Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple .mac blir MobileMe

Tråden skapades och har fått 383 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hm..ja - och det är ganska förvirrande med "homepage" också - det ligger kvar i den "gamla" .Mac-strukturen

Ursprungligen av hugin:

Det är en av de två funktioner som togs bort i samband med namnbytet, dessvärre.

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-07-30 22:54
Ursprungligen av el gringo:

Hm..ja - och det är ganska förvirrande med "homepage" också - det ligger kvar i den "gamla" .Mac-strukturen

Jag vet inte riktigt vad du menar nu.

Tänker du på adresserna homepage.mac.com/membername/ som användes till hemsidor tidigare? Den adressen var ju gammal redan innan Mobile Me. Det är web.mac.com som gäller sedan något år tillbaka, även om homepage-adresserna fortfarande fungerar.

Ursprungligen av hugin:

Jag vet inte riktigt vad du menar nu.

Tänker du på adresserna homepage.mac.com/membername/ som användes till hemsidor tidigare? Den adressen var ju gammal redan innan Mobile Me. Det är web.mac.com som gäller sedan något år tillbaka, även om homepage-adresserna fortfarande fungerar.

Men det verkar inte vara riktigt samma sak.
I iDisk finns en mapp som heter "Sites".
Där kan jag lägga filer som går att länka till.
Exempel, min skivsamling:
Library

Byter jag ut "homepage" mot "web" hittar den inte sidan.
Byter jag ut "homepage" mot "idisk" krävs lösenord.

Om jag flyttar skivsamlingen till "Public" dyker alla filer upp i downloadfönstret, dvs det här:
.Mac - iDisk

och det vill jag ju inte!

Så "homepage" verkar faktiskt behövas.

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-08-09 22:57
Ursprungligen av the örjan:

Men det verkar inte vara riktigt samma sak.

Nej, det är inte samma sak riktigt. Jag var nog lite otydlig.

Ursprungligen av the örjan:

Byter jag ut "homepage" mot "web" hittar den inte sidan.
[klipp]
Så "homepage" verkar faktiskt behövas.

Nja. Det är bara det att de ligger på olika ställen på din iDisk. "web" är alltså inte ett nytt namn på "homepage", utan det är en ny plats.

På din iDisk hittar du dels Sites som publicerar sakerna på homepage-adressen, men du hittar även den nyare mappen Web. I den ligger i sin tur en mapp som också heter Sites. Det är den mappen som iWeb använder sig av, och det är då sakerna hamnar på web.mac.com.

Är det någon som vet varför inte jag kan synca mina bokmärken genom mobile me till min iPhone. Jag har valt push i iPhone men icke - då byts bokmärkena ut mot andra.

Däremot om jag kör vanlig sync - ja då funkar det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-29 15:53

Draags: Då du aktiverar push på iPhone skrivs alla bokmärken, kontakter, etc över på telefonen. Du måste synka tillbaka dessa till datorn innan du aktiverar push på telefonen.

Har du läst och följt guiden?

Apple - MobileMe - Setup - iPhone/iPod touch (Mac)

Jo jag tycker mig följt guiden noga.

Nu har jag dock lyckats få dem att stanna kvar i min lur.

Nu verkar den delen fungera

Gick att läsa på macworld att Apple fixat större mängden av de initierande buggarna som MobileMe haft. Då frågar jag mig bara hur det kan komma sig att sökfunktionen i contacts fortfarande inte fungerar som den ska för mig och varför jag fortfarande inte kan välja en kontakt via contact-knappen då jag håller på att skapa ett nytt mail?
Blir helt galen, det kan väll inte bara vara jag som skickar mail till flera personer samtidigt (och inte kan alla mail-adresser i huvudet!!)?
Eller är det så att något är fel på min browser (Safari osx 10.5.4)?

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-07-30 22:57
Ursprungligen av hammarberg:

Gick att läsa på macworld att Apple fixat större mängden av de initierande buggarna som MobileMe haft. Då frågar jag mig bara hur det kan komma sig att sökfunktionen i contacts fortfarande inte fungerar som den ska för mig och varför jag fortfarande inte kan välja en kontakt via contact-knappen då jag håller på att skapa ett nytt mail?
Blir helt galen, det kan väll inte bara vara jag som skickar mail till flera personer samtidigt (och inte kan alla mail-adresser i huvudet!!)?
Eller är det så att något är fel på min browser (Safari osx 10.5.4)?

Prova att gå in i adressboken på me.com och leta reda på en kontakt med en e-postadress. Klicka på e-postadressen.

Efter att jag gjorde det så funkar både knappen och autocomplete i adressfältet. Märkligt, men det funkar.

