Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iTunes, Apple och tider som flytt (kan inte nedgradera)

Tråden skapades och har fått 55 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2008-09-18 08:48
Ursprungligen av Grandy:

Varför vill man ha gamla versioner av iTunes i datorn? Är inte det bara jobbigt? Vad är det som finns i de äldre som inte finns i 8:an?

Läs tråden.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-09-18 12:15
Ursprungligen av DaPhox:

Läs tråden.

Jo det har jag gjort, finns inget svar än. Har själv kört alla iTunes versioner som funnits och haft ny mac varje år sedan 1994 och kan inte hitta en enda anledning att spara gamla versioner. Förutom om man har en gammal dator då, men har man det försöker man väl inte ens uppdatera till iTunes 8?

DaPhox; du får gärna utveckla ditt svar

Os 9 fungerade inte ens bra när det begav sig.
Fick bomben titt som tätt.

Nej OS9 kan verka lite retro romantiskt men tänker man på hur det egentligen var att sitta där med 9an så är det inte så fantastiskt...

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-09-18 12:27

Flyttade tråden till en mer passande forumdel istället för att radera 90% av inläggen då de inte handlar om iTunes

Behåller ni den attityden som det är i tråden nu, saklig och trevlig så är det bara att köra på, spårar den ur stängs tråden. (Ett litet varningens finger bara för sånna här trådar har en tendens att spåra ur ganska snabbt.)

Mvh
/Moderator

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-09-18 13:44

Vad gäller att köra med senaste iTunes så har jag rediga problem med iTunes 8's stabilitet. För övrigt kan jag delvis instämma, hör också till gänget som började med Mac när det var en charmig och udda pryl som lät som en gullig liten ankdamm när man joddlade med den. Framför allt hade man mer koll på vad som hände under skalet, men det gör ingenting. Alla systemkrascher är som förbi. Sista hårda kraschen jag upplevde var nog med OS X Public Beta - när en skärmsläckare rullade. Sedan dess har det rullat rätt bra. Idag verkar man kunna installera sitt favorit-OS på en påse cheapa komponenter dessutom, det är nästa grej jag måste prova... ; ) Måste dock säga att jag inte helt håller med om... "sällan tar betalt för saker på ett smaklöst sätt", tycker Apples prissättning är relativt smaklös. Det är kanske det enda som vi vet alltid kommer vara som förr? ; )

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2008-09-18 16:01

Är det OK om jag slänger mina PageMaker-disketter?

Eller måste jag spara dem ifall det här experimentet med Unix blir pannkaka?

Om du ska spara dem kom ihåg att låsa skrivbordslådan. Mina bara försvann när jag uppdaterade till Indesign CS3.

Visst kunde det ge ett slags nördig tillfredsställelse att leka med ResEdit, men när allt kommer till kritan pysslade man väl med det för att man inte var helt nöjd med hur system och program fungerade? Ändå kändes det fruktansvärt trångt på något sätt, om man jämför med de möjligheter som finns idag. Jag längtar inte precis tillbaka.

Och Apple har väl alltid varit ett kommersiellt företag, som på ett eller annat sätt låst in konsumenterna i de lösningar de vill styra in dem i. Deras "Think different" var väl då, liksom nu, ett sätt att bygga ett varumärke, snarare än en uppmaning att göra revolution.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-09-18 16:49
Ursprungligen av Nicklas Högås:

Visst kunde det ge ett slags nördig tillfredsställelse att leka med ResEdit, men när allt kommer till kritan pysslade man väl med det för att man inte var helt nöjd med hur system och program fungerade?

Jag använde det mest för att skapa anskrämliga färgteman på datorerna i datasalen. Röda menyer med illgrön text samt alla kommandon utbytta mot förolämpningar. Those were the days

Ursprungligen av rhesus:

Jag använde det mest för att skapa anskrämliga färgteman på datorerna i datasalen. Röda menyer med illgrön text samt alla kommandon utbytta mot förolämpningar. Those were the days

Jo, det var ju rätt kul att byta ut "Töm papperskorgen" mot "Krossa kapitalismen!" eller något annat skoj. När jag pensionerade min PB 145B försökte jag förvandla menyerna i Finder till poesi, men jag kom aldrig så långt med det…

Ursprungligen av rhesus:

Those were the days

Är det här nostalgikernas tråd?

