Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ta en bild av ditt skrivbord

Tråden skapades och har fått 3113 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-22 21:21
Ursprungligen av filuren:

Ser ungefär ut som hemma hos mig!

  • Medlem
  • Skövde
  • 2008-05-23 17:41
Ursprungligen av filuren:

WTF!:confused: Vad har hänt där?

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-05-23 18:58
Ursprungligen av filuren:

Prylmecka, underbart!!!

Filuren; har det varit en flygolycka i din datorhörna??

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2008-05-24 14:06

lite updaterat

Ursprungligen av tim-:

lite updaterat

VAD? är det för gigantisk grå låda du har på skrivbordet... *nyfiken*

Är det där serverhallen till Microsoft.com?

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2008-05-24 21:56

min lösning på nas.

ett lianli v600 chassi med en enklare core2duo cpu på en gigabyte bräda med hdmi ut på (inbyggt), justnu med 4x750gb i raid5 hotswapat på promise kort, 3x500gb internt för system+temporär lagring (osorterat) och backup på det viktigaste (timemachine på extern disk).

snurrar som fil- & itunesserver, p2p klient och streamar hd-upplöst film till tvn. Bärbara eller iphone agerar fjärrkontroll via vnc, fungerar bättre än väntat med vnc faktiskt.

Jag hade tidigare kikat på flera färdiga naslösningar från såväl lacie som netgears readynas, men inget inom ramen 10 000 inkl diskar höll måttet funktionsmässigt eller prestanda mässigt.

pågrund utav att jag vill köra vissa applikationer så blir jag helt enkelt tvungen att göra såhär. Visst är den stor jämfört med en nätt kontorsnas men den är också mycket mycket kraftfullare och har ett bredare användningsområde. jag som tidigare haft stationär dator har helt plötsligt gott om extra utrymme iaf

Senast redigerat 2008-05-24 23:09
Ursprungligen av tim-:

min lösning på nas.

ett lianli v600 chassi med en enklare core2duo cpu på en gigabyte bräda med hdmi ut på (inbyggt), justnu med 4x750gb i raid5 hotswapat på promise kort, 3x500gb internt för system+temporär lagring (osorterat) och backup på det viktigaste (timemachine på extern disk).

snurrar som fil- & itunesserver, p2p klient och streamar hd-upplöst film till tvn. Bärbara eller iphone agerar fjärrkontroll via vnc, fungerar bättre än väntat med vnc faktiskt.

Jag hade tidigare kikat på flera färdiga naslösningar från såväl lacie som netgears readynas, men inget inom ramen 10 000 inkl diskar höll måttet funktionsmässigt eller prestanda mässigt.

pågrund utav att jag vill köra vissa applikationer så blir jag helt enkelt tvungen att göra såhär. Visst är den stor jämfört med en nätt kontors men den är också mycket mycket kraftfullare och har ett bredare användningsområde. jag som tidigare haft stationär dator har helt plötsligt gott om extra utrymme iaf

Vad kan man säga? annat än WOW!! Mycket imponerande!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-26 21:38
Ursprungligen av tim-:

min lösning på nas.

ett lianli v600 chassi med en enklare core2duo cpu på en gigabyte bräda med hdmi ut på (inbyggt), justnu med 4x750gb i raid5 hotswapat på promise kort, 3x500gb internt för system+temporär lagring (osorterat) och backup på det viktigaste (timemachine på extern disk).

snurrar som fil- & itunesserver, p2p klient och streamar hd-upplöst film till tvn. Bärbara eller iphone agerar fjärrkontroll via vnc, fungerar bättre än väntat med vnc faktiskt.

Jag hade tidigare kikat på flera färdiga naslösningar från såväl lacie som netgears readynas, men inget inom ramen 10 000 inkl diskar höll måttet funktionsmässigt eller prestanda mässigt.

pågrund utav att jag vill köra vissa applikationer så blir jag helt enkelt tvungen att göra såhär. Visst är den stor jämfört med en nätt kontorsnas men den är också mycket mycket kraftfullare och har ett bredare användningsområde. jag som tidigare haft stationär dator har helt plötsligt gott om extra utrymme iaf

Riktigt Hi-Tech må jag säga. Sånt som man vill ha men inte......

Ursprungligen av tim-:

min lösning på nas.

ett lianli v600 chassi med en enklare core2duo cpu på en gigabyte bräda med hdmi ut på (inbyggt), justnu med 4x750gb i raid5 hotswapat på promise kort, 3x500gb internt för system+temporär lagring (osorterat) och backup på det viktigaste (timemachine på extern disk).

snurrar som fil- & itunesserver, p2p klient och streamar hd-upplöst film till tvn. Bärbara eller iphone agerar fjärrkontroll via vnc, fungerar bättre än väntat med vnc faktiskt.

Jag hade tidigare kikat på flera färdiga naslösningar från såväl lacie som netgears readynas, men inget inom ramen 10 000 inkl diskar höll måttet funktionsmässigt eller prestanda mässigt.

pågrund utav att jag vill köra vissa applikationer så blir jag helt enkelt tvungen att göra såhär. Visst är den stor jämfört med en nätt kontorsnas men den är också mycket mycket kraftfullare och har ett bredare användningsområde. jag som tidigare haft stationär dator har helt plötsligt gott om extra utrymme iaf

Vad kör du för OS på den där?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-31 03:15
Ursprungligen av tim-:

min lösning på nas.

ett lianli v600 chassi med en enklare core2duo cpu på en gigabyte bräda med hdmi ut på (inbyggt), justnu med 4x750gb i raid5 hotswapat på promise kort, 3x500gb internt för system+temporär lagring (osorterat) och backup på det viktigaste (timemachine på extern disk).

snurrar som fil- & itunesserver, p2p klient och streamar hd-upplöst film till tvn. Bärbara eller iphone agerar fjärrkontroll via vnc, fungerar bättre än väntat med vnc faktiskt.

