Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tips & trix för iPhone

Tråden skapades och har fått 50 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Apple har en superbra guide för att snabbt koma igång:
http://manuals.info.apple.com/sv_SE/iPhone_Komma_igang_S.pdf

Allmänt

För att skicka en ”upptagen-ton” till någon som ringer kan man dubbel-klicka två gånger på sleep/wake-knappen.

Man kan anpassa ”home”-knappen efter vad man vill göra med den, gå in i Inställningar > Allmänt > Hemknapp.

För att varje gång slippa mata in lösenord och användarnamn manuellt när man ska surfa på Telia Homerun så kan man skapa ett bokmärke i Safari som man bara behöver klicka på för att logga in:
https://login.homerun.telia.com/sd/login?username=X&password=Y
Där det står X ska du fylla i ditt användarnamn och Y ditt lösenord.

Safari

För att snabbt zooma in på viss del av en hemsida kan man dubbeltrycka på den delen så anapssar skärmen sig.

För att gå längst upp på sidan så räcker det med att man klickar på klockan längst upp på skärmen. Detta gäller för övrigt de flesta programmen.

Om man surfar i Safari och vill slippa skriva in .com och .se hela tiden, så finns det en snabbknapp för det längst ner, håll in .com så kommer ett antal domäner att förelås.

För att spara en bild från en hemsida räcker det med att hålla fingret på bilden i två sekunder så kan man spara den till iPhonen.

Håll fingret på en länk i 2 sekunder så visas en popup med adressen vart länken går. Vill man inte besöka länken, flytta fingret innan du släpper det.

iPod

iPoden har en sleepfunktion. I inställningarna för telefonens timer kan man vlja att sätta iPoden i vila när tiden har gått ut.

Om man lyssnar på ett album och klickar på albumbilden så kommer låtlistan fram.
Ett dubbelklick" på "home"-knappen när telefonen är låst och spelar låtar tar fram en snabbnavigeringsrad med "föregående-nästa-pausa".

Om man lyssnar på en låt och vill gå tillbaka ett stag så är det bara att dra från vänster till höger på albumbilden, så slipper du trycka på pilen längst upp till vänster.

Man kan klicka på headset-micken för att pausa/spela/svara/lägga på och dubbelklicka för att hoppa till nästa låt.

För att snabbt ta bort en video i iPoden och spara utrymme kan man dra fingret från höger till vänster så kommer en ”Ta bort”-knapp upp.

Om man dubbelklickar på hemknappen när telefonen är låst eller är i viloläge så får man upp snabbmeny för iPoden, där man kan pausa, välja nästa eller föregående spår.

Tangenbordet

Tangentbordet i OS X iPhone lär sig nya ord, om du skriver ett ord tillräckligt ofta så kommer ordet att föreslås.

För att hela tiden slippa hålla in A för få Å och Ä och O för att få Ö, så kommer ordet att förelås om man skriver t ex ”halla” istället för hålla, detta gäller för dom flesta orden, i annat fall kommer OS X iPhone att lära sig ordet om det inte redan finns i ordlistan.

För att ändra plats på markören när man skriver så räcker ska man hålla fingret på över någon bokstav så kommer ett förstoringsglas upp, och därefter är det bara att flytta markören.

Det går att ha flera tangentbord om man skriver på flera olika språk, gå in i Inställningar > Allmänt > Internationellt > Tangentbord, därefter kan du välja vilka språk ditt tangenbord ska ha.

Tack till:
koze, b0bben, ackpfht, erikaa, Rickster, dilla, Tara75, Caemon, air, kia2, BlackSmp, Widell

Senast redigerat 2008-07-17 14:58

Så, en helt ny fräsch tråd för iPhone 3G, börja tipsa.

Men, inga frågor! Jag vil ha tips att lägga till i tråden.

Det där hör inte riktigt hemma här, detta är för tips till iPhone 3G, inte för Telia-abonnemang. lägg det i "Operatörer & abonemmang".

EDIT: Flyttade Kia2's tips om Telias abonnemang till en egen tråd.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-07-17 14:49

Om man dubbelklickar på hemknappen när telefonen är låst så får man upp ipodmeny.

