Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple uppdaterar Mac Pro och Xserve med "Penryn"

Tråden skapades och har fått 78 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-01-08 17:18

@studiox
GeForce 8800 kortet finns, men du måste söka efter det i applestore.

  • Oregistrerad
  • 2008-01-09 01:31
Ursprungligen av Narogh:

@studiox
GeForce 8800 kortet finns, men du måste söka efter det i applestore.

Jag sökte på svenska Apple store, både efter "GeForce" och "GeForce 8800" och "GeForce 8800 GT" men fick inga träffas alls. Får väl söka igen

Edit: Hittade den nu på svenska apple store som en upgrade mac pro, men inte på den amerikanska.

Klickar man på "Läs mer" på den svenska får man ingen info alls. Upgrade kit brukar väl ha några restriktioner?

Ursprungligen av studiox:

Jag sökte på svenska Apple store, både efter "GeForce" och "GeForce 8800" och "GeForce 8800 GT" men fick inga träffas alls. Får väl söka igen

Edit: Hittade den nu på svenska apple store som en upgrade mac pro, men inte på den amerikanska.

Klickar man på "Läs mer" på den svenska får man ingen info alls. Upgrade kit brukar väl ha några restriktioner?

Enligt länken jag postade tidigare så finns inte den uppgraderingen på den amerikanska Apple Store ännu.

SAS är inbyggt nu, najs för de som vill köra 15k rpm-diskar...
edit: det var visst inte inbyggt, bara valbar SAS-disk.

ganska ordentlig uppstyrning, mycket mera 'proffskänsla' i dessa burkar tycker jag. inte 'bara' snabbare proppar och mer minne...

kanske tom tillräckligt mycket mer 'proffs' för att få plats med en mini-tower/cube...

Ursprungligen av Adrian B:

Mac Pro har numera genomgående 8-kärnorsprocessor …

Inte riktigt rätt.

Den billigaste maskinen att bygga har bara en processor med 4 kärnor. Däremot är alla MacPro QuadCore.

Ursprungligen av Mikael Svensson:

Inte riktigt rätt.

Den billigaste maskinen att bygga har bara en processor med 4 kärnor. Däremot är alla MacPro QuadCore.

Iofs, jag skulle ha skrivit "numera är 8 kärnor standard" eller något likande.

  • Medlem
  • 2008-01-08 19:01

Den med fyra kärnor och ett bättre grafikkort skulle passa mig bra tror jag. Om man inte sysslar med extremt tunga renderingar undrar jag om man någonsin ens kommer märka av de sista fyra processorerna.

Dessutom har jag förstått att det kräver en hel del minne om programmet verkligen stödjer den typen av multitrådning.

Synd att de inte har snabbare CPU som val för enkelkonfigurationen. Det kanske är policyn att den sämsta nya inte ska vara bättre än den bästa gamla.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-01-08 19:15
Ursprungligen av stfm:

Om man inte sysslar med extremt tunga renderingar undrar jag om man någonsin ens kommer märka av de sista fyra processorerna.

Jag antar att det är endast ett urval av personer som får nytta av alla kärnor. Tung grafisk produktion eller ljud/video produktion som körs ofta och längre perioder, kan ha nytta av alla 8 kärnor.

Rätta mig någon om jag har fel.

Adrian B: Vet vi att en subnotebook kommer? Länk!

Ursprungligen av misthv:

Adrian B: Vet vi att en subnotebook kommer? Länk!

Näe, men brukar jag ha fel?

  • Oregistrerad
  • 2008-01-08 20:11

En sådan skulle inte sitta fel. Inte för att jag har behov av någon, men ändå... Jag lyckas inte ens få min Core 2 Extreme att gå i taket, så jag klarar mig nog.

Däremot vill jag se en tower-Mac med prestanda i stil med en iMac fast med expansionsplatser och utbytbart grafikkort.

  • Medlem
  • Tranemo
  • 2008-01-08 20:15

Jaha, då kan dom slänga in 1TB diskar i Xserve Raid också då när dom håller på så är jag helt nöjd

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-01-08 21:34
Ursprungligen av x-per:

Jaha, då kan dom slänga in 1TB diskar i Xserve Raid också då när dom håller på så är jag helt nöjd

Eftersom de är så billiga och framförallt prisvärda menar du?

