Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp! Internet har slutat fungera!

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej.

Jag har stött på ett otroligt jobbigt problem!
Internet har lagt av helt på min ca. 2 månader gammla iMac alu..!

Kommer inte ut på internet via airport, routern är en d-link trådlös router.

Detta började igår, när jag helt plötsligt inte kunde gå ut på internet, fick bara upp
"Du är inte ansluten till internet", det står dock att den är ansluten till "Default" som är vårt nätverk här hemma.

*Har testat med andra (Windows) datorer, och dom fungerar normalt.
*Har även testat genom Bootcamp på Macen, och där fungerar det.

Jag har startat om både ComHem modemet och Router ett flertal gånger, men inget har hjälpt!

Snälla hjälp mig, något måste ha hoppat fel i OSX!?

Kolla nätverkinställningarna och dra Airport högst i anslutningsordningen om den inte redan är det.

Det är den.. gjorde även en nätverksfelsökning på datorn.. och den kom bara fram till att jag inte var ansluten till internet, även fast den ÄR ansluten till Default, och andra datorer (och operatisystem) fungerar...

Hej

Det förvånar mej inte om du kör Dlink

testa med att mata in krypteringsnyckel till ditt nätverk om du har en sådan, har du inte det, testa och stäng av airport och slå på det igen för att sedan ansluta till dlinken igen. Testa att mata in routerns IP adress i Webbläsaren, kommer du fram till en inloggning så har u ngot galet med nameserver och gateway, kolla så att det står IP adressen till routern i båda fälten

//johan

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2008-01-02 15:23

Hmm får din mac någon ip-adress av routern eller tilldelar den sig själv en ip-adress? Detta ser du under nätverksinställningarna.

Du ska få en IP av routern om du kör den som DHCP-server. Står det något i stil med "Egentilldelad IP" så är det något som är felkonfigurerat någonstans. Har du lagt till en dator till nyligen så att IP-adresserna tagit slut? Ja det finns mängder med faktorer som kan göra att det skiter sig.

@ Spooky

Ja, den får en egentilldelad IP-adress.. har inte lagt till några datorer..

@ Johan

Ska testa din metod..!

Jag hade haft datorn avtängd under natten, och nu när jag startade den fungerar det!

Läste det i en annan tråd, att ComHem ibland delar ut nya IP-adresser, och att datorn vill vara avstäng ett tag för att förstå..

aja.. nu fungerar det iaf! Tack så mycket för hjälpen iaf!

1
Bevaka tråden