La till det!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-07-17 22:36

Upptäckte detta: Om man dubbel klickar på hemknappen när man spelar musik så får man fram en iPod meny oavsett vilket program man är i, även i hemskärmen. Dubbelklickar man på hemknappen i iPoden har den sin normala funktion.

ps. Du har med tipset om att dubbelklicka i låst läge två gånger (slutet av andra stycket och sista stycket)

Edit: Alla program var ju en överdrift men märkte att vissa program t.ex. spel automatiskt fadar ut musiken istället...

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2008-07-30 13:00
Ursprungligen av flojon:

Upptäckte detta: Om man dubbel klickar på hemknappen när man spelar musik så får man fram en iPod meny oavsett vilket program man är i, även i hemskärmen. Dubbelklickar man på hemknappen i iPoden har den sin normala funktion.

ps. Du har med tipset om att dubbelklicka i låst läge två gånger (slutet av andra stycket och sista stycket)

Edit: Alla program var ju en överdrift men märkte att vissa program t.ex. spel automatiskt fadar ut musiken istället...

Det är inställbart. Kolla under Inställningar->Allmänt->Hemknapp.

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-07-17 22:42
Ursprungligen av Patrik D:

Allmänt

För att skicka en ”upptagen-ton” till någon som ringer kan man dubbel-klicka två gånger på sleep/wake-knappen.

Ska det inte vara "Dubbel-klicka" eller "klicka två gånger"? Inte både och? O:-)

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-19 01:37
Ursprungligen av kainen:

Ska det inte vara "Dubbel-klicka" eller "klicka två gånger"? Inte både och? O:-)

Hey!
Detta fungerar även på min 1.1.4 1G 16GB iPhone!
Menar....med tanke tå topicen: "Tips & trix för iPhone 3G" så vill jag bara lägga till att det funkar på min 1G lur oxå.O:-)

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-19 23:35

saxat från: iPhone | iPod touch forums, news, themes, apps, games, unlock, jailbreak community - ModMyiFone.com

Well folks, I know you’re getting bored of hearing about Pwnage “about to be released,” but the Dev Team has just put a blog up which states nothing more than:

Quote:
We love sundays. We think you will too.
Looks like the release of Pwnage 2.0 will be tomorrow.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-07-20 10:59

Om du trycker in vila-knappen och hem-knappen samtidigt så blir det print screen och bilden hamnar då i kamerabildsmappen

  • Medlem
  • Kramfors
  • 2008-07-21 22:19

omstart

Om din telefon av någon anledning hänger sig helt och inte vill starta om när du trycker ner power knappen så kan man hålla in hem-knappen och power knappen samtidigt i cirkus sju sekunder, när skärmen blir svart så släpper du båda knapparna,, sen är det bara att starta telefonen som vanligt. Hjälpte mig när jag jailbreakade min 3g med min pc

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-21 22:36

Funkar även på iPod Touch!

Yes!!

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-08-03 20:40

Keyboardtips: för att skriva t ex ett kommatecken smidigare så kan man trycka på 123-knappen, men istället för att släppa upp finget så drar man det till kommatangenten. När man sedan släpper upp fingret igen så får man ett komma samtidigt som tangentbordet hoppar tillbaka till ABC-layouten (detta fungerar för alla tecken på 123-tangentbordet).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-04 14:43

Man kan spara bilder direkt ifrån nätet nu i FW2.0 genom att bara hålla fingret på dem i ett par sekunder. Dessa kan även användas som bakgrundbilder (Vet ej om det går med tidigare verisoner?)

Ursprungligen av kainen:

Jodå det gick i 1.1.4 iaf har jag för mig. Rätta mig gärna någon om jag har fel

Nej det går inte i 1.1.4.
Kan vi inte sätta punkt här?

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-08-04 16:10
Ursprungligen av theplague:

Nej det går inte i 1.1.4.
Kan vi inte sätta punkt här?

Du har rätt, det va betan av 2.0an jag blandade ihop det med

Om Kartor slutar fungera.

