Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macbook Pro vs. Imac?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-15 12:46

Hejsan!

Jag har sedan 2005/2006 haft en 2.0ghz C2D Macbook som jag är jättenöjd med.
Ser absolut inga problem att använda den ett tag framöver.

Nu när jag på senare tid har fått ett ökat intresse för musik och filmproduktion känner jag att det är dags att uppgradera mig själv. Jag vill med andra ord kunna köra följande program utan problem:

Final Cut Studio
Logic Studio
Photoshop CS3/CS4

Och då kommer frågan. Vad ska man satsa på. Dom nya Macbook Pro's är ju hur snygga som helst och med 9400/9600 kommer man ganska långt. Jag har också hört rykten om att nya uppdaterade iMac's skulle komma, men det lär ju hända efter årskiftet.

Med tanke på att dom nya Macbooks stödjer upp till 4 gig ram och har 9400 korten som tydligen ska vara 5x bättre än intel GMA 3100 så kanske man borde ta med det i ekvationen. Jag sitter själv på Intel GMA 950 så min dator klarar inte mycket mer än Photoshop.

Så då är frågan vad ska man satsa på?

Macbook
Macbook Pro
Eller att vänta på att iMacen ska uppdateras.

Sedan är det ju alltid kul att kunna spela ett nyare spel eller två. När det gäller hårddiskutrymme går det att lösa på annat sätt. Jag har sätt att webhallen har lanserat 2st 500 giggare på 5400 rpm, och att det kommit ut en raptor på 10000 rpm och sedan självklart 320 giggarna på 7200 rpm.

Så vad ska man tänka på?

Mvh
Sverker

Sitter du på samma plats jämt och jobbar får du mer bang-for-the-buck med en iMac (tänk 24"). Tänk på att de nya MB inte har FireWire för externa hårddiskar längre *suck* och att MBP endast har FW800 (om du inte skyndar dig och snappar upp en old-school 17"are så länge de finns kvar, de har både FW400 och FW800).

Krut under huven har samtliga, så det är inget problem. Knöka in fyra gig ram bara.

Ett alternativ till MBP är att köra en MB och lägga extra slantar på en 22"+ skärm, såvida du inte tänkt jobba på fältet jämt. Kan gå jämt upp i pris. Själv har jag en MBP 17" och uppskattar den konstanta tillgången till Full-HD-upplösning.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-10-15 14:33

Instämmer med föregående talare. I ditt läge skulle jag satsa på en iMac 24" direkt. Snart kanske det bara blir en FireWire-anslutning och två är alltid bra, speciellt som man inte kan uppgradera.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-20 18:13

Tack så mycket för hjälpen. Det blir nog en imac för mig eftersom jag redan har en macbook inte gör särskilt mycket field work överhuvudtaget.

Men jag tror jag väntar tills efter årsskiftet. Det vore konstigt ifall inte apple gör uppdateringar till mac mini, imac och mac pro. Med tanke på att 9400 kortet kan lika gärna byggas in i mac mini och imac tordes uppgraderas till quad core processor och DDR3 ram och ett fräshare grafikkort.

Only time'll tell.
Sverker

Ursprungligen av motif:

Enligt tester har ju nya Macbook Pro spöat imac 3.06 i både grafik och HD uppspelning så valet är ganska lätt för mig just nu i.o.m att skärmen släpptes löst 24"

Det testet vill jag VERKLIGEN se med tanke på att iMacens processor och grafikkort är bättre.

Ursprungligen av motif:

Tror också iMacen kan vara snabbare men inte så mkt det är ju ändå densamma uppbyggnad!

Macbook Pro har snabbare minnen DDR3 också 2.8 mot 3.06 är nog inte så överdrivet mkt bättre, grafikkortet är väl inte så mkt sämre i MBP

Såhär skrev Barefeast

The Core 2 Duo processor (now available in up to 2.8GHz) has a frontside bus that's faster than the previous model (1066MHz vs 800MHz) along with a faster memory bus (1066MHz vs 667MHz). Those specs along with a fast hard drive should enable it to match rival the fastest iMac in performance.

Jo allt som står ovan är sant förutom att grafikkortet i MBP är en mobil version av 9600GT, 9600M GT. iMacen med 8800GS är därför snabbare i grafik och antagligen även i HD-uppspelning.

Skillnaden mellan DDR2 och DDR3 är försumbar i de flesta uppgifterna.

Ursprungligen av motif:

Likaså 2.8 vs 3.06 rätt försumbart också har haft båda

Hårdvaruaccelererad h.264 i nya Macbook - MacWorld

Jo fast det beror ju på att iMacen inte använder grafikkortet till att accelerera videouppspelningen. Verkar bero på den speciella revisionen av Mac OS X som nya MB och MBP levereras med.

Ursprungligen av motif:

Precis, men hävdar fortfarande att den allmänna upplevelsen om prestandaförlust är försumbar!

Nej du skrev

Enligt tester har ju nya Macbook Pro spöat imac 3.06 i både grafik och HD uppspelning så valet är ganska lätt för mig just nu i.o.m att skärmen släpptes löst 24"

1
Bevaka tråden