och exportera ut till AppleTV - då blir det en fin video på 960x540 (SD). Vill du exportera ut till full HD så väljer du att exportera ut till en ny .mov-fil (jag tror ATV lirar .mov - annars väljer du mpeg4) och ställer in alla värden manuellt (25 fps, 1920x1080, hög kvalitet/flerpass). Auto eller 6-7 Mbps räcker för stillbilder - är det inte övergångar/mix/dissolve (som är "rörelse") mellan bilderna så räcker det med betydligt mindre Kbps.

MPEG-StreamClip fixar också allt detta. Det är ett fenomenalt gratis program.

Senast redigerat 2008-11-22 18:46
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-22 18:44

Då börjar det klarna en smula. Jag såg att Aperture har ett "16:9 HD" beskärningsläge, jag ska pröva hur det blir.

Det blir lite sunkigt med de svarta balkarna på TV/projektor tycker jag eftersom det blir en grådaskig svärta där. Det är tyvärr inte som med en analog projektor.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-12-19 23:35

Jag har konstaterat en konstig sak med bildspel man kör på AppleTV (synkat från iPhoto).
AppleTV:n är inställd på 1080p och ansluten till min Samsung full-HD via HDMI. Bilder ser då betydligt sämre och lågupplösta ut jämfört med när jag kopplar in min macbook till TV:n via DVI-HDMI.
Någon annan som märkt detta? Gör AppeTV:n nån skum nedskalning av bilderna?

AppleTV har väl inte stöd för 1080p? Det är väl bara 1080i eller 720p som gäller?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-12-25 11:27

Jo då, valet 1080p finns, tror det kom i 2.0-uppdateringen. Men däremot så ser det inte bra ut på min TV...

Då har du nog en sensationell och mycket unik ATV . Och miljarden användare som med foruminlägg runt hela klotet som klagar på att ATV inte har 1080p avundas dig å det grövsta. Dessutom förstår jag nu varför Apple inte uttalat sig om bristen på 1080p i ATV'n - det finns ju redan. Fast bara på några få ex och inställningen är hemlig.

Ursprungligen av UrbanP:

Jo då, valet 1080p finns, tror det kom i 2.0-uppdateringen. Men däremot så ser det inte bra ut på min TV...

  • Medlem
  • Göteborg, Sweden
  • 2008-12-25 19:37

1080p finns men bara om du kör HDMI. Hemlig är den inte heller.

Ursprungligen av Zimmerman:

Då har du nog en sensationell och mycket unik ATV . Och miljarden användare som med foruminlägg runt hela klotet som klagar på att ATV inte har 1080p avundas dig å det grövsta. Dessutom förstår jag nu varför Apple inte uttalat sig om bristen på 1080p i ATV'n - det finns ju redan. Fast bara på några få ex och inställningen är hemlig.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-12-25 22:03
Ursprungligen av Zimmerman:

Då har du nog en sensationell och mycket unik ATV . Och miljarden användare som med foruminlägg runt hela klotet som klagar på att ATV inte har 1080p avundas dig å det grövsta. Dessutom förstår jag nu varför Apple inte uttalat sig om bristen på 1080p i ATV'n - det finns ju redan. Fast bara på några få ex och inställningen är hemlig.

Det du läst om är antagligen att AppleTV inte klarar 1080p när det gäller uppspelning av videofiler, och det stämmer. Men den kan skicka 1080p-signal till TV:n även om den inte kan spela filmer inspelade i 1080p.

Jag har inget 1080p-val i min ATV med senaste fw. Det är 720p och 1080i som gäller. Du har likafullt en unik maskin eller fw som kan välja 1080p någonstans i inställningarna .

Ursprungligen av UrbanP:

Det du läst om är antagligen att AppleTV inte klarar 1080p när det gäller uppspelning av videofiler, och det stämmer. Men den kan skicka 1080p-signal till TV:n även om den inte kan spela filmer inspelade i 1080p.

  • Medlem
  • Göteborg, Sweden
  • 2008-12-26 09:11

Kör du HDMI? Är din TV en full-HD TV?

Bifogar en bild hur det ser ut hos mig.

Ursprungligen av Zimmerman:

Jag har inget 1080p-val i min ATV med senaste fw. Det är 720p och 1080i som gäller. Du har likafullt en unik maskin eller fw som kan välja 1080p någonstans i inställningarna .

Det var som fn! Jo, jag kör HDMI och har full HD på burken. Någonting är fel i min ATV...fast det spelar väl ingen roll om ATV'n inte orkar lira 1080p.

Ursprungligen av marko:

Kör du HDMI? Är din TV en full-HD TV?

Bifogar en bild hur det ser ut hos mig.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2008-12-26 10:57

1080p HD funkar kanske bara i 60 Hz?
Om man har en TV som bara går att köra i 50 Hz, som gäller med PAL-standarden, så kanske man får nöja sig med 1080i eller 720p.

AppleTV kan inte slussa igenom 1080p. Den skalar upp från 720p till 1080p. Därför synkar den på 1080p när TV klarar det, men det är fortfarande 720p som slussas igenom. Uppskalningen sker i hårdvara och måste anses vara riktigt bra. SD ger i princip 720p-kvalitet om man inte berättar sanningen.

Så för att tipsa om "rätt" inställningar för foton; 16:9-format liggande 1280x720 pixlar. Lättare blir det att skita i några som helst inställningar utan låta AppleTV:n skala ner till rätt storlek. Det gör den väldigt bra.

För filmbaserad bildvisning är h.264-720p (.mov eller .m4v) via Handbrake bästa lösningen.

1
Bevaka tråden