Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför ingen HDMI i Macbooks?

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag har länge väntat på en ny version av Macbook, nu när den äntligen kommit så har den ingen HDMI. Jag som skulle bli av med min osköna pc, go mac and never go back. Nu när jag ser att den saknar HDMI sneglar jag allt mer tillbaka på pc datorer med hdmi.

Varför har de inte satt in hdmi i de nya macbookarna? Tänker främst på den vanliga versionen då till mig själv, ej pro. Rent tekniskt, hur stort jobb är det?
(inte att göra själv, utan från apples sida)

Ni får gärna håna mig, men nu när jag har en lcd tv med hdmi utgång vill jag ju gärna använda den fullt ut.

Jag har inte fått det om bakfoten så att den här mini-displayporten gör någonting som jag har missat?

Tack på förhand och ursäkta om det verkar luddigt. Jag är övertygad om att ni förstår vad jag menar.

MacBooken är inte gjord för att användas som mediaspelare och Apple hade troligtvis inte folks tv-apparater i tankarna när de skapada de nya datorerna.

Varför ska du koppla den till Tvn och anser du verkligen att en bärbar dator, som är gjord för så mycket annat än bara film, ska vara anpassade för bruk med Tv?

Är det så svårt att nyttja adapters?

Ursprungligen av henkebarn:

MacBooken är inte gjord för att användas som mediaspelare och Apple hade troligtvis inte folks tv-apparater i tankarna när de skapada de nya datorerna.

Varför ska du koppla den till Tvn och anser du verkligen att en bärbar dator, som är gjord för så mycket annat än bara film, ska vara anpassade för bruk med Tv?

Är det så svårt att nyttja adapters?

Fan Syndrome, någon?

Klart det är kasst att den saknar HDMI.

Ursprungligen av wilhelm-pod:

Fan Syndrome, någon?

Klart det är kasst att den saknar HDMI.

Cynical Forum Bwoi, någon?

Skämt åsido, jag anser inte att HDMI är ett rimligt krav på en bärbar. På AppleTv och kanske till och med på Mac Mini är det ett rimligt krav dock.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-12-12 12:20
Ursprungligen av henkebarn:

Cynical Forum Bwoi, någon?

Skämt åsido, jag anser inte att HDMI är ett rimligt krav på en bärbar. På AppleTv och kanske till och med på Mac Mini är det ett rimligt krav dock.

Jag tycker det är rimligt att man skall kunna tjonga ut HD på bra sätt på en bärbar. Nu är det ju inget problem dock.

minipod: Det du kan göra om du inte orkar vänta tills adaptrar kommer är att köpa dig en mini Display-Port till DVI från t.ex. Apple store. Sedan köper du en DVI-HDMI adapter (Clas Ohlsson/Kjell/webhallen mfl) och använder vanlig HDMI-HDMI kabel (om du inte föredrar att ha en längre sladd för DVI-HDMI då).

När det gäller ljud så har du ju spdif ut på optiskt vilket din tv borde kunna ta in (t.ex. för 5.1 ljud i ac3-format). Givetvis hade det varit smutt om det gick i samma kabel men hur man mergar detta har iaf jag inte sett någon lösning till ännu. Skall väl erkännas att då jag har projektor+stereo inte har letat efter det.

Edit-tillägg.
Innan någon får för sig att dessa omkopplingar i flera innebär sämre bild eller liknande alternativt tycker man skall ha guldpläterade kablar som påven välsignat tänkte jag påpeka att detta är en helt digital signal. Antingen får du klockren bild eller så får du ingen bild öht. Får du ingen bild öht är det fel på kabeln, och man byter således den. Köp med andra ord billigaste skiten du hittar.

Hej,

Själv tycker jag det är KASST att inte en "konvertera till HDMI med ljud" lösning finns på plats. Att prata om att det är gammal teknik håller inte!
Alla nyare tv-apparater använder HDMI och många andra laptop tillverkare inkluderar därmed HDMI interface.Dåligt helt enkelt.

Dock ingen showstopper för mig. Köpte en Macbook iallafall.

/Patrik

  • Medlem
  • International user
  • 2008-12-12 18:27
Ursprungligen av ZingZing:

Hej,

Själv tycker jag det är KASST att inte en "konvertera till HDMI med ljud" lösning finns på plats. Att prata om att det är gammal teknik håller inte!
Alla nyare tv-apparater använder HDMI och många andra laptop tillverkare inkluderar därmed HDMI interface.Dåligt helt enkelt.

Dock ingen showstopper för mig. Köpte en Macbook iallafall.

/Patrik

Om HDMI inte stödjer 30" Studio Displayen för att upplösningen är för hög för HDMI så är det rätt självklart varför Apple skippade porten. DisplayPort är nytt men har mycket bättre specs och det är det som kommer att gälla i framtiden. Precis som USB porten på original iMacen.