Vakna, utvecklingen har gått framåt

Gällande trådskaparens fråga. Varför kör du inte Time Machine?, då har du ju gamla versioner kvar om du inte gillar nya installationer. Har i och för sig inte behövt gå tillbaka till en äldre version själv, men det borde väl funka genom TM.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-09-18 18:59
Ursprungligen av panther:

Är det här nostalgikernas tråd?

Vakna, utvecklingen har gått framåt

.

Jag trodde inte det där kunde misstolkas...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-09-18 20:53

Hmm... jag vet inte riktigt men jag tror nog att jag är rätt nöjd med min nya fina MacBook Pro. Allt flyter på finfint, helt utan smärta och jämmer. iTunes har aldrig bråkat med mig utöver eventuella dubletter av mina mp3or till och från och den senaste versionen funkar perfekt. Varför man ska hålla på och trixa fram och tillbaka med gamla versus nya versioner av ett program är för mig lite smått obegripligt. Visst, vissa saker fanns i de gamla versionerna som inte finns idag men å andra sidan så funkar det ju på det viset med de nya med. Nedgradering verkar lite onödigt i mina ögon. Såvida det nya inte funkar vill säga.

Saker och ting förändras och upgraderas och det MacOS vi har idag är enormt fint och bra, jag har inte haft något problem över huvud taget med det. När det gäller den innovativa delen så tycker jag nog att de fortfarande håller ett jättesteg i försprång gentemot konkurenterna som enbart apar efter tycks det som. Vet dock ej så mycket om Linux så där kanske det ser lite annorlunda ut. På det stora hela, gammal PC- användare som jag är, så är jag enormt nöjd med Apples produkter. Visst finns det utrymme för förbättring men de få problem som jag själv har erfarit med mina Macar har varit i jämförelse patetiskt milda gentemot alla de löjligt jävliga problem som en PC kan komma upp med.

Priser: ja de har alltid varit dyra eller åtminstone väldigt länge, det är ingen nyhet. Det är inte kul och jag betalade med hjärtat i halsgropen när jag införskansade denna lilla skönhet jag nu har i mitt knä och skriver detta inlägg med men det försvann så snart jag fick hem den. Jag har inte ångrat mitt inköp en enda gång och jag slås fortfarande med häpnad då och då över hur förbaskat bra allt bara flyter på och hur smarta så väldigt många funktioner är. Visst skiljer sig Leopard från tidigare versioner men så vadå? Om man inte tog några steg framåt så skulle man ju aldrig komma nån vart eller hur?

Angående bakåtkompabilitet så kan jag mycket väl förstå att Apple vill att man ska röra sig framåt tillsammans med dem i deras utveckling, annars skulle de inte kunna ta de där stegen och komma vidare.

Ja, Apple bryr sig om pengar. De är ett företag, de gör sånt. Alla företag som vill stå på fötter gör det. Att man någonsin har haft en annan uppfattning verkar tämligen lite naivt. Ja, de har länge försett oss med nya visioner och idéer men gå inte och tro att det har förekommit någon form av ideell verksamhet vid någon punkt i deras historia bara för att vara lite sjysst mot människor som inte står ut med Microsoft och deras vansinnigheter. Apple vill tjäna pengar precis som alla andra företag fast skillnaden är att de ger oss klass och kvalité för dem. Om ni nu är av en motsatt åsikt så föreslår jag att ni tar och testar Windows på en PC under några år så kan ni ju ta och jämföra de två med varandra. Kanske ni skulle se lite annorlunda på Apple och deras nuvarande produkter efter det. Ja, även Apple begår misstag, de är människor, precis vi. Ja, även en Mac med MacOS X kan krångla, det finns inga felfria maskiner. Och ja, saker och ting rör sig som sagt framåt, det är bara att hänga på eller så stannar man kvar där man redan känner sig komfortabel och nöjer sig med det. Annars finns ju andra alternativ men de är kanske inte att föredra.