Funkar hos mig, både sökfunktion och välja contacts via knappen.

Jasså? Nu blir jag än mer irriterad Bara jag som har problemet... borde kanske vara glad för er skull iaf. Förstår inte vad det är som skulle kunna vara fel då? Kan det verkligen sitta i datorn? Vissa kontakter fungerar, iaf de som finns under "A" som syns redan när jag klickat mig in på kontakter... väljer jag en kontakt längre ner, t.ex. "J" så får jag inte fram informationen.

hugin: Tack... det hjälpte iaf halvvägs. Nu kan jag använda contacts-knappen, däremot fungerar fortfarande inte kontaktsökningen... inga ytterligare tips?

  • Medlem
  • Göteborg, Sweden
  • 2008-07-31 14:53

En liten uppdatering angående iDisk. Har haft kontakt med Philipp Scharner
Executive Relations EMEA på Irland.

Han kunde bekräfta att Apple är medveten om problemet och det vi alla vet sedan flera år tillbaka att iDisk-servrarna ligger i USA och det är därför vi har problem med hastigheten.

Hans egna förhoppning var att det skall byggas en serverpark i Europa men inget beslut är taget.

Han skickade mig en länk där det står lite om hur man kan kringå lite av problemen men personligen tycker jag inte det hjälper märkbart. Läs mera här: iDisk performs slowly

Så tyvärr kommer vi antagligen få leva med en obrukbar iDisk här i europa. Han var inte själv speciellt glad över den rådande situationen men inte mycket han kunde göra åt det.

Så tyvärr ser det inte ljust ut för en snabb iDisk, men jag skall fortsätta ha en konversation med både Kirk Paulsen Och Philipp Scharner angående detta och förhoppningsvis få dom iaf att trycka på rätt knappar så att det eventuellt händer något i framtiden.

/Marko

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-08-01 12:16
Ursprungligen av marko:

Hans egna förhoppning var att det skall byggas en serverpark i Europa men inget beslut är taget.
/Marko

Nyttig information - då finns det ännu fler skäl till att ompröva ett eventuellt abonnemang och om man ska förnya det. jag ger fullständigt f*n i vilka problem Apple har, om de ska bygga en ny serverpark eller hur de tänkt lösa saken. de säljer en tjänst, för att dela filer, ha sin hemsida/blogg på Apples servrar och en del annat och det är så olidligt långsamt att det inte är användbart.

I praktiken är det bara synkroniseringen som är riktigt användbar och e-postfunktionen. I runda slängar hälften av tjänsten vilket ju inte gör den direkt billigare.

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-08-01 12:56
Ursprungligen av Northwiz:

I praktiken är det bara synkroniseringen som är riktigt användbar och e-postfunktionen. I runda slängar hälften av tjänsten vilket ju inte gör den direkt billigare.

Som jag upplever det är det bara iDisk som är kass. Förutom synk och mail tycker jag att iWeb-publicering och framförallt Gallery-funktionen är trevliga saker som funkar bra. Så för mig som .Mac-kund sedan gammalt så är Mobile Me med dubblat uttrymme och 20€ prissänkning tillräckligt för att jag ska fortsätta som kund.

Men tycker jag självklart att det är dåligt att Apple att de inte får iDisk att funka. Mailservrarna är ju snabbare, och de står väl på samma ställe?

Ergo: jag håller med om att priset är i överkant och att det suger att iDisk inte går att använda. Men det är i helhet en bra tjänst.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-08-01 15:58
Ursprungligen av hugin:

Som jag upplever det är det bara iDisk som är kass. Förutom synk och mail tycker jag att iWeb-publicering och framförallt Gallery-funktionen är trevliga saker som funkar bra. Så för mig som .Mac-kund sedan gammalt så är Mobile Me med dubblat uttrymme och 20€ prissänkning tillräckligt för att jag ska fortsätta som kund.

Men tycker jag självklart att det är dåligt att Apple att de inte får iDisk att funka. Mailservrarna är ju snabbare, och de står väl på samma ställe?

Ergo: jag håller med om att priset är i överkant och att det suger att iDisk inte går att använda. Men det är i helhet en bra tjänst.

Jag håller inte med. iDisk är så långsam att tjänsten är oanvändbar. Hemsidor och bloggar går märkbart långsammare än jämförbara tjänster (hosting) så den delen av tjänsten får också underkänt.

Så här skriver min polare som försöker ladda upp ett album till mej:
"En låt till lyckades jag ladda upp innan den sedan klagar på att jag för tillfället inte kan ladda upp fler låtar. Please try later står det."

Det suger häst***!