Det kommer finnas alla möjliga adapter men just nu är det lite dåligt. Eftersom det redan finns DP - DVI adapater så kan man använda MacBooken med HDMI genom att använda DP-DVI adapter och sen DVI - HDMI kabel.

//Rob

HDMI kostar väl licenspengar för Apple medan en DisplayPort är open source och därmed gratis? (=Apple sparar pengar). Sen finns det tydligen färre begränsningar uppåt i skärmupplösning för displayporten (mest nyttigt för datorskärmar, inte tv-apparater..

Tyvärr verkar det vara ont om adaptrar MDP - HDMI, och ingen verkar vara säker på om ljud inkluderas i signalen (även om standarden för DisplayPort tillåter det). Går man via MDP - DVI (som det finns adapter för) och sedan vidare DVI . HDMI tappar man ju ljudet.

Om du ändå har en separat AV-förstärkare är det kanske ett mindre problem då man ju kan ta optiskt ljud från macens vanliga 3,5 mm ljudutgång.

Mini DisplayPort - Wikipedia, the free encyclopedia
Anyone found a Mini DisplayPort to HDMI cable/adapter yet? - Mac Forums
Anybody try DisplayPort to HDMI? - Mac Forums

Senast redigerat 2008-12-12 02:24

Så snart de fixar adaptrar med Displayport -> HDMI så tycker jag att det löser sig, eller?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-12-12 08:50

Felix har rätt. Det tar några månader men så snart det finns DP -> HDMI adapter så kommer allt att fungera. Tråkigt att man inte kan använda Macbooken direkt men HDMI är gammal teknologi och på väg ut.

//Rob

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-12 09:12

Diaplayport är en ny standard det tar båtar lite tid innan adaptrar kommer.
Man kan ställa trådskaparens fråga på ett annat sätt varför finns det ingen ingång för displayport i min TV liksom samma fråga.

Och svaret är att det ena formatet är till datorer det andra till TV

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-12-12 09:34

Steve förklarade varför det inte finns någon HDMI i Apples bärbara tidigare i höst. Du kan också söka på Google så får du fler artiklar om ämnet.

  • Medlem
  • 2008-12-12 11:28

Dessutom är det rätt dåligt med plats över för andra kontakter på moderkortet. Därför valde de t.ex. DPmini istället för DP eller valfri kontakt som är större. Samma anledning till att de skippade FW...

Från iFixit: iPod, iBook, & PowerBook Parts and Accessories

Jag kör med mini-dvi till dvi adaptern, sen en dvi-kabel med hdmi på andra änden... blir grym bild, ljudet kör jag med optisk digitalkabel till hemmabiosystemet. Jag hade aldrig velat ha ljudet till tv:n iaf... men om man nu måste det så är det förstås ett litet minus att inte mac:arna har hdmi.

Ursprungligen av PerMagnus:

Jag kör med mini-dvi till dvi adaptern, sen en dvi-kabel med hdmi på andra änden... blir grym bild, ljudet kör jag med optisk digitalkabel till hemmabiosystemet. Jag hade aldrig velat ha ljudet till tv:n iaf... men om man nu måste det så är det förstås ett litet minus att inte mac:arna har hdmi.

Men så har ju inte de nya MacBookarna mini-dvi, de har mini-displayport. Och hittills finns det inga adaptrar från mini-displayport till HDMI. Det finns dock mini-displayport till DVI och därifrån adapter till HDMI. Så det är ju långt ifrån omöjligt. Om än lite bökigt.

Men så fort vi ser mini-displayport till HDMI anser jag att behovet är täckt.

Ursprungligen av henkebarn:

Det finns dock mini-displayport till DVI och därifrån adapter till HDMI. Så det är ju långt ifrån omöjligt. Om än lite bökigt.

Det räcker väl med en kabel som har DVI i ena änden och HDMI i den andra, då behövs väl ingen adapter? Har jag fel?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-12 20:58
Ursprungligen av Mikael E:

Det räcker väl med en kabel som har DVI i ena änden och HDMI i den andra, då behövs väl ingen adapter? Har jag fel?

nej... du har inte fel

Hej,

Det borde finnas en display port till HDMI adapter för dem som smidigt vill ha in både bild och ljud till tv eller förstärkare utan extra kabel. I och för sig är det fortfarande osäkert om display porten också innehåller ljud (har hört lite olika bud) så i värsta fall kanske det inte ens går...
Själv har jag inte HDMI på min TV men däremot på dataskärmen och det hade varit smidigt för att motta ljud utan extra kablar till skärmen.

/Patrik

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-12 21:50

Förstår verkligen inte all hysteri kring HDMI. Det är inte som på den gamla tiden då man faktiskt behövde ha S-video eller komposit inbyggt eftersom VGA inte gick att konvertera till det.