Angående bearbetningsmöjligheter med ett OS så är det en minoritet som sitter och joxar runt med sin kopia av givet OS. Majoriteten använder datorn till att kolla mail, surfa runt lite och dylikt liksom de flesta bilägare faktiskt bara är intresserade av att ha en bil som funkar utan att de ska behöva krusa fordonet innan de sätter sig vid ratten och försöker få bilen att rulla iväg. De vill bara att den ska fungera utan krångel samt utan att behöva sitta inne med en massa tekniska detaljer om hur injektionsmotorn fungerar eller liknande bara för att bilen ska funka som den ska. Gasa, köra, svänga då och då, det är vad den ska klara av. Samma sak med en dator vare sig det är en PC eller Mac, den ska fungera och det är detta Apple fokuserar på. Om de lämnar ett öppet OS så ökar ju risken att något går snett när den gemene användaren nyttjar det, titta bara på hur Microsoft har sitt upplägg med sina PC- maskiner. Släng fel grej och hela ditt OS sabbas och det är lättare än vad man tror.

Som sagt, Apple ( icke felfria och pengahungriga precis som alla andra företag ) är dyra, de rör sig framåt. Det uppstår problem ibland, precis som för alla andra inom branschen när de gör det. Ja, gamla saker kan vara bra men de stannar inte för alltid, inget någonsin gör det inom något område. Om man inte längre kan ta till sig de nya trenderna/sakerna som poppar upp då och då så tycker jag nog att det mer låter som att man har tappat lite av sin anpassningsförmåga. Framöver kommer det ännu fler nyheter vilket kommer att få även Leopard att kännas förlegat och vissa funktioner kommer att ersättas med nya vare sig man vill det eller inte. Men som sagt, om man är nöjd med det man har så låter man saker och ting vara som de är.

Ursäkta för ett löjligt långt inlägg.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-09-18 20:11

Douglas Adams sa såhär.

I’ve come up with a set of rules that describe our reactions to technologies:
1. Anything that is in the world when you’re born is normal and ordinary and is just a natural part of the way the world works.
2. Anything that’s invented between when you’re fifteen and thirty-five is new and exciting and revolutionary and you can probably get a career in it.
3. Anything invented after you’re thirty-five is against the natural order of things.

  • Medlem
  • 2008-09-18 20:31
Ursprungligen av Sidde:

Douglas Adams sa såhär.

I’ve come up with a set of rules that describe our reactions to technologies:
1. Anything that is in the world when you’re born is normal and ordinary and is just a natural part of the way the world works.
2. Anything that’s invented between when you’re fifteen and thirty-five is new and exciting and revolutionary and you can probably get a career in it.
3. Anything invented after you’re thirty-five is against the natural order of things.

Yess - you got me.

Totally correct.

jag rodnar…:"> :"> :"> :"> :"> :"> :"> :">

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2008-09-18 21:02

Även Larry Teslers dotter hette Lisa så det kan lika gärna komma därifrån

Sen, vad gäller flera verisoner samtidigt av iTunes på datorn så är faktiskt det mot Licensreglerna för OS X:
http://images.apple.com/legal/sla/docs/macosx105.pdf

Ursprungligen av Apple:

Updates: If an Apple Software update completely replaces (full install) a previously licensed version of the Apple Software, you may not use both versions of the Apple Software at the same time nor may you transfer them separately.

Se det som en tjänst från Apple att se till att du följer licensavtalet genom att ta bort tidigare versioner från din dator.