Om ni klickar på "Läs mer" under grafikkort när du ska konfigurera din Mac Pro så ser man att även ATI RADEON HD 3870 512MB är på gång också.

Så här ser det ut:

En 16-filig, dubbelbred PCI Express 2.0-grafikkortplats med stöd för de senaste grafikstyrenheterna för upp till 8 GB/s datagenomströmning – dubbelt så mycket som med föregående generations PCI Express-kortplatser. Och genom att ge upp till 300 watt totalt till samtliga PCI Express-kortplatser ger Mac Pro utrymme för nästan generationens grafikkort med höga prestanda.

Välj bland följande grafikkortsalternativ.

ATI Radeon HD 2600 XT
För utmärkta allround-prestanda för produktionsprogram väljer du ett eller flera ATI Radeon HD 2600 XT-kort.. Kortet har en 256 MB GDDR3 rambuffert och två dubbelänkade DVI-portar vilket gör att det samtidigt har stöd för två 30-tums Apple Cinema HD Display. Detta PCI Express 2.0-grafikkort ger prestanda på upp till XX.

ATI Radeon HD 3870
Om du arbetar med rörlig grafik, animering eller 3D-design och visualisering kan det kraftfulla ATI Radeon HD 3870-grafikkortet med 512 MB dedikerat GDDR4-minne passa perfekt för dina behov. Kortet har två dubbellänkade DVI-portar för samtidigt anslutning av två 30-tums Apple Cinema HD Display-skärmar, som ger en ofattbart stor arbetsyta i widescreen-format. Vi behöver prestandasiffror för att kunna jämföra detta kort med 8800 GT. Även ett PCIe2.0-kort.

NVIDIA GeForce 8800 GT
Vi behöver prestandasiffror för att jämföra detta kort med 3870. Även ett PCIe2.0-kort.

NVIDIA Quadro FX 5600
Med en massiv 1,5 GB rambuffert med GDDR3-minne är NVIDIA Quadro FX 5600 det ultimata grafikkortet för arbetsstationer. Det är idealiskt för professionellt arbete med 3D-design, modellering, animation och 3D-visualisering i stereo. Det är ett av de mest avancerade grafikkorten som finns idag och har en integrerad stereo-3D-port, så att du kan använda stereoglasögon i program för stereovisualisering. Med två dubbellänkade DVI-portar kan du ansluta två 30-tums Apple Cinema HD Display-skärmar. Fantastiska prestanda på upp till XXX.

Dubbla bildskärmar
Alla grafikkorten har inbyggt stöd för dubbla bildskärmar i två användbara lägen. Läget för utökat skrivbord gör att du kan arbeta på två bildskärmar samtidigt och får en större yta att arbeta på (och ökad produktivitet). Skärmbildsdubblering är praktisk om du ska göra en presentation för en grupp. Samma bild som du själv ser på den lokala bildskärmen visas också på en projektor eller en extra bildskärm. Anslut helt enkelt två bildskärmar, Mac OS känner igen dina bildskärmar. Använd Bildskärmar i Systeminställningar och ställ in ett utökat skrivbord eller skärmbildsdubblering.

Du kan ansluta flera platta Apple-bildskärmar med DVI-kontakter direkt till Mac Pro-datorns grafikkort. Om du har en platt Apple-bildskärm med en ADC-kontakt krävs en Apple-DVI-till-ADC-adapter(säljs separat).

Stäng

  • Medlem
  • International user
  • 2008-01-08 21:02

Någon som känner till hur ATI Radeon HD 3870 står sig mot ett NVIDIA GeForce 8800 GT?

Ursprungligen av Wire:

Någon som känner till hur ATI Radeon HD 3870 står sig mot ett NVIDIA GeForce 8800 GT?

det skulle förvåna mig on apple verkligen släppte ett radeon 3870 tillsammans med 8800gt eftersom de är tänkta att vara i samma 'klass'.

nvidia-kortet är iaf snabbare på det mesta, men radeon-kortet borde vara lite billigare.

Ursprungligen av Wire:

Någon som känner till hur ATI Radeon HD 3870 står sig mot ett NVIDIA GeForce 8800 GT?

Anandtech har jämfört hur korten presterar på PC-sidan:
http://www.anandtech.com/showdoc.aspx?i=3151&p=1

Det är väl möjligt att en jämförelse inte skulle ge samma resultat under OS X med tanke på OpenGL vs DirectX, men det ger säkert en fingervisning i alla fall.