  • Medlem
  • Norrtälje
  • 2008-08-02 21:36
Ursprungligen av Northwiz:

Nyttig information - då finns det ännu fler skäl till att ompröva ett eventuellt abonnemang och om man ska förnya det. jag ger fullständigt f*n i vilka problem Apple har, om de ska bygga en ny serverpark eller hur de tänkt lösa saken. de säljer en tjänst, för att dela filer, ha sin hemsida/blogg på Apples servrar och en del annat och det är så olidligt långsamt att det inte är användbart.

I praktiken är det bara synkroniseringen som är riktigt användbar och e-postfunktionen. I runda slängar hälften av tjänsten vilket ju inte gör den direkt billigare.

Instämmer!
Apple har ju haft alla chanser i världen att fixa problemen. Av någon outgrundlig anledning tycker inte Steve att det behövs, och att allt är frid och fröjd.

Ursprungligen av gengar:

Instämmer!
Apple har ju haft alla chanser i världen att fixa problemen. Av någon outgrundlig anledning tycker inte Steve att det behövs, och att allt är frid och fröjd.

Alltså Steve är inte den enda som jobbar på Apple, även om det är han som syns...

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-08-05 10:27
Ursprungligen av gengar:

Instämmer!
Apple har ju haft alla chanser i världen att fixa problemen. Av någon outgrundlig anledning tycker inte Steve att det behövs, och att allt är frid och fröjd.

Nu tycker jag att du förenklar lite väl mycket. Det handlar om pengar och prioriteringar inte så mycket om Steve Jobs som person. Apple har utlovat bättre kapacitet sedan länge och hittills har de inte levt upp till sina löften. Det gör att MobileMe är en tjänst med funktioner som antingen är olidligt långsamma eller inte fungerar som det är tänkt.

Kort sagt - allt det som ingår i paketet går inte att använda för oss i Europa.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-08-05 13:50

[QUOTE="Northwiz;1585851

Kort sagt - allt det som ingår i paketet går inte att använda för oss i Europa.[/QUOTE"]

Stämmer. Framförallt idisken med dess funktionalitet / låga fart och webbsidorna.

  • Medlem
  • Rättvik
  • 2008-08-05 15:13

Nöjd Mobilme användare

Har använt Mobileme i 14 dagar. Är mycket belåten och allt funkar perfekt. Fantastiskt bra med planeringkalender men även iDisk. Man kan ju öppna Mobilme från vilken dator som helst, Mac eller PC spelar ingen roll. Tycker inte 795 SEK/år är särskilt dyrt.:cool:

Skönt att höra att ngn har lite kontakt med Apple ang. iDisk.

Skriver du till dom igen så är det en sak som skulle vara bra att påpeka:

Vid kontakt med iDisk/Apple support så vore det ypperligt om supporten
vid första kontakten kunde -direkt- informera om att iDisk Europa de facto -är-
långsam.

Jag var i kontakt med Supporten förra året ang iDisk hastigheten och fick en fem sex
Goddag Yxskaft svar ("kolla din uppkoppling, dator inställningar" etc etc)
trots att jag uttryckligen kunde påvisa att problemet endast hade att göra med iDisk.

Även om det naturligtvis är öken med den låga hastigheten så blir Apples goodwill
betydligt bättre än att tjafsa i flera veckor utan att komma till sak.

mvh
Lennart

jag håller med om att betyget dras ner eftersom idisk är långsamt och några andra saker. men för mig - som inte är så teknisk etc - så är integreringen med iLife etc väldigt skönt och värt pengarna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-02 11:00

Som jag använder iDisk (Jag synkar i bakgrunden), blir sällan hastigheten något jag märker av, eller åtminstone inte inget jag irriterar mig på. Då har det varit värre när e-posten varit nere!

Vänligen, Ylan

Hej Yllipää instämmer med dig. men lite trist att hastigheten är cirka 50k/s.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-02 11:26

Tja Fernis!

Man kan väl bara hoppas att Apple tvingas till en översyn av hela sin serverstruktur. Man kan ju misstänka att iPhone lockar en del användare till mobileme, användare som aldrig skulle bevärdiga .mac med en blick!

Vänligen, Ylan

Min polare - som jag citerade ovan - är inbiten PC användare som förra veckan köpte en iPhone. Den tycker han är jätterolig, och jag tycker så klart det är kul att han har fått in ett äpple i sitt hus.
Han testade mobile me men tyckte inte att det funkade.
Dessutom kan han synka iPhone med PC.n i alla fall så han tyckte mobile me var helt onödigt...!!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-08-04 21:32

känns iofs som om mobileme kan vara bra om man har en iphone.

För egen del så har jag bestämt mig: jag ned min .mac/mobile.me, kör med ett par gmail.com konton istället.

Bevaka tråden