Att den här tråden sen glorifierar grottandet i Systemmappen och hackande med ResEdit kan jag bara inte förstå. Att det skulle innebära "kontroll" att man var tvungen att hålla systemet i schack genom att hålla på och hacka är knappast ett gott betyg, snarare en "PC-attityd" där det till viss del fortfarande är så

Sorry, men då or jag du missförstått. Precis som i andra "kulter" så finns det inom mac"kulten" en förståelse av att ResEdit på den tiden de begav sig var, liksom, the thing för vissa. Och det gav kontroll i den meningen att man befann sig närmare maskinens inre och därmed inte försattes i ett underligt förhållande gentemot den (allt från skepticism till rädsla till likgiltighet). Så det handlar egentligen inte om glorifiering, snarare om ett gemensamt erinrande av ett dåtida vanligt verktyg.

Allt hackande, även amatörmässigt hackande med ResEdit är egentligen ett uttryck för att man vill ha mer, om inte kontroll, så förståelse över maskinerna/redskapen man använder. Det skänker lite tillfredsställelse att själv mecka med bilen, även om man gör nåt enkelt som att byta blinkerslampa. Åtminstone känner jag mig mer trygg med min MC, som trots att det är en ny fin maskin med on the road garanti o hela kittet, får regelbundna påhälsningar av mig och verktyg, oavsett om det gäller att spänna kedjan (så jag vet vad den går för när det väl gäller) eller montera nåt schysst tillbehör bara för att.

Visst, alla tänker inte så, och vissa fordon/verktyg kan man väl inte öppna upp heller. Men då kan man ju bara köra, som nån i tråden sa, och inte bry sig. Det funkar det också.

Sen ligger det nog närmare Linux/Unix världen att man håller systemet i schack genom att hacka, inte PC. Åtminstone om det är frivilligt.

Ursprungligen av bollman:

Att den här tråden sen glorifierar grottandet i Systemmappen och hackande med ResEdit kan jag bara inte förstå. Att det skulle innebära "kontroll" att man var tvungen att hålla systemet i schack genom att hålla på och hacka är knappast ett gott betyg, snarare en "PC-attityd" där det till viss del fortfarande är så

Senast redigerat 2008-09-18 21:38

Tack tcb m.fl. för en kul tråd! Man kan faktiskt vara både nostalgisk och hänga med i utvecklingen. Jag förstår poängen med mp3, OS X och sushi, men kan ändå drabbas av en plötslig längtan efter vinyl, OS9 och plankstek. (OS7.5.3 och romfärsbiffar däremot...)

Dessutom är det kul med en tråd med både tidsperspektiv och kundpespektiv som kontrast mot trådar som mest dunkar äpplet i ryggen eller bara utrycker längtan efter att köpa vad som helst som presenteras vid nästa keynote.

Fast nu ska också jag hylla Apple. Först för deras fantastiska förmåga att göra mjukvara för vanliga användare. Sedan för deras oftast väldigt snygga prylar. Lite mer kritisk är jag till deras strategi för proffessionell mjukvara. Deras egen proffsmjukvara har jag förstått är helt ok men de har schabblat bort många tredjepartsutvecklare på proffssidan.

Mest kritisk är jag till kvaliten på hårdvaran. Någon nämnde PM7600/132. Vilken arbetshäst, funkar fortfarande klockrent. Min PB Duo rullar också på även om den inte är särskilt användbar idag. Vad gäller moderna Macar är jag inne på mitt femte logikkort under en ganska kort tid. Kvaliten har enligt mig försämrats och det tror jag är en följd av en smartare marknadsavdelning, dvs det som flera ovan har betecknat som en ökad kommersialisering.

Kul tråd, som sagt. Hoppas ingen lägger locket på i onödan (Sök innan du skämtar! Den där vitsen har faktiskt redan dragits här, här och här. Stänger här...);)

Senast redigerat 2008-09-18 22:13
  • Medlem
  • 2008-09-18 22:10
Ursprungligen av M. Sundbom:

Tack tcb m.fl. för en kul tråd! Man kan faktiskt vara både nostalgisk och hänga med i utvecklingen. Jag förstår poängen med mp3, OS X och sushi, men kan ändå drabbas av en plötslig längtan efter vinyl, OS9 och plankstek. (OS7.5.3 och romfärsbiffar däremot...)