Länk direkt till testet (som är inriktat på spelprestanda) för den som inte vill läsa hela artikeln:
http://www.anandtech.com/showdoc.aspx?i=3151&p=6

Sammanfattat verkar det som om HD 3870 kommer att vara aningen billigare och ge aningen sämre prestanda:

Ursprungligen av Anandtech:

Here's what's really interesting, on average the Radeon HD 3870 offers around 85% of the performance of the 8800 GT, and if we assume that you can purchase an 8800 GT 512MB at $250, the 3870 manages to do so at 87% of the price of the 8800 GT.

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-01-08 21:03

screwpull: ja, jag såg det innan jag beställde. Men det var så mycket knas i övrigt i den texten, plus att man inte vet när det kan tänkas komma, så jag sket i det och beställde direkt. Jag vill inte riskera att behöva vänta 2 år till för att få ett lite bättre grafikkort.

En fundering på 4 videokort och 8 skärmar...

Är det möjligt med skärmarna som 2x4 och att göra en gigantisk wide TV-skärm till mässor och liknande?

☐☐☐☐
☐☐☐☐

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-08 22:19

Minnena i "nya" MacPro är ju 800Mhz.
Jag har 4gb från min "gamla" MacPro 2.66 som är 667Mhz (Kingston KTA-MP667AK2/2G http://www.inwarehouse.se/Product.aspx?prd=1206435) som även funkade med förra åttakärniga modellen.

Funkar de i den nya åttakärniga 2.8 modellen också (jag antar att originalminnena i så fall klockas ner till 667)?

lägg ner det där hembygge-spåret nu, det leder ju ändå ingenstans...

8800GT toppar mindre än 150W i fullt blås, så man borde kunna stoppa i två om man inte har några andra kort... någon som har råd att prova när de släpps på apple store?
(max 300W i pcie-kontakterna är det ju sagt.)

det är ju allmänt svårt att få tag på 8800gt, alla tog slut i jul-rushen.
apple suger nog på den karamellen tills alla BTO-köpare har fått sitt.

eller, kanske har detta något med det 'hemliga' radeon-kortet att göra...?
man kan tänka sig att apple hade ett radeon 3870 i 'beredskap' om de inte skulle få tag på tillräckligt med geforce-kort. (eller var det kanske apple som köpte slut på alla kort innan jul...)

Det är nog dags att lätta på plånboken.

Rolloq

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-01-09 08:36

Jag är mest nyfiken på hur många veckor "Färdig att skickas efter: 2 dagar" kan tänkas innebära i praktiken.

Om vi utgår från att nya MacPro behöver Mac OS X 10.2 och samtidigt utgår från att det finns information om produkter som kommer att släppas först på MacWorld Expo i Mac OS X 10.2.
Så kan vi väll utgå från att ingen MacPro kommer att levereras innan Jobs keynote

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-01-09 10:12
Ursprungligen av Chaosstar:

Om vi utgår från att nya MacPro behöver Mac OS X 10.2 och samtidigt utgår från att det finns information om produkter som kommer att släppas först på MacWorld Expo i Mac OS X 10.2.
Så kan vi väll utgå från att ingen MacPro kommer att levereras innan Jobs keynote

Jag antar att du menar 10.5.2. Du har uppenbarligen missat att de redan finns i butik (i USA).

Ursprungligen av hugin:

Jag antar att du menar 10.5.2. Du har uppenbarligen missat att de redan finns i butik (i USA).

Givetvis menar jag 10.5.2

Jo det har jag missat.

Hur konfigurerade du din btw?

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-01-09 16:03
Ursprungligen av Chaosstar:

Hur konfigurerade du din btw?

Det gjorde jag inte.

Jag köpte standardkonfigen alltså. Jag chansade på att den går fortast att få fram.

Dessutom är det inte mycket jag känner att jag vill ändra. Jag ska ha mer RAM och mer disk, men det köper jag inte av Apple ändå. Grafikkortet tror jag duger åt mig. I annat fall köper jag ett nytt när jag tröttnat. Nuförtiden är grafikkorten såpass bra att jag prioriterar ljudvolym före prestanda.

det har väl hänt förut att nya maskiner levereras med 'special-varianter' av mac os x?
burkarna kan alltså levereras med någon .1/.2-hybrid, med drivare åssånt inbakat.

Bevaka tråden