HDMI och DVI är ju i princip samma sak, fast kontakten är annorlunda. Det är bara att ta en DVI-HDMI-kabel i stället för en HDMI-HDMI-kabel. Inte ett dugg svårt. Ta bara kabeln från den andra kroken precis bredvid i butiken. Det blir inte fler kablar eller något annat problem över huvud taget.
Många datorer som har inbyggd HDMI stödjer ändå inte ljudöverföring och även om de gjorde det, skulle funktionen inte användas då de flesta har en separat ljudanläggning.

Att tjata om HDMI är som att tjata om att det borde finnas en ren Toslink bredvid hörlursuttaget. Helt meningslöst, då det är så enkelt att ta en kabel med 3,5 mm-Toslink i stället för en med Toslink-Toslink (är inte så insatt i denna kabel, men antar att det inte är någon kvalitetsförlust?).

Det finns bara en fördel med HDMI framför DVI såvitt jag vet: HDCP-stöd. Men innan vi har BD-spelare i Macen är det knappast något man behöver.

Tack till alla som har gett konstruktiva och givande svar.

1 fråga som jag fortfarande inte är med på.

Om jag ordnar lösningen:
DP till DVI - DVI till HDMI

Tappar jag ingen bild/ljud kvalite då?

Det går att gå "ner" från DP til DVI med adapter.
Sedan borde det funka med DVI-HDMI

Bildkvalitén borde inte påverkas då det är ytterst digitalt hela vägen.
Ljudet vill jag dock låta vara osagt. PerMagnus lösning skulle nog funka där.

Betänk dock att de två adapters du behöver säkert blir 1000 :- i inköp.
Lägg till lite HDMI-kablage, så har du nåra hundralappar till....

Jag skriver "Borde" rätt mkt ovan, det är för att jag inte testat i praktiken.
Ibland vill det jävlas fastän det borde fungera på pappret...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-13 23:38

Jag har hör att DVI > HDMI funkar men att ljudet strular. Dvs, att kopplar du in HDMI:n så tror TV:n att ljudet ska komma via den och att den då struntar i eventuell ljudsladd mellan datorn och TV:n. Stämmer detta?

Även hört att MDP inte har med sig audio. Stämmer de två speciellt den sista tycker jag att det är dåligt och oapple.

Lite matnyttigt

HDMI - Wikipedia

Själv tycker jag det är konstigt att ljudet skall bråka, enligt wikipedia så funkar rökjud i kabeln tillbaka till version 1.0.

Jag har hört någonstans i någon tråd (i något alternativt universum ...) att efter version 1.3 skall det funka.... men jag har föga belägg för detta.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-14 15:47

Men klarar den både video och audio. Då är ju problemet som bortblåst och jag är glad igen. Eller vänta nu, jag sitter ju på en MBP med DVI...

  • Oregistrerad
  • 2008-12-14 16:38

DVI har faktiskt inte ljud, har aldrig haft och kommer aldrig få.

Det finns HDMI kablar med "audio inject" där du tar ljudet separat. Nu är ju dock frågan varför man vill ha ljudet till TVn? Om jag skulle titta på film så skulle jag helre koppla ljudet till min förstärkare. Alternativet är ju såklart om du har en förstärkare med inbyggd HDMI switch med ljud, då är saken en annan såklart.

HDMI är en standard för tv, inte datorer. Inom PC världen, framförallt bärbara datorer så har man helt enkelt tagit bort DVI och kör HDMI istället - Bra om du bara tittar på film (Men det är ju rätt ovanligt) och sämre om du visar presentationer (du begränsas till analogt)

Att Apple valde displayport är det nog ingen som vet. Kan tänka mig dom vill slippa "dubbellänlakande" DVI som bara blir bökigt - Men det kom ingen 30" ACD med Displayport.

Det är heller ingen fördel whatsoever mellan DVI och HDMI, förutom ljudet. Det är same shit.

Vad är det som gör att du bara MÅSTE ha HDMI? Din tv har säkert DVI också, om den är HDMI.. ?

Ursprungligen av studiox:

HDMI är en standard för tv, inte datorer.

Någon gång på 2000-talet så började folk använda sina datorer för att se på TV...

  • Oregistrerad
  • 2008-12-14 16:59

Verkar dock som sagan kan sluta lyckligt, men det verkar inte bli nan julklapp.

MacBook owners rejoice: Mini DisplayPort to HDMI adapter soon | MacYourself

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-31 17:52

Det kom en adapter till slut ja ...
Men fortfarande: Den ger ingen som helst funktionalitet som man inte redan hade med en Mini DisplayPort-DVI-adapter kopplad till en DVI-HDMI-kabel.
Jag förstår fortfarande inte varför alla pratar så mycket om HDMI och att det skulle vara så nödvändigt.

Bevaka tråden