Dessutom är det kul med en tråd med både tidsperspektiv och kundpespektiv som kontrast mot trådar som mest dunkar äpplet i ryggen eller bara utrycker längtan efter att köpa vad som helst som presenteras vid nästa keynote.

Fast nu ska också jag hylla Apple…

vassego - jag älskar alla vederhäftiga och goda kommentarer. Och visst är det väl så att om vi skall få det Apple som vi vill ha så måste dom ha blåslampan i ars*let. Tillsammans påverkar vi.

Apples marknadsföring - jepp.

Ni känner väl till det interna kriget som alltid pågått inom Apple. 'T-shirts' versus 'Ties'. Alltså t-tröjorna mot slipsarna.

Vi som skriver här gillar väl just t-tröjorna (grabbar och tjejer på Apple som SKAPAR underbara ting.)

Slipsarna - är de knäppa strategerna som jagar 'dållars' och 'kunder som inte sköter sig med paragrafer.

Fram för fler t-tröjor. Bort med slipsarna!

Om man ALLTID är bäst - hinner ingen ikapp.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-09-18 23:23

Jag kan också sakna "gamla goda tiden", men kan inte påstå att jag hänger upp mej. Alla vet vi väl innerst inne att Apple är precis lika genomkapitalistiskt som vilket annat USA-företag som helst. Fördelen med Apple är väl att de gör lättanvända snygga saker.

Sedan tycker jag att hela diskussionen påminner om bilprat jag hörde nyss:
"De hör nya bilarna går ju inte att meka med. Det är ju bara datapaket. Tacka vet jag gamla Volvo. Dom kunde man skruva i!"

Ursprungligen av gunek:

Alla vet vi väl innerst inne att Apple är precis lika genomkapitalistiskt som vilket annat USA-företag som helst.

Jag ser det som en fördel. Är det på något sätt oetiskt att Apple existerar för att tjäna pengar? Altruism är ingen hållbar affärsmodell senast jag kollade.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2008-09-19 09:13

Ingen kommenterar faktumet att trådskaparens ursprungliga problem bryter mot licensreglerna

Nåväl, jag känner mycket väl igen det här från mac-ägare. Man vill kunna ändra på något, om aldrig så lite, men något måste man ändra på, annars kan man inte använda datorn. Det kan vara att man inte vill ha blänk i dockan, att minimeringen skall se annorlunda ut, osv. osv. I nära nog 100% av fallen är det småsaker det handlar om, och man letar internet runt för att hitta det där verktyget som ändrar lutningen på "plattan" som bilder botten på dockan så den lutar lite mer för: "som den ser ut nu så känns perspektivet helt fel vilket hindrar mig i grunden från att utföra mitt arbete".
Att alla dessa "hack" sen gör systemet svårare att uppgradera på grund av att de byter någon fil eller att hacket försvinner vid nästa systemuppgradering ses som ren ondska från Apples sida.

Jag måste säga att jag är lite småtrött på den här attityden. Det är för sjutton gubbar bara en dator! Dessutom: det är väl i programmen man jobbar, inte i operativsystemet! O/S:et skall bara göra sitt jobb och hålla sig undan.

Nostalgi handlar inte om realpolitik och snusförnuft, utan om känslor. Finns det ingen mer än jag som anar ett visst mått av självdistans i de "nostalgiska" inläggen i den här tråden. Och klart vi fattar att OS X är ett enormt lyft i de flesta avseenden och att Apple måste tjäna pengar. Att bemöta nostalgiyttringar med argument av typen "om alla tänkt som du hade apple gått under" är inte relevant. Däremot hade Apple gått under om inte alla vi som hängt med i ur och skur sedan 80-talet hade funnits.

...och där tackar jag för mig i denna tråden, inget mer behöver sägas.

Kan alla som INTE förstått denna inställning hittills vänligen läsa tills de fattar? Så vi kan prata om nåt annat nu?

