Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Krashade när det inte fick krascha... =(

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2008-02-14 21:38

Satt med min iMac och skulle just via bootcamp fixa en windowspartition när badbollen kom upp och så småningom fick jag meddelandet om att stänga av med strömbrytaren. *burr* Mitt i allt liksom..

Kollade med skivverktyg, och ja..något var fel. Har inte OS X skivan där jag är så jag körde boot med TechTools senaste som fan fel i diskstrukturen men kunde reparera detta. Dock skulle reparerad strukture bli runt 20 gb mindre än originalet, men filer och mappar skulle vara samma till antalet. Gjorde i alla fall reparationen.

Jämför nu min dators innehåll mot TimeMachine som backupade tidigare idag - och ja, det diffar ca 20 gb. Frågan är - vad är det som gjort att det plötsligt är mer space över??
Känns ju jäkligt oroväckande.

Tänkte jag skulle återställa datorn till hur den var tidigare idag, men läste att jag måste ha OS X skivan tillhands, något jag inte har just nu. Den måste jag alltså ha?

Ska tillägga att det inte verkar ha skapats någon windowspartition. Gick in i bootcamp igen och den verkade inte känna av att det fanns någon i alla fall.

Känner mig allmänt oroad... Hur ska jag göra?

Fredrik

  • Medlem
  • 2008-02-14 22:20

Saker och ting blir inte bättre: Nu kan den inte läsa min externa hårddisk.... =(

/F

  • Medlem
  • 2008-02-14 23:13

"Ogiltig nodstruktur" på den externa driven (min Time Machine drive) ...

Den finns ju...men syns inte, och kan inte monteras.

*suck*

  • Medlem
  • 2008-02-14 23:58

Testade med Diskwarrior, och den kunde delvis fixa problemen. Men det verkar inte som att något blivit skadat eller förstört av mina viktiga filer. Men man undrar ju vart typ 20 gb tog vägen, eller om det bara är siffror som inte står för något på nåt vis...? Höll ju på med att göra en partition med osv. Kanske det som strulat till siffrorna. Nåväl. Tar i detta nu ny backup till hårddisken som är omformatterad.

Vi får väl se vad framtiden har för mig.....saknas något lär jag väl hitta det...

/Fredrik

  • Medlem
  • 2008-02-15 00:23

Disk Warrior brukar kunna fixa det mesta. Jag kör aldrig något annat innan det. Vad de 20GB är vet jag inte, men det är möjligt att det är olika storlek på sektorerna. Filer tar olika stor plats beroende på var de ligger, särskilt många små.

  • Medlem
  • 2008-02-15 23:16

Hårdlåsning Varje Gång!!

Mmmm....vad ska man säga?

Provade igen att köra BootCamp. Gissa vad? När programmet skulle skapa ny partition - så kommer hårdlåsningen IGEN. Samma sak - IGEN.

Vad ska man tro liksom. Vad händer? Känns ju fruktansvärt icke-safe alltså.

/Fredrik

  • Medlem
  • 2008-02-16 00:03

Såg på apple discussions att flera har samma problem sedan de lade in 10.5.2...

suck.

/F

Vad gäller dina saknade gigabite så kom jag att tänka på att du kanske kör med FileVault? För i så fall du kanske har slängt en massa och inte loggat ut eller startat om på ett tag, och då kan det bli så när du väl startat om igen. Som sagt en gissning.

  • Medlem
  • 2008-02-16 01:08

Hej! Nope, kör inte FileVault. Nu vågar jag inte testa BootCamp mer alltså...

/Fredrik

har du försökt göra din win-partition cirkus 20 gb stor?
..bara en tanke...

  • Medlem
  • 2008-02-19 20:31

Njae...testade just en på 30gb och samma skit hände mig igen. Reparerade med OS X Leopardskivan denna gång.

Men allvarligt...måste ju vara nån bugg eller nåt i senste Leoparduppdateringen? Tydligen flera som har *samma* problem (läste på apple discussions).

Dock skulle det vara trevligt att få höras tala om någon lösning innan Apple släpper nåt om detta...

Tack på förhand!

Fredrik

tja, jag skulle portionera HD'n med bootcamp till en windows på 30 gb, det misslyckades och så öppnade jag skivverktyg och jag får fel medelandet "Ogiltig nodstruktur"
Jag tänkte JIPPI! Gjort backup, antar att det bara är att formatera om datorn.. Ska bli så kul, lär ta några timmar att återställa allt igen..

Någon som har tips på vad jag kan göra för att reparera nodstrukturen?

MVH

1
Bevaka tråden