Jag gick in i kartor för några veckor sen och skulle leta upp en bra thai-restaurang i Växjö-området. Efter att jag hittat en som jag valde att visa information på så frös programmet och även om jag startade om telefonen så var Kartor kvar i samma informationsläge och vad jag än tryckte på så kom jag inte tillbaks till kart-funktionen (dvs att den var bara kvar i informationsläget om just den restaurangen).

Det tog mig ca. 2 veckor innan det slog mig att om man använder Safari och söker efter vadsomhelst och sen ändrar sökningen i adressfältet från exempelvis Göteborg - Google Search till Göteborg - Google Search så öppnar iPhonen Kartor istället för att visa det i Safari.

Ganska simpel lösning, men ingenting man direkt tänker på.

EDIT:
Tyvärr fungerar det inte att plocka bort länkningen så att man kan se adressen istället för titeln så det är svårt att se skillnaden (men man ändrar helt enkelt http://www. till http://maps. i adressfältet när man googlat)

Att fixa ÄR!!!

Jag hittade av en slump något som verkar få rättstavningen att föreslå ÄR istället för ÅR när vi skriver AR

Skriv ae ett par gånger. Då föreslår algoritmen "är" och efter en stund så verkar det gå bra att skriva ar för är...

--jalle

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-15 11:15

för alla med firmware 2.1: nu går det att trippeklicka på headset-micken för att komma till föregående låt.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-09-15 23:08
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-17 11:57

Om ni inte vill slita av allt ert hår så har jag en enkel fix a'la pc här:
Helt plötsligt ville inte min epost fungera - den bara stod och snurrade på ansluter hela tiden. Inga konton funkade. Jag har nu finkammat trådar, stängt på och av konton, raderat och lagt till nya på telefonen, gråtit och surat. Alldeles nyss testade jag att stänga av telefonen och sätta på den igen - nu funkar det!

  • Medlem
  • 2008-11-15 23:33
  • Medlem
  • 2008-11-15 23:38

Kanske allmängods:
Om man vill ringa samma nummer man slog nyss (som inte finns i telefonboken), men kan man trycka på "Ring" utan att ha knappat in några siffror så visas senast slagna nummer. Detta kan man sedan redigera innan man ringer.

Ursprungligen av Baron:

Kanske allmängods:
Om man vill ringa samma nummer man slog nyss (som inte finns i telefonboken), men kan man trycka på "Ring" utan att ha knappat in några siffror så visas senast slagna nummer. Detta kan man sedan redigera innan man ringer.

Kul tips, tack!

  • Medlem
  • International user
  • 2008-11-25 19:50

I Kontakter, klicka på adressen så startar Maps och visar var adressen är.
Klicka på Vägbeskrivning och du får GPS-funktionen.

Yes!!

  • Medlem
  • 2009-02-17 15:57

Koder

Det finns lite koder som kan vara kul att ha till ifånen.

http://code.google.com/p/iphone-elite/wiki/iPhoneCodes

/Zidor

Force Quit i 3.0

Force Quit av en app har ändrats i 3.0 pga "röststyrning". Numera ska man hålla inne "på/av" tillsdess att "slå av skärmen" kommer fram. Tryck sedan in hemknappen och håll den inne i ca 6 sekunder.

Fungerar även på "huvudskärmen" för att frigöra minne.

  • Medlem
  • London, United Kingdom, United Kingdom
  • 2009-10-10 19:46

Ljudbok som fortsätter där jag slutade att lyssna?

Hur gör jag för att få min iPhone att fortsätta spela där jag är i ljudboken? Jag har lagt in ljudboken som just ljudbok och inte musik, men när jag inte lyssnat på någon dag så börjar den om från början istället för att fortsätta där jag slutade att lyssna. Går det inte att få den att fortsätta där jag var på nåt sätt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-10 20:59

Vet inte om det är något särskilt för ljudböcker, men jag skulle tro att du inne i iTunes måste markera ljudboksspåret/-spåren, välja "File > Get Info" (kommando-I på Mac) och sedan under fliken Options kryssa i rutan "Remember playback position".

Bevaka tråden