Jag hade tidigare kikat på flera färdiga naslösningar från såväl lacie som netgears readynas, men inget inom ramen 10 000 inkl diskar höll måttet funktionsmässigt eller prestanda mässigt.

pågrund utav att jag vill köra vissa applikationer så blir jag helt enkelt tvungen att göra såhär. Visst är den stor jämfört med en nätt kontorsnas men den är också mycket mycket kraftfullare och har ett bredare användningsområde. jag som tidigare haft stationär dator har helt plötsligt gott om extra utrymme iaf

Ser helt sjukt bra ut!

Jag fortsätter med frågestunden.. vad har du införskaffat den där hd hotswap mini-racket, som sitter i chassit? länk?

Ursprungligen av JGalaxy:

Ser helt sjukt bra ut!

Jag fortsätter med frågestunden.. vad har du införskaffat den där hd hotswap mini-racket, som sitter i chassit? länk?

Jag skulle tippa på att det är en sån här: PROMISE SUPERSWAP 4600 HOTSWAP S-ATA SVART

  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-01 15:51
Ursprungligen av tim-:

--
snurrar som fil- & itunesserver, p2p klient och streamar hd-upplöst film till tvn. Bärbara eller iphone agerar fjärrkontroll via vnc, fungerar bättre än väntat med vnc faktiskt...

Det är exakt något sånt jag har funderat på att skaffa. Har lutat åt en stationär PC med
en hel del diskar i. Detta verkar dock vara en finare å bättre lösning som jag inte visste om förrän nu. Får se om jag orkar fråga lite mer om den sen, är för varmt att sitta vid datorn. Ska ta en kall dusch.

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2008-05-30 16:48

justnu ubuntu 8.04 med gui.

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2008-05-31 10:42

nope, något sådant dyrt har jag inte skaffat.

Det är ett chieftec sas-hotswap, köpt på komplett för ungefär 1400 inkl frakt.

Precis införskaffat mig en iMac 24" :)... lite provisorisk kabeldragning, skall fixa när jag pallar...

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2008-06-02 21:48

mysigt, men lite onödigt med både imac och mac mini på skrivbordet? vad är ändamålet med de båda? och dessutom med en dellskräm

- Mac Mini: webbserver och lite annat smått och gott
- Macbook Pro: Jobbdatorn (alltså när jag är på jobbet... hemma jobbar jag ju självklart på iMacen)
- iMac: Min nya "main" helt enkelt..

jag kör också med en imac och en mini, imacen är min huvuddator och minin fungerar som "filmserver" och så har jag min gamla canon scanner kopplad på den, litar inte riktigt på osx drivisar som ser ut som "classic"

Senast redigerat 2008-06-04 22:33

Zoetrap: söta högtalare! vart har du fått tag på dem?? bulliga o fina!

  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-08 10:35
Ursprungligen av klarabara:

Zoetrap: söta högtalare! vart har du fått tag på dem?? bulliga o fina!

Oj, det är mina gamla goda Logitech S3-30 högtalare som jag köpte för kanske 5 år sedan.

  • Medlem
  • Republic of Philippines
  • 2008-06-09 13:22

Min sovrumsdator, Imac 3.06 + Min gamla Samsung 17"

Senast redigerat 2008-06-14 22:00
Ursprungligen av Nelson:

Min sovrumsdator, Imac 3.06 + Min gamla Samsung 17"

Fungerar det bra att ha en extra skärm kopplad till iMac? Jag har en 20" imac och har funderat på att koppla min "gamla" Samsung 20" via dvi till imacen...

  • Medlem
  • Republic of Philippines
  • 2008-06-14 22:05
Ursprungligen av Gusten68:

Fungerar det bra att ha en extra skärm kopplad till iMac? Jag har en 20" imac och har funderat på att koppla min "gamla" Samsung 20" via dvi till imacen...

Det fungerar hur bra som helst, jag var förvånad själv! Testade bara på skoj men det blev en permanent lösning. Köp en Apples mini-DVI-till-DVI-adapter är avsedd för iMac om du inte redan har en sådan. Finns bla. på Macoteket Macoteket - Apple mini DVI till DVI adapter

Ursprungligen av Nelson:

Det fungerar hur bra som helst, jag var förvånad själv! Testade bara på skoj men det blev en permanent lösning. Köp en Apples mini-DVI-till-DVI-adapter är avsedd för iMac om du inte redan har en sådan. Finns bla. på Macoteket Macoteket - Apple mini DVI till DVI adapter

Låter bra... har filurat länge på om jag skulle ha någon nytta av en skärm till kopplad till imacen, kanske dags att slå till och prova..

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-06-09 13:38

Mycket fin uppsättning prylar!

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-06-10 10:17

Och så 4 externa Lacies, mycket att lagra

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-06-23 23:39

Inte riktigt klar hörna än men det är på g

Jag har satt upp en ljusslinga under bordet som ger skönt diffust ljus runt bordskanten och är gömd för ögat om man inte ligger under bordet, riktigt nice

Bevaka tråden