Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Syphone - fritt program för SMS-arkivering

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Micromat har släppt ett kostnadsfritt program för att enkelt ta backup och arkivera SMS från iPhone: Syphone

Save, archive and view your iPhone SMS messages on your Macintosh!

Syphone is a freeware Macintosh utility for use with Apple's iPhone. The program installs on your Macintosh and does not alter the iPhone in any way. This application lets you view, save, and back up your SMS messages. With Syphone you can now archive and view SMS conversations, including those that have been deleted from the iPhone.

The iPhone has a limit on the number of SMS messages it can store at one time. If this limit is exceeded, existing conversations must be deleted in order to make room for new messages. Syphone allows you to view and/or save any of these conversations, including deleted messages. It uses the familiar iChat format to display archived SMS messages. In addition, if you have multiple iPhones synced to your computer, Syphone allows you to view and archive messages from any of the iPhones.

Syphone allows an iPhone user with a Macintosh to:

  • View synced iPhone SMS messages on your Macintosh

  • Archive SMS messages

  • Import/export SMS messages

  • View SMS messages offline in an iChat-like interface with selectable colors

  • Open Address Book contacts

  • View the number of sent and received messages for each contact

  • Support multiple iPhones

Jag har inte hunnit testa det själv ännu, men jag ska göra det senare.

[Via [url="http://www.tuaw.com/2007/10/18/micromat-sypho..."/]TUAW[/url]]

Jag har läst en del om Syphone, verkar mycket bra för att jag vill verkligen spara mina meddelanden på datorn, problemet är dock att jag använder Windows. Känner du till liknande program som är till Windows?

Jag gör tyvärr inte det. Någon annan som gör det?

Förresten så är gränsen på 1.000 st SMS i iPhone höjd till 75.000 st SMS i 1.1.3 (inte för att man vill köra 1.1.3 här i Sverige - men ifall 1.1.3 knäcks så är det bra att veta).

  • Medlem
  • 2008-01-20 23:37

Finns det någon alternativ till Syphone? Jag får det inte att funka och jag "måste" lägga över mina SMS senast på Tisdag. Kan man gå in via SSH på något sätt?

Ursprungligen av JGG:

Finns det någon alternativ till Syphone? Jag får det inte att funka och jag "måste" lägga över mina SMS senast på Tisdag. Kan man gå in via SSH på något sätt?

Testa att slå av inställningen för "Helper App" i Syphone -> Preferences..., det hjälpte mig:

The default setting for the Syphone preferences is to allow the “Helper App” (the SMSDaemon) to load. In most cases, that checkbox should be checked. A few people have found, for reasons not yet clear to me, that unchecking is preferable.

Dock fungerar det inte med svenska tecken ännu.

  • Medlem
  • 2008-01-21 18:16

Jag har gjort det, funkar inte för mig Vad har du för system Adrian?

Jag har en iphone från 1.0.2 uppgraderat till 1.1.1
kör itunes 7.4.2 och OSX 10.4.10

Program som jag kan tänka mig stör processen är SMSD? Vilket jag har installerat.

Ursprungligen av JGG:

Jag har gjort det, funkar inte för mig Vad har du för system Adrian?

Jag har en iphone från 1.0.2 uppgraderat till 1.1.1
kör itunes 7.4.2 och OSX 10.4.10

Program som jag kan tänka mig stör processen är SMSD? Vilket jag har installerat.

Jag fick testa lite fram och tillbaka. Kör iTunes 7.6 och Mac OS X 10.4.11, samma typ av iPhone som du. Man ska göra en synkning och sen koppla loss telefonen. Och starta om Syphone. Efter lite testar fick jag upp SMS-loggarna.

Men programmet är definitivt instabilt, exportfunktionen fungerade inte och nu kraschar det direkt vid start...

  • Medlem
  • 2008-01-20 23:40

Drog hem sms.db, dock är det väldigt svårt att läsa filen
Tips?

  • Medlem
  • 2008-01-21 23:17

Du har alltså iTunes och Syphone igång, kopplar in iPhonen, låter den synka. Kopplar loss, stänger ner Syphone och öppnar det igen? Låter du iTunes vara igång hela tiden?

Det var en variant jag testade. Men jag testade även att bara ha iTunes igång, synka telefonen, koppla lös telefonen och sen starta Syphone. Med Helper App-inställningen urkryssad sedan tidgare. Och iTunes fortfarande igång. Tror det var då det fungerade.

Sms

Jag hatar Windows, det bara blir segare och segare
Jag har backat upp de gamla sms.db till datorn via SSH, men dock väldigt svåra att tyda i Word

Hittar heller inget program för att öppna db filer i, vet någon ett program som stödjer db filer?

Använd SMSD på din iphone, där kan man maila en text fil som backup till sig själv...

Sms

Jo, jag har haft det programmet och mailat vissa sms, men jag vill ha ett verktyg som man kan maila en hel konversation med. Lite omständigt att skicka 1000 sms till mailet på det långsamma sättet Kan man kanske kontakta dom som utvecklar SMSD och be dom fixa så man även kan maila hela konversationer?

  • Medlem
  • 2008-01-23 20:25
Ursprungligen av svantet:

Använd SMSD på din iphone, där kan man maila en text fil som backup till sig själv...

Har du testat SMSD? När jag försökte maila mina SMS fick jag bara med avsändare och titel och inga svenska tecken fungerade.

Vilket program är det som gäller numera för SMS-arkivering? Använder ni fortfarande Syphone? Jag äger själv inte iPhone ännu, men funderar på att köpa och undrar därför hur man hanterar arkivering av SMS.

Jag skulle behöva göra en ren installation på min telefon pga taskig batteritid och problem med att iPhone 5S inte ringer med ljud när den borde göra det.
Ibland gör den det, ibland inte.
Jag vill bara kunna spara sms, allt annat kan jag få tillbaka.
Vilket program ska man använda? Jag har sett att det finns program som sparar sms men hur får man tillbaka dom in i meddelanden igen i trådarna?

Ursprungligen av westerlu77:

Jag skulle behöva göra en ren installation på min telefon pga taskig batteritid och problem med att iPhone 5S inte ringer med ljud när den borde göra det.
Ibland gör den det, ibland inte.
Jag vill bara kunna spara sms, allt annat kan jag få tillbaka.
Vilket program ska man använda? Jag har sett att det finns program som sparar sms men hur får man tillbaka dom in i meddelanden igen i trådarna?

Google:
http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=...

http://www.icopybot.com/itunes-backup-manager...

  • Medlem
  • Lund
  • 2014-05-21 07:28

Syphone länken fungerar inte. Någon som har provat "TunesGo"? Eller finns det andra alternativ?

1
Bevaka tråden