(Min variant på det du säger hade varit: Det finns, och ska finnas, mer än ett sätt att förhålla sig till sina maskiner. Inget är bättre eller sämre, men alla ska få finnas. Att låsa in folk i proprietära format är som att sälja TV som bara visar vissa kanaler.)

Ursprungligen av M. Sundbom:

Nostalgi handlar inte om realpolitik och snusförnuft, utan om känslor. Finns det ingen mer än jag som anar ett visst mått av självdistans i de "nostalgiska" inläggen i den här tråden. Och klart vi fattar att OS X är ett enormt lyft i de flesta avseenden och att Apple måste tjäna pengar. Att bemöta nostalgiyttringar med argument av typen "om alla tänkt som du hade apple gått under" är inte relevant. Däremot hade Apple gått under om inte alla vi som hängt med i ur och skur sedan 80-talet hade funnits.

Ett något fristående inlägg utan egentliga direkta kopplingar till tidigare inlägg...

Apple gör sina egna datorer men specialtillverkar inte alla individuella delarna till dem (brännare, minnen, hårddiskar, kablage etc). Man gör dock endast en typ av dator, en Mac, som är gjord för att funka med det primära OS'et MacOSX men som genom användning av viss annan arkitektur än tidigare år på tex moderkort, proc. etc även funkar med Windoze.
**
Alla andra PC-datorer görs för att funka med alla andra OS än just MacOSX eftersom Linux är gratis och Microsoft i princip kastar ut sitt os över tillverkarna för att därmed "sälja" det.
**
Windows hade åtminstone fram till och med XP(eller 2000) inbyggt stöd för i princip vartenda avvikande PC-pryl på marknade därför att användarna ju "kunde ha det" även om det kanske så bara var en stycke fårfarmande inuit i smällkalla Sibiriens ödemark.
**
Jag tror Microsoft släppt detta stöd i senare varianter av Win. men är inte säker. Ungefär samma sak gäller för de flesta PC-tillverkarna, utom Apple, som fortfarande skeppar sina burkar med en diskettstation.
**

Alla tillverkare av i princip alla typer av prylar, såväl elektronik som blomkrukor, drabbas ibland av undermålig kvalitet på varorna. Detta behöver inte betyda att allt företaget gör är skit, framförallt inte om det tillfälliga fallet i kvalitet bara uppstår ibland, tex i samband med releasen av nya modeller. De som dock gärna köper första modellen av något löper en ganska stor risk att drabbas av dessa tillfälliga kvalitetstapp och skulle de råka ut för det ofta så är det förståeligt att man tappar förtroendet för tillverkaren. En dator består dessutom av tusentals delar vars individuella kvalitet påverkar slutproduktens kvalitet. Även om det är moderkortstillverkaren som gjort en miss så är det tillverkaren av slutprodukten, tex Apple, som beskylls för den dåliga kvaliteten eftersom köparna förväntar sig att dessa har koll på delarna de använder.

Om Apple själva skulle tillverka alla delar i dag så skulle en iPhone nog kosta ungefär det samma som en iMac och en iMac skulle kosta som en Ford.

Legotillverkning är ett måste om man vill kunna skapa konkurrenskraftiga prylar till priser som gemene man kan tänka sig betala, även om det kräver mycket sparande. Legotillverkning för dock, som jag sagt ovan, med sig vissa risker då det gäller komponentkvalitet. Jag tror säkert Apple försöker få det bästa för vad de är beredda att betala men det räcker med att en av legotillverkarens underleverantörer eller arbetare gör en pytteliten miss som kanske inte märks förrän man sålt ett visst antal enheter av slutprodukten för att såväl kvalitets- och marknadsförtroende på sluttillverkaren ska svikta

...

Acke och lufra, det är nu inte bara samma komponenter som hos konkurrenterna, maskinerna skruvas ihop på samma fabriker också (någonstans i kina: slösa inte med kylpastan ungar för då drar vi in eran semesterdag!).

Bevaka tråden